Gå till innehåll
fredag 08 augusti 2025
WilhelmK

Svårt att få i backen OMC Cobra 1988.

Rekommendera Poster

Hej,

Jag köpte nyligen en båt som jag visste hade lite skavanker. Två av dessa är styrningen och växlingen. Ratten är otroligt trög och det låter mycket när jag vrider på ratten. Jag tänker att jag ska försöka smörja styrvajern, om det inte funkar byter jag den helt.

Vart kan man köpa nya?

Hur vet jag vilken jag ska ha?

Problemet med växlingen visade sig aldrig när jag provkörde båten hos säljaren, men han berättade att det kan vara svårt att få i backen. De få gånger jag har haft den i sjön har jag inte lyckats fått i backen en enda gång. När jag drar gasreglaget bakåt varvar motorn, men i friläge. Gasreglaget går också trögt, men inte i friläge. Då rör den sig lätt. Framåt funkar bra (men det reglaget rör sig trögt). Jag har forskat lite i detta på internet men jag tänker att jag kan lika gärna fråga här också.

Kan det bero på att någon av vajrarna behöver en justering?

Eller ska jag satsa på ny vajer direkt?

Vart kan man köpa och vilken ska jag ha? 

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

926397504_Skrmavbild2025-08-01kl_19.13_19.png.96be57469912e4f4f406f24b049d0353.png

Den gula pilen pekar på växlingskonsolen där växelvajern från reglaget överför rörelsen till en växelvajer som går vidare ner till drevet via en hävarm.

Koppla loss den övre växelvajern som kommer från reglaget och växla mellan Fram–Neutral–Back med hävarmen. Gör endast detta när du ligger väl förtöjd på bryggplats och båten får absolut inte röra sig eller kunna slita sig. Det går även bra att göra detta på land under förutsättning att motorn får kylvatten.

Går det att växla då så är den övre vajern feljusterad eller är reglaget slitet.

Om det behövs justeras så lägg drevet i neutral och justera sedan in det främre fästet på vajern från reglaget så att den passar lätt.

Du har reglagekablar av typen 33C.

Kolla styrväxeln under panelen, jag tror du har Teleflex kuggstångsstyrväxel.

Annars ta en bild.

Har du hjälpservo?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

926397504_Skrmavbild2025-08-01kl_19.13_19.png.96be57469912e4f4f406f24b049d0353.png

Den gula pilen pekar på växlingskonsolen där växelvajern från reglaget överför rörelsen till en växelvajer som går vidare ner till drevet via en hävarm.

Koppla loss den övre växelvajern som kommer från reglaget och växla mellan Fram–Neutral–Back med hävarmen. Gör endast detta när du ligger väl förtöjd på bryggplats och båten får absolut inte röra sig eller kunna slita sig. Det går även bra att göra detta på land under förutsättning att motorn får kylvatten.

Går det att växla då så är den övre vajern feljusterad eller är reglaget slitet.

Om det behövs justeras så lägg drevet i neutral och justera sedan in det främre fästet på vajern från reglaget så att den passar lätt.

Annars ta en bild.

Har du hjälpservo?

//Pär

Jag har båten på trailer nu. Jag försökte att justera det främre fästet igår, men jag är osäker på om det blev bättre. När jag lägger i backen på gasreglaget känns det annorlunda nu. Ungefär som att växeln hoppar i. Jag har inte starta motorn och kollat. Jag tänkte istället att jag kan ju känna på propellern om den är i växel eller inte. Men den rör sig inte fritt när den är i neutral.

Ska det vara så? Kan det också bero på feljustering eller slitage av vajer?

Är den denna jag ska ha?

https://www.moory.se/p/reglagekabel-gasvajer-vaxelvajer-seastar-33c-lite-duty-for-universal-standardinfastning-m5/

Ja, det är teleflex kuggstångstyrväxel. Jag har inga bilder på det nu men jag kan lägga in senare om jag hinner. Jag tror inte jag har hjälpservo. Det är jag ganska säker på.

Tack igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev WilhelmK:

Jag tänkte istället att jag kan ju känna på propellern om den är i växel eller inte. Men den rör sig inte fritt när den är i neutral.

Va, kan du inte snurra propellern i friläge?

Har du kollat oljan i drevet?

Öppna avtappningen längst ner och hoppas att det inte kommer vatten...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Va, kan du inte snurra propellern i friläge?

Har du kollat oljan i drevet?

Öppna avtappningen längst ner och hoppas att det inte kommer vatten...

//Pär

Nej, den är mer eller mindre stum. Jag har inte tagit i mycket, men hag tycker den borde snurra lättare i friläge.

Det har jag inte gjort. Kan kolla det imorgon. Jag förstår att vatten där inte alls är bra, men vad beror det på? Vart kommer det ifrån och varför har den blivit så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanligaste orsak till vatten i växelhus/drev är att packboxarna på propelleraxel, drivaxel och om det är drev så inkommande drivaxel.

Har det stått med vatten under en längre tid så är de flesta om inte alla lager rostskadade och måste bytas ut, dessutom måste man kolla resterande rörliga delar samt orsaken till läckaget.

Är det inte vatten i växelhuset så kan ett eller flera lager ha skurit, har för mig det sitter nållager på vissa ställen i OMC Cobra dreven.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Vanligaste orsak till vatten i växelhus/drev är att packboxarna på propelleraxel, drivaxel och om det är drev så inkommande drivaxel.

Har det stått med vatten under en längre tid så är de flesta om inte alla lager rostskadade och måste bytas ut, dessutom måste man kolla resterande rörliga delar samt orsaken till läckaget.

Är det inte vatten i växelhuset så kan ett eller flera lager ha skurit, har för mig det sitter nållager på vissa ställen i OMC Cobra dreven.

//Pär

Det verkar inte vara så farligt. Efter att jag justerade vajern kunde jag snurra på propellern för hand i friläge. Växlingen verkar också fungera. Har dock inte testat skarpt med motorn igång ännu men det ser lovande ut. 

Det enda som kvarstår nu är att få till stabilare tomgång och lättare styrning. Sen är den redo för nästa säsong.

2025-08-01 vid 19:23 skrev Mercury_44XS:

Annars ta en bild.

Har du hjälpservo?

//Pär

Varför för båten inte röra sig när man gör detta?

Redigerad av WilhelmK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om att ifall du inte får ur växel och man skulle få "panik", kan sluta illa...

Det är egentligen bara meningen att man skall låta motorn gå på tomgång medan man växlar men det kan sluta illa om båten är lös och någon få för sig att i panik gasa...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-08-03 vid 16:13 skrev Mercury_44XS:

Om att ifall du inte får ur växel och man skulle få "panik", kan sluta illa...

Det är egentligen bara meningen att man skall låta motorn gå på tomgång medan man växlar men det kan sluta illa om båten är lös och någon få för sig att i panik gasa...

//Pär

Aha, då är jag med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är tillbaka på jobbet denna vecka efter semester så jag har inte haft lika mycket tid för båten tyvärr. Men jag undersökte vidare tidigare idag. Jag kopplade bort den övre vajern, som kommer från gasreglaget. När jag växlade med hävarmen fungerade inte växlingen som den skulle. Jag kanske lyckades få i backen en eller två gånger, men absolut inte vid alla försök. Jag antar att det bara är att byta den undre vajern för att kunna växla. 

Är denna vajer rätt?

https://www.moory.se/p/reglagekabel-gasvajer-vaxelvajer-seastar-33c-lite-duty-for-universal-standardinfastning-m5/

Är det någon som vet på rak arm vilken längd som gäller? Annars får jag ta ut den gamla vajern och mäta den.

Eller är det bättre att köpa ett kit?

https://www.ebay.com/itm/204659599335?_skw=omc+cobra+3.0+shift+cable&itmmeta=01K233TXEEJATC8S8DN2EA4463&hash=item2fa6a9a7e7:g:4QwAAOSwArll0c2W&itmprp=enc%3AAQAKAAAA8FkggFvd1GGDu0w3yXCmi1eZAiiRXH9hL72dW7VSxlW8izvlC2s%2BGeqvDPP2eN1LN%2FKx4EbU0PkTDWQwLxgLAzggRW3EMXtAdj7JxDrxU%2FEpuKzqYgJp9GCKC89A7sRexhjy25aSU0kfvwTfnDxLeYSr6xQd6rv7qHeX63sjlaD5EUlzi3zNpryM%2FWxkXnFEYjXHJU6uBxGnlcOduawo3oq1TGe7FeBY9E24lTshOLrEe4EOQ%2B2dY0oErUCa%2BYBM6dSEZP9GetvbQCv8sBsSZy5J0FHINPSjT1aNDXkhS6837B9FQekP%2FIkyOF24b6vvaA%3D%3D|tkp%3ABFBMrtfr45Bm

Är då detta något som passar?

Tips mottages tacksamt. Om någon vet direkt vilken vajer det ska vara får ni gärna dela med er.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det fortfarande inte att snurra propellern i neutral?

Har du kollat hur oljan ser ut i drevet?

Man kan inte bara gissa och tro att det är fel på någon av vajrarna, vad ska du byta nästa gång?

För det första, skaffa en verkstadshandbok.

Du klarar inte att reparera någonting utan en verkstadshandbok och du kan definitivt inte byta växelvajern till drevet utan verkstadshandbok.

Nedan en länk till en reservdelskatalog tillgänglig för alla:

https://www.marineengine.com/parts/omc-parts/omc-boat-parts.php?year=1988&hp=3.0&model=302AMRGDP

Börja med att köpa verkstadshandbok:

https://www.marinshopen.se/product/bok-omc-85-98/sie1803404

Finns säkert hos fler men det är denna du ska ha.

Sen kan du med hjälp av sprängskisserna i reservdelskatologen lära dig hur din motor och drev fungerar.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...