Jump to content
Friday 06 December 2019
Diskotek

Ankarspel strul

Recommended Posts

Hej,

 

Har till säsongen skaffat en ny båt. Det är en Nordic oceancraft 22 dc. Denna båten är utrustad med ett lewmar ankarspel i aktern. Det är min första båt med ankarspel. Nu till mitt problem:

 

Spelet är i låst läge under färd och när det är dags att lägga till är det dags att få ner ankaret. Jag har både fjärr och knappar på panelen. När jag vill sänka ankaret vill det inte riktigt släppa från det låsta läget utan den vinschar ut rep som sedan skapar oreda och gör så att linan fastnar och blir svår att få loss. 

 

Problemet verkar vara att linan inte släpper från vinschen utan sitter fast kvar i det låsta läget. När jag väl löst loss linan med allehanda verktyg kan jag få ner ankaret som då lossnat ur det låsta läget.  

 

Jag har läst att jag ska hålla ner knappen för "ner" i två sekunder men det släpper inte. Jag är ju van vid att ankaret faller av sin egen vikt och inte vinschas ner. Jag tror helt enkelt att jag gör något fel men jag vet inte vad. En teori är att linan är ganska skadad och att den därför fastnar i tänderna på vinschen och därför inte löper fritt.

 

Tar tacksamt emot hjälp även om jag förstår att jag är lite luddig men det beror främst på okunskap.

20190606_165540.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Typiskt Lewmar.

När du kör neråt skall linhjulet gänga ut sig en bit på axeln och då skall antingen linan löpa fritt i hjulet eller hela linhjulet rotera fritt beroende på modell. Det kallas för fritt fall.

Det ser ut som om ditt ankarspel sitter svårtillgängligt inne i båten..... suck.

Men du får iallafall göra som så att du skruvar loss linhjulet, tvättar axeln och samtidigt inspekterar den så att den inte har några skador. Sedan tvättar du även linhjulet med lösningsmedel, och inspekterar dess nav så att även det är oskadat. Sedan fettar du in axeln med något bra fett, propelleraxelfett brukar fungera bra. Likadant med navet i linhjulet.

När du nu sedan provkör skall linhjulet frikopplas från axeln på något sätt när du kör spelet nedåt, och gänags på och låsas på,axen när du kör uppåt.

 

 

Sedan kan även ankarlinan strula, den matas inte ut ordentligt? Har den kinkat sig?

Det skall finnas en svirvel mellan linan (är det en blyad lina?) och ankaret, ankaret roterar alltid vid upptag och det blir väldigt kinkigt om det tillåter att även linan vrids, därför måste det finnas en svirvel.

Vid upptag av ankare och lina, kan linan kinka sig igen av samma orsaker, och det kan också vara så att linan inte faller ned i boxen där den skall förvaras, även det är ett känt problem, det kan vara kink på linan eller dålig fallhöjd.

 

Men Du får säkert hjälp av generalagenten, kolla på Jan Comsted AB hemsida, under "kontakt" jag vet att dom svarar snabbt på mail, och även i telefon.

 

 

 

 

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stort tack för att du tog dig tid att svara.

 

ja, det är inte helt lättillgängligt där. Svor en hel del idag 😄

 

jag tycker nog att själva linan matas ut ur lådan. Problemet är att den liksom bara matas ut inne i motorrummet. Det som händer är att det blr en ögla på linan som är extremt svår att få igenom det trånga (lite plats som sagt) utrymmet mellan vinschen och öppningen akterut. När jag fått löst detta och får ner ankaret ur det låsta läget och med 30cm lina som nu är loss så kan jag både höja och sänka utan problem. Problemet uppstår efter att jag låst linan i uppfällt läge. Det är alls bata precis i början som strulet kommer vilket är fullt tillräckligt :)

 

det sitter en svivel mot ankaret så det är inga problem. Det verkar helt enkelt som att linan inte rktigt löper fritt de första 30-50cm och där kärvar det ihop sig. 

 

Jag har hört att lewmar är lite sisådär men också hört att comsted har bra support så man får väl hoppas på det bästa. Är inte direkt sugen på att krångla mig in och meka heller. Får knappt plats med armarna där inne...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur gör du när du drar upp ankaret i ändläge?

Finns det någon typ av autostopp eller kör du bara upp tills det tar stopp?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Linan ser lite sliten ut, vet inte hur känsligt ditt ankarspel är för det. Vilken dimension har du på linan? Du kanske kan gå ner i dimension för att det skall gå lättare vid fritt fall. Med den båten skall du klara dig med 12 mm.

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Capitan:

Hur gör du när du drar upp ankaret i ändläge?

Finns det någon typ av autostopp eller kör du bara upp tills det tar stopp?

Brukar inte finnas på Lewmssr spel, men jag känner inte till den aktuella modellen i detalj.

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev Kane:

Linan ser lite sliten ut, vet inte hur känsligt ditt ankarspel är för det. Vilken dimension har du på linan? Du kanske kan går i dimension för att det skall gå lättare vid fritt fall. Med den båten skall du klara dig med 12 mm.

Tycker jag också.

Om den ser ok ut i andra ändan kan man vända på den.

Men det är annars en bra idé att dra ut den i hela sin längd och lägga upp den på bryggan för inspektion och för att räta ut, vrida ut kink och veck som kan ställa till det när den skall rullas in eller ut av ankarspelet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Diskotek:

 

 

Jag har hört att lewmar är lite sisådär men också hört att comsted har bra support så man får väl hoppas på det bästa. Är inte direkt sugen på att krångla mig in och meka heller. Får knappt plats med armarna där inne...

Ja, just det, det finns en del negativa recensioner på Internet, och det är firma Comstedt medvetna om. Nu är det modellerna ProFish och BigFish detta gäller

Där finns det linhjul av mässing eller brons som löper på splines på en rostfri axel, samt ett större gängat hjul längre ut på axeln som då skall låsa/frigöra linhjulet. Här hart det tydligen inte bara för mig, strulat, utan även för många andra. Gissa vad bra rostfria stålaxlar karvar ut spår i mässing eller brons...!?

 

Jag bytte i våras till ett Lewmar HX1 istället, mycket bättre konstruktion, även om det blev strul där också pga. en felkonstruktion som avhjälptes med en kort M4 skruv.

Sedan hade jag också problem med att min treslagna lina inte matades in ordentligt, men det berodde mer på linans kvalitet och behållaren under ankarspelet.

 

Jag fick också den erfarenheten att blöt ankarlina inte beter sig likadant som torr lina, funkade bra när båten stod på land, men inte då båten låg i vattnet med blöt lina... kan ju vara så med den blyade också när den är blöt eller torr?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tog en sväng förbi comsted idag eftersom jag bor i Göteborg och de var som sagt mycket hjälpsamma. Jag hade också lite filmer på förloppet som vi kunde kika på. Vi kom fram till att det verkar som att ankarlinan inte får tillräckligt med kraft nedåt och att linan då istället väljer att hugga tag i tänderna och löpa på. Detta i kombination med att linan är så pass trasig kan vara boven. 

 

Jag ska göra ett snabbtest med att tejpa linan med en kraftig vävtejp för att se om det är någon skillnad och sedan även manuellt dra ut linan på badbryggan för att hålla den spänd.

 

får se om det hjälper...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gjorde ett försök idag och efter några lyckade försök och några misslyckade kom jag fram till att det troligtvis är det slitna linan som är problemet. 

 

Jag tänkte mig göra ett försök att kapa linan bakom den slitna delen och göra som det ser ut idag med ny tejp. Är det någon som vet vilken tejp som används här (eller som man borde använda), eller om det finns någon smartare lösning. 

 

Är det någon som vet om det är något problem att kapa en blyad lina?

 

20190607_212014.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
10 timmar sedan skrev Diskotek:

Gjorde ett försök idag och efter några lyckade försök och några misslyckade kom jag fram till att det troligtvis är det slitna linan som är problemet. 

 

Jag tänkte mig göra ett försök att kapa linan bakom den slitna delen och göra som det ser ut idag med ny tejp. Är det någon som vet vilken tejp som används här (eller som man borde använda), eller om det finns någon smartare lösning. 

 

Är det någon som vet om det är något problem att kapa en blyad lina?

 

20190607_212014.jpg

Det är svårt att splitsa en flätad lina, men det går, jag tog hjälp av en kompis och en bok i ämnet en gång.

På en av min svågers båtar satt det en sliten blyad (och flätad-) lina som din, det ankarspelet slirade också och slet linan ännu mer. Vi vände på den linan, den hade likadan kaus i båda ändarna, alltså den slitna delen hamnade längst in mot båten, då fungerade det mycket bättre.

 

Tejp... kanske vulktape, eller kanske hellre en kraftig krympslang?

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tog ut hela linan och det såg ut som att det var en knut längst ner. Jag kanske får lossa hela ekipaget och se om Hjertmans kan hjälpa mig eftersom de har en repverkstad.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ditt ankarspel har kabelar som kan mata både lina o kätting. Kätting fastnar inte vid utmatning på det sätt som din lina gör.

En lösning på utmatningsproblemet: Kapa kausen, vänd linan, splitsa fast en rostfri kättingstump (1,5 - 2 meter) slutligen fästs skruven på ankarsvirveln rakt igenom kättingen (välj kättingdimension där skruven kan stoppas igenom länken).

Kättingen + ankare (som fallit förbi blocket på ankardäverten) bör dra ut linan enklare än när det är lina hela vägen. Dessutom slipper du problemet med att linan (o kausen) fastnar o slits mellan skruvarna på ankardäverten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Lintott:

Ditt ankarspel har kabelar som kan mata både lina o kätting. Kätting fastnar inte vid utmatning på det sätt som din lina gör.

En lösning på utmatningsproblemet: Kapa kausen, vänd linan, splitsa fast en rostfri kättingstump (1,5 - 2 meter) slutligen fästs skruven på ankarsvirveln rakt igenom kättingen (välj kättingdimension där skruven kan stoppas igenom länken).

Kättingen + ankare (som fallit förbi blocket på ankardäverten) bör dra ut linan enklare än när det är lina hela vägen. Dessutom slipper du problemet med att linan (o kausen) fastnar o slits mellan skruvarna på ankardäverten.

Det är vanligast att man skall ha 8mm kortlänkad kätting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, ja jag har också funderat på kärring men var osäker på om mitt ankarspel fixade det. 

 

En temporär lösning just nu är att jag låtit en firma kapa linan och sy ihop en ny kaus och tejp. Jag hittar ingen som splitsar en blyad lina så detta gör jag för att testa om det är det som är problemet. I annat fall blir det kanske kätting och en ny lina.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Diskotek:

Hej, ja jag har också funderat på kärring men var osäker på om mitt ankarspel fixade det. 

.....

Inte politiskt korrekt.....😎

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha...då ska man ändå komma ihåg att jag ändrade på en stavningskorrigering två gånger men missade denna. Säger ändå lite om hur samsung prioriterar 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liten uppdatering...

Fixade ankarlinan och nu verkar det fungera bättre. Nu har jag mer ett allmänt problem eftersom jag är ny med ankarspel men eftersom det finns så kloka personer här på forumet så finns det säkert någon som kan hjälpa mig. 

 

Det verkar som om linan inte löper fritt när jag ska sänka ankaret utan jag behöver mäta ut med fjärrkontrollen. Detta känns ju inte helt optimalt eftersom jag inte vet när jag nått botten och att det matas ut för långsamt vilket gör att jag behöver börja långt ut. 

 

Gör jag något fel eller är det någon teknik man ska använda sig av.

 

Jag vet inte heller vilket ankarspel det är som sitter där och ser ingen markering. Jag bifogar en bild på det jag kan se.

20190620_190152.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Frikopplas linhjulet från axeln?

Det skall det göra, då skall linan löpa ut med hjälp av jordens dragningskraft. Linhjulet måste kunna rotera fritt och lätt.

Eventuellt kan du ta bort linhjulet från axeln, tvätta rent ned lösningsmedel och lägg på nytt frächt fett, propelleraxelfett brukar fungera bra.

Det ser ut som om du har en av Lewmara mindre modeller, men jag är osäker.

Jag har iallfall en likadan mottagare till fjärrkontrollen som du har. Denna har några sekunders fördröjning, från det att du trycker på sändarens knapp till det händer någonting.

 

Käringar med ett r, är bra att ha ombord, och de flesta av oss har automatiska felstavningsprogram.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-06-11 vid 23:24 skrev Diskotek:

Hej, ja jag har också funderat på kärring men var osäker på om mitt ankarspel fixade det. 

 

En temporär lösning just nu är att jag låtit en firma kapa linan och sy ihop en ny kaus och tejp. Jag hittar ingen som splitsar en blyad lina så detta gör jag för att testa om det är det som är problemet. I annat fall blir det kanske kätting och en ny lina.

Hej Diskotek

Står inför liknande problem och behöver ögonsplitsa en blyad 16mm lina för att vända den oanvända delen längst in på linan utåt då min använda slirar. Frågade Hjertmans men de gjorde inte detta. Köpte lite blåögt en rostfri kaus, loggade in på youtube och tänkte att det här löser jag... det gör jag INTE....märker jag.

Vem hjälpte dig med att sy ihop? Bor också i Göteborg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjena,

 

rakt över gatan till erlandssons brygga så fixade dom det. Jag tror att hon hette Inger eller något liknande. Hoppas det löser sig för dig. Jag har fortfarande lite strul och funderar på att sätta på en kätting men vi får se.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löste det! Lite jävlar anamma, många timmar och youtube så har man en ny ögla med kaus i anda änden. Inget jag rekommenderar om man inte är väldigt envis, men nöjd att det gick! Kombinerat med nytt kabular (heter de så, linhjulen?) så räknar jag med och hoppas att mina problem skall försvinna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske är ute och cyklar, men ankarets vikt skall ju hjälpa att dra ut vid frifall. Om ankaret inte löper lätt ur beslaget utan kanske fastnar där händer inte mycket (mer än lintrassel, möjligen).

 

Jag hade problem med att mitt ankare drogs "hårt" fast i beslaget när den kom upp och fastnade där. Krävdes en lätt spark eller nå't för att få det att falla.

 

Detta var f.ö. nog en av anledningarna till att en lagring i ankarspelet (just ett Lewmar Profish) gick i flisor redan efter 30-40 ankringar och spelet snurrade så trögt att motorn brann upp. Men däremot gick aldrig automatsäkringen för spelet som skall skydda just motorn, trots att den bara var på en tredjedel av huvudsäkringens ström (som till slut bröt strömmen). Dubbelfel alltså.

Mitt ansågs tyvärr vara för gammalt för att få någon som helst hjälp eller rabatt på ett nytt från Comstedt, och trots att många andra uppenbarligen hade exakt samma problem så hade man aldrig hört talas om lagerhaveri på frifallet. Tror bemötandet och goodwilll kan vra avhängigt av vem man träffar, samt att jag inte hade möjlighet att besöka dem personligen. Tyvärr.

 

På det nya har jag monterat ett egenhändigt konstruerat autostopp som bryter UPP-signalen precis lagom några cm innan ankaret går fast i beslaget.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev IngemarE:

Kanske är ute och cyklar, men ankarets vikt skall ju hjälpa att dra ut vid frifall. Om ankaret inte löper lätt ur beslaget utan kanske fastnar där händer inte mycket (mer än lintrassel, möjligen).

 

Jag hade problem med att mitt ankare drogs "hårt" fast i beslaget när den kom upp och fastnade där. Krävdes en lätt spark eller nå't för att få det att falla.

 

Detta var f.ö. nog en av anledningarna till att en lagring i ankarspelet (just ett Lewmar Profish) gick i flisor redan efter 30-40 ankringar och spelet snurrade så trögt att motorn brann upp. Men däremot gick aldrig automatsäkringen för spelet som skall skydda just motorn, trots att den bara var på en tredjedel av huvudsäkringens ström (som till slut bröt strömmen). Dubbelfel alltså.

Mitt ansågs tyvärr vara för gammalt för att få någon som helst hjälp eller rabatt på ett nytt från Comstedt, och trots att många andra uppenbarligen hade exakt samma problem så hade man aldrig hört talas om lagerhaveri på frifallet. Tror bemötandet och goodwilll kan vra avhängigt av vem man träffar, samt att jag inte hade möjlighet att besöka dem personligen. Tyvärr.

 

På det nya har jag monterat ett egenhändigt konstruerat autostopp som bryter UPP-signalen precis lagom några cm innan ankaret går fast i beslaget.

Precis på pricken mina erfarenheter då det gäller det tekniska ang. ProFish.

Det händer ibland, trots svirvel mellan kättingen och ankaret, att det kommer upp litet på sned och kan kila fast sig i beslaget. Drar man upp det för långt lyfter man till slut hela badbryggan, säkringen löser inte ut.

Därför är det bra med en kabelbunden fjärrkontroll eller vanlig upp/ned knapp akterut någonstans, fjärrkontrollen har en fördröjning på minst en sekund (har jag skrivit detta förut...?) och på den sekunden kan man dra sönder många grejer.

I mitt fall var det den härdade och rostfria axeln som svarvade sönder naven på den delade kabularen, linhjulet. Roterande hårt stål i ett nav av spröd mässing eller brons... ja det kan ju inte bli på annat sätt.

 

Goodwill, tillslut bytte jag till en nyare modell, HX1, denna har en bättre funktion med slirkoppling på axeln, men inte heller detta spel är 100%igt.... 

 

Min erfarenhet är alltså att någon ur besättningen måste sköta och övervaka ankarupptagningen, medan rorsman manövrerar båten. 

"Ankarupptagaren" måste ha uppsikt över vad som händer med ankarspel, lina, kätting etc, och då manövrera ankaret direkt, inte med fördröjande radiokontrollernad fjärrkontroll.

 

Beroende på hur installationen är utförd kan det ju även bli trassel eller stopp av annan orsak.

Jag monterade i våras en kamera som övervakar ankaret, spelet och en bit av badbryggan. jag har testat att ankra/ta upp ankaret själv från förarplatsen mha kameran, det fungerar, men jag måste vara uppmärksam när ankaret kommer upp så det inte kilar fast sig i badbryggan. Å andra sidan är det bra om det "sitter fast" litet där, då det annars skramlar så förskräckligt under gång.

Jag har nu enbart kätting, och kanske lite för liten behållare för denna under ankarspelet, så det blir på engelska en "stack" som gör så att inmatningen strular. Känns "så där" att stoppa in näven och plana ut denna stack, man kan skada sig ordentligt.

 

Jag ville först inte ha kätting, svor och förbannade andra båtägare som förde oväsen med kättingrassel i naturhamnarna... HX1 har en kabular, linhjul av kompositmaterial så det blir inte så påtagligt oväsen här, men visst rasslar det vid utläggning.

HX1´s linhjul löper helt fritt på axeln, men kläms fast från båda hållen av två koner av någon gul metall, mässing eller brons, samma inne i linhjulet, motsvarande bilaterala konkava koniska ytor av samma legering där, det känns som om dessa klämmer lagom hårt för att skydda motor och växellåda. Men jag var ändå tvungen att modifiera litet... suck.

 

Det hade varit intressant att ta del av IngemarE´s lösning med ändlägesbrytare.

Jag funderade själv på någon induktiv givare, men allting är ju just induktivt där, sedan skall det tåla miljön också.

 

Första bilden, HX! med en 4 kr modifiering.

Om man tittar riktigt noga ser man en M4 skruvskalle som förhindra medbringaren att hamna för långt utåt.

Mellanbilden, litet suddig, hemmagjord fjärr från Mr Wang (dosan), Volvo Lastvagnar (kopplingsboxen) och en trailerkabel.

Den sista bilden visar ProFish, men man ser hur installationen med behållaren under spelat ser ut.

000000IMG_20190418_163814_resized_20190502_084158298.jpg

image_jpeg_e0e77f67a9035959fd75d813d6be693a.jpg

IMG_20170726_134824.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ändlägesbrytarlösningen (optisk IR-barriär) finns beskriven på min hemsida under "Dagbok" och 2016-2017.

Har satt en tvåläges on-brytare där jag i andra läget överrider ändlägesbrytaren. Vid kraftig sjö kan den nämligen bryta strålen och felaktigt få ankarspelet att "hacka" vid upptagning, så då kan jag köra utan ändlägesstopp ända tills jag hör rasslet från kättingen och det är nära.

Har f.ö. också kamera på aktern så jag kan se ankaret från förarplats.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade en induktiv givare "proximity switch" till mitt förra ankare. Den satt så den reagerad på ankaret och stoppade 10cm innan ankaret var helt uppe. Sista biten fick man köra in med en särskild knapp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej! jag ser att flera skriver om att de har satt in kamera/monitor för övervakning av badbryggan, vilken typ/fabr. har vi monterat??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en billig (trådbunden) backkamera för bil från ett stort land i öster för hundralappen. Går till en CVBS>HDMI-omvandlare (kompositvideo till HDMI) och sedan till navigations/PC-bildskärmen. Vissa skärmar/navigationsburkar har dock ibland direkt ingång för en kompositvideosignal.

 

Annars kan man förstås köpa ett färdigt backkamera-kit med en egen liten skärm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag köpte en sådan här, den vita vinklade modellen.

Monterade den i en sådan där svart plastkloss, NOA tror jag.

Kopplade kameran till en videoingång på plottern.

Kameran strömförsörjs sedan från on/off strömbrytaren till ankarspelet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy