Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Robinjaha

Justera ekolodsgivare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Monterade ett nytt Lowrance elite ti 7 på båten min för en vecka sedan.

Sjösatte båten idag (äntligen, jippii,) 😁.

 

Allt fungerade som tänkt förutom att givaren från ekolodet sprättar upp en hel del vatten tycker jag.

Båten blir blöt en bit upp ovanför givaren och jag blir att fundera på om det är något jag fått fel vid montage, kan en givare som är för lågt monterad under båtens skov till exempel ge detta problem?

 

Obs, döm inte min amatörmässiga installation så hårt 😀

IMG_20190331_165714-1488x1984.jpg

IMG_20190331_150811-1190x1587.jpg

Redigerad av Robinjaha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också monterat en givare som du med samma resultat som du 😏 (En Garmin men den har ungefär samma form) Monterade enl. anvisningen dvs givaren på aktetspegeln och längst ner så givarkroppen hänger ner under botten. Funkar inte, sprutar oerhört mycket vatten. Fick flytta upp den så nederdelen av givaren hamnar i linje med botten. Funkar perfekt, inget vattensprut.

Läste något år senare att Garmin tagit fram någon grej att montera på givaren för att undvika detta. Fanns ingen bild så vet inte hur detta skulle hjälpa. Jag tror att sprutet blir genom "hålet" mellan givare och givarfäste så kanske är det en plugg.

 

Kontakta Lowrance och diskutera problemet om de har någon lösning. Du är inte ensam.

Laborera med någon plugg att täppa "hålet" med om det hjälper eller höj givaren och se om det hjälper.

 

Lycka till!

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag ser samma sak på min båt.

Jag har en Garmingivare på ena sidan och en från Northstar på andra sidan, beroende på hur båten går i sjön kan det bli litet sprut, men det ser man bara bakifrån då sprutet tar i badbryggans undersida, där det då växer alger... Men man kan se två "spår" i kölvattnet som givarna lämnar efter sig.

Givarna i sig är ju till stor del spolformade, säkerligen har tillverkaren tänkt på detta.

Men prova som du själv är inne på, att lägga en klick med marin tätmassa i "hålet" som uppstår i monteringsbeslaget.

 

Monteringen ser ju bra ut, men man kan ju undra hur länge dom där självhäftande plattorna till buntbanden sitter fast? Jag har nog aldrig lyckats med sådana ombord, det brukar sluta med att jag får skruva fast dem.

 

Jag tror inte att du skall höja givaren, snarare i så fall att sätta den litet djupare. För det är när den kommer precis i ytvattnet som det börjar att skvätta, och då den kaviterar med luft under eller på sidorna. Om den kaviterar misstänker jag även att mätvärdena blir osäkra.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tror inte att du skall höja givaren, snarare i så fall att sätta den litet djupare. För det är när den kommer precis i ytvattnet som det börjar att skvätta, och då den kaviterar med luft under eller på sidorna. Om den kaviterar misstänker jag även att mätvärdena blir osäkra.

Jag håller med om att det kan vara bättre att sätta givaren djupare, men någon kavitation har jag svårt att tro att det kan bli oavsett placering.

 

Visst kan det komma luft in under givaren om den sitter för högt, men kavitation är ju gasbubblor som orsakas av lågt tryck.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips och råd, jag ska testa att sänka givaren några millimeter och se vad det resulterar i.
Givaren fungerar för övrigt bra som den ska så det är endast "vattensprutet" jag reagerat på.

Enligt Lowrance medföljande installationsinstruktioner så måste givaren vara minst 3 mm nere under båtens skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, som gammal långsam-seglare så begriper jag nog inte problemet fullt ut, men men?
[Ett vanligt svar i segelbåtsforumet är annars att satsa på inbyggd givare/transducer, detta för att ekolodets ultraljudsvågor dämpas bara en smula av skrovets plasttjocklek. (Typ att en rätt monterad inombordsgivare gör jobbet tillräckligt bra, man kan visserligen - genom skrovsignaldämpningen - missa större djup. Men ifall man inte råkar vara fiske-intresserad så är nog ekolodets djupsiffra mest en navigeringsgrej*?)]
   
Men ni racerbåtsfarare flyger ju nästan fram, ingen förlig del av själva båtskrovet är `under vatten´ på ett pålitligt sätt vid fullgas. Kan därför förstå behovet av att flytta givaren/transducern akteröver, och även behovet av att undvika bubbligt upprört vatten**.


För att bidra till forumtråden med fakta, inte bara mina lösa funderingar...
Installations-anvisning för Lowrance Elit Ti (pdf)


*) Med ordet "navigeringsgrej" tänker jag mig här ett ytterligare skydd emot grundstötning.
    Vi har nog alla varit med om det, att ekolodet rapporterar minskande djup helt oväntat vid framfart, detta utan att navigeringen i övrigt ger anledning till `misstänkt felnavigering´? Ofta  är sådana  skrämskott ifrån ekolodet falskt, men inte alltid. Minns flera tillfällen då ekolodet fått mig att vakna upp och ifrågasätta min egen navigering/position. (Om det vid dessa tillfällen handlat om akut risk för grundstötning eller falsklarm minns jag inte längre, men jag uppskattar ekolodet som navigeringshjälp.)
**) Är det något som stör ekolods funktion så är det väl just gasbubblor. Ljudhastigheten i vatten är betydligt större än i gas. Ifall den utsända neråtriktade ultraljudsvågen passerar gas så störs/sabbas det mesta? Likadant på ljudvågens uppfärd (ekot).        

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Thomas-1:

Hej, som gammal långsam-seglare så begriper jag nog inte problemet fullt ut, men men?
[Ett vanligt svar i segelbåtsforumet är annars att satsa på inbyggd givare/transducer, detta för att ekolodets ultraljudsvågor dämpas bara en smula av skrovets plasttjocklek. (Typ att en rätt monterad inombordsgivare gör jobbet tillräckligt bra, man kan visserligen - genom skrovsignaldämpningen - missa större djup.

 

 

All hjälp är uppskattad hjälp då jag frågat en fråga där jag ej är säker på svaret.

 

Jag fiskar lite nu och då, då tiden räcker till. Att montera denna ekolodsgivare internt innanför båten kan bli ett bekymmer då modellen av givare är en totalscan som inte bara tittar neråt utan även mot sidorna i vattnet. 

 

Att skaffa utrustningen och montera den är en sak, sedan att lära sig utnyttja den till 100% är nästa utmaning efter detta.. 🙂

 

Funktionen är det inget fel på med ekolodet eller för den delen plottern men jag var bara nyfiken på om det är normalt att givaren skvätter upp vatten bak på båten/ena sidan av motorn.

 

Gör det något?  Nä misstänker jag att svaret är, men man vill ju ha allt på båten i skick eller rätt inställt för rätt funktion. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem på min båt med vattensprut från givaren.

Hittade en del information om "keps" för givaren och tillverkade en egen.

Bistår gärna med info om materiel mm om någon är intresserad.

20190428_184553_size.jpg

20190428_191810size.jpg

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma givare fast 9 tums Lowrance. Det du gör är att du vrider ned givaren, så det blir 20-30 graders vinkel, men baksidan av givaren djupast. Funkar klockrent på min båt, trots att en varvkille dömde ut det hela.

 

Testa gärna, kostar inget och gör inga nya hål i skrovet.

 

Har tyvärr ingen bild tillgänglig, ser löjligt ut men funkar för mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Udding:

Hade samma problem på min båt med vattensprut från givaren.

Hittade en del information om "keps" för givaren och tillverkade en egen.

Bistår gärna med info om materiel mm om någon är intresserad.

20190428_184553_size.jpg

20190428_191810size.jpg

Intressant!

Vad har du använt för material till denna "stänkskärm"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en 100mm ventil med fläns på Hjertmans, artikelnummer: 4908-100.

Fick slipa ner utsidans  räfflor som egentligen är avsedda för slang och köpte sen 100mm PVC rör på Bauhaus, VENTILATIONSRÖR Ø100X500MM VIT PLAST, som jag limmade fast med Tangit lim.

Sen var det bara att tejpa fast hela anordningen på akterspegeln och märka vart snitten skulle göras. Jag följde botten på båten vad det gäller vinkeln, kapade och rundade av bakdelen och monterade sen kepsen ca 5-10mm ovanför bottenlinjen.

Fungerar kanon, har en film på hur det ser ut under färd men kan tyvärr inte posta den då den är för stor.

59343032_288251758768677_5508877804361482240_n.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Udding:

Köpte en 100mm ventil med fläns

En både billig och elegant lösning, snyggt jobbat! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen @Udding och @jan_af_lisoe!

Båten skall strax upp ur vattnet för lite tillsnyggning och bottenmålning då ska jag titta på givaren hur man löser detta bäst. Kul med bra lösningar för billiga pengar.

Jobbar själv på ett vvs-/elföretag, ska se om jag hittar något lämpligt material att tillverka en liknande "skärm".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varsågod, alltid kul att kunna hjälpa andra. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en skärmdump från videon när jag provkörde "kepsen". Man kan faktiskt se vattensprutet som den styr undan... 

Screenshot_20190504-101956_Video Player.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...