Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Boko57

Propellerval på VP280 drev med AQ130 motor?

Rekommendera Poster

Jag har en Flipper 700 som jag köpte en nyrenoverad AQ130 motor till och som sitter på ett VP 280 drev med 15 x 15 propeller.

 

Båten toppar i ca 21 knop vid endast 4800 varv som max och låter då rätt ansträngd.

 

Vid ca 4400 varv så känns det som marschfart och då går det ca 17,5 knop.

 

Manualen över AQ130 säger dock att jag ska kunna få upp motorn i ca 5100 varv och att marschhastighet ligger ca 300 - 500 varv under maxvarv.

 

Bör jag byta propeller för att kunna nå upp till de 300 varv som fattas?

 

Råd från kunniga mottages tacksamt !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått förslag på en 14 X 15 propeller från Propellerteknik där man frågade om hur jag upplevde nuvarande propeller. Svårt att svara på så jag tänkte om det fanns lite erfarenhet på forumet som kunde hjälpa mig om jag ska byta eller ej. En ny propeller kostar ju trots allt c 4.000 kr och det vore inte så kul om inte resultatet blev till det bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är nog motorn lite i minsta laget för den båten, vilket då gör att det blir ansträngt.

Jag förutsätter att det är rätt utv. i drevet.

 

Jag tror inte att du kommer att få så mycket mer fart hur du än labbar med propellern, dock så kan det ju gå lite lättare så varvtalet ökar.

Att gå ner i diameter låter faktiskt rätt vettigt. Borde öka varvtalet ca 150-200rpm med bibehållen fart.

Men teori och praktik ligger inte speciellt nära varandra när det gäller propellrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Boko57:

En ny propeller kostar ju trots allt c 4.000 kr och det vore inte så kul om inte resultatet blev till det bättre. 

Handla av en firma som ger retur/bytesrätt så du kan prova ut rätt propp.

 

4-blad kan vara ett alt för bättre acc.

"SOLAS aluminiumpropeller för Volvo-Pentas 280-290 singelprop drev med långa axeln (79-). 4 blad med greppcup gör detta till ett suveränt alternativ till originalpropellrarna. Snabbare upp i plan, högre marchfart och bättre manövrering av båten är karaktären på denna fina propeller." Ca 2000 kr.

Redigerad av Freez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att motorn är svagt alternativ men den är nyrenoverad med planad topp (2,5mm) och en vassare D-kam och därför hade jag väntat mig lite mer i fart.

 

Angående varvtal så varvar motorn utan problem över 5000 varv när man gasar stillastående utan växel i.

 

Solas propeller lät intressant. var får man tag i denna?

 

Jag har kort hub med distans på mitt drev. Har jag långa axeln då kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Boko57:

Angående varvtal så varvar motorn utan problem över 5000 varv när man gasar stillastående utan växel i.

Utan belastning gör nog de flesta motorer likadant. Däremot undrar jag om / hur du trimmar upp drevet? Är båten tungt lastad? Hur går båten när du kör fullt, plogar fören eller sticker den upp i himlen? Blir det mycket svall?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, redan Aq151 är på gränsen enligt mig i en 700 och även om B20n du satt i vore något piggare än original, så är du nog rätt nära vad som finns att hämta i toppfart.

 

En 14x15 låter som ett bra råd. Du kommer i bästa fall få någon enstaka knop till, men lite lättare att plana med last.

 

4blad är inte min favorit, men här kanske det finns potential för att sänka toppfarten nån knop och istället komma upp i plan lättare och hitta stabil marschfart. För mig är 4 blad främst till för just undermotoriserade båtar och ibland blir det ett bra utfall.

 

Köp där du har bytesrätt och pröva lite, så du hittar rätt.

 

Ps Varva aldrig en motor utan belastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är inte tungt lastad och jag kommer fort upp i plan.

 

Det är just de där 300 - 350 varven på toppfart som saknas.

 

Jag får kanske acceptera att AQ130 inte är något fartmonster.

 

Ska kolla på en VP 14X15 prop. Kanske kan man köpa det beg och testa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Baxlaget:

Däremot undrar jag om / hur du trimmar upp drevet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

280 har normalt ingen PT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat Solas fyrbladiga alu på penta singeldrev och blev grymt missnöjd – helt enkelt en skitdålig propeller. Dåligt grepp, usel back och tungdriven.

Solas fyrbladiga rostfria är däremot riktigt trevlig med undantaget att den inte backar något vidare. Den är tillverkad av ett mycket tunt rostfritt stål och går lätt i vattnet (han som cuppade min sa att den var svår att jobba med då stålet var i princip som fjäderstål och bara fjädrade när han bankade). Tyvärr så tillverkas den inte längre så det är gäller att hitta en beggad. Min har dock 19 tum stigning och jag har inte sett någon annan (borde iofs finnas).

 

Pentas vanliga trebladiga är inte så dum, man ska dock ha lite tur och hitta en som inte skakar (alternativt balansera den). Bra backegenskaper men går lite tyngre än Solas rostfria.

 

Det finns en snubbe som tillverkar propellernav så att man kan köra med Mercruiser-proppar på volvodrev. Efter ett års tjat om att han skulle skicka till mig (fanns på lager påstod han) tröttnade jag och gav upp.

 

En sak till. Vet du att din varvräknare visar rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur trimmar man drevet? Är det motor till drevet du menar som man kan lyfta upp drevet? Power trim eller vad et nu heter. Kan man ändra denna under körning? 

 

Vet inte om varvräknaren visar rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har troligtvis inget PT på ditt drev, Du har nog bara en tiltmotor går inte att anv. under gång.

280 drev fanns med PT men ovanliga idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan luta drevet genom att flytta en pinne i tre olika positioner. Just nu står den i mittenläget. Detta är kanske min enda möjlighet att justera drevets vinkel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man  trimmar ett 280 drev genom att flytta på pinnen nertill. Den kan vara i fyra lägen, om jag minns rätt.

http://ehandel.marincenter.se/PentaPictures500/5263.jpg

Nummer 30 på den här bilden.

 

Jag satt en Solas trebladig propeller på min förra båt med AQ130A och 280 drev, den var 15x15". Jag tror gamla propellern var 15x15 också, men det gick alldeles hemskt tungt med nya propellern. Bränsleförbrukningen steg till skyarna. Propellern kostade i runda tal 1500 för ca 4 år sen. Jag skulle inte nödvändigtvis rekommendera billiga Solaspropellrar, men min erfarenhet baserar sig på en propeller som uppenbarligen var för stor för mitt ändamål, trots samma specifikationer som gamla propellern.

14x15 låter som en vettig idé, om det går att komma upp till 5100-5200 varv få full gas, då är propellern rätt, och bränsleförbrukningen blir mer eller mindre optimal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det blir nog en ny propeller med tiden.

 

Angående att trimma drevet med pinnen så undrar jag om det kan göra så mycket?

 

Fyra lägen kan nog stämma och den är nog i läge 3 nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det verkar som jag kan få tag i en beg 14X15 propeller fast vänstergående.

 

Min propeller är ju högergående.

 

Bak på 280 drevet så kan man flytta axeln för växelväljaren tydligen beroende på rotationsriktning. Är det bara att byta sida på axeln för växelväljaren om jag monterar en vänstergående propeller?

 

Eller finns det något annat att tänka på?

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boko57:

Angående att trimma drevet med pinnen så undrar jag om det kan göra så mycket?

Om du frågar så har du nog ingen aning om hur viktigt det är med rätt riggvinkel och hur stor skillnad den kan göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Baxlaget:

Om du frågar så har du nog ingen aning om hur viktigt det är med rätt riggvinkel och hur stor skillnad den kan göra.

Varför skulle han fråga om han redan visste?

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag är amatör och det är därför jag ber om hjälp på detta forum.

 

Är det så att det finns ett enkelt sätt att se om rigg vinkeln är rätt så är jag tacksam att få hjälp med detta för att se om det kan bidra positivt till fart och varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvodrev (proppar) gillar mycket vatten så trimma/justera drevet så att det inte börja ventilera, du kommer troligtvis märka det först i skarp sväng eller i sjö om du tappar greppet. 

 

I övrigt gäller det att hitta ett bra gångläge, kan tänka mig att runt 4 grader är bra. Men det justerar du framför allt genom att flytta vikt i båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är kanske att jag flyttar pinnen ett steg upp eller ner och ser vad toppfarten blir och hur snabbt båten går upp i plan?

 

Eller vad tror du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Generellt sett: Ju högre (större vinkel mot akterspegeln) du lyfter drevet (inom rimliga gränser) desto högre toppfart. Däremot tar det då längre tid att komma upp i plan eftersom propellern vid start inte trycker i båtens längdriktning så du utnyttjar inte den fulla motorstyrkan innan planingsläget är uppnått.

 

Det är därför det finns PowerTrim (PT). Då kan man optimera motorns kraft vid alla hastigheter och gånglägen.

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är riktigt, men då TS har ett 280 drev så då finns ju inte PT funktionen. Men bra information.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova alla lägen och se viljen skillnad det blir, hissa drevet, tag 2 st blocknycklar 17mm i händerna och dra in luft i lungorna och kryp under drevet.

Pinnen glider lätt i hålen och är spärrad i ändarna med varsin plastmutter, inte svår att skruva av.

Jag har testad på min båt och det blir olika resultat beroende på vilket hål man väljer.

Väl värt besväret, fast fungerande  powertrim hade ju inte vart dumt, men såna saker kan ju börja rackla det också och vi har ju gamla grejer som fortfarande fungerar, man får vara glad för det😀

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Boko57:

Bak på 280 drevet så kan man flytta axeln för växelväljaren tydligen beroende på rotationsriktning. Är det bara att byta sida på axeln för växelväljaren om jag monterar en vänstergående propeller?

 

Ja, det är så enkelt. Volvo Penta 280 dreven är "symmetriska", och funkar lika bra åt båda hållen .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa vecka får jag den beg 14X15 propellern och då ska jag testa hur det blir. Hoppas att det blir bra då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Har mitt drev ställt i innersta läget.

15x15 ska varva ut 5500. Aq130 måste ha alla hästar hemma annars blir det tungt.

Flipper 700 har ingen märkbar planingströskel och klarar sig bra utan trim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett minne av att min AQ130A skulle varva 5200 vid full gas. Den gjorde det med första propellern, och då var bränsleförbrukningen rätt mänsklig. Med den nya 15x15 Solaspropellern var maxvarvet mycket lägre, minns inte om det kunde ha varit 4400, kanske lägre. Motorn lät underligt då den gick så tugnt, och bränsleförbrukningen steg  med över 20%

Flippern är relativt lättdriven, så det blir nog bra, bara du får rätt propeller, tror jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...