Jump to content
Thursday 27 February 2020
Sign in to follow this  
SunWind266

Vad undersöka innan köp av segelbåt?

Recommended Posts

4 minuter sedan skrev sajjen:

Med andra ord har det inget att göra med temperaturen, du spekulerar kring skärgårdens inverkan på motordriftstiden.

 

En skulle lika gärna kunna säga att eftersom det inte finns någon skärgård som är ivägen så behövs motorn bara direkt ur hamnen, så att drifttiden blir kortare. Lika grundlös spekulation som din?

Det var inte mina uppgifter, utan diskution som fördes där man jämfört olika områden, vill jag minnas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Stephan_D:

Skicket kan i stor utsträckning bedömas med öppna sinnen och sunt förnuft.

Håller helt med.

Det första man ska göra när man kommer ombord är att känna på motorn. Är motorn redan varmkörd så kan man vända direkt.

Listan på kontrollpunkter är utmärkt, lägg till att kolla oljan i backslaget.

Motorerna har ofta gått väldigt lite. 5000 timmar håller de om man byter olja och filter. 30-40 år ska inte vara något problem om de sköts. Få motorer går ens 50 tim per år. Att motor byts beror väldigt sällan på att de rasat. Byter man efter 30 år så handlar det ofta om att få en starkare och tystare motor och inte minst, ägarens oro.

Köper man en båt där motorn är utbytt och kanske har gått "bara" 20 år så kan man vara ganska lugn. Antagligen har den ägaren som kostat på ett byte, skött den nya motorn väldigt bra med tanke på vad det kostade.

På långfärd är ofta motorn väldigt viktig. Det är ju inte ovanligt med stiltjebälte och moderna människor har inte tålamod att ligga och guppa i veckor.

En motors kondition avgörs helt av antalet drifttimmar, inte antalet starter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Angående inombordare

Jag skulle välja en inombordare varje dag i veckan. Min MD5 är nu inne på 41året. Jag bytte avgaskrök förra året, kostade 1900:- original om jag miss rätt. Är totalnovis på allt vad meck heter men känner mig trygg med denna motor, den har en cylinder, vad kan gå fel? ;) Just det, bytte original bränsleslang förrförra året, kanske lite snålt att de vävda slangarna bara höll i 39 år men men...

 

Angående propeller/drev

Jag har fast propeller på mitt drev. Når teoretisk maxfart med min båt trots segel som är +25år. Troligtvis tappar jag lite fart när det blåser dåligt, men det är ok att guppa fram i 3 knop när solen lyser och man kan hänga i vattnet bakom båten (självklart med frun vid rodret!). Påväxt har jag ingen, ligger i Östersjön.

 

Övrigt

Det första jag skulle göra med en ny båt var att köpa solcell (om den inte redan hade det). 100w med regulator och kablage kostar ca 1400:- från Kina. Den ser till att man klarar sig trots att batterierna börjar bli dåliga. Jag har just nu två ärvda batterier i båten som varit "heldöda" och återupplivats. De håller nog inte så mycket laddning längre men med hjälp av solcellen klarar de ändå att starta båten, köra kylboxen ner till frystemp, ladda alla telefoner och paddor samt driva el-toan.  

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

På långfärd är ofta motorn väldigt viktig. Det är ju inte ovanligt med stiltjebälte och moderna människor har inte tålamod att ligga och guppa i veckor.

Det är också en fråga om hur mycket mat man har med ombord...

På den tiden när människan (kanske) hade tålamod svalt och törstade de  när de låg länge i stiltje.

 

1 timme sedan skrev bhemac:

Byter man efter 30 år så handlar det ofta om att få en starkare och tystare motor och inte minst, ägarens oro.

För vår del bytte vi vår 35 år gamla MD11 för att det skulle blivit dyrt att renovera den, även om man gjorde mycket själv. Vår Beta 25 kostade cirka 60 tusen kronor och jag har för mig att det som jag inte klarade själv på MD11:an samt några nya delar skulle gå på cirka 40 tusen.

 

Ny motor gör båten mindre svårsåld jämfört med en båt med en självrenoverad orginalmotor. Sedan är det kul att det märks en förändring när man lägger ett antal 10 000-lappar på båten, fast ibland saknar vi ljudet från MD11:an.

 

Tillägg: Det fanns en parameter till. Om vi orkar ha båt i 15 åt till är det ju dumt om vi tvingas köpa en ny motor efter 12 år. Då är det ju bättre att köpa den nya motorn nu och hinna ha ordentlig nytta och glädje av den.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peka67:

Kom just på att en del långfärdsseglare när de ankrat upp, dyker ned och knyter en påse runt propellern för att slippa påväxt. Vet ej hur det fungerar om man behöver starta motorn snabbt.

Ha, ha!

Det har jag aldrig hört, men det funkar säkert lika bra att starta motorn med en påse runt propellern som utan. 😉

 

Så här kan det bli efter några veckors förberedelser utanför Panama citty.

DSC_0109-2.png.5190c7afbb8904de687120e339c7103a.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mackey:

Ha, ha!

Det har jag aldrig hört, men det funkar säkert lika bra att starta motorn med en påse runt propellern som utan. 😉

 

Härligt, tack Mackey då kommer jag säkert att använda påse en hel del 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag läser och tar till mig av input. Får se vad det blir till sist. Oavsett har det blivit mycket inlägg och diskussioner som fått mig att tänka över massa grejer jag inte visste om så det tackar jag för.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad har du för budget? Jag skulle definitivt ha köpt en båt som är maximalt utrustad och välvårdad, och därmed dyrare än andra båtar av samma modell. Du kommer aldrig någonsin få en lika bra deal på utrustning och underhåll. Ska du ut på långfärd så finns det många som rustats just för det men som inte kommit iväg. Så leta efter en båt som är dyr för sin modell på grund av att den tagits hand om väl. Köp inte en risig men billig båt av en modell som brukar vara dyrare.

 

Finns en Amigo 27 på blocket ute nu som är utrustad för långfärd tex. Har min andra Amigo 23, den mindre modellen, och är väldigt nöjd just på grund av hur den beter sig när det blåser och går sjö.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blev en båt. One-off på form för albin ballad. Mycket utrustning. Atoms vindroder, ST2000+ autopilot, maststeg, taylor dieselkamin osv. Motor 13hk lombardini från 2005. Mycket nöjd tillsvidare. Varit ute, med en vän från seglarkursen, på en 3dagars från otterbäcken via djurö och är nu vid läckö slott och väntar på att kunna ringa rodahl marin, för en tätning läcker ut diesel då motorn går tyvärr. Liten grej så spelar ingen roll. Hade tänkt lämna in på service i vilket fall. 

 

Fick i mitt båtköpande mycket nytta av tipsen här. Tackar för detta.

 

Tänker att kommer bli rimligast att lära sig ligga på svaj när ensamseglar och inte vill gå in i hamn. Ska beställa ett rocna ikväll. Någon som har åsikt vare sig jag ska ta ett 10 eller 15kg? Lutar åt ett 15kg men kanske onödigt? Har 30m rostfri kätting i fören, plus ankarlina också. Om någon har ett rocna de vill sälja är det bara att skicka pm.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har ett 10 kg rostfritt Deltakopia till en Comfort 32 som väger 4800kg om jag minns rätt.

10 kg räcker för dig.

 

Skaffa ett ankaralarm till telefonen.

Finns ett som vi är nöjda med som heter Anchor watch /  Alarm av Peckich Sloth OU.

 

Kul att du återkopplar o k lycka till med seglingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ok låter bra. Då satsar jag på ett 10kgs isf. Tackar även för tips om bra ankarlarm. Hade tänkt kolla upp det med men så jäkla mycket grejer hela dagarna:) 

 

Bifogar bild på första solnedgång. 

 

20190724_214003.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Mackey:

Kul att du återkopplar o k lycka till med seglingen.

Kan bara instämma med Mackey.

 

Jag hade valt 15kg ankare fem kilo extra är en billig försäkring. 

 

Ankaralarm är bra men det kräver att mobilen har täckning, och är uppkopplad till lokala nätet. Sedan är nog skadan redan skedd, om du är iland när båten börjar dragga.

 

Förr sa man "one pound per fot" vilket vissa anser vara mycket idag. Men ska man ut på långfärdssegling så tycker jag att man ska överdimensionera ankaret då man måste räkna med högre vindastyrkor, samt ha ett extra ankare.

 

Här är John Vigor tabell.

Screenshot_20190729-084617_Chrome.thumb.jpg.2bb8d0215b3a4fb0d0f58de86069dbca.jpg

Sedan bör du nog ha minst 60m kätting (15m djupt vatten) och ankarspel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man ska svjaankra, 10kg Delta (kopia).

Ska man ligga mot land så räcker 7,5 kg i aktern. Det är tungt nog ändå och oftat behöver man få upp ankaret snabbt,

Använd en Multiplait lina, oändligt mycket smidigare att hantera.

Behövs det, komplementera med en ankarvikt.

--

Nej, en ankarvakts app behöver inte mobiltäckning, varför skulle den behöva det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev bhemac:

Nej, en ankarvakts app behöver inte mobiltäckning, varför skulle den behöva det?

Trodde det gick via nätet till mobilen, men du får gärna förklara tekniken bhemac.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Peka67:

Trodde det gick via nätet till mobilen, men du får gärna förklara tekniken bhemac.

Telefonen har en GPS och en liten dator. Mer behövs inte.

Finns ju även i en del plotters mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev bhemac:

Telefonen har en GPS och en liten dator. Mer behövs inte.

Finns ju även i en del plotters mm.

Mitt fel, menade när man var iland. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

När behövs ankarlarm på land? 

Då damen lämnar sänghalmen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev Hybro:

När behövs ankarlarm på land? 

Då damen lämnar sänghalmen? 

När vi var på Gotska sandön var det en viss trygghet när man gick runt på ön att kunna få ett sms från båten om den kom ur det tillåtna området.

 

Man kan få en tidig varning om vindkantringar och även om begynnande draggning.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Mackey:

Man kan få en tidig varning om vindkantringar och även om begynnande draggning.

Värdefullt tips som jag tar med mig inför framtiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag rekommenderar alla här på forumet att läsa detta inlägg helt suveränt. Särskilt Ts som ska till Medelhavet.

Screenshot_20190729-114310_Chrome.jpg.0bbd8c0a8edcb34bdaa06ab4c454a515.jpg

Googla: "medelhav.se ankring" så är det första träffen.  

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mackey:

När vi var på Gotska sandön var det en viss trygghet när man gick runt på ön att kunna få ett sms från båten om den kom ur det tillåtna området.

 

Man kan få en tidig varning om vindkantringar och även om begynnande draggning.

Nu har tydligen Google en regel som gör att ankarlarmet jag föreslog inte får skicka sms utan bara mail. Det funkar ju också, men kräver mycket bättre mobiltäckming. Hade troligen inte funkat på Gotska sandön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycket bra läsning om ankring där. La bokmärke på det. 

 

Vad gäller ankare så rekommenderar tydligen Rocna att man inte köper större än enligt deras mått, då de, enligt dem själva, utför sina tester i mer seriösa omständigheter än konkurrenter. 50knop vindar istället för 30 osv. Läsning för intresserade: 

http://kb.rocna.com/kb/rocna_sizing_recommendations

- As above, our official sizing is very conservative, and in many cases it's a case of "don't over-size – we already did that for you!"

Jag testar såhär först. Ifall nödvändigt tänker jag att jag förstärker med rejäl ankarvikt. Får jag användning för även till ankaret i akter också. Möjligt att blir mer kätting när det, ifall planer håller, bär söderut. 

 

Motorläckan fixad. Fick teleservice och sen provskruvade jag lite och till min glädje löste det sig så inte läcker något längre. Väntar på ankaret och en ankarlanterna som går på fotogen (som jag ska fästa mycket säkert). Ska testa och klättra upp i masten imorgon. Topplanterna har ingen fungerande lampa i, så måste fixa det. Blir att kroka i sig steg för steg:)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vill lägga till Shipman 28 till listan som en bra seglare med fenköl och inombordare men också en potentiell långseglare med bra undervattenskropp och tydlig skädda framför rodret som ger trygghet. Trevlig layout inombords. Finns fina exemplar runt 60 tusen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev SunWind266:

Jag testar såhär först. Ifall nödvändigt tänker jag att jag förstärker med rejäl ankarvikt. Får jag användning för även till ankaret i akter också. Möjligt att blir mer kätting när det, ifall planer håller, 

Jag är glad att du läste inlägget, förhoppningsvis gör du ett klokt val. Ankarvikt ger ingen possitiv effekt i högre vindstyrkor, tyvärr. Dubbla ankare är det bästa om situationen kräver det.

Screenshot_20190729-102230_Chrome.jpg.4c9c03ff21446a910e0dce27563bad3a.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Försöker fixa länspumpen. Suger bara luft. Rengjort den inuti. Var nån grönaktig sörja med en konsistens liknande tvål/stearin därinne. Hjälpte dock inte. Byggs upp ett tryck och det pyser nere i kölsvinet efter pumpat. Misstänker att den läcker tryck någonstans? Någon som har haft liknande problem? Den är manuell.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev SunWind266:

Försöker fixa länspumpen

Har du kollat att det inte är stopp i någon av slangarna? Kolla så "gummibälgen" (eller vad den nu heter) inte har spruckit någonstans? 

Kan även vara hål i slangen på sugsidan.

Edited by McLasse
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har kollat bälgen. Tagit loss och rengjort och den är inte sprucken nånstans. Försökt rengöra slangarna så gott det går och tror inte ska vara något där men ska testa att försiktigt köra en stålvajer igenom. Lutar nog åt att det är hål eller liknande på slangen som går ned till kölsvinet.

 

Edit: vatten kan rinna igenom röret ned till kölsvinet, pumpar fortsatt endast luft upp. Den drar upp vatten för ett handtag, men släpper sedan tryck och vattnet rinner ned igen.

Edited by SunWind266

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev SunWind266:

Den drar upp vatten för ett handtag, men släpper sedan tryck och vattnet rinner ned igen.

Det kan även vara så att "backventilen" inte stänger ordentligt. I så fall borde det vara ventilen mot kölsvinet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-07-29 vid 21:18 skrev SunWind266:

- - -

Väntar på ankaret och en ankarlanterna som går på fotogen (som jag ska fästa mycket säkert). Ska testa och klättra upp i masten imorgon. Topplanterna har ingen fungerande lampa i, så måste fixa det. Blir att kroka i sig steg för steg:)

Skaffa en ankarlanterna med LED-lampa istället. Mycket funktionssäkrare och lyser /syns bättre.

 

Fotogenlyktor är trevligt inne i ruffen (ger både mysljus o värme) men som ankarlanterna vill jag bestämt avråda. 

 

PS: Grattis till att ha blivit båtägare!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy