Gå till innehåll
torsdag 02 maj 2024
Mundicott

Måla eller inte?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! 
 

Förra året köpte jag en begagnad Yamarin 5910cc. Den var då bottenmålad. Under säsongen såg jag att färgen släppte ganska mycket. Den flagnade alltså. När jag tog upp den och använde högtryck släppte 75% av all färg direkt typ. Jag tror att den förra ägaren körde omålat alla år innan han bara slaskade på färg utan primer inför försäljningen. Låter det som en rimlig gissning?

 

Nu kan jag inte bestämma mig. Slipa av den lilla färg som är kvar och köra omålat, eller lägga på några lager primer och sen måla? 
 

Om jag målar, finns det risk att vatten som redan trängt in i gelcoaten orsakar bölder? 
 

Om jag inte målar, vad ska jag då tänka på? 
 

Tacksam för klok input!

 

(Förlåt, kanske la detta i fel forum? Kan jag flytta tråden själv?)

Redigerad av Mundicott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man ska skippa bottenfärg och tvätta botten 3-4 gånger per säsong.

 

Prenumerera på havstulpanvarning så får du besked om när den viktigaste tvätten ska göras, den när havstulpanens larver sätter sig på skrovet.

 

Skicka texten

havstulpan start

 till 71120

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag håller med dig egentligen. Behandlar man inte gelcoaten på något sätt alls då? Kör man helt obehandlat? Och ..bör jag ta bort de sista färgresterna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte behandla botten. Om du skall ta bort resten av bottenfärgen är en estetisk fråga. Dock är det väl bara fiskarna som ser, om ens de ser något i östersjövatten.

 

Det jag vill säga är att det finns mycket åsikter om vad man "måste" göra åt sin båtbotten men det kan du strunta i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är svårt också att avgöra hur mycket data som ligger till grund för påståenden om exempelvis  vatteninträngning och effekten av denna. 
 

Bra, du menar alltså att det inte behöver ligga något alls på gelcoaten? Om jag slipar bort färg, eller löser upp den och skrapar, så skadar inte det på nåt sätt heller? 
 

Jag tror att jag ska tänka på fiskarna genom att inte måla. Då mår de nog bäst

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att hålla isär saker...

 

Gelcoat är inte helt vattentätt. Speciellt på äldre båtar kan detta vara ett problem; vissa av båtarna byggdes i ouppvärmda lokaler med tveksam kvalitet på plastningen. Det gör att man kan få problem med vatteninträngning i skrovet, vilket kan orsaka bölder. Din båt är rätt ny, och det är därför en väldigt liten risk att sådant uppstår - men skulle du få för dig att ta bort ALL bottenfärg av någon anledning kan du passa på att epoxybehandla båten, eftersom det inte är speciellt svårt och det stora arbetet är att ta bort ALL bottenfärg. 
 

Bottenfärgens uppgift är att förhindra beväxning. Beroende på VAR i Stockholms skärgård du har din hemmahamn så växer det olika mycket. Jag har båten långt ut i södra skärgården - här har vi rätt ordentligt med beväxning. Man kan då antingen tvätta botten några gånger per år (från runt midsommar är första tvätt, sedan under semestern, i början av augusti när snäckorna brukar sätta sig, och en gång på hösten) om man vill ha ren botten, eller så målar man med bottenfärg som hindrar beväxningen. Längre in i skärgården växer det inte lika mycket, och man har mindre behov av tvättar eller beväxningsskydd i form av bottenfärg. Då kanske det räcker med att köra din båt till en strand i början av augusti och gå över botten med en svamp. 
 

Så - skall du måla..?

Vet ej. 
Du avgör själv 🙂 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

Gelcoat är inte helt vattentätt. Speciellt på äldre båtar kan detta vara ett problem; vissa av båtarna byggdes i ouppvärmda lokaler med tveksam kvalitet på plastningen. Det gör att man kan få problem med vatteninträngning i skrovet, vilket kan orsaka bölder.

Vill påpeka att denna vatteninträngning är minimal och kan inte ses som att båten läcker. Resultatet är, som sagt, bölder (borde kallas småblåsor) vilka i sig inte är något större problem. Men det lär du nog inte vara drabbad av.

14 minuter sedan skrev Peter_K:

Beroende på VAR i Stockholms skärgård du har din hemmahamn så växer det olika mycket.

Mycket relevant påpekande. Jag har sett stora skillnader. Det verkar som:

1. Längre ut i skärgården ger mer tulpaner - längre in mindre

2. Längre söderut ger mer tulpaner - längre norrut mindre

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade önskat att jag slapp bottenmåla (västkusten). Det kräver arbete både med att ta bort färg som släpper som du redan noterat, slipa och måla. Dessutom kostar det pengar så måla inte av slentrian eller "just in case". Jag hade testat i år utan att måla för att se hur det går.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte ny motorbåt 1971 och inte visste att man behövde måla, såg botten ut som en heltäckningsmatta av tulpaner. Stockholms inre/mellan skärgård. Fick gå över botten med ogräshacka.

I din situation idag skulle jag inte göra någonting nu, men i juli/augusti köra till ett grunt ställe och borsta av botten med en vanlig skurborste på långt skaft vid ett par tillfällen

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det värsta som kan hända om jag inte målar? Att jag får blåsor antar jag? Hur svårt/dyrt är det att åtgärda och hur stor är sannolikheten? Nån som vet? Är vid båten nu och kan konstatera att det inte är målad någon primer. Det är bottenfärg direkt på plasten. 
 

1. Ta bort färgen och köra omålat

2. Låta färgen vara kvar och låta bli att måla

3. Ta bort färgen och lägga på epoxi 

4. (min pappas förslag) måla bottenfärg utan att göra nåt annat

 

Hmm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev Mundicott:

Vad är det värsta som kan hända om jag inte målar? Att jag får blåsor antar jag? Hur svårt/dyrt är det att åtgärda och hur stor är sannolikheten? Nån som vet? Är vid båten nu och kan konstatera att det inte är målad någon primer. Det är bottenfärg direkt på plasten. 
 

1. Ta bort färgen och köra omålat

2. Låta färgen vara kvar och låta bli att måla

3. Ta bort färgen och lägga på epoxi 

4. (min pappas förslag) måla bottenfärg utan att göra nåt annat

 

Hmm...

Nu är det flera som skrivit att chansen att få blåsor är minimal för att du inte målar, så jag förstår inte riktigt varför du fortsätter att prata om det..?
 

Läs en gång till vad vi har skrivit. 

Redigerad av Peter_K
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga, finns det någon som har sett blåsor på en båt tillverkad efter säg 1990?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mundicott:

Vad är det värsta som kan hända om jag inte målar? Att jag får blåsor antar jag? Hur svårt/dyrt är det att åtgärda och hur stor är sannolikheten? Nån som vet? Är vid båten nu och kan konstatera att det inte är målad någon primer. Det är bottenfärg direkt på plasten. 
 

1. Ta bort färgen och köra omålat

2. Låta färgen vara kvar och låta bli att måla

3. Ta bort färgen och lägga på epoxi 

4. (min pappas förslag) måla bottenfärg utan att göra nåt annat

 

Hmm...

Vi börjar (igen) med frågan om var du ligger i denna fantastiska skärgård. Därefter ska jag rekommendera hur jag tycker du går vidare. 

Och, som @Peter_K skriver, målat eller omålat med bottenfärg påverkar inte risken för blåsor.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Onödigt jobb. Tveksam estetisk vinst.

2. Enklast.

3. Onödigt jobb. Förutom om du skall ligga i sjön året runt under många år.

4. Minskar kanske risken för beväxning beroende på färgtyp och hur mycket det växer i dina hemmavatten.

 

Jag håller till på västkusten och har noll koll på förhållandena i stockholm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev trewq:

En fråga, finns det någon som har sett blåsor på en båt tillverkad efter säg 1990?

Eller utvidga frågan till är det någon som med egna ögon sett någon skavank över huvud taget på en båt byggd efter 1990, orsakad av att man inte målat botten, utom beväxning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev trewq:

En fråga, finns det någon som har sett blåsor på en båt tillverkad efter säg 1990?

 

2 minuter sedan skrev trewq:

Eller utvidga frågan till är det någon som med egna ögon sett någon skavank över huvud taget på en båt byggd efter 1990, orsakad av att man inte målat botten, utom beväxning?

Tror du är helt rätt ute om du med "målat botten" menar epoxi-målat. Hade en båt byggd -89 som hade många blåsor, en segeljolle byggd -71 med ganska många, en båt byggd -91 som hade någon enstaka men inte på några båtar byggda efter det.

(Tror det är därför vi är flera som skrivit att TS förmodligen inte har det problemet.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Peter_K:

Nu är det flera som skrivit att chansen att få blåsor är minimal för att du inte målar, så jag förstår inte riktigt varför du fortsätter att prata om det..?
 

Läs en gång till vad vi har skrivit. 

Sant. Släpper det nu 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jag gör helt enkelt ingenting med botten. Får leva med det lilla estetiska gruset i ögat när jag ser den gamla spräckliga färgen ovanför vattenlinjen i fören. Men, det spelar ingen roll..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...