Jump to content
Friday 06 December 2019
Botved

Mindre riggändring, ok?

Recommended Posts

Det roliga är att vi aldrig seglat henne. Vi tog henne direkt till tomten för långtids renovering. Vi har två andra båtar vi seglar och denna är ett projekt som ska vara klart längre fram. Det hade ju varit bra att segla den först såklart men den inre renoveringen gör att jag vill få dit nya röstjärnen tidigt i projektet. Därav detta"famlande i mörker" ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

På Sailguide skriver en ägare så här...

”Långsam och definitivt underriggad” så på med mer segel 🙂 

 

C238D788-9A58-462B-8E4C-4F090DF60E15.png

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo jag har läst alla. Men vår har ju redan mer segel än den vanliga. Jag är lite rädd för att konstruktören en gång i tiden ökade så mycket som den ansågs klara på ett bra sätt. Visst, förhållandena i Engelska kanalen är ibland riktigt tuffa så det finns förmodligen marginal. Tidigare ägaren av vår båt som ägt henne 35 år hade känslan av att hon var lite begynnelsevek men nådde en fart nära rimlig maxfart ganska fort.  Hon nådde 5 knop i relativt lätta vindar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så vitt jag vet är det bara en genua med men vi har inte ens öppnat säckarna ännu. Dom är så skitiga och gamla så dom ska till återvinningen. Eftersom riggen ska bytas måste nya segel ändå mätas på båten men såklart kunde det vara bra att se vad som var med först. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunde tidigare ägare segla med nuvarande rigg med en urblåst genua och storsegel utan att segla omkull, kan du segla med en trimbar partialrigg med en meter högre mast och kryssfock utan problem.
Jag lovar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt vad jag förstått så tillverkades Cirrus med tre olika masthöjder. Om ditt P = 7,6m så har du troligtvis mellan varianten. 1970 årsmodell hade P= 8,13m dvs. 50cm högre mast än du har.

 

Så senare modell på Cirrus måste ha en masthöjd på nästan 8,9m, med en skillnad i P på 57cm mot Avance riggen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Måste korrigera kölvikt som är 850kg på avance 24, och 660kg på Cirrus. En skillnad på 190kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peka67. Var hittar du infon ang Westerlyn?  Jag har varit medlem i WOA (Westerly owner association) och ingen har kunnat ge mig så bra info som du hittat. Vi har orginalbroschyren och där säger man bara "Main" 9,3 kvm. Sedan finns en rad i kontraktet när båten var ny 20/1-1969 där köparen betalar 900:- för "särskild kappseglingsrigg (högre mast, ökad segelyta)". Tyvärr väldigt knapphändig info. Det vore skoj att höra av någon som äger en Cirrus vilka riggdata den har. Tyvärr känner jag ingen.

Edited by Botved

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du går in på WOA, klickar på boats, westerly brochures, cirrus så finns där tre broschyrer för 1968 en 1970 och en 1971. 1968 (1 och 2) anger storsegel till 9,3kvm. 1968 (3) anger storsegel till 10,87kvm.

 

Mitt antagande efter att ha läst på forum är att Cirrus kort efter introduktion erbjöds med två olika riggar, orginal och super.

 

Till 1970 måste masten ha blivit högre (antingen på super) eftersom storseglet nu var 11,13kvm. Vilket du själv bekräftade med att ditt P=7,6 (10,87kvm) mot P=8,13 för (11,13kvm). 

 

Tyvärr måste jag avsluta nu hoppas återkomma efter helgen. Hade jag varit dig, så hade jag inte gått vidare utan att ha provseglat båten. Antingen riggat på egen båt eller följt med någon annan.

 

På Danska udkik (båtbas) finns det tre kontaktpersoner för Westerly Cirrus mejla dem och hör om deras uppfattning om båten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toppen. Hittade broschyrerna. Intressant att se hur man minskat ytan på fock och Genua när man ökat på storen. Vår broschyr är samma som 1970 års broschyr men med segeldata enl 1968 års broschyr. Det verkar som "kappseglingsrigg" 1968 blev "typ 3". Sedan ökade man storen till 11.13 för att i 1971 års broschyr vara tillbaka på 9.3 ???? 

Edited by Botved

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Botved:

Sedan ökade man storen till 11.13 för att i 1971 års broschyr vara tillbaka på 9.3 ???? 

Nej tror inte det. 9,3kvm orginal har nog erbjudits hela tiden medan super har ändrats. Ofta brukar det vara medlemmar som bidrar med broschyrer och förmodligen har ingen medlem bidragit med super för 1971, som sannolikt har 11,13kvm i storen.

Edited by Peka67

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så kanske det är. Det visar sig iaf att Avance 24 med fock ger i stort sett samma yta som Westerly cirrus med genua. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Botved:

Så kanske det är. Det visar sig iaf att Avance 24 med fock ger i stort sett samma yta som Westerly cirrus med genua. 

Exakt vad jag försökt säga; samma yta men effektivare och mer lätt-trimmat så du får en flexiblare rigg som gör båten mer lättanvänd.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är helt inne på samma spår Peter. Det är mer en fråga om vi vill sitta och passa med skot och vara "tvingade" till aktivare segling, eller mindre segel från början och inte behöva vara så vaken hela tiden. Vår ena båt är en Comfort 26 vilket är som en stor jolle att segla. Skitrolig men inte riktigt det vi kanske vill ha som äldre.

Edited by Botved

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du inte posta några bilder på båten så vi får en uppfattning om dess form, skrov och kölutformning?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är så kass på luren och data så jag inte fattar hur man får in bilder. Men googla Westerly Cirrus så finns massor då den är väldigt känd i England.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fint peka67 så med en bild på Avance 24 så borde man kunna klippa hop bildera för att se hur det skulle se ut med Avance rigg på Cirrusen

 

avance_245_drawing.jpg.3ec06ef1bae4e403eac97f61d5424639.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riggen från Avance 24:an ligger i Göteborg och vi bor i Stockholm. Nu när vi i stort sett bestämt oss att prova med den så verkar transporten bli kostsam. Vi letar olika transportmöjligheter så får vi se.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Botved:

Riggen från Avance 24:an ligger i Göteborg och vi bor i Stockholm. Nu när vi i stort sett bestämt oss att prova med den så verkar transporten bli kostsam. Vi letar olika transportmöjligheter så får vi se.

 

Du borde kunna ta masten på biltaket. 

 

Märk ut den ordentligt bara och kör på natten så att du slipper all trafik.

https://forum.hamnen.se/forum/seglarsnack/seglar-snack/1168-hur-frakta-en-mast

 

Glöm inte att ta bilder

Edited by Dava
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exakt - man får köra upp till 24 meter på takräcket, bara det väger under 100 kg (som riggen gör). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har kört en limträbalk på 6 meter som längst men bilen är ju mellan 4 och 5 meter så utsticket med en 9 meter mast blir bara 2-2,5 meter fram och bak. Tipset med en stege under är ju bra om man är rädd att masten ska bli böjd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi körde med en 11 m lång flaggstång på biltaket och det gick utmärkt. Man får se upp i korsningar så man hinner över med hela ekipaget innan andra bilar hinner fram. När man skall svänga gäller det att se upp så man inte tar med sig lyktstolpar, gående och andra bilar då överhängen sveper över trottoarer och andra filer.

Det är bara att ta det lugnt och tänka efter var man skall placera bilen i korsningar med tanke på omgivningen.

 

Jag hade tagit masten på biltaket.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absolut. Vi har samma funderingar men lägger den i så fall på en ställning på släpet. Jag gav bort min gamla Windex 92 mast som var 11m lång till en kompis som la den på biltaket och körde från Stockholm till Vimmerby så visst går det. Om vi kännt oss 100% säkra att riggen funkar för oss och att det var jättesvårt att få tag i riggar hade vi åkt direkt.Vi bara räknar på bräslekostnad och hotell om vi inte vill åka tur/retur utan att sova. Det blir en slant och rätt mycket tid för något som kanske blir "sådär". Hade gärna betalat några tusen för att slippa men fick precis nu pris på 13000:-. Helt ointressant. En helt annan fråga : om ni vet någon som har en Helmsman 23 liggandes så passar även den riggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lång stege på taket och därefter underlägg och mast ovanpå. Viktigt att utöver binda i takräcket även binda ner och straffa i kofångare bak och fram så att lasten blir säkrad ordentligt. Kör försiktigt, speciellt i kurvor och gupp samt märk ut mastens bägge ändar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exakt, för de pengarna kan du ju boka in en weekend med lilla gumman i Göteborg, och ta masten med hem på taket (med släp får du ju bara köra i 70 km/h), och ändå ha pengar över. Det är ju som om du får betalt

😁

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis Peter. Man får köra 80 med släpet men skillnaden är marginell ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy