Jump to content
Monday 09 December 2019

Recommended Posts

Vad kan man använda långa mörka vinterkvällar till?  Man kan ju alltid bygga sig en båt!

 

Den här båten har en lång historia bakom sig. Tre generationer ungefär. På sjuttiotalet låg en gammal provisoriskt lappad och lagad träbåt bredvid en sten vid min farfars sommarstuga. Troligtvis hade farfar fått den gjord av någon lokal båtbyggare. Han använde den i åratal och när den var bortom räddning fick den ligga där vid stenen.

 

Då på mitten av sjuttiotalet fick farsan en ide om att gjuta av träbåten och göra den i en glasfiberversion. Träbåten släpades hem, den spacklades och målades och gjöts av. Resultatet var en glasfiberbåt som var en aning för lätt men lastad var den sjövärdig nog för att ta familjen på fem fram och tillbaka till sommarstugan i flera år. Senare ersattes båten av en något snabbare planande båt. Den fick då tjänstgöra som fiskebåt.

 

När farsan inte fiskade längre vändes den uppochned bredvid en sten ute på ön. Där låg den några år innan jag fick en ide om att testa med en elinombordare. Det fungerade egentligen riktigt bra. Likväl blev båten åter liggande hemma bakom garaget. För tre år sedan bytte vi sommarstuga och behovet av en roddbåt uppstod igen. Först tänkte jag bara fixa till den där gamla båten som låg bakom garaget. Men när den väl var inne i garaget tänkte jag att man kunde testa att göra en glasfiberkopia av glasfiberkopian av farfars gamla träbåt...


Inredningen revs ut och båtens insida spacklades upp och målades. Sedan var det bara att vaxa och plasta sig en ny båt. Det här är alltså tredje inkarnationen av den här båten. Nu är den kläckt ur sin form och jag håller på att inreda den.

 

Tänkte lägga upp lite bilder allteftersom projektet går framåt. Just nu inreds båten. Mittoften har passats in och skall plastas fast. Krysslasern är ett underbart hjälpmedel i det här jobbet.

Mittoften blir rätt stor, den skall rymma två 100 A/h batterier och ha en 100 W solpanel som lock. Båten blir alltså självförsörjande på drivmedel. En 58 lbs trollingmotor skall sitta på akterspegeln. Perfekt när man skall glida omkring i viken och lura gäddorna...

noulon.JPG.e7ec8e218007eccd5f742f39114fc3b7.JPG

 

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tittade i bloggen din.

Det ser ut att vara ovanligt bra fason på den där båten!

Bra att den fick pånyttfödas.

 

Skulle jag inte ha för mycket annat på gång så skulle jag gärna hyra formen av dig...... men jag måste sätta gränser.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev heimlaga:

Jag tittade i bloggen din.

Det ser ut att vara ovanligt bra fason på den där båten!

Bra att den fick pånyttfödas.

 

Skulle jag inte ha för mycket annat på gång så skulle jag gärna hyra formen av dig...... men jag måste sätta gränser.

Det är en vacker modell, därför valde jag att göra en avgjutning även om det hade varit enklare att bara köpa sig en roddbåt...

 

Tyvärr sprack formen i förlossningen så den ligger på Stormossen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var ju synd. Det borde ha blivit fler exemplar av den där båten.

 

Av någon konstig orsak dräller det ju av plastroddbåtar med totalt misslyckade skrovformer men det är sällan man ser en som är bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är främre flyttanken på god väg och sidorna på mittoften är fastplastade. Nästa jobb blir att passa in aktre flyttankens vägg. Det är ett jäkla mätande och testande för att få till grejerna så att de passar. Om båtar såg ut som flyttlådor vore det enklare. Men inte vackrare.

Använder en isoleringsskiva med först en 2,5 cm nivå och därefter 5 cm nivåer som ger mått som flyttas över till en bit kartong som sedan passas in mer precist. Sedan kan man rita av den på den färdigt plastade toftsidan. Det tar tid men än ligger isen så pass tjock att folk kör ut till sommarstugorna med bil så jag borde hinna. Åtminstone innan isen lägger sig igen :-)

mall.JPG.5e5375863265a4fe44b396aea87125fe.JPG

Måste bara testa sätta solpanelen på mittoften för att se hur det tar sig ut.. En lite större hade inte passat...

panelad.JPG.65bf10df180201b486683f341b00af88.JPG

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Risken är att du bränner baken på solpanelen om du skall ro. De brukar bli ganska varma tycker jag. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev Peter_K:

Risken är att du bränner baken på solpanelen om du skall ro. De brukar bli ganska varma tycker jag. 

Glädjedödare!

Själv väntade jag med spänning på rapparter om hur det är att leva med brännblåsor i rumpan. 😈

 

Man skulle ju kunna ha en uppfällba sittyta om man vill/behöver ro. Har man båten full med badare eller fiskare får man ha något att täcka panelen med, kanske några båtkuddar eller en handduk.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min lilla Walker Bay ska få en uppfällbar panel. Någon gång.

När båten används är den uppfälld över snurran men i "transportläge"  är den nedfälld över mittoften. Då får man alltid laddning.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att undvika aktre överhettning kan man ju alltid sitta på flytvästen :-)
Har övervägt olika sätt att få panelen flyttbar eller vändbar men den är lite för stor för att vikas undan på ett sätt som gör att den skulle vara ur vägen. Det borde dock rymmas ett par båtkuddar i lådan under så man får hala fram en sådan åt den som måste skymma solen :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här har jag tänkt. I transportläget skyddas mitttoften så då kan få sammetsklädsel.

 

 

Walker Bay 8 targa-01.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dags för en liten uppdatering kanske. Nu är tofternas sidor på plats och i akterspegeln har jag laminerat in en stadig bit plywood. Har faktiskt laminerat in den skivan två gånger eftersom jag glömde blanda i härdare vid första försöket. Hann lägga två lager matta innan jag började undra varför polyestern inte ändrat färg ännu. Nyttan av att vara i stort sett trespråkig är att man kan besvärja sin tankspriddhet mycket omsorgsfullt...

9_4_19.JPG.9471bc3a02c867310b12b4c6ceb6904b.JPG

Tofternas/flyttankarnas lodräta delar plastades på en spånskiva med melaminyta. En vanlig hylla där jag fräste ena kanten rund för att få en trevlig kant att laminera på. Förpackningstejp är perfekt att använda till att täcka den råa spånskiveytan. Sedan är det  bara att vaxa och laminera.

toftsidor.JPG.4caee1e709dbd10453664aeb4dc059d9.JPG

På bordet ligger som bäst flyttankarnas överdelar. Förens lock har fått förstärkningar inlaminerade och aktre flyttankens överdel är laminerad på en skiva som i Finland kallas hårdskiva (datanissarna snodde den termen senare men jag framhärdar...), karkopan kallades den visst också i tiderna. Det är en träfiberskiva med en blank sida som är utmärkt att vaxa och laminera på när man vill göra plana bitar.

ovredelar.JPG.f654e1fad3085d583753600c8120605d.JPG

Nästa steg blir att plasta fast flyttankarnas överdelar, därmed börjar plastjobbena vara klara och det blir dags att måla insidan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Faderullan:

På bordet ligger som bäst flyttankarnas överdelar. Förens lock har fått förstärkningar inlaminerade och aktre flyttankens överdel är laminerad på en skiva som i Finland kallas hårdskiva (datanissarna snodde den termen senare men jag framhärdar...), karkopan kallades den visst också i tiderna. Det är en träfiberskiva med en blank sida som är utmärkt att vaxa och laminera på när man vill göra plana bitar.

Något liknande kommer jag ihåg. En spånskiva eller möjligen MDF som var belagd med något som kan ha varit PVC. Hade man sågen bra inställd så kunde man gera ihop lådor. Var man riktigt petig så kunde man skära nästan igenom och sen vika ihop lådorna. Endast en skarv behövde man tejpa. (Tekniken heter V-cut). Gick att måla med sprayburk, inte helt perfekt yta men helt ok. Till inredningar rollade man.

Och perfekt att plasta på.

Någon som kommer ihåg vad skivan hette? Kommer bara ihåg en kille som hette Jens och som gjorde högtalarlådor på Hisingen.

--

När de renoverade en skola hämtade jag en stor mängd speglar, också perfekt att plasta på. Tyvärr inte så stora.

--

Vilket kul projekt, den här båten. Lycka till med fortsättningen!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Karkapan eller hårdskiva eller hårdkartong heter masonit i Sverige.

 

Vad är det för vax som du använder så delarna inte skall klibba fast?

Edited by heimlaga

Share this post


Link to post
Share on other sites

Killarna som gör glasfiberspoilers till sina pubertetsracers brukar använda vanligt bilvax, vissa märken fungerar vissa inte. Jag orkade inte laborera med det så jag fick vädra plånboken och köpa vax som är avsett för glasfiberjobb. Fantoy hade...

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev heimlaga:

Karkapan eller hårdskiva eller hårdkartong heter masonit i Sverige.

 

Jaha, det är alltså inte den 19mm spånskiva jag tänkte på.

 

Masonite gillar jag, den oljehärdade varianten. Nästan det enda jag anväder som material till mallar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Locket på. I kväll kom flyttankarnas överdelar på plats. De plastades fast med restbitar som revs till ungefär 10 cm breda bitar. Tog till en metod som ofta användes när jag jobbade på båtvarvet i bygden. Praktiskt när man plastar ihop olika delar med långsmala skarvar. Man tar en lagom stor bit byggplast som man gör paket med några lager matta på.

byggplast1.JPG.cd1970a4aebb082b3f2252c0b6541ba0.JPG

Man kluddar på polyester och rullar mellan varje varv. Man stryker också ut polyester på ytan där man skall lägga paketet. Sedan är det bara att ta tag i byggplasten och lyfta hela paketet på plats, dra bort byggplasten och rulla ut luften. Den här metoden underlättar speciellt när det är trångt och bökigt att komma åt. Om jag monterar te.x en bogpropeller är det den här metoden jag använder. Då kan man dra in det färdiga paketet på plats och trycka dit hela härligheten i stället för att kludda med lager efter lager på platser där man kanske inte riktigt kommer åt att se om polyestern hamnar där den skall.

byggplast2.JPG.63a825d908dd7cd59a363d07e1a0a1fe.JPG

Klappat (eller rullat) och klart!byggplast3.JPG.ad3d5181f7ed781fbd4820d3697b87dd.JPG

Edited by Faderullan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tipset.

Jag använde bilvax en gång. Simonitz hårdvax. Det fungerade så arbetet blev gjort men det var långt ifrån bra. Tydligen får jag vädra plånboken nästa gång.

 

Intressant att se hur du gör. Jag fick ut sista vindfallet ur skogen i torsdags så nu släpper stressen för mig....... men då blev det en hejdundrande magsjuka i stället.

Skulle gärna komma och ta en titt på ditt projekt och passa på och fånga upp fler tips och lärdomar när jag har tillfrisknat och blivit ofarlig att umgås med.

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev heimlaga:

då blev det en hejdundrande magsjuka

Det där lät allt anna än bra ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I bland känns det som att det går oerhört långsamt. Men ändå, nu är en skiva för mittoften tillsågad och kanterna är prydda med teaklister. Solpanelen har limmats fast ovanpå skivan. Därav den spridda samlingen grejer ovanpå, lite vikter behövs för att trycka dit panelen medan limmet torkar.

 

Mellan mittoften och aktre flyttanken har jag laminerat in elrör där kablarna till elmotorn skall dras. I lådan på flyttanken ligger komponenterna till elsystemet. En regulator till solpanelen, en förbrukningsmätare,  säkringshållare, huvudbrytare och ett gammalt ekolod som legat och skräpat allt för länge.

 

elror.thumb.JPG.80f0e9c4c10191046005045bdc35c88f.JPG

 

Var nyss ner till hamnen för att tjuvkika på vilket avstånd som det skall vara från toftens bakkant till årklykorna. Provmätte på några roddbåtar och det verkar vara 35 cm som är det enda rätta. Så får det bli. Måste laminera in lite virke där årklykorna skall fästas.

 

Tänkte lägga trälister längs relingen och de lister jag har vill inte böja sig tillräckligt mycket som torra så det blir att ånga dem.

Det blir alltså till att tillverka en baslåda, ja inte en sån där med en tolvtums högtalare i utan en lång låda att ånga lister i. Alternativt kan man kanske använda ett ventilationsrör som baslåda. Någon som har testat?  Resterna av en gammal hembränningsapparat får bli ångpanna.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Faderullan:

en lång låda att ånga lister i

Di gamle säger att lådan ska göras av brädor, inget annat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Två frågor/synpunkter. 

 

Du har ingen kanal mellan de olika delarna i båten så regnvatten kommer samlas i varje utrymme. Du måste mao ösa på flera ställen men det kanske du kan leva med?

 

Jag satte en gång två al-lister på var sin sida av relingen på en roddbåt. Blev kanon. Styvt och lätt att få på plats. Funkade bra att sätta årtullarna i också. Men så blev den båten stulen för många år sedan så jag kan inte njuta av den lösningen 🙄

Share this post


Link to post
Share on other sites

En basanränna skall byggas av bräder för plaströr flatnar då man kommer upp i temperatur. Enligt en bekant som hade gjort misstaget att använda plaströr.

 

Det skulle bli snyggt och stadigt och enkelt att basa och böja dit inransudband och ytransudband av gran och fästa ihop med båtspik rätt igenom och via dem på insidan. Jag har lämpligt krokvirke till stamkraft åt dig om du behöver.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser ut att råda konsensus över hur baslådor skall vara beskaffade 🙂

Jag får helt enkelt att gå ut i virkeslagret efter lite bräder och snickra ihop en baslåda av trä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev ChristerN:

Två frågor/synpunkter. 

 

Du har ingen kanal mellan de olika delarna i båten så regnvatten kommer samlas i varje utrymme. Du måste mao ösa på flera ställen men det kanske du kan leva med?

 

Jag satte en gång två al-lister på var sin sida av relingen på en roddbåt. Blev kanon. Styvt och lätt att få på plats. Funkade bra att sätta årtullarna i också. Men så blev den båten stulen för många år sedan så jag kan inte njuta av den lösningen 🙄

Det är nog en öppning under mittoften. Toftens botten är plan så jag kan sätta batterierna där. Då blir det öppet under, ca 8cm högt i mitten och nästan 50 cm brett upptill.

 

Skulle säkert bli helt ok med alulister men den här båten skall få lite träattribut just i form av trälister, trädurk och träsäten som täcker flyttankarna. Tänkte rentav ytbehandla med den klassiska blandningen av tjära, linolja och terpentin för att få lite atmosfär, luktsinnet skall ju ha sitt det med 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Låter bra. Viktigt också med en god doft för intrycket. 

Men om du gör en öppning under tofterna så är de inte längre flyttankar. Kanske ett litet dolt el-rör som det är tätat runt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Fick hem batterierna och man måste ju se hur de passar snarast möjligt. Det är två stycken 100 Ah AGM-batterier. Har också fixat till en instrumentpanel som är vinklad en aning uppåt så man ser instrumenten ordentligt.

Ett gammalt ekolod har legat och skräpat länge i garaget och nu hittade det sin plats. Givaren skall limmas på insidan mot botten. Finns ingen riktigt vågrät yta i botten på den här båten så man får ta att lodet skjuter snett nedåt. Å andra sidan är båten rätt rank så det är bara att sätta sig lite på sidan så blir lodets givare vågrät, så kallad kroppskontroll 🙂 Vill inte montera lodets givare på utsidan eftersom båten skall dras upp på en liten strandtrailer varje gång den använts.

Mellan batterimätaren och lodet skall en huvudbrytare sitta.

batteritest.JPG.7ad3669a3390f9ac5d55585ef033d211.JPG

På vardera sidan av batterierna gör jag väggar så att hela elsystemet hamnar i en egen låda. Det ger bra fack för förvaring i sidorna.

Edited by Faderullan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

En baslåda av spirorör kanske skulle kunna vara ett alternativ? Med solglasögon och tjära på överläppen kan man rent av svära på att den är gjord i trä.

 

Edit: Ett särdeles pinsamt stavfel åtgärdat.

Edited by McLasse
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev McLasse:

En baslåda av spirorör kanske skulle kunna vara ett alternativ?

Tror jag inte på, det kyls av för mycket. Både värmen och fukten är viktiga. Man kan lägg virke i vatten några dagar och sedan värma och böja. Men en enkel låda helst i spontat virke är idealiskt. När man böjer trät så ska det hålla minst 80°C det måste alltså vara genomvarmt när man börjar böja. En timma per tum säger man. Släpper man in ångan i ena ändan av lådan så ska det komma ut rikligt med ånga i andra ändan.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy