Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
OceanAnkan

Vad är en motorseglare?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Mycket snyggt! Och praktiskt.

 

Bara skruva dit en vindrutestorkare, så vips, är det en motorseglare.

Grabbräcke på köpet!

 

Är det nåt som är dåligt på min Cumules och de flesta med sprayhood i duk o vinylfönster är avsaknaden av vindrutestorkare!

 

Hur byggde du denna?

Plastad plyfaform som plugg? och sedan som gjutform?

 

20190325_110935.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Hybro:

Mycket snyggt! Och praktiskt.

 

Eller hur?

Såg en Ballad med plastad sprayhood. Att den var plastad så man på att det inte fanns några veck och rynkor på sprayhooden.

Klart intressant så vi började titta på en sådan lösning till min Mamba 31. Men jag ville ha bättre rutor så vi gjorde sådana i ljusgrå masonite för att se hur det skulle se ut. Men se de kom det hela delegationer som talade om att man absolut inte fick ha vindruta på en flushdäckad segelbåt. Och vem vågar bygga då?

Nuvarande båt har vindruta och torkare samt heltäckande kapell. Det fungerar riktigt bra, tex när man går Göta Älv i lätt regn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju konstatera att många båtar är mer välmotoriserade idag. Tumregeln är väl att ha 5 hk per ton?

För 40 fotare som väger uppemot kanske 8-9 ton är alltså 45 hk precis vad man bör ha för att klara lite besvärlig motsjö.

 

Jämför med en del 70 talare. Komfort 30. 3.3 ton 12 hk. Det är lite för lite. En del hade ju ysb8. Med 8 hk....

 

Motorstyrka säger alltså inte så mycket menar jag på temat..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Det är ju en glidande skala det där... men eftersom 100PS levererades med en väldigt liten självslående fock som standard till skillnad mot bauta-genuan man hade på Maxi 95:an för att den skulle flytta på sig i annat än kuling så har man inte direkt premierat och designat båten för aktiv segling.

 

Jag hade nog personligen kallat den motorseglare, men inte enbart pga korvkiosken den levererades med, utan också för att den inte är ritad för att främst vara en segelbåt, utan mer en motorbåt man kan segla med under rätt förhållanden.

Vad hade du kallat den?

Jag lutar definitivt åt motorseglare. Det känns som att doghouse är direkt hämtat från Maxim 26.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Klubbjackan:

Sen kan man ju konstatera att många båtar är mer välmotoriserade idag. Tumregeln är väl att ha 5 hk per ton?

För 40 fotare som väger uppemot kanske 8-9 ton är alltså 45 hk precis vad man bör ha för att klara lite besvärlig motsjö.

 

Jämför med en del 70 talare. Komfort 30. 3.3 ton 12 hk. Det är lite för lite. En del hade ju ysb8. Med 8 hk....

 

Motorstyrka säger alltså inte så mycket menar jag på temat..

På 70-talet räckte det med 3 hk/ton för att flytta båten mot dagens 5 hk/ton. Beror sannolikt på att man seglade när det blåste kraftigt och inte hade krav på att kunna hålla full fart med 14 m/s i näsan för motor och istället använde motorn när det inte blåste, tror inte det var nedförbackar på havet eller så då.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Nej; Maxi 77 och Maxi 95 är inte ungefär lika stora vågar jag påstå.
Den ena är 7,7 meter, den andra är 9,5 meter - dvs den senare är två nummer större.

Jämförelsen gällde Vega vs Maxi 77, och inte Maxi 95 vs 77 som jag uppfattade det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Martin76:

Jämförelsen gällde Vega vs Maxi 77, och inte Maxi 95 vs 77 som jag uppfattade det.

Slarvigt av mig; så var det ja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För ett tillföra tråden ännu mera ovidkomligheter, och då "hundkojan" smeknamnet på en viss brittisk bil förts på tal, kan jag väl få citera Wikipedia i detta ämne;

 

"Mini är en personbil som tillverkades av British Motor Corporation och dess efterträdare mellan 1959 och 2000. Mini var från början en bilmodell som tillverkades under flera olika namn som Austin Seven, Morris Mini och Riley Elf. År 1969 blev Mini ett eget bilmärke. Mini fick i Sverige smeknamnet "hundkoja", och är än i dag känd under det namnet bland många (främst äldre) svenskar. "

 

Om man på en veteranbilsträff med brittiska bilfantaster (som är iklädda tweedkostym)  gör en direktöversättning och börjar prata om BMC "doghouse" säger dessa britter med ett brett leende, "Ah, You are from Sweden", då det på de där vänstertrafiköarna är känt vad vi här kallar detta fordon. Bli sedan inte förvånade om de sedan börjar prata om den "norskblåa papegojan" då det endast är britter och svenskar som uppskattar den eventuella humorn i Monty Phytonsketchen...

 

Jag börjar bli som berättarrösten i LGTG (Liftarens Guide till Galaxen)... när jag skriver vad "Guiden" det vill säga Wikipedia skriver om ordet "Motorseglare"...

 

"Motorseglare är en typ av fartyg som både använder segel och motor för sin framdrift. Motorseglaren har tillräckligt stor segelyta för att seglen ensamt kan ge den en god fart, men den är ändå beroende av sin motor."

 

Här går vi alltså från den ena självklarheten till den andra.

Alltså en segelbåt som har tillräckligt segelyta för att bara nästan kunna segla förutan motor...

Den (motorseglaren) kan alltså segla mindre bra, men det går, fast det är bättre att även ha maskinell framdrivning samtidigt...

Litet som (o-)sannolikheten i Harrisburg, eller någonting sådant.

 

Eller är det månne så att denna beskrivning idag stämmer in på alla fritidssegelbåtar med inombordare? bavarior, vindöar, modifierade vegor, maxisar, hallberg-rassyar och alla andra?

Alltså båten seglar bra om det blåser en del, men det är brist på landströmsuttag i gästhamnarna och sådana saknas helt i naturhamnarna, varför motorn måste vara igång för att dra runt generatorn så att denna kan ladda upp batteribankerna ombord, så att man kan ladda datorer, surfplattor, spola efter sig på eltoan, hålla kylskåpet och kanske även frysbox igång, att kunna låta besättningen titta på sommarrepriser med Leif GW Person, danske bonden och Lasse Kronér?

 

Eller är det en motorseglare jag möter med slarvigt beslagna segel då den går mot vinden i sudet vid Mollösund, Kyrkesund eller de som inte vågar kryssa sig fram i Albrechtsunds kanal eller i Sotekanalen? (vilket såväl Gud, f.d. Sjöfartsverket och kanske också sjötrafikansvariga tjänstemän i de berörda kommunerna förbjuder, i alla fall i dessa båda kanaler).

 

Sedan skall jag inte berätta var någonstans man får den bästa "allgalaktiska gurgelbrännaren" serverad och inte heller till vilka organisationer eller intuitioner man vänder sig för att få hjälp med att bli kurerad från de hälsoproblem dessa allgalaktiska gurgelbrännare orsakar, den uppgiften finner man inte heller i LGTG, inte ens på sidan 42.

 

Drick aldrig mer än två allgalaktiska gurgelbrännare, om du inte är en 30-tons elefant med galopperande lunginflammation.

 

Kan det vara så, för att någorlunda återgå till kärnämnet, att det finns olika typer av båtar?

-Segelbåtar.

-Motorbåtar.

-Motorseglare.

-Motorbåtar med stödsegel.

 

(Sedan finns det ju en uppsjö av andra fartyg, båtar och skepp, som inte är helt relevanta i denna diskussion, segelkanoten, djonken och den romerska galären exempelvis)

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Doghouse heter på svenska "pissekur". Inget annat.

--

Det där med 5hk/ton är kanske inte det smartaste måttet, tex skrovform har ju stor betydelse.

På vissa kanaler har det används som minimimått men då för handelsfartyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på motorseglare och motorseglare. En god vän hade tidigare en Brofjord 36 som han köpte billigt och renoverade upp, och som han sedan sålde för att köpa en ännu större motorseglare som han nu seglar runt med. En Formosa 51 som han också köpte relativt billigt i förhållande till båttypen och sedan har renoverat upp. Den seglar bättre men kan nog ändå klassas som motorseglare vid jämförelse mot vikten kontra farten även om denna rör sig i området 8-10 knop för segel.

 

En båt som kanske hamnar i epitetet motorseglare är kanske en Fantasi 44, en däcksalongsbåt med väl tilltagen överbyggnad. Men den seglar nog bra mycket bättre än den större Formosa 51:an?

47F87517-6FE2-4B0A-A17C-4CB78DB648C7.jpeg

95EC8D14-3EDB-4D8D-B44B-603D0B1050C0.jpeg

B6ADFA41-CAE2-4362-8EFC-5680B0D40008.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvinnlig definition av motorseglare: "En bekväm segelbåt för alla väder".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Caribic410:

- - -

Många säger vega inte går att segla med men den jag hade upplevde jag seglade helt ok. Seglade alltid ikapp maxi 77 som väl är ungefär lika i storlek och påstås segla ok.

Så det beror väl mest på om man jämför och i såfall med vad. Mest beror det väl på den/de som ska ta sig fram med flytetyget.

De första ägarna till Vega bytte ofta från gamla snipor, små cabinbåtar och liknande. De vågade byta till segelbåt eftersom Vega hade en för den tiden stor stark o pålitlig motor för att vara segelbåt. (Opålitlig Archimedes med snörstart var en inte ovanlig syn i aktern på segelbåtar tidigare.)

 

När det blåste för lite eller för mycket så startade de motorn, ibland (ofta) med seglen hissade, vilket sliter ut dem i förtid.

 

Detta är nog ett par av orsakerna till att Vega fått ett oförtjänt dåligt rykte som segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd!

Så om jag summerar det jag läst och förstått det rätt, så är en motorseglare en bred segelbåt med tilltagen motor och dåliga seglingsegenskaper. Eller kanske en motorbåt man har satt på en mast och köl på. 

Man har alltså tagit godbitarna (motor och segel) från båda båttyperna och tagit bort körglädjen från motorbåten och smidigheten (eller vad det kallas) från segelbåten för att baka ihop ngt som duger bra till en resa över sundet för att handla öl (med eller utan vind), men inte ngt som lämpar sig på öppna hav?

 

Jag tänker så här, en "riktig" motorbåt som inte kompromissat på motorstyrka och sin "väghållning" (ja, ursäkta mina klantiga uttryck;) ) klarar öppna hav bättre, precis som en renodlad segelbåt hade (En liten inombordare att ta sig in och ut ur hamnen kan knappast räknas) gjort. Men genom att sammanfoga dessa två till en motorseglare, så blir det ett varken eller. Däremot så blir det en flexibel och bekväm båt om man håller sig kustnära.

 

Är jag rätt på det?🙃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motorseglare är inte nödvändigtvis bred. Vissa äldre har dock lite onödigt bulligt skrov (NC33 tex)

Det man gjort är:

Satt i en starkare motor som orkar lite mer (men segbåtar idag har generellt starkare motorer)

En grundare köl för att kunna ta sig längre in i vikar).

En lägre rigg vilket är en följd av den grundare köl.

Sist men inte minst gjort den bekvämare för besättningen med vindruta eller doghouse.

 

Kort sagt, en bekvämare båt som fungerar att bo i och som kan färdas långa sträckor oavsett väder.

Sen finns det ju bekväma långfärdsmotorbåtar, tex holländska kotters. Många med tankkapacitet att ta sig över Atlanten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev bhemac:

 

Kort sagt, en bekvämare båt som fungerar att bo i och som kan färdas långa sträckor oavsett väder.

 

Bekvämare, ja - på bekostnad av främst seglingsegenskaperna jämfört med en renodlad segelbåt, vilket kompenserats med en kraftigare motor som kan användas när det inte blåser rätt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...