Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nifti

Maxi 77 eller Maxi 84

Rekommendera Poster

Är Maxi 84 bättre än Maxi 77 på kryssning?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt - en längre båt med mer segel seglar snabbare än motsvarande mindre båt med mindre segel. Maxi 84 finns dessutom med hög rigg, så den lär kryssa bättre än dito Maxi 77. 
Men, det är nog ingen jätteskillnad att tala om, förutsatt att båda båtar är lika utrustade med lika duktiga besättningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns ett fåtal Maxi 77:or med högre mast och 7/8dels rigg. De hette Maxi 777.

De är nog lite mer lättseglade än original 77:an och Maxi 84.

felet med dessa båtar är väl att de behöver mycket vind för att röra på sig.

Det hette då att de tålde mycket vind, men det var väl snarare så att de var underriggade

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev vega1959:

Det finns ett fåtal Maxi 77:or med högre mast och 7/8dels rigg. De hette Maxi 777.

De är nog lite mer lättseglade än original 77:an och Maxi 84.

felet med dessa båtar är väl att de behöver mycket vind för att röra på sig.

Det hette då att de tålde mycket vind, men det var väl snarare så att de var underriggade

Även 84:an fanns med högre rigg och mera segel. 
 

https://www.sailguide.com/batfakta/maxi-84-hr

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

777:an är en bättre seglare än både 77:an och 84:an med sin höga partialrigg, men ingen av dessa är några racers. 
 

Eftersom alla priser sjunker - har du funderat på en Fenix..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu frågade TS visserligen om seglingsegenskaper och det är väl prio ett kan jag tro. 

 

Men jag vill bara tillägga att 84:an har ståhöjd i ruffen, vilken inte 77:an har. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hybro:

Nu frågade TS visserligen om seglingsegenskaper och det är väl prio ett kan jag tro. 

 

Men jag vill bara tillägga att 84:an har ståhöjd i ruffen, vilken inte 77:an har.

Det beror på hur lång man är 😉

Det var ståhöjd i min förra båt, fast bara om man var kortare än 1,40 (vilket jag inte är...)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ja... Skrev bara att ståhöjden...

 

Takhöjden då😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Maxi 77 i tolv år och tycker nog att det måste finnas betydligt bättre kryssbåtar. När jag köpte min Maxi 77 kostade de billigaste Maxi 77 50-60 tusen och en Maxi 84 mellan 120-150 tusen. Då fanns det anledning att välja Maxi 77.

 

Idag har du möjlighet att välja mellan dem och då tycker jag att du borde välja Maxi 84 utan tvekan. Det är en bättre båt på nästan alla sätt. 

 

Maxi 77 är stampig och ganska jobbig att segla kryss med om det går lite vågor vilket i mitt fall innebar att man gick med motor eller väntade ut bättre vindar så fort det inte gick att se segla halvvind. Vid blank sjö kryssade hon riktigt bra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Nifti:

Stampar 84an mindre

 

Svårt att tänka mig att den stampar mer iaf. även 84 beskrivs som stampig i motsjö. Jag har bara provseglat 84 i relativt fint väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...