Jump to content
Friday 13 June 2025
Claesnicklasson74

Evinrude 70 hk 76 problem

Recommended Posts

Har problem med motorn var ute o körde sen helt plötsligt gick motorn som skit har bytt tändspolar tändhattar nya stift renoverat bensin pump rengjort förgasarna   har kollat komp ligger på 11 på alla tre .Motorn startar lätt men vid gas på drag hostar den o går upp och ner i varv vad ska jag kolla härnäst ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bränsleslang och blåsan, det finns en backventil i blåsan kolla om den har gett upp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev henriknil:

Bränsleslang och blåsan, det finns en backventil i blåsan kolla om den har gett upp.

Har bytt alla bränsleslangar o bytt till ny blåsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter som den fortfarande inte får tillräckligt med  bränsle ändå trots alla dina åtgärder, du fick loss nålarna i förgasaren? Dom kan fastna i olika lägen ibland om motor inte används på ett tag.  Bränsle  är inte gammalt och kan innehålla fukt.

 

Men det låter som att felet är mellan tank och förgasare

 

Jag har en 70hk -89  VRO men jag hade samma problem som du beskriver  och det visa sig att termostaten inte gjorde sitt jobb helt och då gick motorn in i S.L.O.W läge vilket gör att motorn inte går att köra på högre gas än tomgång och lite till. 

 

 

Billigaste sättet att testa är att plocka ur termostat och koka den i vatten för att se om den öppnar sig, eller att bara plocka ur termostat och testa köra motorn för att se om den går rent på högre varvtal.

 

Kanske en liten avstickare men kan vara värt att testa vid idétorka.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok,  

Då funderar jag på om det ändå är mellan tank och förgasarna.

 

Blåsan blir hård och det sipprar inte ut bensin någonstans från mellan förgasare och tank? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skulle kanske kunna vara gummi-membranet i bränslepumpen som har gjort sitt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Det kan mycket väl vara så. Men du renoverade väl bränslepumpen? Du kan kolla med drev.se med har för mig att dom har icke original bränslepumpar för ca 500kr och original över 500kr.

 

 

Länk till repsats:

 https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/evinrude-johnson/motordelar/produkter/reparationssats-branslepump-johnson-evinrude-9-9-125-hk-rec438616/

 

Du kan maila dom för att få mer exakt delar till din motor.

 

Guide för att plocka ner bränslepump:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur ser det ut i tanken?

Finns det måhända en sil på "sugröret" som kan vara delvis igensatt? Eller finns det ett bränslefilter någonstans på bränsleslagen som kan behöva bytas?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hur ser det ut i tanken?

Finns det måhända en sil på "sugröret" som kan vara delvis igensatt? Eller finns det ett bränslefilter någonstans på bränsleslagen som kan behöva bytas?

 

Det sitter en sil(nät) vid inloppet vid bränslepumpen, syns på filmen ovan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2019‎-‎01‎-‎31 vid 13:14 skrev Knoparn:

 

Det sitter en sil(nät) vid inloppet vid bränslepumpen, syns på filmen ovan.

Ja det är ju bra.

 

Men erfarenhetsmässigt, från både bränsletankar i båtar och andra fordon som är overksamma halva året, vet jag att det bildas kondens, och att kondensen orsakar rost, rostflagor som faller ned till botten och inte sällan helt eller delvis täpper till tankens sugrör. Detta rör brukar ju mynna en bit ovanför botten, för att bottensatsen inte skall sugas med. Ibland kan det finnas ett finmaskigt nät här.  Men i praktiken sugs det ändå med små partiklar som då kan fastna någonstans och hindra bränslet, så kolla tanken och dessa anslutningar också.

 

Något annat jag råkat ut för var att tankens avluftning var delvis igensatt och när bränslepumpen såg ut bränsle i tanken blev det ett undertryck, till slut kom det inget bränsle fram till körknasaren.

Motorn förlorade kraft och gick bara på låga varv för att sedan stanna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-01-13 vid 10:25 skrev Claesnicklasson74:

Har bytt alla bränsleslangar o bytt till ny blåsa.


När du bytte ut slangarna och blåsan, bytte du då även anslutningarna till utomboraden respektive till tanken ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är något annat fel. Man ska inte behöva byta allt i blindo. Felsök. Eliminera felkällor. Felsök igen. Etc ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade en motsvarande motor Johnson 70 hk.

Där var felet att länkaget som skall justera tändningen efter gaspådragets storlek, glappade.

Och ibland hoppade ur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en link med kula som sitter i en plastkorgmutterliknande historia.

Ungefär som en höftledskula.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej claesniklasson74.

 

Vad var ditt problem med din evinrude 70 hk? Sitter just nu med samma problem mitt i sommarvärmen. Min evinrude 70 hk från 1977 startar lätt och fungerar på tomgång med lite gas på drivning, men gasar jag upp så hostar den till för att sedan gå ner att dö. Men när jag gasar i friläge utan drivning är det inga problem att gasa hur mycket som helst. 🤔 tacksam för svar.🙂

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...