Jump to content
Friday 15 November 2019
Botved

Mindre riggändring, ok?

Recommended Posts

Det roliga är att vi aldrig seglat henne. Vi tog henne direkt till tomten för långtids renovering. Vi har två andra båtar vi seglar och denna är ett projekt som ska vara klart längre fram. Det hade ju varit bra att segla den först såklart men den inre renoveringen gör att jag vill få dit nya röstjärnen tidigt i projektet. Därav detta"famlande i mörker" ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

På Sailguide skriver en ägare så här...

”Långsam och definitivt underriggad” så på med mer segel 🙂 

 

C238D788-9A58-462B-8E4C-4F090DF60E15.png

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo jag har läst alla. Men vår har ju redan mer segel än den vanliga. Jag är lite rädd för att konstruktören en gång i tiden ökade så mycket som den ansågs klara på ett bra sätt. Visst, förhållandena i Engelska kanalen är ibland riktigt tuffa så det finns förmodligen marginal. Tidigare ägaren av vår båt som ägt henne 35 år hade känslan av att hon var lite begynnelsevek men nådde en fart nära rimlig maxfart ganska fort.  Hon nådde 5 knop i relativt lätta vindar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så vitt jag vet är det bara en genua med men vi har inte ens öppnat säckarna ännu. Dom är så skitiga och gamla så dom ska till återvinningen. Eftersom riggen ska bytas måste nya segel ändå mätas på båten men såklart kunde det vara bra att se vad som var med först. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunde tidigare ägare segla med nuvarande rigg med en urblåst genua och storsegel utan att segla omkull, kan du segla med en trimbar partialrigg med en meter högre mast och kryssfock utan problem.
Jag lovar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt vad jag förstått så tillverkades Cirrus med tre olika masthöjder. Om ditt P = 7,6m så har du troligtvis mellan varianten. 1970 årsmodell hade P= 8,13m dvs. 50cm högre mast än du har.

 

Så senare modell på Cirrus måste ha en masthöjd på nästan 8,9m, med en skillnad i P på 57cm mot Avance riggen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Måste korrigera kölvikt som är 850kg på avance 24, och 660kg på Cirrus. En skillnad på 190kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy