Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Gult ljus med snabbblixt är väl för svävare.

Gult roterande ljus är u-båt i övervattensläge.

Jag har sett att en del fiskebåtar har ”saftblandare” i mast eller i riggen, alltså orange roterande ljus såsom på traktorer, entreprenadmaskiner, snöplogar och andra motordrivna köksredskap... undra varför?

Blått roterande eller blixtrande ljus har ju samma innebörd som på land, polis, räddningstjänst, ambulansbåtar liksom sjöräddning. En begäran om fri väg.

 

Jag ansluter mig till dem här som anser att en upphängd lykta med vitt rundlysande ljus är bättre än de där nödlanternorna som kan bli missvisande om de monteras fel.

 

Till sjöss skall man aldrig hamna i nöd, och om man ändå gör det skall man vara förberedd!

Det är naturligtvis svårt att rusta sig för alla eventualiteter, men en enkel ”ficklampa” med reservbatterier skall man ju ändå ha ombord!

Moderna LED-ficklampor lyser starkt, är strömsnåla och inte sällan laddningsbara.

På en segelbåt lyser man upp det egna seglet, om det är hissat! På motorbåt eller segelbåt utan segel kan man lysa på överbyggnad eller skrov. Eller lysa mot den båt som närmar sig eller går förbi. Man kan ju även avge nödsignal eller genom att svänga lampan över huvudet berätta att man behöver hjälp (och hoppas på att andra förstår den signalen).

 

I övrigt då det gäller lanternföring på andra fartyg än lättolkade fritidsbåtar, så brukar jag tänka så här, ju fler kulörta lampor fartyget har, desto längre bort från detta väjer jag, jag bryr mig inte om det är minsvepare med begränsat djupgående som har lots ombord och är under minsvepning eller om det är ett mudderverk som gått på grund (det är väl det som är finessen med dessa) eller något annat komplicerat, jag håller mig på behörigt avstånd om det är möjligt. Om inte vänder jag på plastskyddet till plottern för där sitter det en dekal från något försäkringsbolag med pedagogiska bilder på lanternföring och annat man behöver när man navigerar....

 

Undrar hur man för lanternor på en Amphicar med punktering? Skall man sätta ut en flytande varningstriangel?🤤

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pentax:

Då ska man väl ha två runtlysande röda i signalmasten, när man "hamnat" på fältet.  😀

Då behöver du inte ha något lyse alls, då kan du gå hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har sett att en del fiskebåtar har ”saftblandare” i mast eller i riggen, alltså orange roterande ljus såsom på traktorer, entreprenadmaskiner, snöplogar och andra motordrivna köksredskap... undra varför?

Är det någon egen variant av signalen för snörpvadsfiske?

 

"Ett fartyg sysselsatt med fiske med snörpvad får visa två gula ljus placerade lodrätt ovanför varandra. Dessa fartygsljus ska blinka växelvis varje sekund, och ljus och mörker ska ha samma varaktighet. Dessa fartygsljus får visas endast när fartygets framförande hindras av fiskeredskapen."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-30 vid 15:21 skrev LonelyBird:

Det är ju frågan om att skaffa dessa galna "nödlanternor" från BT. BT:s "nödlanternor är en katastrof! Skaffa dig då ett enkelt runt lysande ljus som inte förvillar. En vansinnig "nödgrej" som denna gör mera skada än nytta! Om du är i avsikt att införskaffa "nödlanternor" och inte är beredd att investera i adekvata produkter, köp då ett runtlysande vitt ljus med tillräcklig intensitet.

Visst finns det krav!. Vilseledande ljus kan leda till olyckor, och då är det DU som betalar!

  

Det handlar nog ner om ditt hat mot biltema 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-30 vid 15:24 skrev raol:

Nej, för är det en nödsituation så är det att synas som gäller. Om lanternorna inte kan ge korrekt information om båtens riktning och typ, då förvillar det och kan göra mer skada än nytta. Jämför med om en bil skulle ha röda lampor fram och vita bak. Enbart vita ljus är det enda vettiga i en "nödsituation" av det slaget. Nöd är det ju egentligen inte, för det handlar ju bara om att man saknar navigationsljus när man borde ha det. Men två fel gör inte ett rätt!

 

Det var lite överdrivet. Mer att jämföra med ett felinställt  framljus samt ett dimbakljus vid bra sikt. Retande men oftast utan fara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om denna tråd är ett sätt att få ut aggressionerna över samhällets alla certifieringar, regler och byråkrati och ska ses helt ironiskt. Eller om det är en fråga om säłlan skådad snobbism. 🧐

 

Om en liten fritidsbåt på väg kan visa grönt ljus på styrbord och rött ljus på babord samt vitt rakt bak måste det väl vara bättre än alla andra hittepå med upphissade vita, röda eller orangea lampor dinglade i ett fall i masten?

 

Någon skrev i början att det är Biltema hatet riktas mot, hade de varit watski eller annan "seriösare" båttillbehörsimportör hade det inte klagats.

 

Nu blir det förstås sällan så mörkt att lanternor alls behövs på sommaren och alla har väl mörkerseende kikare eller liknande utrustning ombord. Annars syns ju alla småbåtar alltid på radarn som borde vara standard på alla fritidsbåtar... 😘

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Någon skrev i början att det är Biltema hatet riktas mot, hade de varit watski eller annan "seriösare" båttillbehörsimportör hade det inte klagats.

Hade varit lite kul att hitta motsvarande hos någon annan "seriösare" båttillbehörsimportör. Efter en snabb titt är det närmaste jag hittade är de här reservlanternorna på Watski för 398:-.

 

Screenshot_20200509-100256_7687.jpg.e7e0fc206ce6083dc0e5ea24dff11bfb.jpg

 

Det finns motsvarande hos övriga, tex de här från Benns för 285:-.

 

Screenshot_20200509-100304_2399.jpg.5872a3ceb103ef06ce27d38bba81f416.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev McLasse:

Hade varit lite kul att hitta motsvarande hos någon annan "seriösare" båttillbehörsimportör. Efter en snabb titt är det närmaste jag hittade är de här reservlanternorna på Watski för 398:-.

 

Screenshot_20200509-100256_7687.jpg.e7e0fc206ce6083dc0e5ea24dff11bfb.jpg

 

Det finns motsvarande hos övriga, tex de här från Benns för 285:-.

Om man skaffar nödlanternor så tycker jag man ska satsa på något liknande dessa som gör det som lanternor ska göra, nämligen ge omgivningen information om i vilken riktning man är på väg.

 

Ingen skulle väl välja röda reservstrålkastere till bilen bara för att lura medtrafikanterna!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev tugge:

Det handlar nog ner om ditt hat mot biltema 😂

Nej inte alls! Det handlar om mitt hat mot negligerande av väsentliga aspekter gällande navigeringsljus. Acceptabla lösningar finns tillgängliga tex Benns som har rätt riktade reflektorer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev McLasse:

Det finns motsvarande hos övriga, tex de här från Benns för 285:-.

 

Screenshot_20200509-100304_2399.jpg.5872a3ceb103ef06ce27d38bba81f416.jpg

 

 

De såg trevliga ut, men jag kan inte se hur man lika smidigt kan fästa dem på ett plant skrov som mitt.

 

Aja, nu har jag fått gnälla lite och får förmodligen aldrig använt mina Biltemalanternor

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på Biltema, Backaplan igår, de där LED-lanternorna var slutsålda så vi får nog dessvärre se sådana framöver på båtar och kanske på husdjur.

Jag skulle egentligen köpt vindmätaren, men den var bortplockad från hyllan, dels av oärliga butiksbesökare, dels av personalen som lyckat gömma den bakom kundtjänst så väl att dom inte hittade dem. Så jag köpte en fogspruta och fönsterputs liksom glasvax istället... men det kan man inte mäta vindhastigheten med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2020‎-‎05‎-‎09 vid 10:11 skrev McLasse:

Hade varit lite kul att hitta motsvarande hos någon annan "seriösare" båttillbehörsimportör. Efter en snabb titt är det närmaste jag hittade är de här reservlanternorna på Watski för 398:-.

 

Screenshot_20200509-100256_7687.jpg.e7e0fc206ce6083dc0e5ea24dff11bfb.jpg

 

Det finns motsvarande hos övriga, tex de här från Benns för 285:-.

 

Screenshot_20200509-100304_2399.jpg.5872a3ceb103ef06ce27d38bba81f416.jpg

 

Jag hade sådana på en optimistjolle för en herrans massa år sedan, minns att batterierna från Hellens, med en tiger på, läckte och förstörde lanternorna innifrån.

Och jag seglade aldrig i nedsatt sikt...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hade sådana på en optimistjolle för en herrans massa år sedan, minns att batterierna från Hellens, med en tiger på, läckte och förstörde lanternorna innifrån.

Och jag seglade aldrig i nedsatt sikt...

Jag kan säga som så att jag kom inte ens på tanken att ha lanternor på optimisten. Men så här i efterhand hade det varit ganska kul, även om de aldrig skulle ha använts.

Man kanske skulle skruva fast sådana där på gummibåten. Bara det att då skulle man inte komma så långt, innan det blev blött.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev McLasse:

Man kanske skulle skruva fast sådana där på gummibåten. Bara det att då skulle man inte komma så långt, innan det blev blött.

 

Bättre med Biltemas snäpplanternor då :)

 

Vem har tid att skruva fast lanternor när man är i nöd...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Dava:

 

Bättre med Biltemas snäpplanternor då :)

 

Vem har tid att skruva fast lanternor när man är i nöd...

Nödutrustning ska man inte börja förbereda när man är i nöd.

 

Fästen för riktiga reservlanternor ska givetvis vara monterade så att man enkelt kan sätta dit reservlanternorna om de mot förmodan någonsin skulle behövas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med dessa på gummibåten, fungerar fint.

Självklart så blir vinklarna lite fel men men... bättre än ingenting när man glider mellan öarna på kvällen som är skitkul i mörkret i en gummibåt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev McLasse:

Jag kan säga som så att jag kom inte ens på tanken att ha lanternor på optimisten. Men så här i efterhand hade det varit ganska kul, även om de aldrig skulle ha använts.

Man kanske skulle skruva fast sådana där på gummibåten. Bara det att då skulle man inte komma så långt, innan det blev blött.

Redan på den tiden höll jag på att koppla ihop en massa saker. 
Jag minns min första solcell, som jag hade hittat bland elektronikskrotet i en verkstad, kanske var det en tidig selencell, den kopplade jag till en lampa som lyste upp tillvaron i farsans Vindö28, fast bara på dagtid, men det var ju himla praktiskt att kunna då litet glödlampsljus mitt på dagen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev patrikflink:

Kör med dessa på gummibåten, fungerar fint.

Antar att du inte skruvat dem i tuberna 😇. Hur sätter du fast dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev McLasse:

Antar att du inte skruvat dem i tuberna 😇. Hur sätter du fast dem?

Sätter dom runt årorna som sitter fast uppepå och vitt på motor.

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev patrikflink:

Sätter dom runt årorna som sitter fast uppepå och vitt på motor.

Hahahaha. Bästa idag!😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev pseudonym:

Hahahaha. Bästa idag!😂

Förstod att detta skulle tolkas illa...

Men ganska kul med fladdrande lysen medans man ror:)

 

Årorna sitter således fast ovanpå tuberna längs med.

Foto_2020-04-15_15_49_34_2020_04_15_52381066_large.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här funkar "riktiga" nödlanternor som McLasse visade bilder på.

20200921_204343.thumb.jpg.95dbc130b7a86dcf36bc9ee07521637c.jpg

Den högra är ordinarie lanterna och den lyser ju starkare.

Vinkeln är okej på nödlanternan även om den "läcker" lite ljus i en för stor vinkel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/29/2020 at 10:01 PM, Peter_K said:

Var något oklart i beskrivningstexten..? 😉 

8173DD4E-0F06-4900-AE7E-2D9585E2073A.jpeg

Jag tycker också det är intressant hur de beskriver batteritiden. Mindre än 50 timmar. Det kan alltså vara 2 timmar 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-30 vid 17:49 skrev Georg_Ohm:

Till sjöss skall man aldrig hamna i nöd, och om man ändå gör det skall man vara förberedd!

Det är naturligtvis svårt att rusta sig för alla eventualiteter, men en enkel ”ficklampa” med reservbatterier skall man ju ändå ha ombord!

Moderna LED-ficklampor lyser starkt, är strömsnåla och inte sällan laddningsbara.

På en segelbåt lyser man upp det egna seglet, om det är hissat! På motorbåt eller segelbåt utan segel kan man lysa på överbyggnad eller skrov. Eller lysa mot den båt som närmar sig eller går förbi. Man kan ju även avge nödsignal eller genom att svänga lampan över huvudet berätta att man behöver hjälp (och hoppas på att andra förstår den signalen).

Det finns ficklampor med strobe-funktion och som blinkar SOS automatiskt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...