Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Morrle

Styrwire av?

Rekommendera Poster

Hej! Söker efter lite expertis då jag är på tok för färsk.. Försöker lära mig men tar tid. 

Har köpt en wester 18 från 1980 med en evinrude 115, e tec från 06.

Ganska omgående senast jag var ute så kunde jag plötsligt inte styra längre. 

 

lång historia kort så verkar wiren löpa fint runt ratten, kan se den skruvas in och ut från röret under ratten. Dock händer det inget vid motorn. 

Tog loss allt vid motorn i hopp om att kunna se wiren där eller om nått släppt, men allt verkar vara i ett helt stycke, kan inte lossa något mer.. 

Är det så illa att man lär behöva ta loss hela alltihop som har med stywiren att göra och byta tro? Enda jag kan gissa är att den gått av någonstans längre bak? Vanligt att det sker på en några år gammal wire?? Ska ha bytts vid motorbytet för 2-3 år sen.

 

Känns ganska mastigt att byta hela härligheten.. 😕

 

Uppskattar all feedback mvh David IMG_20190530_124317.thumb.jpg.35158ee4df9dfcdfef274cd3210f3d10.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrwiren är en slitagedel och behöver bytas då och då. På min styris gick den av efter ca sex eller sju år. Sedan höll den minst åtta år då jag lät sätta in en hydraulstyrning istället. 

2-3 år låter kort men kan säkert vara möjligt om wiren går i skarpa böjar eller får in skräp någonstans. 

Välkommen till MG!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du komma billigt undan så byter du vajern. Vill du få mycket bättre styrning på båten så byter du till hydraulisk styrning. Det finns riktigt prisvärda kit att köpa till utombordare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja välkommen!

Kolla nu först att styrkabelns hölje sitter fast i båten ordentligt, den skall vara fixerad i en konsoll.

Om den lossnat rör sig höljet istället för styrkabeln.

Fel i rattstyrningen har du ju redan uteslutit, men annars är det vanligt med slitage där också.

 

Sedan håller jag med om att hydraulstyrning är oslagbart, rätt så dyrt bara.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svaren och välkomnandet!

Jag ska kika lite på hydraulisk styrning, faktiskt inte tänkt på det.

Är det mycket krångligare att installera än en ny anordning med wire? Antar att båda alyernativen är något man grejar skälv med lite tålamod? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det går nog på ett ut att installera mekanisk- respektive hydraulisk styrning. Men det blir litet söligare när du fyller på och avluftar den hydrauliska.

Det är lättare att dra hydraulslangar i båten en stela styrkablar.

I Praktiskt Båtägandes majnummer finns det en artikel steg för steg hur du gör. Jag har nu installerat hydraulisk styrning i fyra båtar, en stor styrpulpet, en 26" snipa, i en Nimbus 2700 (dessutom två gånger pga stöld) och bytt ut en antik atyrning i en större motorseglare med dubbla styrplatser mot en modern Sleipner. Egenrligen inga stora problem. Det kan ju bli en del krypande runt i båten i trånga utrymmen.

Men som sagts, den hydrauliska kostar berydligt mer än att köpa reservdelar till den du har.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för tipsen. 

Jag festade faktiskt loss på en hydraulisk då jag gick bra rabatt genom en vän. Nu ska jag bara se om man lyckas installera också 👌😁

received_622930851520203.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Morrle:

Stort tack för tipsen. 

Jag festade faktiskt loss på en hydraulisk då jag gick bra rabatt genom en vän. Nu ska jag bara se om man lyckas installera också 👌😁

received_622930851520203.jpeg

Gott att höra hur dom rika har det!

Men kolla i Praktiskt Båtägande, där finns en bra artikel om hur man kan installera dessa grejerna.

Måhända finns det en utförlig anvisning i förpackningen också!?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kika på det numret! Och se vad förpackning har att bjuda på 👌😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gör helt rätt i att byta till hydraulstyrning.

 

Det finns dock en nackdel vid montering jämfört med teleflex och det är att man i vissa fall behöver lyfta av motorn för att få in det genomgående röret(mindre modeller är ofta delade, medan över 115-150 nånstans har hela rör(vilket är stadigare)).

Har man tur finns det lämpliga hål att lirka med(ser lite ut så i ditt fall). För mig räckre det att ta upp ett befintligt hål något för att få rätt vinkel.

 

När du sedan luftar är det bra att vara 2pers för att få till det. Kom ihåg att du måste snurra ratten Snabbt för att få ut all luft. Mesvevande ger en styrning som ger det karakteristiska knastrandet när bubblorna rör sig genom rattpumpen:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mange249:

Du gör helt rätt i att byta till hydraulstyrning.

 

Det finns dock en nackdel vid montering jämfört med teleflex och det är att man i vissa fall behöver lyfta av motorn för att få in det genomgående röret(mindre modeller är ofta delade, medan över 115-150 nånstans har hela rör(vilket är stadigare)).

Har man tur finns det lämpliga hål att lirka med(ser lite ut så i ditt fall). För mig räckre det att ta upp ett befintligt hål något för att få rätt vinkel.

 

När du sedan luftar är det bra att vara 2pers för att få till det. Kom ihåg att du måste snurra ratten Snabbt för att få ut all luft. Mesvevande ger en styrning som ger det karakteristiska knastrandet när bubblorna rör sig genom rattpumpen:)

Jag har ett tips när det kommer till luftning som inte kräver två man. När man fyller på styrningen så använder man slang och en petflaska med botten urskuren. Sedan låter man oljan vila i petflaskan en halvtimme innan man börjar röra på ratten. Till detta, knip till avrinningsslanden så det bildas mottryck. På detta sätt rattar man i lugn och ro två gånger på varje sida och du är klar. Har aldrig behöva ratta fort. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ge mig på detta i helgen, läser lite om att det är viktigt att koppla slangarna rätt såklart, står i de instruktioner jag läst att det ofta är markerat vilken koppling som är BB och SB och att man sen bara kan märka slangarna så man drar och kopplar rätt från rattpumpen. Men står varken på rattpumpen eller i instruktionerna som följde med. Men det kanske är givet när man monterat rattpumpen? 

 

Sen är det olika instruktioner för luftning gällande frontmonterad cylinder eller tex sido eller skottmatad cylinder. Med risk för att bli dumförklarad så är väl det cylindern på styrningen och den måste väl ändå vara frontmonterad? 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Utan att kunna svara på hur du luftar i detalj, så gör du så med slangarna att du kapar dem på ett sådant sätt att du kan byta plats på dem, förslagsvis vid cylindern, om du nu kopplar fel och vänder på bb och sb. Kanske enklare men söligare att byta plats på slangarna vid rattpumpen, om du kopplat fel.

 

Nja, man brukar ju fylla upp olja i rattpumpen, och vida ratten fram och tillbaka tills det pyser ut olja i de båda öppna nipplarna på cylindern, sedan stänger man dessa en i taget och vrider tills det slutar komma ut luft, man bör vara två personer, ungefär som att lufta bromsarna på en bil.

Man fyller på hydraulolja allteftersom i rattpumpen, ja det blir söligt, ha trasor och uppsamlingskärl till hands.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här videon tycker jag är bra. Han förklarar på ett enkelt sätt hur man gör allting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det på plats! 

Tack för alla tips. 

Var ett rent helvete men är väl för man inte riktigt kan 😂

Behöver man kontrollera luftningen igen efter lite inkörning eller? Har läckt upp lite olja från rattpumpen men verkar inte göra det längre och styrningen känns riktigt bra

IMG_20190615_144658.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Grattis!

Man behöver i allmänhet inte behöva lufta igen, men däremot kan ju en kontroll av oljenivån och en efterfyllning kanske behövas.

Sedan kanske du nu upptäcker att antalet rattvarv inte överenstämmer med cylinderns slaglängd, om man har en treekrad ratt så kan man bil irriterad över att den kommer snett när man kör rakt fram.... Eller så är det så med det kitet du köpte att rattpumpen och cylindern är designade tillsammans för att detta problem inte skall uppkomma. Det finns alltså en anledning till att många rattar har fler än tre ekrar numera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...