Gå till innehåll
fredag 01 augusti 2025
Jonesy

Barnfamilj behöver tips och råd

Rekommendera Poster

Hjälp mig med tips!

Vi är en familj på två vuxna och 3 småbarn. Vi har ingen erfarenhet av båtliv mer än en liten styrpulpet vi gärna tar för dagsturer för bad och fiske. 

Nu önskar vi införskaffa en båt med syftet att göra längre turer med övernattning. Jag har läst rekommendationer på Flipper 717 och Nimbus 27 Familia. Akterruff verkar smidigt med 3 barn. 

Hur är båtar som dom i den storleken för en nybörjare att hantera? 

Tacksam för tips och vägledning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår familj är som er, 2 vuxna och 3 barn. 

Generellt tycker jag ni ska köpa större direkt, att lära sig manövrering är inte jätte mkt svårare men en 1-2 m större båt. Även köpa båtar som har renoverats i motor/ruff, om man inte är händig själv men att lämna bort båten för service är väldigt dyrt. 

Typ av båt

Axel - Går ofta bra(rakt) långsamt, och har lägre maxfart med lite högre förbrukning. Många äldre axel båtar har inte fartresurser att plana idag, ex många Nimbus är rätt trötta. 

Drev - Lite vingligare i låg fart men går snabbare och mer bränslesnålt vid planing. Enklare i hamnar. 

Oftast lär man sig dock efter hand hur sin egna båt fungerar, så mest bara att anpassa sig efter tid och väder. 

Vi har själva en Saltö 31, tyckte det gav en bra kompromiss mellan pris och utrustning och är större än ex Familia. 

Andra båtar jag hade kollat på är Scand 29, Nimbus 3000/3003 etc el kankse en större snipa om man inte har allt för brottom. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Jonesy:

Hjälp mig med tips!

Vi är en familj på två vuxna och 3 småbarn. Vi har ingen erfarenhet av båtliv mer än en liten styrpulpet vi gärna tar för dagsturer för bad och fiske. 

Nu önskar vi införskaffa en båt med syftet att göra längre turer med övernattning. Jag har läst rekommendationer på Flipper 717 och Nimbus 27 Familia. Akterruff verkar smidigt med 3 barn. 

Hur är båtar som dom i den storleken för en nybörjare att hantera? 

Tacksam för tips och vägledning!

Hur små är småbarnen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan skrev Pirayan:

Hur små är småbarnen?

Just nu små. Alla under 6 år men dom växer ju…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kika även på Nidelv 28. Halvplanande med rak axel. Fr o m 1986 kom de med lite ombyggt skrov och stickkoj i främre ruffen. Gott om plats för 5 att sova.

Kolla gärna in finns.no för inspiration, där finns mååånga fler båtar och massor av bilder på varje objekt.

Yanmar 4-cyl är populärt från 90-talet och framåt. Äldre har Penta som låter mer....

Rak axel är betydligt billigare att serva jämfört med drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...