Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Mr_m

Tipps på matta? och kan man lägga ekparkett?

Rekommendera Poster

Halloj alla.

 

Fråga 1:

Sitter och letar efter matta att formskära ut till "brunnen" i min Sea Ray 240. Har för mig jag såg någon tråd där någon gjort detta och slagit i knappar osv själv.

Så tips på matta man kan klippa utan att det repar sig en massa sömmar/tråd vore kanon. Vad använder ni? 

 

Släng gärna upp lite inspo bilder på era verk.

 

Fråga 2:

Va nere på Düsseldorf mässan och spatserade runt bland all nya läckerheter. Och kollade in lite vad man skulle kunna hitta på för att fräscha upp sin egna båt som är från 2002. Mattan i båten ser ju inte så kul ut, lite brun/beige ton som blivit lite sliten. Så såg jag att de flesta nya båtar har limmat trä golv i kabinen. Slog då mig att man skulle ju kunna slänga in lite 14mm ekparkett som man har liggandes. Någon som testat? Borde ju se bra mycket trevligare ut än mattan. 

 

 

Ha en fin kväll /Micke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du ha ekparkett, jag hade en liten hylla som jag gjorde av parkettstavar. limmat och lackat. Ek fungerar bra i marin miljö. Hm, jag har ett antal kvadratmeter liggande på vinden....

 

Jag la in lite matta som tidigare legat i vårat trapphus. Det bästa matta jag har haft. Avsedd för entréer och tuff miljö. Tung, ligger stilla, lätt att lägga in, halkfri. Ligger den tight mot kanterna så kan man ha skarvar utan att förankra den, annars får man dra i ett par skruvar eller riktiga mattspik (mässing). Ska lägga in i nuvarande båt där det låg en sk båtmatta som avsöndrade ett vitt pulver.

Enda nackdelen är att man bara kan städa den med en riktig, 230 dammsugare.

Lite dålig bild:

 

matta.png

 

En liknande heter Polo Duo

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat med balkongmatta inne i båten som klippts till och ligger lös. Den är skön att gå på, lätt och tunn men lite sladdrig. Fördelen är att den enkelt kan hängas upp och torkar snabbt om det skulle komma vatten på den.

 

Parkett i båten blir tungt. Om det blir blött så lär det väl slå sig och bli missfärgat. Finns ju även syntetisk trämatta, tex Flexiteek etc. Samt bilmattor kanske kan fungera.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekparkett, av den typen som inte är lösa stavar som limmas utan vanlig för hemmabruk, brukar ligga på en ganska medioker plywood- eller spånskiva som inte är avsedd för fuktig miljö.

Jag hade inte lagt det. 

Gör jobbet ordentligt, så behöver du inte göra det en gång till. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mr_m:

Slog då mig att man skulle ju kunna slänga in lite 14mm ekparkett som man har liggandes

Prova! Så länge du inte gör något permanent utan möjighet att backa tillbaka så har du bara arbetstiden att förlora. Ekparkett är garanterat snyggare än SeaRay's mattor.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Peter_K:

Ekparkett, av den typen som inte är lösa stavar som limmas utan vanlig för hemmabruk, brukar ligga på en ganska medioker plywood- eller spånskiva som inte är avsedd för fuktig miljö.

 

Troligen inte jag heller. Kan funka om den ligger på bra plywood men jag skulle inte våga.

Det jag pratar om är riktig stavparkett, 100% ek och inget annat.

 

Inte så hemskt tungt, runt 10kg/m2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild på riktig parkett:

Ek klara fukt bra men bör oljas. Gångytan bör nog lackas för att inte bli skitig men klarar sig med olja om man rengör lite då och då.

Klassikt båtmareial till skrov, inredning och däck.

 

Ek parkett.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lackad yta att kliva på i en båt när man ibland har våta fötter är en riskkonstruktion. Hade lackade tofter i förra båten; man kan slå sig jävligt illa om man halkar. 

 

Dvs; även om det funkar med stavparkett, så finns bättre alternativ. Som t ex en snygg och tålig matta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mr_m:

Halloj alla.

 

Fråga 1:

Sitter och letar efter matta att formskära ut till "brunnen" i min Sea Ray 240. Har för mig jag såg någon tråd där någon gjort detta och slagit i knappar osv själv.

Så tips på matta man kan klippa utan att det repar sig en massa sömmar/tråd vore kanon. Vad använder ni? 

 

Släng gärna upp lite inspo bilder på era verk.

- - -

Ha en fin kväll /Micke 

Kuntze har en entré-matta som du borde titta på.

https://www.kuntze.se/produkt/solett-entrematta/

Den är slitstark o tålig, luggen sitter fast i gummimattan så den repar inte där du skurit den, gummibaksidan och styvheten gör att den ligger stilla utan att behöva "knäppas fast".

 

Gör en mall, vänd upp-o-ner på mattan o skär med en vass kniv från baksidan.

 

Jag använder den i salongen (inomhus) sedan ett par år. Vi skar upp hål för benen till till bordet och gjorde ett par snitt så vi kan stoppa in mattan under bordet. Den har aldrig flyttat på sig eller rullat upp i kanterna trots att jag har en båt som lutar 😉. Vi köpte metervara och har kvar den utstickande gummikanten på långsidorna och skurna snitt i kortsidorna. Om ingen av bredderna passar så är jag helt övertygad över att det går att skära bitar (tillräckligt stora så klart) och "lägga pussel" .

 

bild.png.66f7f9160dfcbbc32749f3dde79fc48b.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte för många år sedan en langetteringsfri och fuktsäker heltäckningsmatta i vanlig matt- och golvbutik.

Langettering betyder att man måste sy kanterna får att den inte skall repa upp sig, men denna mattan gör inte det, vet inte vad den heter, men fråga i butiken. Brukar av försäljarna kallas för "båtmatta"... I en mattbutik Grafiska vägen, intill Ica Maxi på gränsen till Mölndal, där köpte jag min matta. Stava rätt och ingen särskrivning!

 

Bitar av laminatgolv har jag ombord. På ett utsatt läge på min yttre styrplats limmade jag en bit laminatgolv, omkring 7 x7 cm för att tillfälligt dölja ett fult hål. Den biten sitter nu där för tredje året, ser likadan ut. samma billiga golv har jag i vanliga hallen och i en groventré där vi går in med smutsiga stövlar leriga kängor och blöta hundar, fungerar bra där, och borde funka ombord.

Men om det är snyggt ombord... tja det är ju en annan fråga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott: Har såvitt jag kan se en likadan hemma innanför dörren och den är Väldigt bra på sitt jobb. Man kan dammsuga den i vad som känns som en evighet och det rasslar fortfarande i munstycket. Golvet däremot, det är rent:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Hade lackade tofter i förra båten; man kan slå sig jävligt illa om man halkar. 

 

Dvs; även om det funkar med stavparkett, så finns bättre alternativ.

Tack jag vet, hade liknande och jag trillade. Lackat utomhus är farligt även om man inte ska springa omkring barfota, åtminstone på en segelbåt.

Inombords fungerar trä och där är nog ek bland de bättre träslagen. I synnerhet om man redan har det.

Trä kan man lacka, då blir det halt och man får då bland i Halknix, då halkar man man inte men det ser förskräckligt ut. Försiktigt olja eller vaxa och lite tätare rengöringar funkar. 

Många vill ha en trädurk och i en del nya båtar har man t.o.m. laminat.

 

Själv har gått över till matta, inte är det snyggt men det är väldigt praktiskt. Dessutom lite varmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekgolv/Teakgolv kan man sedan lägga en matta ovanpå om man tycker det är kallt.
Varför krångla?


 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Lintott:

Kuntze har en entré-matta som du borde titta på.

https://www.kuntze.se/produkt/solett-entrematta/

Den är slitstark o tålig, luggen sitter fast i gummimattan så den repar inte där du skurit den, gummibaksidan och styvheten gör att den ligger stilla utan att behöva "knäppas fast".

 

Gör en mall, vänd upp-o-ner på mattan o skär med en vass kniv från baksidan.

 

Jag använder den i salongen (inomhus) sedan ett par år. Vi skar upp hål för benen till till bordet och gjorde ett par snitt så vi kan stoppa in mattan under bordet. Den har aldrig flyttat på sig eller rullat upp i kanterna trots att jag har en båt som lutar 😉. Vi köpte metervara och har kvar den utstickande gummikanten på långsidorna och skurna snitt i kortsidorna. Om ingen av bredderna passar så är jag helt övertygad över att det går att skära bitar (tillräckligt stora så klart) och "lägga pussel" .

 

bild.png.66f7f9160dfcbbc32749f3dde79fc48b.png

testade den mattan i ruffen och det blev fukt under och gummit färgar av sig och lite gummilukt uppstod..däremot är den väldigt skön att gå på. orsaken att det inte fungerade var at det var kallt i vattnet, november, och jag hade oisolerat kölsvin på den båten

 lackat yta skulle jag aldrig våga mig på pga halkrisken. jag är också ute efter en tung matta, gärna lite lyxig och mjuk 

Redigerad av Zaphir

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Ekgolv/Teakgolv kan man sedan lägga en matta ovanpå om man tycker det är kallt.
Varför krångla?

 

Ja, vad tror du jag har under mattan ;)

Alternativet är ju golvvärme!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...