Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Dadid

Epever- parametrar

Rekommendera Poster

Hade du kopplat via lastutgången?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, detta bekräftade jag efteråt också. Samtliga laster. En strömbrytare i serie på regulatorns batterianslutning, det är det enda som sitter före regulatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regulatotn drar väl lite ström, för den kopplar väl inte bort sig själv?

Det kan inte vara många mAh att förbruka från 11,1 V till 9,9 V.

Vi har ställt upp gränsen för att bryta spänningen avsevärt över 11,1 V.

 

Vi stänger även av lastutgången när vi lämnar båten, men man skulle ju kunna nöja sig med att kolla aktuell förbrukning så ser man ju om man har något igång som inte borde vara igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä så kan det kanske vara. Det krävdes inte mycket ladd för att batteriet skulle va uppe runt 11.5 V. Så synd på mitt fina batteri.

 

 

Ser nu att tråden handlade om Litiumbatterier, blandade ihop denna tråd med annan tråd. Förlåt för att jag var OT!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Mackey:

Vi stänger även av lastutgången när vi lämnar båten,

Smart. Du behöver inte använda huvudbrytaren och kan manövrera med en enkel knapptryckning, eller hur?

--

Jag gjorde ganska omfattande experiment med lastutgången och lågspänningsfrånslag. Funkerade perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lämplig spänning då? 12.4V?

 

Jäkligt tråkigt att grundinställningarna är så låg att batteriet tar stor skada.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag kommer ihåg rätt så hade jag 12,3 V som cut off och 12,5 V på vintern.

--

Det finns lite olika uppfattning vid vilken nivå batterier skadas permanent. Gränsen brukar sätts till ca 10 V. Batteritillverkarna brukar säga att en gång är ingen gång. Många har väl upplevt en bil med ett helt dött batteri men som ändå fungerat bra i många år.

En Danfoss kompressor slår av vid 9,6  (detta går ändra till 11,3V)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...