Jump to content
Sunday 15 September 2019
Herr_Hysteres

Kostnader för att driva en Targa/Sargo/Nord Star (eller liknande)?

Recommended Posts

Posted (edited)

Nu skall vi se, Jag citerar inte utan försöker kommentera ändå.

Det var frun och hunden som valde Triton 29, vi hade en traditionell Nimbus innan som hunden inte kunde gå på däcket på. Vi kollade litet andra båtar, jag var då väldigt förtjust i Wiknes, som kanske är en hyttbåt men inte med walk-around möjlighet på samma vis, iallafall inte för en hund. Men förutom det en fantastiskt genomtänkt serie med båtar i litet olika storlekar.

Nåväl, en kompis boendes på Käringön hade en ting Triton 29 i sitt skärgårdsdöretag.

 

Vintertid har jag båten hemma i trädgården, och då har jag inte någon lantegendom precis, bor i en ordinär villa 10 minuter från Göteborgs centrum med spårvagn. När båten står på plats längs ena husgaveln kan man inte komma förbi med gräsklipparen, skall gräset klippas får man ta med klipparen runt kvarteret, så trångt är det.

 

Nåväl, båten står i lä, men jag använder inte min lättviktspresänning, tycker att den prasslar för mycket och är rädd att grannarna stör sig på det, köpte tre billiga gröna av rätt så god kvalitet på Jula. Till föra båten gjorde jag misstaget att köpa en 9 x 6 meters lastbilspressänning av högsta kvalitet... Ja det var ett helsike att få upp den på täckställningens ås, den vägde kanske 75 kg...

Ja i trädgården då, "landström" då... Är alltid inkopplad på vintern, frostvakter i motorrummet och timer på batteriladdarna. Verktygen ligger framme, nära till toa, köket och min lilla verkstad. En klar fördel då båthamnen ligger i andra ändan av en uppgrävd stad med trängselskatter och trafikinfarkter x flera. Tid, pengar och diesel sparas. Har etablerat kontakt med en firma som kör specialtransporter med fyraxlig kranlastbil, det blir cirkus varje vår och höst när denna stora bil skall backas in på villaområdets väldigt smala gator.

 

Ja bogpropeller, det är en av Guds gåvor till fritidsbåtsfolket! Även om en båt med drev och dubbelpropeller inte är svårmanövrerad så kan det vara svårt att få med sig förskeppet åt det hållet man vill i trånga hamnar med besvärlig sidvind.

 

Ankarspel är en annan gudagåva, jämför att stå på akterdäck eller badbryggan , utan någonting att hålla i sig i, durutom ankarlinan, med en tiokilosdragg med kätting och en massa lina som skall i vattnet med någorlunda precision med att liksom bara trycka på en knapp. Sedan skall skiten upp igen och då är linan och kättingen fullkletad med lera och här hos oss även med manettrådar.. Och om du inte ramlat i sjön tidigare eller fått ryggskott så drabbas du av det nu...

 

Solcellspaneler är även det något som kanske Gud givit oss, eller om det snarare var solguden Ra...

Iallafall inte alls fel att ha ombord.

 

Om du nu blir spekulant på någon sådan här hyttbåt så stirra dig inte blind på flachig marinelektronik, i sammanhanget är sådan relativt billig att byta ut... Nåja...

Lätt att köpa och att installera iallafall.

 

Kolla istället efter ankarspel och bogpropeller, detta är tunga och dyra grejer som kostar i inköp och även en hel del i installation. Sedan är det ju naturligtvis ett plus om det finns GPS, plotter och ekolod, inte sällan i samma display. Jag fick en radar med på köpet, inget tillbehör jag skulle köpt själv, men nu sitter den där och senast idag hade jag användning av den i dålig dåligt sikt under en kraftig regnby när Brofjorden passerades, jag krockade faktiskt inte med en enda supertanker denna gången...heller...

 

Sedan skall man kolla motorns skick, gärna även dess servicebok. Byssan (=köket ombord) tillsammans med toaletten och motorrummets skick runt motorn, brukar skvallra om hur båten skötts om och använts. Jag har sett spisar med fastbrända matrester mellan gasolbrännarna, jag har sett oljiga och smutsiga motorrum och jag har även sett ofräscha toaletter, men dom kanske jag inte behöver beskriva i detalj...? Iofs äckliga grejer som är lätta att fixa till, men det kunde ju säljaren ha gjort...

 

Något att tänka på är antalet motortimmar, denna typen av båtar används ofta proffesionellt, taxibåt exempelvis, och det är ett observandum, måhända har ändå förre ägaren tagit väl hand om båten, men motorn kan trots skötsel ändå ha många motortimmar. Fritidsbåtsmänniskor i allmänhet kör ofta bobåtar runt 50-75 timmar per säsong. Det kan en taxibåt klara av på drygt två dygn, eller iallafall på en kortvecka.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Håller egentligen inte alls med, båthuset (oftast ouppvärmt/kallt) är det bästa vi investerat i.

Båthus skulle jag gärna ha men när det kostar dubbelt så mycket som båten så känns det princip fel.

Det sämsta med att stå utomhus är att täckningen, mycket jobb, många problem och oftast helt onödigt. Jag har tex teaktrall i sittbrunnen, den plockar jag bort. Förpiksluckan har en tveksam tätning, den har en egen pressening, mindre än en m2, fö tillverkad av en båtgrannes sönderblåsta täckning. Vinscharna skyddas med hundbajspåsar. Fö inga problem med snö eller regn.

Allt vinterkonserverat som vanligt, självklart. Men det räcker som bekant inte alltid för just fyrkammarpumparna. Sen står tex rengöringsmedel mm kvar. Med övervakning har man koll på om el/värme försvinner och kan åtgärda det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur mycket tänker du dig att köra per år?

 

Av dessa båtar du nämner skulle jag snegla på en senare Minor (alltså från innan de bytte namn till Sargo) och då en med axel typ 34 WR alternativt en Targa. Nord Star är i min mening lite mer som Sargo och inte alls lika robusta utan mer "ska se tuffa ut". (I samma anda som superlöjliga båten XO DFNDR fast inte lika extremt.)

 

Det handlar dock om klassiska tunga båtar och med det kommer bränsleförbrukning som ett brev på posten gjorde förr, iaf om du kör över skrovfart.

 

Vill du köra fort (alltså plana) är drev att föredra då du får något mindre dålig bränsleförbrukning. Du ska upp i många hundra timmar per år innan service och slitage på drevbåten överstiger det som axelbåten slickar i sig i bränsle i mellanskillnad.

Tänker du dig däremot att ni ofta kommer färdas i sakta mak skulle jag snegla på axel, detta eftersom det ger en trevligare körupplevelse i deplacementläge.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev firefish:

Hur mycket tänker du dig att köra per år?

 

Av dessa båtar du nämner skulle jag snegla på en senare Minor (alltså från innan de bytte namn till Sargo) och då en med axel typ 34 WR alternativt en Targa. Nord Star är i min mening lite mer som Sargo och inte alls lika robusta utan mer "ska se tuffa ut". (I samma anda som superlöjliga båten XO DFNDR fast inte lika extremt.)

 

Det handlar dock om klassiska tunga båtar och med det kommer bränsleförbrukning som ett brev på posten gjorde förr, iaf om du kör över skrovfart.

 

Vill du köra fort (alltså plana) är drev att föredra då du får något mindre dålig bränsleförbrukning. Du ska upp i många hundra timmar per år innan service och slitage på drevbåten överstiger det som axelbåten slickar i sig i bränsle i mellanskillnad.

Tänker du dig däremot att ni ofta kommer färdas i sakta mak skulle jag snegla på axel, detta eftersom det ger en trevligare körupplevelse i deplacementläge.

Drevbåtar är sällan trevliga att köra i lägre farter, man kan bli misstänkt för sjöfylleri, dom slingrar sig nämligen en hel del.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Drevbåtar är sällan trevliga att köra i lägre farter, man kan bli misstänkt för sjöfylleri, dom slingrar sig nämligen en hel del.

 

Konsten att slingra sig undan - det är kanske bra om kustbevakningen försöker stoppa båten. 

 

-Tog ni dom?

Nej, en drevbåt som var snudd på omöjlig att få tag i...

 

Även fylleristen försöker slingra sig - i vart fall om man tittar på gamla avsnitt av "Kustbevakarna"

 

-Herrn har druckit lite tror jag...

Näää......*hick*.... alltså....två.... två öl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
‎2019‎-‎08‎-‎11 vid 09:00 skrev firefish:

Hur mycket tänker du dig att köra per år?

...

Vill du köra fort (alltså plana) är drev att föredra då du får något mindre dålig bränsleförbrukning. Du ska upp i många hundra timmar per år innan service och slitage på drevbåten överstiger det som axelbåten slickar i sig i bränsle i mellanskillnad.

Tänker du dig däremot att ni ofta kommer färdas i sakta mak skulle jag snegla på axel, detta eftersom det ger en trevligare körupplevelse i deplacementläge.

 

Som alltid är det svårt att göra en uppskattning runt något som är nytt för en själv eller familjen. Min bästa gissning baserat på användningsmönstret som skissades upp i post 1 är 50-75 motortimmar. Då jag ligger/kommmer ligga inne i Värtan har jag en del transport för att komma ut i skärgården varför jag primärt ser framför mig planande körning snarare än deplacementskörning. Baserat på detta verkar drev snarare än axel vara att fördra ifall jag förstår dig rätt. (Skall jag vara helt ärlig hade jag inte ens tänkt på den här frågan innan du postade så det var bra att du gjorde det. Med min nuvarande bowrider är deplacementskörning bokstavligt talat bara något jag gör vid bryggan, vid hastighetsbegränsning och vid trollingfiske.)

 

‎2019‎-‎08‎-‎11 vid 09:00 skrev firefish:

Av dessa båtar du nämner skulle jag snegla på en senare Minor (alltså från innan de bytte namn till Sargo) och då en med axel typ 34 WR alternativt en Targa. Nord Star är i min mening lite mer som Sargo och inte alls lika robusta utan mer "ska se tuffa ut". (I samma anda som superlöjliga båten XO DFNDR fast inte lika extremt.)

 

Spännande reflektion tyckte jag. Jag har kikat lite på Minor och per en tidigare post kännt att de kunde vara ett alternativ. En vän till mig hade under många år en Minor 34 som han fortfarande talar sig varm för. Det låter som att du har erfarenhet och tycker att Sargo i något avseende inte är lika bra som Minor var innan namnbytet. Jag är nyfiken så ifall du eller någon annan kan elaborera runt detta lyssnar jag gärna.

 

I helgen fick jag för övrigt reda på att det under hösten kommer ut en 2007 Minor 31 med 2xD4 till salu för 1.3m. Det finns en annons på Blocket om en 2008 31:a i sydsverige med 1xD6-370 för 1.4m. Om någon har tankar om dessa prispunkter och motorisering är jag givetvis intresserad. Är det rimligt att anta att det finns någon prutmån i detta? Jag skulle även vara intresserad av att veta ifall någon har en uppfattning om ifall 31:an erbjuder tillräckliga sovutrymmen för en familj med tre barn 9/11/13 eller ifall man "måste" till en 34:a för att uppnå detta. Är en 2007/2008 att betrakta som en "gammal" båt idag från något perspektiv (teknologi/underhåll/motorer etc.)?

Edited by Herr_Hysteres
Tillagd fråga

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utan att kommentera i detalj, så kan jag väl tycka att det alltid är prutmån när det gäller priset på begagnade båtar. Särskilt på hösten. Säljaren varesig det är en privatperson eller en firma sätter litet överpris och räknar alltd med att köparen prutar, och så möts man ändå på den prisnivån som säljaren från början tänkt sig, det hör till spelets regler och är en sorts strategi.

De priserna du anger låter för mig som rätt så normala för denna typen av båtar. Det är ju en populär båttyp och priserna blir därefter.

Prutmån kan ju även innebära prylar eller tjänster, du får med denna navigatorn/täckställningens/uppallningsbockarna om du inte prutar för mycket och det blir en snabb affär... Om du tar båten NU betalar du xxxxxx, nästa vecka har jag vårrustat och bottenmålat och då kostar den mer!

 

Sedan finns det säljare som anger "pok" i annonserna, prutat och klart, det kan funka, men ofta får säljaren ändå gå ned i pris.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Herr_Hysteres:

 

Som alltid är det svårt att göra en uppskattning runt något som är nytt för en själv eller familjen. Min bästa gissning baserat på användningsmönstret som skissades upp i post 1 är 50-75 motortimmar. Då jag ligger/kommmer ligga inne i Värtan har jag en del transport för att komma ut i skärgården varför jag primärt ser framför mig planande körning snarare än deplacementskörning. Baserat på detta verkar drev snarare än axel vara att fördra ifall jag förstår dig rätt. (Skall jag vara helt ärlig hade jag inte ens tänkt på den här frågan innan du postade så det var bra att du gjorde det. Med min nuvarande bowrider är deplacementskörning bokstavligt talat bara något jag gör vid bryggan, vid hastighetsbegränsning och vid trollingfiske.)

 

 

Spännande reflektion tyckte jag. Jag har kikat lite på Minor och per en tidigare post kännt att de kunde vara ett alternativ. En vän till mig hade under många år en Minor 34 som han fortfarande talar sig varm för. Det låter som att du har erfarenhet och tycker att Sargo i något avseende inte är lika bra som Minor var innan namnbytet. Jag är nyfiken så ifall du eller någon annan kan elaborera runt detta lyssnar jag gärna.

 

I helgen fick jag för övrigt reda på att det under hösten kommer ut en 2007 Minor 31 med 2xD4 till salu för 1.3m. Det finns en annons på Blocket om en 2008 31:a i sydsverige med 1xD6-370 för 1.4m. Om någon har tankar om dessa prispunkter och motorisering är jag givetvis intresserad. Är det rimligt att anta att det finns någon prutmån i detta? Jag skulle även vara intresserad av att veta ifall någon har en uppfattning om ifall 31:an erbjuder tillräckliga sovutrymmen för en familj med tre barn 9/11/13 eller ifall man "måste" till en 34:a för att uppnå detta. Är en 2007/2008 att betrakta som en "gammal" båt idag från något perspektiv (teknologi/underhåll/motorer etc.)?

Ja, med stor båt (med tillhörande bränsleförbrukning) är ju chansen inte minimal att du kommer att upptäcka lågfartens tjusning. En båt på 34 fot torde ha en optimal skrovfart på runt 6,5 knop vilket är en milsvid skillnad mot din nuvarande båt som kanske har det vid 4 knop.

Ju större båt desto mer blir resan en del av målet, dels på grund av ekonomi men också för att det faktiskt är mycket trevligare – framför allt för en fru som är trött på campinglivet.

Men axel är inget måste, en stor båt är inte en flottklick på samma sätt som en tvålkopp, oavsett drev eller axel.

 

Mina kommentarer kring Minor vs Sargo bör du ta med en nypa salt. De baseras på en del fördomar, en del erfarenheter samt det faktum att jag börjar bli en grinig skärgårdsgubbe.

Men, ser vi tillbaka på Minor hittar vi en hel del båtar som är träigt tråkiga, även om de visserligen är sjödugliga. Det finns en anledning till att Minor inte är ovanliga som skärgårdsbors arbets- och transportbåtar. Senare Minor lyfte både form och finish till iaf Targa-nivå, utan att tappa fotfästet i arvet från de praktiska och sjövärdiga båtar de kom ifrån. Sedan kom någon ekonom på att det finns mer pengar att hämta hos de som vill se ut som yrkesbåtsförare men inte ens borde äga en boj och då bytte de namn till Sargo (och drabbades då av Anytec-sjukan med jättejättestora pollare, jättejättegrova grabbräcken och jättejätte.., ja du förstår vad jag menar). XO har som sagt dragit detta zombiekillertevespelstänk till sin spets med DFNDR (vilken båt förutom en ubåt har en snorkel likt en offroadbil!?!).

 

Personligen handlar jag båt på samma sätt som jag förr köpte ljud (alltså stereo). Det vill säga att ju mindre funktioner och design jag fick per krona desto bättre ljud i slutänden. För till syvende och sist handlar allt om ekonomi och ju mer pengar tillverkaren lägger på (i mitt tycke) löjliga designfeatures desto mindre blir det över till det som verkligen räknas. Och som Margaret Thatcher (typ) uttryckte det:" If you have to tell people that you are a badass workboat, then you really aren't".

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frågan om en eller två motorer på en båt ger ju funderingen på hur mycket man vill betala för service. Två D4:or är nästan dubbelt så dyrt att serva som en D6:a. 

Sen skiljer det kanske i prestanda, det kanske någon firma som säljer dessa kan svara på, och så finns det de som tycker det är säkrare med dubbla maskiner. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Frågan om en eller två motorer på en båt ger ju funderingen på hur mycket man vill betala för service. Två D4:or är nästan dubbelt så dyrt att serva som en D6:a. 

Sen skiljer det kanske i prestanda, det kanske någon firma som säljer dessa kan svara på, och så finns det de som tycker det är säkrare med dubbla maskiner. 

”2 av allt är dyrare än 1 av allt” funkar rätt bra när man pratar motorinstallationer:) Om vi sen glömmer motorerna, är även 2st drev saftigare att driva runt. 

 

Jag är allergisk mot ägande av dubbelinstallationer. Köra är bra, till och med mycket bra i vissa situationer.  Jag är dock ogärna den betalande parten. När ena drivlinan börjar krångla, sneglar man mot den andra och börjar räkna ner(skämtsamt, men det finns korn av sanning).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev firefish:

Ja, med stor båt (med tillhörande bränsleförbrukning) är ju chansen inte minimal att du kommer att upptäcka lågfartens tjusning.

 

Det verkar faktiskt inte omöjligt 😀

 

1 timme sedan skrev firefish:

 XO har som sagt dragit detta zombiekillertevespelstänk till sin spets med DFNDR (vilken båt förutom en ubåt har en snorkel likt en offroadbil!?!).

 

De som spekulerar på en DFNDR borde gå hela vägen och köpa något som verkligen är combat. Priset är väl ungefär detsamma.

 

1 timme sedan skrev firefish:

" If you have to tell people that you are a badass workboat, then you really aren't".

 

Word. Så sant som det är sagt - posörer göre sig icke besvär!

 

16 minuter sedan skrev Mange249:

”2 av allt är dyrare än 1 av allt” funkar rätt bra när man pratar motorinstallationer

 

Ungefär så tänkte jag vid min ursprungliga post när jag ville stanna vid en båtlängd som medgav singelmontage.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nya uppgifter, bränsleförbrukning.

Fyllde upp idag, gick tillbaka i loggboksanteckningarna, räknade mer noggrant.

KAD43 i Triton 29 med tung semesterpackning och oftast fulla vattentankar och i genomsnitt halva bränsletankar har inte dragit mer än 2 liter per sjömil, ganska exakt 1,97 liter med marginal, och farten har legat mellan 12 och 17 knop, och så har vi en hel del 5 knopssträckor, men då har jag kört i 6 knop och då har kompressorn gått.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy