Jump to content
Friday 18 October 2019
cainer

Täta spricka i rostfri vattentank

Recommended Posts

Tjena!

 

Svetsen mellan tanktaket och tankväggen har spruckit på min färskvattentank. Förra ägaren har försökt täta den inifrån med silikon, och det har väl hållit några år men nu har det mesta släppt.

 

Tanken är tyvärr inplastad, så det finns ingen möjlighet att svetsa den utan att skära upp plasten, vilket jag inte är så sugen på att göra.

 

Jag kan ju komma åt skarven inifrån med handen genom inspektionsluckan, men frågan är vad jag nu gör?

 

Har svårt att tro att kemisk metall kommer hålla, det lär väl spricka eftersom när båten slår i sjön? Kan det fungerar bättre med typ Sikaflex eller liknande? Men är det så nyttigt att ha Sika i en färskvattentank?

 

Sista alternativet får väl bli att bara smeta på silikon igen och hoppas att det håller ett år eller två, men hade ju vart trevligt med en mer permanent lösning. 

 

Som det är nu så forsar det in vatten i båten när jag fyller vatten och det blir fullt. Har installerat en tankmätare för att kunna stoppa innan det blir fullt, men det läcker ju ändå när vattnet skvalpar under körning.

 

Båten är en Orrskär 27

Bifogar bild på förra ägarens ”lagning”.

 

Tips uppskattas!

3C7A6E57-3675-45AC-AA86-2A81965350B0.jpeg

Edited by cainer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här tänker jag om du inte kan/vill svetsa.

  1. Fortsätt med silikon, det är ju lättast på kort sikt.
  2. Se till att göra rent och få bort all silikon och då gäller det att få bort ALLT.
    Laga tanken inifrån med epoxi och glasfiber. Nils Malmgren har ett lim som är särskilt bra för rostfritt stål, NM Lim 623.

Sedan tror jag att det är absolut bäst att öppna upp och svetsa tanken. Finns det en spricka så är risken stor att sprickan fortsätter att spricka när tanken rör sig.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mackey:

Laga tanken inifrån med epoxi och glasfiber.

Vill man verkligen ha epoxi i färskvattentanken.

Livsmedelsgodkänd silikon skulle jag nog föredra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev bhemac:

Vill man verkligen ha epoxi i färskvattentanken.

Livsmedelsgodkänd silikon skulle jag nog föredra.

😆 var får du tag på "livsmedelsgodkänd" silikon?

Vem har livsmedelsgokänt den?

I sverige är det livsmedelsverket som är den myndighet som skulle kunna ge sådana godkännanden, giltiga här, men det gör dom inte.

Fullt uthärdad epoxi är inte farligt. Tvätta bort ev outhärdade rester från reparationen bara.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Caribic410:

var får du tag på "livsmedelsgodkänd" silikon?

Akvarie silikon typ DENNA. Duger den till dina Kobror så funkar den nog till dig ;)

 

34 minuter sedan skrev Caribic410:

Fullt uthärdad epoxi är inte farligt.

Så har jag också fattat det. Men man behöver 60-80°C för att härda ut ordentligt.

För ett antal år sedan rekommenderades epoxi till vattentankar. Sen kom larmen om Bisfenol och man rekommenderar inte epoxi längre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Vill man verkligen ha epoxi i färskvattentanken.

Livsmedelsgodkänd silikon skulle jag nog föredra.

Fördelen med epoxi är att den ger någon form av styrka i skarven vilket inte silikon gör.

 

Så här skriver Svenskt vatten om epoxi och bisfenol A.

 

Jag skulle inte vara orolig för att dricka lite vatten från en reparerad tank under sommaren.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, jag tror inte man behöver varar onödigt rädd. Men lite försiktighetsprincip är aldrig fel. 

Fördelen med silikon är det nog är enklare att avlägsna när man ska svetsa.

 

Frågan är om det inte går att svetsa på plats? Någon som är duktig borde kunna svetsa med pinne inifrån.

Annars är det nog bara att som så ofta, bita i det sura äpplet och skära upp plasten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bostic construktionslim...smakar säkert lika gott som epoxy eller silicon...härdar snabbt och väter bra

image.thumb.png.6da7b67a67f8b2599368344a05c196f0.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Zaphir:

bostic construktionslim...smakar säkert lika gott som epoxy eller silicon...härdar snabbt och väter bra

image.thumb.png.6da7b67a67f8b2599368344a05c196f0.png

Aa.. msp å pu gör nog lite bättre jobb där än silikon gör. Bäst silikon för ändamålet är högvärdig rtvsilkon. Bäst vidhäftning störst utvidgningskoefficient.

"Riktig rep"=svetsning... om du inte kan kränga ner en stor vattensäck i tanken. 👍👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar!

 

Att svetsa vore naturligtvis det bästa, men det är i princip omöjligt. Inspektionsluckan sitter i toppen av tanken och den är ca 100x200mm, så det går inte ens att få in två händer samtidigt där och man kan inte heller se vad man gör. Bilden har jag tagit genom att sträcka in telefonen och fota, det går inte att se skarven med blotta ögat.

 

Tanken är placerad under plasten som utgör kojen i förpiken, så jag skulle behöva skära upp en stor del av den för att komma åt, och frågan är ju hur man ska kunna få det stabilt och bra vid återmontering.

 

Epoxi vore ju det bästa och det lät ju inte allt för farligt enligt Svenskt Vatten. Det är ju inte många glas vatten man dricker från den tanken per sommar, det mest går ju åt till disken.

 

Problemet med att fortsätta med silikon är att det har haft en tendens att släppa ifrån sig små "silikonflingor" som fastnar i utloppet på tanken, vilket innebär att jag behöver skruva upp inspektionsluckan (36 st bultar) för att rensa, och det gör man inte gärna i onödan.

 

Vattensäck har jag funderat på men jag vet inte hur jag ska lyckas fästa påfyllnadsröret till säcken, för det är samma där, man kommer inte åt röret då det är inplastat.

 

Ska kolla upp de alternativ ni kom med, tack!

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev cainer:

Tack för alla svar!

 

Att svetsa vore naturligtvis det bästa, men det är i princip omöjligt. Inspektionsluckan sitter i toppen av tanken och den är ca 100x200mm, så det går inte ens att få in två händer samtidigt där och man kan inte heller se vad man gör. Bilden har jag tagit genom att sträcka in telefonen och fota, det går inte att se skarven med blotta ögat.

 

Tanken är placerad under plasten som utgör kojen i förpiken, så jag skulle behöva skära upp en stor del av den för att komma åt, och frågan är ju hur man ska kunna få det stabilt och bra vid återmontering.

 

Epoxi vore ju det bästa och det lät ju inte allt för farligt enligt Svenskt Vatten. Det är ju inte många glas vatten man dricker från den tanken per sommar, det mest går ju åt till disken.

 

Problemet med att fortsätta med silikon är att det har haft en tendens att släppa ifrån sig små "silikonflingor" som fastnar i utloppet på tanken, vilket innebär att jag behöver skruva upp inspektionsluckan (36 st bultar) för att rensa, och det gör man inte gärna i onödan.

 

Vattensäck har jag funderat på men jag vet inte hur jag ska lyckas fästa påfyllnadsröret till säcken, för det är samma där, man kommer inte åt röret då det är inplastat.

 

Ska kolla upp de alternativ ni kom med, tack!

Ms polymer, dom tidigare föreslogs och motsvarande pu släpper inte småbitar på samma vis. Förmodligen är din tätad med "vanlig" bygg eller våtrumssilikon.

Riktig motorsilikon lär inte heller släppa småbitar. Alternativ epoxi kan du ja ta såndär knådbar stick-variant. Kanske den typen som ofta kallas universal, aqùa, plastic eller liknande- stick.

Den blir mer flexibel än r.ex metall eller trä- stick varianten.

Fördelen är att den har modellera-konsistens så den blir enkel att applicera.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev cainer:

Tanken är placerad under plasten som utgör kojen i förpiken, så jag skulle behöva skära upp en stor del av den för att komma åt, och frågan är ju hur man ska kunna få det stabilt och bra vid återmontering.

Nu vet jag inte hur det ser ut men kan du inte skära upp typ 5 x 30 cm för att kunna svetsa. Att plasta igen det är inga problem. Ligger plasten direkt mot tanken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför inte pröva en tub av denna? Men du bör nog tvätta ordentligt och möjligen slipa där den gamla silikonen satt.

PRO-SEAL FUEL TANK SEALANT P/S 890 B

09-04493.jpg

Edited by Limpan77

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev Limpan77:

Varför inte pröva en tub av denna? Men du bör nog tvätta ordentligt och möjligen slipa där den gamla silikonen satt.

PRO-SEAL FUEL TANK SEALANT P/S 890 B

Jo för att;

P/S Class B is an aircraft integral fuel tank sealant. It as service temperature range from 65°F (-54°C) to 250°F (121°C), with intermittent excursions up to 275°F (135°C). This material is designed for fillet sealing of fuel tanks and other aircraft fuselage sealing applications. The cured sealant maintains excellent elastomeric properties after prolonged exposure to both jet fuel and aviation gas.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glöm inte att silikon fäster inte på silikon! Noggrann rengöring är nödvändig för bra resultat, silikonoljan måste bort. Jag föreslår TIG-svetsning trots att det kräver lite plastjobb, men resultatet blir bäst då.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev HenrikGbg:

Jag föreslår TIG-svetsning

Varför just TIG?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns i zoobutikerna ett speciellt giftfritt "akvariesilikon" bland annat från firma Juwel.

Men som redan sagts, det är svårt att limma på rostfritt stål.

 

Våtrumssilikon och utomhussilikon/fogmassa innehåller antimögelmedel och liknande gifter som tar död på akvariefiskar och sannolikt är ohälsosamma att få i dricksvattnet ombord. Det är många akvarister som gjort det misstaget att limma små yngelakvarium med badrumssilikon, och fått fiskdöd som följd, eller så har inte ens rommen kläckts.

 

Jag har läst litet slarvigt, men är det någon som föreslagit att du skall lägga in en sådan där vattensäck i den befintliga tanken?

 

Men spontant låter det ändå som den åtgärden du inte vill göra, är den bästa.

Demontera tanken ur båten och låt någon specialist svetsa den, eller kanske bygga en ny tank, om nu en fog är kass är det lätt att tro att övriga fogar passerat bäst föredatum. Sedan kan jag tycka det är ett himla oskick att bygga in tankar i båtarna på detta viset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det verkar finnas tre alternativ, 1. ta ut tanken och laga den på riktigt. Därefter skulle inte jag plasta igen utan göra en snygg lucka som skruvas fast, av aluminium t.ex. då kommer du åt att kontrollera tanken och om det jävlas på riktigt och börjar läcka igen är det lätt att komma åt på nytt. 2 laga med silikon och laga igen när det börjar läcka. 3. Låt det vara, om vattnet som skvalpar ut rinner ner i kölskarpen är det väl bara att länspumpa bort det som inte hålls kvar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har haft samma problem. Det finns inga genvägar som håller och är vettiga. 

Själv hade jag inte velat ha tätningsmassa inne i min vattentank, ok om det hade varit ett litet hål och jag tätat tillfälligt från utsidan. 

 

Jag kapade upp och tog ut tanken, lämnade den till en smed som gick igenom alla svetsar och tätade. Sen återmonterade jag tanken. på kanterna skruvade jag i lister som var ca 50 mm breda längs med kanterna sen la jag tillbaka durken /dom utkapade delarna, dessa vilade på min lister och skruvades fast i listerna. Det höll hur bra som helst! 

 

 

Edited by RikardE
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag var ner i båten och fotograferade idag.

Det känns inte som något roligt projekt att börja kapa upp det där.

 

Den streckade linjen är den spruckna svetsen.

111.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev cainer:

Jag var ner i båten och fotograferade idag.

Det känns inte som något roligt projekt att börja kapa upp det där.

 

Den streckade linjen är den spruckna svetsen.

111.jpg

 

Går det inte att öppna under kojbotten och dra tanken akterut?  Det bör ju vara enklare att återställa en sådan öppning där finishen inte är lika viktig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev cainer:

Det känns inte som något roligt projekt att börja kapa upp det där

Nej, men väldigt enkelt. Såga upp med en sticksåg men med ett kort blad. Använd dammsugare samtidigt så blir det inget  skräp.

Sätt lister undertill runt om och skruv ovanifrån. Sen är det bara att skruva fast luckan igen.

Kanske är sprickan sådan att man kan svetsa ihop den med pinne utan att behöva lyfta ut den.

 

Vill man göra det riktigt enkelt så släng plastbiten, malla ut och lägg på en 6 mm plywood som man fäster med fyra skruv.

 

Om nu en svets har spruckit så skulle jag nog vilja att tanken går att plocka ut när näst svets spricker.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev bhemac:

Nej, men väldigt enkelt. Såga upp med en sticksåg men med ett kort blad. Använd dammsugare samtidigt så blir det inget  skräp.

Sätt lister undertill runt om och skruv ovanifrån. Sen är det bara att skruva fast luckan igen.

Kanske är sprickan sådan att man kan svetsa ihop den med pinne utan att behöva lyfta ut den.

 

Vill man göra det riktigt enkelt så släng plastbiten, malla ut och lägg på en 6 mm plywood som man fäster med fyra skruv.

 

Om nu en svets har spruckit så skulle jag nog vilja att tanken går att plocka ut när näst svets spricker.

 

Riktigt så enkelt tror jag inte att det är. Kapandet är inga problem, det har jag bra verktyg till. Problemet är att återställa det med bibehållen stabilitet samtidigt som man vill att det ska likna någonting.

 

Hade det bara varit att tagit upp en lucka i den plana delen av plasten hade jag löst det, där ligger ju normalt en dyna som döljer det, men för att komma åt skarven för svetsning kommer jag behöva gå upp minst 100 mm på förhöjningen/väggen, och då kommer det vara synligt i efterhand. Dessutom måste jag väl antagligen göra plats för att komma åt att lägga någon sorts skydd mot omgivande plast när det ska svetsas, så att inte värmen ställer till det ännu mer. Mellan tanksprickan och bordläggningen är det max 100 mm, jag vet inte hur känsligt det är att svetsa på sådana avstånd?

 

Jag har funderat på några olika alternativ att kapa på (gröna streck på bilderna), men inget känns speciellt bra. Jag är ju också osäker på hur långt fram sprickan går. Oavsett hur jag gör så kommer det ju synas att det är skarvat i efterhand, men det är ju oundvikligt.

 

Att ta ut tanken ur båten är helt uteslutet. Då måste jag i princip skära upp hela inredningen. Den är plastad fast åt alla håll och kanter. Det runda vita röret som kommer ner från däck längst fram är alltså höljet till påfyllnadsröret. Så pass långt fram går tanken. För att kunna dra den akterut som Lintott föreslog skulle jag behöva skära bort hela soffan.

 

Svårt att beskriva i text såhär, men det känns som att det kommer bli skit hur jag än gör. Hm...har ju några månader på mig att fundera iaf 😃

 

 

 

 

333.jpg

444.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev cainer:

för att komma åt skarven för svetsning kommer jag behöva gå upp minst 100 mm på förhöjningen/väggen

Menar du att tanken går så mycket utanför den plana ytan? Låter helt idiotiskt, undrar hur den konstruktören tänkte?

Kläm i en tub silikon och byt båt ;)

Eller försök täta och fundera vidare.

 

Tyvärr tror jag den enda riktiga lösningen är att ta ut tanken även om det är mycket jobb. Omöjligt är det inte även om man plasta kors och tvärs.

Måste man man såga upp sidorna så kan man dölja skarven med trä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev bhemac:

Menar du att tanken går så mycket utanför den plana ytan? Låter helt idiotiskt, undrar hur den konstruktören tänkte?

Kläm i en tub silikon och byt båt ;)

Eller försök täta och fundera vidare.

 

Tyvärr tror jag den enda riktiga lösningen är att ta ut tanken även om det är mycket jobb. Omöjligt är det inte även om man plasta kors och tvärs.

Måste man man såga upp sidorna så kan man dölja skarven med trä.

 

Tanken går i princip jämsmed "väggskarven", och för att kunna komma åt att svetsa samt återställa det måste jag ju gå upp en bit på väggen.

 

Angående att bara länsa ut det som rinner över; det är en stor spricka och det rinner ut mängder med vatten. Efter en timmes körning är kölensvinet fullt och vatten tränger upp i andra utrymmen. Jag har redan fått kapa upp durken i salongen för det var helt vattenfyllt under och skvalpade när man gick på den. Av rädsla för att det skulle frysa i vinter fick jag ta upp en lucka för att suga ut vattnet. På något vis måste jag få skiten tät, frågan är bara hur.

 

Silikon är väl det enklaste, men då får jag ju göra om detta vartannat år vilket känns sådär.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ingen detaljkunskap kring de olika lösningar som föreslås, men det känns olustigt att använda kem för att täta en vattentank. Man skulle ju inte limma en karaff hemma med silicon direkt.

 

Har blivit lite extra försiktig då en släkting jobbar på kemiklieinspektionen och fått höra hur vissa väl använda kemikalier påverkar fertilitet mm...

 

Det kanske går att ha någon form av plastsäck i nuvarande tank? Finns ju sådana vattendunkar i alla fall...

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev Mange249:

det känns olustigt att använda kem för att täta en vattentank

inte med rätt medel dvs sådant som man tex använder i livsmedelsbranschen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev bhemac:

inte med rätt medel dvs sådant som man tex använder i livsmedelsbranschen.

Det tycker jag visst att det gör... 

 

I mitt tycke är det bättre att göra en ordentlig lagning än att använda kem. Jag förstår att det är jobbigt att ta ur tanken och svetsa, men det är sannolikt den bästa lösningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev cainer:

Riktigt så enkelt tror jag inte att det är. Kapandet är inga problem, det har jag bra verktyg till. Problemet är att återställa det med bibehållen stabilitet samtidigt som man vill att det ska likna någonting.

 

Hade det bara varit att tagit upp en lucka i den plana delen av plasten hade jag löst det, där ligger ju normalt en dyna som döljer det, men för att komma åt skarven för svetsning kommer jag behöva gå upp minst 100 mm på förhöjningen/väggen, och då kommer det vara synligt i efterhand. Dessutom måste jag väl antagligen göra plats för att komma åt att lägga någon sorts skydd mot omgivande plast när det ska svetsas, så att inte värmen ställer till det ännu mer. Mellan tanksprickan och bordläggningen är det max 100 mm, jag vet inte hur känsligt det är att svetsa på sådana avstånd?

 

Jag har funderat på några olika alternativ att kapa på (gröna streck på bilderna), men inget känns speciellt bra. Jag är ju också osäker på hur långt fram sprickan går. Oavsett hur jag gör så kommer det ju synas att det är skarvat i efterhand, men det är ju oundvikligt.

 

Att ta ut tanken ur båten är helt uteslutet. Då måste jag i princip skära upp hela inredningen. Den är plastad fast åt alla håll och kanter. Det runda vita röret som kommer ner från däck längst fram är alltså höljet till påfyllnadsröret. Så pass långt fram går tanken. För att kunna dra den akterut som Lintott föreslog skulle jag behöva skära bort hela soffan.

 

Svårt att beskriva i text såhär, men det känns som att det kommer bli skit hur jag än gör. Hm...har ju några månader på mig att fundera iaf 😃

 

 

Jag lider med dig... 😢

Hur kan man konstruera en båt så uselt att den inte går att underhålla/reparera när grejor går sönder.

 

I min båt så har de tänkt till. Alla tankar (vatten, toa o diesel) har lyfts in i båten efter att inredningen satts på plats.  😃

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy