Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BSven

Seglingens framtid?

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev BSven:

De vars livsstrategi är att undvika skuldsättning och därtill hörande inkomsttvång.

Men det är försvinnande liten grupp som ofta inte ens verkar ha råd att raka sig. ;)

Skulle den gruppen bli stor så skulle hela samhället som det är utformat idag, stanna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev bhemac:

Men det är försvinnande liten grupp som ofta inte ens verkar ha råd att raka sig. ;)

Skulle den gruppen bli stor så skulle hela samhället som det är utformat idag, stanna.

Jo, men samtidigt löser det ju bostadsbristen...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev BSven:

Jo, men samtidigt löser det ju bostadsbristen...

Och alla i byggindustrin arbetslösa ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd! Hijackar tråden lite. Jag har kollat blocket nu i ett och ett halvt år efter en liten segelbåt. Vilken båtmodell från 70-talet rekommenderar ni? Har inte så stor budget då jag studerar och jobbar men längtar efter att segla igen. (Har seglat (ganska) mycket innan lite jeanneau, gammal gaffelrigg etc).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev spantadeKarro:

Intressant tråd! Hijackar tråden lite. Jag har kollat blocket nu i ett och ett halvt år efter en liten segelbåt. Vilken båtmodell från 70-talet rekommenderar ni? Har inte så stor budget då jag studerar och jobbar men längtar efter att segla igen. (Har seglat (ganska) mycket innan lite jeanneau, gammal gaffelrigg etc).

Önskas några speciella egenskaper, förutom att den skall vara liten (hur stor är liten..?), billig (hur mycket pengar är det i kronor..?) och från 70-talet..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minutes ago, Peter_K said:

Önskas några speciella egenskaper, förutom att den skall vara liten (hur stor är liten..?), billig (hur mycket pengar är det i kronor..?) och från 70-talet..?

Skulle gärna vilja att jag kan lära mig segla bättre med den. Dvs att den klarar lite hårdare sjö, gärna långkölad och att två personer kan sova bekvämt :) Gärna så att man kan segla några veckor med den på sommaren. Billig är under 40k , så det är ju väldigt litet utbud då.  Egentligen spelar väl inte storleken någon större roll förutom att båtplats blir dyrare, men kanske runt 30 fot känns lagom.

Redigerad av spantadeKarro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under 40 K och 30 fot med långköl begränsar ju utbudet om man säger så... men... Tetis..?

Eller en P-28..?
Eller RJ85..? 

Vad kostar en Bianca idag?
En fråga - varför långköl..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, Peter_K said:

Under 40 K och 30 fot med långköl begränsar ju utbudet om man säger så... men... Tetis..?

Eller en P-28..?
Eller RJ85..? 

Vad kostar en Bianca idag?
En fråga - varför långköl..?

hmm ja det är väl mest att jag har kännt att långkölad är bra när man går på grund... men ja egentligen behöver den väl inte vara långkölad om det är "rätt" båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev spantadeKarro:

hmm ja det är väl mest att jag har kännt att långkölad är bra när man går på grund... men ja egentligen behöver den väl inte vara långkölad om det är "rätt" båt.

Om mitt främsta mål i livet var att segla upp på så många grund som möjligt skulle jag helt klart välja långkölat. 
Men att klara en grundstötning med fenköl är inga problem. Kolla här får du se. 
https://hamnenplay.solidtango.com/video/161028-grundstotning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev spantadeKarro:

Skulle gärna vilja att jag kan lära mig segla bättre med den. Dvs att den klarar lite hårdare sjö, gärna långkölad och att två personer kan sova bekvämt :) Gärna så att man kan segla några veckor med den på sommaren. Billig är under 40k , så det är ju väldigt litet utbud då.  Egentligen spelar väl inte storleken någon större roll förutom att båtplats blir dyrare, men kanske runt 30 fot känns lagom.

30 fot känns lite tveksamt med den budgeten, men går du ner några fot finns det rätt mycket att välja på utan att offra något i sjöduglighet. För 40k bör man få en Vega som man inte behöver sätta ett halvår på att renovera för att segla några veckor på sommaren.

Redigerad av ebonbrd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, Peter_K said:

Om mitt främsta mål i livet var att segla upp på så många grund som möjligt skulle jag helt klart välja långkölat. 
Men att klara en grundstötning med fenköl är inga problem. Kolla här får du se. 
https://hamnenplay.solidtango.com/video/161028-grundstotning

Sant! Vindö 32 har jag sneglat på några gånger då jag tycker den är så vacker också..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som den tjurgubbe jag håller på att bli så säger jag Allegro 27.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev BSven:

Som den tjurgubbe jag håller på att bli så säger jag Allegro 27.

Ett gott val. Bianca 27 hade jag förut, trevlig båt med ordentlig ståhöjd.

Största fördelen med långkölad är att båten klarar sig själv, inga problem att släppa rodret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev spantadeKarro:

Intressant tråd! Hijackar tråden lite. Jag har kollat blocket nu i ett och ett halvt år efter en liten segelbåt. Vilken båtmodell från 70-talet rekommenderar ni? Har inte så stor budget då jag studerar och jobbar men längtar efter att segla igen. (Har seglat (ganska) mycket innan lite jeanneau, gammal gaffelrigg etc).

 

Du borde skapa en egen tråd för detta. Det finns knappt 60 båtar till salu för under 40 000 just nu. Många är rena fynd. Men som någon skrev satsa på 26-28 fot istället för 30.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en IF, en båt jag har lärt mig uppskatta på äldre dar. Inte bäst på något men bra på mycket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev McLasse:

"Min" klassiska båttyp är inte speciellt eftertraktad längre, med undantag för hos några enstaka entusiastiska stofiler som envisas med att tycka att nytillverkade båtar är blaha blaha.

 

1 timme sedan skrev BSven:

Som den tjurgubbe jag håller på att bli så säger jag Allegro 27.

Jag är ledsen om jag är orsaken till din tjurgubbe-kommentar. Jag generaliserade nog lite väl mycket i mitt inlägg ovan... 😇

Fast å andra sidan är vi långkölade tjurgubbar hyffsat glada tjurgubbar det finns även fenkölade tjurgubbar och de är inte att leka med... 😀

 

För övrigt gillar jag ditt förslag på båt. Allegro 27 är en bra båt att ta sitt seglarliv ett steg längre i, det finns förvisso andra båttyper också. Men det är få båtar som är så förlåtande, ur många aspekter, som Allegro 27. Dessutom seglar den helt ok också.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog en del orosmoln när det gäller båtlivet i allmänhet, och segelbåtar i synnerhet. Några punkter som jag funderar på är:

 

Hur ska båtklubbarna klara sina  kostnader, om antalet båtägare blir allt färre? Är yngre människor nya i båtlivet beredda att betala en högre kostnad? 

 

Hur länge håller gamla plastbåtar, och även lite nyare? En gång i tiden då jag segelflög, så ägde klubben ett gammalt plastplan som jag älskade att flyga. Till slut mjuknade plasten, och planet fick flygförbud. Det har alltid fått mig att fundera på hur lång livslängd en segelbåt egentligen har? Visst kan Epoxi behandlingar stärka skrovet men hur mycket? Och hur länge?

 

Motorbyte på äldre segelbåtar, kommer det att kunna ske till en vettig kostnad? Och är yngre människor nya i båtlivet beredda att ta den kostnaden?

 

Nyproduktion av billigare segelbåtar kommer det att finnas i framtiden (byggda enl. alla EU direktiv)? Vilket

måste ske om "vanligt" folk ska ha råd med segelbåt.

 

Kommer skatter och regler minska intresset för att vara båtägare? Septitankar, tömningsstationer, båtskatt, hårdare krav på utbildning, dyrare utrustning och segel med mera.

 

Personligen tror jag att vår underbara skärgård och natur, alltid kommer att locka folk, frågan är väl i vilken mån Som folk hittar ut med egen båt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färre båtar borde generera färre klubbar, tänker jag..? Behöver inte vara ett problem i sig. 
 

Utskrotning av båtar är bra. 
Bort med dåliga båtar, med trasiga motorer och möglig inredning; det höjer priset på de fina. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Färre båtar borde generera färre klubbar, tänker jag..? Behöver inte vara ett problem i sig. 
 

Utskrotning av båtar är bra. 
Bort med dåliga båtar, med trasiga motorer och möglig inredning; det höjer priset på de fina. 

Vad är en dålig båt? Personligen tror jag båtar byggda på sextiotalet är starkare och bättre än båtar som är byggda 1975-85. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peka67:

Vad är en dålig båt? Personligen tror jag båtar byggda på sextiotalet är starkare och bättre än båtar som är byggda 1975-85. 

En dålig båt kan vara en båt som är i dåligt skick. Exempel jag gav var t ex möglig inredning och trasig motor. Andra exempel är svampigt däck, strukturella skador på rigg och på skrov. 
 

Andra exempel är båtar som är både trånga och seglar illa. Tänker inte dra upp exempel ifall någon känner sig påhoppad i sitt båtval - men sådana finns helt klart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peka67:

Vad är en dålig båt? Personligen tror jag båtar byggda på sextiotalet är starkare och bättre än båtar som är byggda 1975-85. 

Skroven är säkert starkare, men det är långt ifrån den enda parametern som styr hur bra en båt är.

 

En Maxi 77 med trasig motor, trasiga segel, mögliga dynor och sönderrostad spis kommer aldrig bli renoverad. Oavsett hur bra skick skrovet är i så blir renoveringskostnaden så hög att det blir billigare att köpa en båt i bättre skick.

 

Bättre att en sådan båt blir skrotad än att den ligger å förfular sin närmiljö. Eller än värre blir såld eller skänkt till en glad båtnybörjare som kommer bli avskräckt från båtlivet av alla dyra renoveringskostnader.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

En dålig båt kan vara en båt som är i dåligt skick. Exempel jag gav var t ex möglig inredning och trasig motor. Andra exempel är svampigt däck, strukturella skador på rigg och på skrov. 
 

Andra exempel är båtar som är både trånga och seglar illa. Tänker inte dra upp exempel ifall någon känner sig påhoppad i sitt båtval - men sådana finns helt klart. 

Bra svar, sedan har du förmodligen helt rätt i att antalet båtklubbar kommer att minska. Jag tycker att även trånga båtar har en plats att fylla, kanske extra mycket för unga nybörjare som vill ha små kostnader och en lätthanterlig båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Peka67:

Jag tycker att även trånga båtar har en plats att fylla, kanske extra mycket för unga nybörjare som vill ha små kostnader och en lätthanterlig båt.

Vad ser du för värde i en båt som är både trång och seglar illa, när det finns billiga, trånga båtar som seglar bra..? Tänker på t ex H-Båt, IF, RJ85, Safir... exempel på trånga och seglar bra; jag fattar grejen med dessa. Eller rymliga ”husvagnar” som seglar mediokert; absolut finns ett värde i dessa. 
Men ett riggat badkar, vad är poängen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om båtägandet totalt sett har minskat eller ökat men båtklubbar betstår väl främst av större segelbåtar och mindre motorbåtar. Så länge vi har skärgård så kommer nog underlaget för småbåtshamnar att finnas. Sedan kommer politiker alltid att försöka reglera och beskatta något så fort det blir tillräckligt omfattande.
Risken är att folk tänker att "jag skulle vilja segla men det finns ju inga lagom stora, lagom billiga segelbåtar så det får bli en motorbåt". Kommer denna "mellanklass" för segling att finnas kvar?

Som Peter  säger så kan nog halva båtbeståndet skrotas utan att det egentligen påverkar så mycket eller kanske det höjer både värdet av, och intresset för, den återstående hälften men denna hälft tror jag är en unik tillgång som alldrig kan återskapas om den också skulle skrotas bort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Vad ser du för värde i en båt som är både trång och seglar illa, när det finns billiga, trånga båtar som seglar bra..?


Men ett riggat badkar, vad är poängen..?

 

Nu är ju allt relativt men jag håller med om att det borde göras något för att bevara och styra risiga men välseglande bort från skroten samtidigt som man ser till att de värsta baljorna försvinner.

 

Vill precis som andra inte peka ut någon och tycker väl att andra båtar är bättre än sitt rykte (var ändå ganska nöjd med min PoP 16 även om någon tycker att den är en katastrof).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De båtar som skrotas ut? Hur återanvänds de?

Om man skrotar en bil, så i regel så plockas många av godbitarna av och läggs i lager o säljs för mer eller mindre dyra pengar, bilen töms på all vätska, alla eller de flesta olika metallerna separeras från varandra innan bilen slutligen körs i den stora frag-maskinen som strimlar ner bilen till beståndsdelar.

Dessa små plåtdelar körs sedan tillbaka till de stora metallverken där de smälts ner och blir till ny plåt.

Det är en lång process som tar lång tid. Men på det stora hela så återanvänds bilen till mellan 50-75%.

Men hur ser det ut för gamla båtar som skrotas ut? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Vad ser du för värde i en båt som är både trång och seglar illa, när det finns billiga, trånga båtar som seglar bra..? Tänker på t ex H-Båt, IF, RJ85, Safir... exempel på trånga och seglar bra; jag fattar grejen med dessa. Eller rymliga ”husvagnar” som seglar mediokert; absolut finns ett värde i dessa. 
Men ett riggat badkar, vad är poängen..?

Nu skrev jag trång och lätthanterlig, seglar illa får du stå för. Om jag jämför tex. En IF med en scampi, så är IF trång, mindre välseglande (om man bara ser till fart), men har lägre inköpspris, är oförstörbar, har billig utombordare och små billiga segel, perfekt instegsbåt. Det samma kan sägas om Vega. Fenkölade båtar från 70-80 talet har sämre plastdimentioner, sämre kölinfästning, modeller med balsa i sandwich konstruktion riskerar stora problem, samt mer underhåll och kostnader för inombordsmotor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev sy_Alice:

De båtar som skrotas ut? Hur återanvänds de?

Båtskrotar som skruvar loss beslag mm. och säljer bär sig inte. De har ju sin största kundgrupp hos de som äger de andra gamla vraken. En skrot i Skåne har slutat skicka för det kostar mer än vad de tjänar utan det är hämtning på plats som gäller. Det är väl skrotvärdet i kölar och större rostfria delar som är värt att ta. Om man eldar upp glasfiberskrovet och deponerar askan eller om man deponerar plasten som den är vet jag inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Peka67:

Nu skrev jag trång och lätthanterlig, seglar illa får du stå för. Om jag jämför tex. En IF med en scampi, så är IF trång, mindre välseglande (om man bara ser till fart), men har lägre inköpspris, är oförstörbar, har billig utombordare och små billiga segel, perfekt instegsbåt. Det samma kan sägas om Vega.

Här skriver vi exakt samma saker, faktiskt - men det du gjorde var att vände mig mot det jag skrev, vilket blir märkligt.

 

49 minuter sedan skrev Peka67:

Fenkölade båtar från 70-80 talet har sämre plastdimentioner, sämre kölinfästning, modeller med balsa i sandwich konstruktion riskerar stora problem, samt mer underhåll och kostnader för inombordsmotor.

Här är du rätt mycket ute och cyklar, tyvärr.

Även om det finns exempel på dåligt konstruerade båtar, är en fenköl inte per automatik en dålig konstruktion. Att balsa-sandwich skulle vara ett större problem än t ex divinycell-dito är en fullständig felaktighet, och det beror på att i balsa begränsas skadorna pga orienteringen av fibrer, medan ett blött divinycelldäck delamineras i större omfattning då det fryser. Och att en 70-80-talare - eller är det fenkölade båtar - skulle ha större underhållskostnader för motorer är t ex en Vega från 60-talet förstår jag inte alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...