Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

mfloren

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om mfloren

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

366 profilvisningar
  1. Hej! Det kan mycket väl vara så. Men du renoverade väl bränslepumpen? Du kan kolla med drev.se med har för mig att dom har icke original bränslepumpar för ca 500kr och original över 500kr. Länk till repsats: https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/evinrude-johnson/motordelar/produkter/reparationssats-branslepump-johnson-evinrude-9-9-125-hk-rec438616/ Du kan maila dom för att få mer exakt delar till din motor. Guide för att plocka ner bränslepump:
  2. Ok, Då funderar jag på om det ändå är mellan tank och förgasarna. Blåsan blir hård och det sipprar inte ut bensin någonstans från mellan förgasare och tank?
  3. Det låter som den fortfarande inte får tillräckligt med bränsle ändå trots alla dina åtgärder, du fick loss nålarna i förgasaren? Dom kan fastna i olika lägen ibland om motor inte används på ett tag. Bränsle är inte gammalt och kan innehålla fukt. Men det låter som att felet är mellan tank och förgasare Jag har en 70hk -89 VRO men jag hade samma problem som du beskriver och det visa sig att termostaten inte gjorde sitt jobb helt och då gick motorn in i S.L.O.W läge vilket gör att motorn inte går att köra på högre gas än tomgång och lite till. Billigaste sättet att testa är att plocka ur termostat och koka den i vatten för att se om den öppnar sig, eller att bara plocka ur termostat och testa köra motorn för att se om den går rent på högre varvtal. Kanske en liten avstickare men kan vara värt att testa vid idétorka.
  4. Hej! Har du kopplat in VRO som i bifogad bild? Kolla även alla kopplingar från tank till förgasare, pumpa på blåsan och lyssna efter läckage och kolla efter bränsleläckage när du pumpar på blåsan. Just bränsledelen i VRO:n går på vevhusventilationen och leder till en pulsventil. Men jag tror mer att det inte sluter tätt någonstans. Finns även backventil i blåsan som kan strula byt den om du kan med för att se om det är den som krånglar. Hoppas du fick några tips att fortsätta felsökandet,
  5. Hej! Jag hittade bifogad bild på vad larmen betyder, men jag tror på överhettning själv, då du skriver att du inte ser någon skvallerstråle. I min instruktionsbok för min 40hp VRO står det att om man eventuellt fått in skräp i kylningen skall man lägga i back och fram ett par ggr. Vad det gör har jag ingen aning om dock. Jag tycker också att du skall göra som ovan att börja med hålet för skvallestråle, jag har plockat ut en del skit där och fått tillbaka skvallerstrålen igen på det sättet. Efter rengöring har jag blåst in tryckluft försiktigt och då kan man höra om det kommer ut luft i vattenintagen samt avgasvägarna. När du startar din motor, känner du någon 2-takts lukt? tänkte om du känna att den får olja i blandningen?
  6. Hej igen, Ville bara meddela att nu funkar det som det skall, Då har jag inte bytt något på motorn. Bara ändrat rutin och motorn startar nästa direkt efter dina tips och länkar. Ville bara tacka igen och önska dig en trevlig båtsommar! Denna tråd är löst för min del.
  7. Jag har med kollat under länken som du skicka. Det kan vara så att problemet är inte motorn utan det är mer fel på den som vrider om nyckeln Jag får helt enkelt testa mig fram här och helt enkelt inte vänta med att prima när den endast tänder till. Vad jag förstod av den länken med är att primerventilen är i rätt läge nu som den är. Denna länk hitta jag på youtube: Jag får verkligen tacka att du fick in mig på detta spåret, För jag trodde att jag hade något strul faktiskt.
  8. Hej! Tack för ditt svar, Jag brukar använda Primern när motorn tänder till precis och det är oftast vid kallstarter. Det är kanske inte så man skall göra, Utan kanske använda prime/snappsa innan man startar motorn? Tack nu vet jag att den heter Primeventil, Jag vet inte riktigt var jag skall finna informationen i vilket läge den skall stå i. Vet du det eller har du tips på var jag kanske kan finna det?
  9. Hej på er därute! Ny medlem här på forumet och kände att nu måste jag testa att lägga ut en fråga och se om jag blir lite smartare Har en Johnson 70hp VRO -89 som ibland kan vara lite svårstartad. Jag har rengjort förgasarna,bytt bensinslang, blåsa, bensinfilter och tändstift. Men en dag så lyfte jag av motorkåpan och fick se en röd spak på styrbordssidan om motorn. Jag flytta upp spaken i kl 12.00 läge och hörde ett litet litet pys eller sug, Sedan flytta jag ner den i ursprungsläget som den var innan jag pillade på den. Då hoppa motorn igång direkt vid start. Så här brukar jag göra när den är lite svårstartad. Har kollat runt på nätet och kommit fram till att den heter Primerchoke som denna röda spaken sitter på. Har dock inte hittat något på just det problemet jag har på nätet. Jag har testat så att jag kan prime:a från tändingslåset och det funkar (Jag tog loss slangarna från Primerchoke:n och det spruta som när jag tryckte in nyckeln) Nu börjar nästan mina ideér ta slut. Jag har sett att det finns en sats man köpa på skruvat.se (Klicka här) samt ett nytt vred (klicka här) Tror ni det skulle vara lösningen? Eller har ni andra tips? Har bifogat en bild på min Primerchoke den går inte föra längre ner än i det läget den är i nu. I kl 2-3 läget är det högsta jag kan lyfta den. Jag ser framemot lite konversation om detta och era tankar. Jag är amatör och ger denna tråd en chans innan jag får lämna in motorn på någon Marina eller bara leva med det
×
×
  • Skapa nytt...