Jump to content
Friday 24 January 2020
Sign in to follow this  
freddenacka

Varvtal md21b marchfart windy 26 snipa

Recommended Posts

Hej 

Jag har skaffat en Windy 26 snipa som jag har en Md21b i.

Det som irriterar mig med båten är att jag måste varva 2500 varv för att den ska göra 6 knop.

Ligger jag på mer behagliga 2100 varv så gör den precis 5 knop vilket känns väldigt långsamt.

Jag är inte intresserad av att få ut max hastighet utan att få en lugn och behaglig samt ekonomisk marchfart utan att den går för tungt givetvis.

Jag har synkroniserat varvtalet med lasermätare. 

Båten är tvättad under från beväxtning.

Båten är platt i aktern en extra monterad stelt trimplan och skall enligt katalog göra 12 knop med den motorn när den var ny.

Propellern är en 18x14 och backslaget ms3b 2,91:1.

Min spontana tanke utan att va expert är att den borde gå bra med en 18 x16 proppeller för att då göra 6 knop vid 2000 varv.

Vad tror ni?

 

Jag hittade denna information men då är det en annan motor så vet inte om det är relevant

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/bruktbåttest-windy-26

Share this post


Link to post
Share on other sites

12 knop med 61 hk och 13 knop med 72 hk stämmer ju bra överens, så då är väl en gissning att din motor inte är frisk. Så länge det inte rinner diesel ur avgasröret så är bränsleförbrukningen ett bra mått på den faktiska motoreffekten, så om du kan mäta den vid lite olika varvtal (inte så lätt om bränsleflödesmätare saknas kanske) får du en klarare bild av hur motorn faktiskt presterar. Om tanken inte är jättestor kanske du kan tanka fullt, köra ett par timmar nära full gas och sen tanka fullt igen för att se hur mycket som gick i tanken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror inte det är nått fel på motorn, förra ägaren har bytt propeller och jag tror det blev fel.

Hade motorn varit dålig så hade den inte orkat varva ur.

Den orkar varva men den går förlångsamt och på för höga varv vid för låg hastighet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, om du så säkert friskskriver motorn får du väl leta efter saker som bromsar under vattenytan då.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror det också men blir förvirrad när somliga säger att jag ska pressa motorn till 4500 varv och då justera proppeller efter hastigheten. 

Det viktiga för mig är marchfarten sen om den går att maxa i 12 eller 10 knop är helt oväsentligt för mig bortsett från om motorn skulle gå så tungt att den mår illa.

Så jag förstått det är marchfart på md21 2000 till 2500 varv och då borde väll målet va att den ska göra 6 knop vid 2000 varv?

Vilket den idag gör 600 varv högre 

(2600) vilket borde innebära två tum hårdare stigning om en tum motsvarar 300 varv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det här med propellrar är en vetenskap i sig. Teori och praktik går sällan hand i hand. 

Rent teoretiskt ger 1 tum på stigningen ca 300rpm i skillnad

Man måste tänka på att det inte heller går för tungt, det mor inte motorn bra av. Jmf med att köra en bil på för hög växel i låg hastighet.

 

Max varvtal är 4500 rpm på din motor normalt så bör man uppnå detta ±10% vid fullgas.

Men på en snipa kanske detta inte är så viktigt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man tycker ju att en sån här båt borde kunna marscha i alla fall 6,5 knop i ett någorlunda ekonomiskt varvtal vilket idag skulle bli typ 2800 varv......

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev freddenacka:

Man tycker ju att en sån här båt borde kunna marscha i alla fall 6,5 knop i ett någorlunda ekonomiskt varvtal vilket idag skulle bli typ 2800 varv......

Är du inte nära det målet om den nu gör 6 knop vid 2500 rpm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo ganska nära, en eller två tum skulle kanske räcka.

Vet inte exakt hur lång den är i vattenlinjen.

Antar man ska mäta från trimplanet till förens slut vid vattenlinjen?

Båten är 7,95 utan trimplanet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, freddenacka said:

Jo ganska nära, en eller två tum skulle kanske räcka.

Vet inte exakt hur lång den är i vattenlinjen.

Antar man ska mäta från trimplanet till förens slut vid vattenlinjen?

Båten är 7,95 utan trimplanet.

Då bör den kunna gå i 6.5 - 7 knop utan för stort motstånd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mätte den idag den är 7,65 i vattenlinjen med trimplanet inräknat.

Den varvar inte ur så mycket som jag trodde...

9,7 knop i 3900 varv. Pumpen är inte original och vet inte om plomberingskruven blockerar så mycket den ska.

Blir intressant att höra vad propeller trim anser idag men är lite rädd att jag kommer få leva med marchvarv 2500 till 2900 för att den inte ska gå för tungt. 6-6,7 knop...

Känns som om den kommer dra en hel del bränsle på så hög marchvarv 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy