Jump to content
Monday 17 May 2021
kahuna

fixa rostig köl?

Recommended Posts

Hej, önskar lite tips hur man tar sig an detta på bästa sätt? Är en fenköl av järn på en Bavaria 36 så det är ju inga stora ytor. Det är lite rost i nedre framkant och sen en del övermålad rost (bubblig färg). Ha bara haft båten ett år så jag vet inte vad tidigare ägare gjort riktigt. Men jag antar det är några lager rostskyddsfärg av något slag, samt vanlig bottenfärg (international Trilux ska det vara enligt info från tidigare ägare)

 

Jag tänker mig att börja med färgskrapa och sen slipa med grovt papper. Antar maskin är ett måste för slipning? Ska man göra kölen helt fri från färg så man har en skinande Järnyta att jobba med, eller räcker det att gå på rosten och sen slipa ner ojämnheterna och måla?

 

Sen är frågan, måla med vad? Vilken typ av rostskydd? Som sista lager blir det International Trilux som på resten av botten 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Järnmönja!

 

Sätt en stålborstkopp i borrmaskinen och borsta bort rostflagorna. Det behöver inte bli skinande blankt järn, nästan bättre om det är lite gropig yta kvar men rostflagor ska vara bortborstade. Smeta på järnmönjan och borsta in den med stålborsten. Se till att det finns ett heltäckande lager järnmönja. Låt torka o lägg på bottenfärgen.

 

Det kan komma tillbaka lite rost kommande år men efter ett par upprepningar så har järnmönjan skapat ett beständigt rostskydd som binder ihop och förenar sig med järnet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På mina båtar jag haft så har ju inte kölen rostat bort helt under den tid jag haft dom. Och en Bavaria 36 har väl en köl på 1,5-1,8 ton så den lär ju inte rosta bort på 100 år eller så. Att slipa stålrent är lönlöst, efter en kvart så börjar processen med rost igen även om det ser blankt och fint ut.

Jag körde med vinkelslip med stålborsttrissa som inte värmer godset på samma sätt som en slipskiva gör där det slår gnistor om arbetsytan. Sedan använde jag en rostomvandlare som grund innan jag började med epoxygrundfärg, den ska läggas i minst 5 lager för att vara helt tät mot vatteninträngning. Sedan kan man lägga vilken antifoulingfärg man vill efteråt.

på min nuvarande båt har jag gjort lite annorlunda då det är en trailerbåt som inte ligger i vattnet hela säsongen. Jag har blandat in kopparpulver i epoxyfärgen som motverkar havstulpanerna att fästa istället. En mycket enklare rengöring av båtbotten blir kontentan. Givetvis funkar andra fabrikat.

 

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/rostskyddsmedel/rostatare-2000017147

 

https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/epoxiprimer-2000023393

 

https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/bottenfarger/bottenfarg-kopparoxidbaserad-vastkusten-2000023401

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag brukar kleta/spraya på lite epoxi Brunox. Finns andra varianter av "rostomvandlare" åxå.

Bäst e om du kör typ roterande stålborste på som sagts tidigare. Sen bara kleta på. Slipa inte helt stålrent och framförallt tvätta inte bort alla rester.. aa eller så  får du ju begynnande rost på den rena ytan. Brunoxen reagerar på och använder rostjoner för sin härdning. Funkar finfint.

Jag hade både lösvikt och på sprayburk. Nu e sprayen slut så det är bara lösvikt kvar.

Tänk på att använda en anna behållare att måla ifrån, häll ej tillbaka rester. Om det är en produkt med den härdningsmekanismen så förstörs produkten om du häller tillbaka rostjoner eller doppar pensel med joner i burken.

Måla några lager, vått i vått med typ max 8-12 timmars mellanrum.

När det härdat kan du måla med vad som åvanpå.

Jag brukar skrapa bort löst sittande och bara spraya på.

Om du vill få det mer krypande tunnflytande för ex sprayning kan du spä med aceton.

Det finns varianter med andra lösningsmedel ex. vatten.

Smidigt och funkar bra.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Caribic410:

Jag brukar kleta/spraya på lite epoxi Brunox. Finns andra varianter av "rostomvandlare" åxå.

Bäst e om du kör typ roterande stålborste på som sagts tidigare. Sen bara kleta på. Slipa inte helt stålrent och framförallt tvätta inte bort alla rester.. aa eller så  får du ju begynnande rost på den rena ytan. Brunoxen reagerar på och använder rostjoner för sin härdning. Funkar finfint.

Jag hade både lösvikt och på sprayburk. Nu e sprayen slut så det är bara lösvikt kvar.

Tänk på att använda en anna behållare att måla ifrån, häll ej tillbaka rester. Om det är en produkt med den härdningsmekanismen så förstörs produkten om du häller tillbaka rostjoner eller doppar pensel med joner i burken.

Måla några lager, vått i vått med typ max 8-12 timmars mellanrum.

När det härdat kan du måla med vad som åvanpå.

Jag brukar skrapa bort löst sittande och bara spraya på.

Om du vill få det mer krypande tunnflytande för ex sprayning kan du spä med aceton.

Det finns varianter med andra lösningsmedel ex. vatten.

Smidigt och funkar bra.

 

Verkar ju vara den ultimata produkten för att både få rostskydd o ett skyddande epoxylager.

 

Men fungerar det på en köl? tillverkaren skriver så här:

"Överallt där rost angriper järn och stål – både inomhus och utomhus.

Inte lämpad för användning under vatten"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska man avlägsna rost så finns det egentligen tre sätt:

  • Blästra.
  • Knacka/skrapa
  • Stålborste.

Slipa är helt förkastligt. Man polerar bara rosten. Ska man slipa så ska rosten först avlägsnas.

Blästa är bäst men lite krångligt. För små fläckar klara man sig med en liten punktbläster och då funkar det med en liten hobbykompressor.

Knacka är det klassiska men det finns effektiv trycklufthammare om man nu har tillgång till tryckluft.

Stålborste i en vinkelslip är både enkelt och praktiskt.

 

Förr blev man utbildad expert på rosthantering till sjöss om man jobbade på däck.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Lintott:

Verkar ju vara den ultimata produkten för att både få rostskydd o ett skyddande epoxylager.

 

Men fungerar det på en köl? tillverkaren skriver så här:

"Överallt där rost angriper järn och stål – både inomhus och utomhus.

Inte lämpad för användning under vatten"

Vet att det används under vatten både som den är och målad. Det kanske inte håller i 10 år men lätt att bara kleta på lite vid behov.

Vat lantbrukare som använder på traktorer, militären på sina tältkaminer. Veteranbilar.. åke i sperreholm som e specialist på gamla austin har använt det i många år. Produkten, om du inte kontaminerar, håller i stort sett obegränsat länge.

Minns ej var jag fick det på lösvikt men sprayburkar fick jag av en idrottsplatsreparatör. Dom hade det till sina ismaskiner.

Jag tycker det funkar bra.. fast har inte testat nåt annat på kölen. Brunox å bottenfärg.

Biltema hade brunox förr. I små plastburkar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kom på att finska Fortum, som har massa tankbåtar, började använda endsst brunox på de flera km rörledningar dom har på däck. Fungerade/fungerar minst lika bra som behandling med blymönja. Har för mej dom slapp en massa förarbete.

Info jag fick för ca 20 år sedan när dom började och ca 5 år senare när dom fljt upp och skulle lägga på mer brunox.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Montera en zink-anod, det har många Bavaria-ägare gjort.

 

Virvelbildningen i en kropp i vatten tilltar med längden, så montera den mer än halvvägs från kölens framkant så stör den vattenflödet minst.

 

Borra med 3,5 mm borr avsett för rostfritt stål på låg hastighet, t.ex. HSS borr från Biltema. Kyl och smörj med gängskärningsvätska. Tryck riktigt hårt under borrningen så borret skär i materialet ordentligt, annars ryker eggarna direkt. Gå på samma sätt upp till 5,5 mm borr. 

 

Använd sedan en gängtapp M6 av bra kvalite, använd fett för gängskärning, ta ett kvarts varv i taget framåt och ett 1/8 bakåt (för att bryta spånorna).

 

Sätt fast anoderna.

 

Bifogar bild på min.

anod.jpg

Edited by breckan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tips. Stålborste på borrmaskin får det bli med efterföljande rostskydd och målning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epoxi på spray låter ju helt otroligt ohälsosamt

Edited by AndW

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev AndW:

Epoxi på spray låter ju helt otroligt ohälsosamt

Varför?

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev Mackey:

Varför?

Mackey

Därför att epoxi är extremt allergiframkallande. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det värsta med epoxi är inte ångorna utan att få det på huden eller i ögonen. Även slipdammet är farligt.

 

Epoxitant.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

3 timmar sedan skrev AndW:

Epoxi på spray låter ju helt otroligt ohälsosamt

Epoxi brunoxen är antingen:

*Ingen epoxi utan heter så

*prepolymeriserad så den ite kan ge allergisk reaktion eller andningssvårigheter

*Innehåller så små mängder att det inte behöver märkas eller anges gränsvärden/nivågränsvärden

 

Säkerhetsdata anger varken H317 eller H334, som det anges på allergiframkallande farliga produkter.

Riskerna med produkten är lösningsmedlen i första hand.. så bra ventilation ska man ha oavsett det är aerosol eller ej. Sen är såklart småpartiklar av allt omyttigt att dra i sig.

Tror namnet på produkten är lite vilseledande. Ohärdad epoxi eller dess komponenter däremot är extra dåligt att få på sig/andas in.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Caribic410:

Tror namnet på produkten är lite vilseledande

Vilka rackare!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen borde den väl vara tvåkomp om den är epoxy?

 

En kombination av rostkonverterare och epoxi i samma låter ju bra. Penslingsbar låter bättre än spray...

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev AndW:

Sen borde den väl vara tvåkomp om den är epoxy?

 

En kombination av rostkonverterare och epoxi i samma låter ju bra. Penslingsbar låter bättre än spray...

Ibland kan en produkt vara 2-komp även om det bara är 1st komponent som du använder. Det har med reargenter i härdsystemet att göra. Ta dom vanligaste anaeroba lim (gänglåsning/gängtätning)  t.ex. som innehåller båda komponenterna blandade men behöver ytterligare metalljon och syrefrånvaro för att reagera.

I epoxi brunoxen behövs åxå en viss mängd metalljoner/rost. Annars reagerar inte produkten, den endast torkar.

Ser åxå pensel eller rulle vettigast på öppna ytor. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-01-24 vid 12:06 skrev bhemac:

Ska man avlägsna rost så finns det egentligen tre sätt:

  • Blästra.
  • Knacka/skrapa
  • Stålborste.

Slipa är helt förkastligt. Man polerar bara rosten. Ska man slipa så ska rosten först avlägsnas.

Blästa är bäst men lite krångligt. För små fläckar klara man sig med en liten punktbläster och då funkar det med en liten hobbykompressor.

Knacka är det klassiska men det finns effektiv trycklufthammare om man nu har tillgång till tryckluft.

Stålborste i en vinkelslip är både enkelt och praktiskt.

 

Förr blev man utbildad expert på rosthantering till sjöss om man jobbade på däck.


Jag brukar med köra med denna metoden, blir superbra, tar dock väldigt mycket tid och du får se till att du har båten på ett ställe där du slipper att flytta på den innan du är klar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken metod? Bhemac listar tre. Vilket rostskydd använder du?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy