Jump to content
Wednesday 16 October 2019
Sign in to follow this  
Los_capitanos

Otillräcklig generatorlddning?

Recommended Posts

- Jag skulle koppla loss alla batterier, med motor, laddare o s v avstängda och mäta vilospänningen på var och ett batteri efter någon timme som första åtgärd. 

En andra åtgärd kan vara att mäta hur stor ström generatorn lämnar, med batterierna inkopplade.

Detta sker enklast och helt oförstörande med en tångamperemeter, om man har kunskapen att använda en sådan. 

Återkom efter steg ett, så får du säkert råd. 

- En polaren hade nåt liknande problem, och eldade upp generatorn. 

Felet var en kortsluten cell i ett av de två parallellkopplade förbrukningsbatterierna. 

(OT. 

Somliga väljer att kalla förbrukningsbatterier för husbatterier. Ser inga hus ute på sjön, så båtbatterier vore en något bättre beteckning, om inte förbrukningsbatterier duger i bättre sammanhang. 

BT) 

Edited by Hybro
  • Like 1

50 minuter sedan skrev Hybro:

Somliga väljer att kalla förbrukningsbatterier för husbatterier. Ser inga hus ute på sjön, så båtbatterier vore en något bättre beteckning, om inte förbrukningsbatterier duger i bättre sammanhang. 

Det har naturligtvis inget med hus att göra utan syftar på "hushåll".

På engelska pratar man om "Domestic battery".

Ett, i mitt tycke, bra namn som de flesta inte har några problem att först.

1 timme sedan skrev Los_capitanos:

Laddar 13,2 endast.

vad kan vara galet?

Har det inträffat nu från att tidigare ha laddat med över 14Volt?

Eller har du upptäckt det först nu?

Vad är det för motor/generator?

Har du flera batteribankar ?

13 timmar sedan skrev Seawolf:

Har det inträffat nu från att tidigare ha laddat med över 14Volt?

Eller har du upptäckt det först nu?

Vad är det för motor/generator?

Har du flera batteribankar ?

Och hur stor(a) är din(a) batteribank(ar)?

Och hur är laddstatus? (Som Hybro är inne på)

1 timme sedan skrev bhemac:

Kan ju vara så enkelt att batteriet är fullt.

Jo, och att mäta är att veta, därav frågan om laddstatus. 

Mina batterier bedömer jag är fulladdade, då laddströmmen till de två parallellkopplade AGM-batterierna, ligger på ca 5 A. Dvs 2.5 A till var och en. 

Då ligger spänningen på ca 14.0 Volt. 

Kan höja spänningen till t ex 14.3 Volt, men strömmen ökar inte. 

Gör nu som jag skrev ovan... 

Anekdot:

Svärfars tyckte generatorn segelbåten laddade dåligt och tog in någon "båt-el-expert" som rådde honom att köpa en större generator.

Saken var den att  generatorn hade skiljedioder från en tidigare installation med en spänningsavkännande laddregulator som hade brunnit och ersatts av en standardregulator, och en manuell omkopplare mellan start- och förbrukarbatteri.

Skiljedioderna tog ca 0,7V av laddspänningen, men eftersom laddströmen i batterier inte är linjär mot spänningen så är en kvalificerad gissning att han fick ungefär halva laddströmmen, mot om han hade tagit bort skiljedioderna. Laddströmmen var iallfall inte i närheten av generatorns kapacitet, det mätte jag med tångamperemeter.

Jag lyckades aldrig övertyga honom om att det var dioderna som var boven, eftersom han inte var så elkunnig själv och hade ju pratat med en "expert". Om jag minns rätt så byttes generatorn till en större av "experten", men han flyttade också över dioderna så det bliv inte ett dugg bättre.

Slut anekdot.

Det är ju lite klent med information i ursprungsinlägget, men är det en nyköpt båt där man inte vet status så skulle ju skiljedioder kunna vara en anledning till att man får en spänning någonstans i den härad som TS skriver.

Edited by Guding

Hur mäter du..?

Är det en liten digital display på instrumentpanelen, eller är det med ett riktigt instrument vid batteriet? Det är nämligen inte orimligt att det är 13,2 V vid displayen pga spänningsfall, utan att det behöver vara fel, och batteriet laddar som det ska.