Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
JonasAx

Svallet från helvetet...

Rekommendera Poster

...eller hur du inte kör planande motorbåt.

Det har varit uppe många gånger men nu var det min tur att smaka på svallet från en fet Targa-båt som körs precis under planingströsken. Ett lösryckt ankare och bergkänning blev resultatet.

om jag får se den fan i en vik så skall han få smaka sin egen medicin...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo en del verkar inte alls förstå hur man bör bet'e sig eller vad de ställer till med.

 

Sedan är jag inte säker på att egen medicin hjälper, men det kan ju kännas bra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vet inte hur det är att ha kokande potatis- eller pastavatten på spisen, och små barn på durken.

 

Något som jag observerat flera gånger nu i sommar, är att motorbåtsägare alla kategorier, men överrepresenterade bland US-båtarna, är att skepparna inte har en aning om hur trimplanen fungerar, de kör med fören riktad mot stjärnorna.

 

Vi låg en natt på Stora Klövskär, utanför Grebbestad, där gjorde jag fula gesten, långfingern upp, på eftermiddagen mot en flybrybridgebåt, en Forbina, tror jag det var, som drog upp svall på 50cm, nära gick idioten också, men dummare var han inte utan att han förstog vad jag menade och slog av på farten, men då var det försent. Jag hade hällt upp för mycket kaffe i koppen, så det skvalpade ur litet. Grannbåten slog i berget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi ligger på ett utsatt ställe utanför Fjällbacka och båt som ställde till det var Orca af hamburgsund eller liknande. Men han är som sagt inte ensam det har varit ett antal andra som inte förstår hur deras båt beter sig. Borde ju vara intressant hur du kör båt på ett bränslesnålt och smart sätt. Och nu kom en till... se bild. Dock var denna ganska liten så den märktes inte så mycket.20180716_184741.thumb.jpg.046e472c9a25b077c09d91fd89825ed4.jpg

Redigerad av JonasAx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

de kör med fören riktad mot stjärnorna.

Hur menar du att de ska köra? Låg nos och full fart? Det är dyrt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senast jag var ute råkade jag ut för det största svallet hittills för min del. Nu var det inga problem i min situation. Många meter under kölen och inget löst som kunde skadas eller skada. Båten var norsk och av en sån typ som på engelska kallas "trawler", kanske 11-12 m lång. Bred som attan. Gissar att den höll ca 10-12 knop och passerade 3-4 båtlängder bort, i mötande riktning. Största vågen bröt över relingen! Ekolodets sinuskurva gav en våghöjd runt metern! "Vanligt" svall från stora båtar brukar hamna på halvmetern eller så.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev bhemac:

Hur menar du att de ska köra? Låg nos och full fart? Det är dyrt....


Låg nos och låg fart... Dvs, stiligt och elegant som en båt ska åka. Däcket parallellt med vattenytan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev raol:


Låg nos och låg fart... Dvs, stiligt och elegant som en båt ska åka. Däcket parallellt med vattenytan.

 

Och gärna tyst.

Men om man nu ska hålla hög fart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

Och gärna tyst.

Men om man nu ska hålla hög fart?


Då får man köra i planande fart, och då kommer båten normalt sett att ligga närmast horisontellt, om allt är som det ska.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev raol:


Då får man köra i planande fart, och då kommer båten normalt sett att ligga närmast horisontellt, om allt är som det ska.

 

Planande fart, så snabbt som möjligt är det bästa. Stör minst och kortast tid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

då kommer båten normalt sett att ligga närmast horisontellt, om allt är som det ska

I de flesta fall, nej. Så liten del i vattnet som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev bhemac:

Hur menar du att de ska köra? Låg nos och full fart? Det är dyrt....

Jag måste väl ändå säga att det är sällan som de med större båtar kör oansvarigt, klart det förekommer då och då. Utan det är backstugesittarna, sommarstugeägarna, med mindre båtar, dom som aldrig försökt att koka pasta eller potäter i en båt i naturhamn.

Långfingret har även höjts till sådana. Och det är inte ungdomarna eller de unga vuxna som är värst....

Visst finns det targor och liknade båtar här hos oss också, ganska många, men det där advokatjeepssyndromet har inte fått lika stort fäste här, visst finns det skärgårdspendlare men det är relativt gått om bilfärjor och lokaltrafikanslutna skärgårdsbåtar, varför egen pendlarbåt inte alltid är lika aktuell, på samma sätt som jag visserligen bara läst om att det gör på ostkanten. Den bohusländka skärgården har inte samma sjup, set vill säga samma bredd, lika många nivåer som den ostkustska, vi har fastland, några öar, sedan Kattegatt/Skagerack Jylland och Skottland, thats it.

 

Så min uppfattning om de som kör illa, är litet äldre nyblivna båtägare som har en 28-30 fots båt som instegsbåt och inte börjat med optimistjolle eller liknande.

Samt då backstugesittarna då...

 

Sedan har vi minst en totalt felkonstruerad passagerarbåt som drar upp svall värdig ett mycket större fartyg, det är M/S Byfjorden, även kallad "Byfånen" som kan göra livet surt för fritidsbåtsbesättningarna i vattnen mellan Uddevalla och havet.

 

Kosterfärjorna, katamaranerna, är också mindre trevliga att möta, det blir en stor svallvåg, inte mer, men dessa möten sker oftast på väldigt djupt vatten, och man ser dessa båtar i god tid.

 

Likaså ambulanskatamaranen i Södra skärgården, liksom Styrsöbolagets kamamaransnabbfärjor, men även dessa ser man i god tid. I god tid upptäcker man inte de mindre båtarna som kommer farande med aktern djupt nedplöjd i vattnet bakom uddar och bôar mellan öarna med de bästa naturhamnarna.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nämna att det ven förbi 2 Carbotech feting ribbar i säkert 60 kn och deras svall var betydligt snällare än de andra som plogar sig fram genom skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag måste väl ändå säga att det är sällan som de med större båtar kör oansvarigt, klart det förekommer då och då. Utan det är backstugesittarna, sommarstugeägarna, med mindre båtar, dom som aldrig försökt att koka pasta eller potäter i en båt i naturhamn.

Långfingret har även höjts till sådana. Och det är inte ungdomarna eller de unga vuxna som är värst....

Visst finns det targor och liknade båtar här hos oss också, ganska många, men det där advokatjeepssyndromet har inte fått lika stort fäste här, visst finns det skärgårdspendlare men det är relativt gått om bilfärjor och lokaltrafikanslutna skärgårdsbåtar, varför egen pendlarbåt inte alltid är lika aktuell, på samma sätt som jag visserligen bara läst om att det gör på ostkanten. Den bohusländka skärgården har inte samma sjup, set vill säga samma bredd, lika många nivåer som den ostkustska, vi har fastland, några öar, sedan Kattegatt/Skagerack Jylland och Skottland, thats it.

 


Nja, kanske runt Gbg, men alla de gigantiska motorkryssarna, huvudsakligen norska, som plöjer fram längs kusten längre norrut kan du väl inte ha missat? De river ju upp det värsta svallet som går.

Passerades för övrigt av Byfjorden för några veckor sen, och reagerade inte på nåt särskilt stort svall då. Men den gick i kanske 8-9 knop då. Blir säkert värre i högre fart.

Katamaranbåtarna till Koster har jag inte sett, men de lite mindre som kör ut till Väderöarna (Bredbogen heter en av dem) drar upp ett rejält svall och de kör rätt hänsynslöst också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Med undantag för diverse färjor och ambulansbåtar, avser jag de som kör galet inomskärs, nära land i icke officiella farleder där det finns en och annan  välbesökt naturhamn.

Kommersiella passagerarbåtar går aldrig där, det gjorde däremot Stellan Johanssons "M/S Nolhotten" som gick runt i Fjällbackaskärgåden i två till tre knop, samtidigt som skepparen berättade ruskiga historier och historiska ruskigheter. Det enda svall den båten drog upp var de kalla kårar som spred sig utefter åhörarnas ryggrader.

 

Gigantiska motorkryssare vågar sig inte in mellan bôarna. Och där syns ju inte de exhibionistiska ägarna med sina båtar. På småörarna finns ju inte heller trefas landstöm, det kan ju bli dyrt att köra hjälpkärran, svensk diesel, även om den är grön kostar Ole skjortan.

 

Nej jag störs inte av vad som sker utanför våra kala öar, men blir jäkligt irriterad av de som kör huvudlöst i passagerna nära de frekventa naturhamnarna.

 

Men vi hade ju ett monster utanför (och i Göteborg) en båt vars negativa karisma ställde till mindre tsunamis långt från dess rutt. Det var Sten A Olssons, Stena Liens snabbfärja, HSS Carisma. Totalt livsfarlig vågbildning... Ja det skedde faktiskt ett dödsfall nånstans efter Rivöfjorden, när en båtägare försökte rädda sin båt, men blev illa klämd mellan dess förstäv och graniten.

Jag har inte lyckats lista ut var den båten finns nu, enligt uppgift "upplagd i Göteborg" men jag har inte sett fanskapet på länge.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev JonasAx:

...eller hur du inte kör planande motorbåt.

Det har varit uppe många gånger men nu var det min tur att smaka på svallet från en fet Targa-båt som körs precis under planingströsken. Ett lösryckt ankare och bergkänning blev resultatet.

om jag får se den fan i en vik så skall han få smaka sin egen medicin...

Nu är det varmt, juli och alla lallare är ute och åker. Jag ser det som terapi att låta bli att gå igång på noll omdöme, noll hänsyn eller noll kunskaper om sjöregler. Svårt men det går, oftast.

 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är helvetiskt farligt att själv agera fender när en stor inrullande svallvåg upptäcks. Gör aldrig så utan låt hellre båten smälla i berget! Det är förädiskt, man vill skydda båten men är vågen jättestor riskerar man att krossas av dess förstäv vid nästa svallvåg!


Jag har ritat en liten serie för att illustrera sådant händelseförlopp.
Fig 1. Här ligger båten nosförtöjd och allt är frid&fröjd. Men en jättevåg är på inrullande och man frestas att själv "agera fender"!?
Fig 2. Funkar kanske att mildra smällen men båten sugs strax överraskande långt bakåt och...
Fig 3. ... det blir lätt att tappa balansen och eller halka ner i sjön. Nästa svallvåg mosar allt som hamnat i sjön framför båtstäven.
Fig 4. Men visst kan man "agera fender" vid små svall, men det gäller att ha superkoll så man inte riskerar att ramla i sjön! (Har man som i skiss 4 en plan yta att stå på när man bromsar smällen - samt en bergtröskel som begränsar båtens framrörelse - ja då kan det funka. Men huvudregeln får  bli; agera aldrig fender framför en spetsig förstäv när svall rullar in!

Detta händelseförlopp var nog orsak till den tragiska olycka som Georg_Ohm nämnde ovan.
Alltså att svallvågen var onormalt stor, olycksoffret överraskades därför och tappade balansen. Resultatet av nästa svallvåg vill jag helst inte tänka på.
 

nosförtöj1.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man kan inte låta bli att fundera på vad som har hänt med hänsyn och respekt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎07‎-‎16 vid 18:50 skrev JonasAx:

Vi ligger på ett utsatt ställe utanför Fjällbacka och båt som ställde till det var Orca af hamburgsund eller liknande. Men han är som sagt inte ensam det har varit ett antal andra som inte förstår hur deras båt beter sig. Borde ju vara intressant hur du kör båt på ett bränslesnålt och smart sätt. Och nu kom en till... se bild. Dock var denna ganska liten så den märktes inte så mycket.20180716_184741.thumb.jpg.046e472c9a25b077c09d91fd89825ed4.jpg

 

‎2018‎-‎07‎-‎16 vid 18:53 skrev bhemac:

Hur menar du att de ska köra? Låg nos och full fart? Det är dyrt....

Hur en båt går bäst och snålast beror ju lite på...

 

Båten på bilden skulle nog gå snålare om den inte ständigt var på väg upp i plan.

 

Fullgas blir naturligtvis dyrt, men det finns ju mellanting.

 

Jag och min far tvistade alltid om hur olika båtar skulle gå i sjön (vid planande fart), men ingen av oss lyckades visa att det ena var bättre/billigare än det andra. Jag trimmade alltid in drevet lite mer än pappsen och hjälpt till med trimplanen för att köra mera plant, men bränsleförbrukningen var oftast densamma.

 

Har man en bränslemätare l/M (liter per distansminut) är det inte så svårt att finna optimal fart och bästa trim och det finns en hel del att spara på den kunskapen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svall är svårt att undvika i alla fall för oss som har ett jobb att utföra. Går liksom inte att puttra runt i fem knop hela dagarna. 

Avgörande för svallens konsekvenser är avståndet. Även de mest groteska svall brukar vara hanterbara på 200 meters avstånd, i alla fall på snabbgående fartyg av typiskt skärgårdstonnage. 

 

Vi försöker hålla så stora avstånd som det går beroende på geografin. Är det brett nog håller vi nära mitten. Går inte det får man ”offra” en sida. Oftast går det ju att räkna ut var folk mest troligt ligger med sina båtar. I farled håller vi vår styrbordssida till varje pris. Möter man då på ”fel” sida får man räkna med att det blir skumpigt. 

 

Ett vanligt fel många gör är att de drar av för långsamt från planing till deplacerande fart. Man drar då upp och med sig en abnorm häckvåg i färdriktningen. Tricket är ett ganska abrupt avslag och vänta till att man känner häckvågen rulla in under båten. 

Sedan kan man bygga upp ny fart igen. 

På det viset kan man hålla högre deplacerande fart med mindre häckvåg. I alla fall en stund. Förfarandet kallas ofta ”att släppa häckvågen”. 

 

Dessutom är många fritidsbåtar idag kraftigt överlastade vilket ger ett ogynnsamt gångläge. Tänk över utrustning och ”bra att ha” grejor för att få en båt som går snabbare/bekvämare/säkrare och billigare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade bra statistik från ChristerN som visar hur mycket bränsle båten slukar i olika fart.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev coppertail:

Ett vanligt fel många gör är att de drar av för långsamt från planing till deplacerande fart. Man drar då upp och med sig en abnorm häckvåg i färdriktningen. Tricket är ett ganska abrupt avslag och vänta till att man känner häckvågen rulla in under båten. 

Sedan kan man bygga upp ny fart igen. 

På det viset kan man hålla högre deplacerande fart med mindre häckvåg. I alla fall en stund. Förfarandet kallas ofta ”att släppa häckvågen”. 

 

Dessutom är många fritidsbåtar idag kraftigt överlastade vilket ger ett ogynnsamt gångläge. Tänk över utrustning och ”bra att ha” grejor för att få en båt som går snabbare/bekvämare/säkrare och billigare. 

Två mycket sanna påståenden.

Att släppa av häckvågen syns oftast väldigt tydligt.

 

Överlast är också ett problem. Båten är godkänd för tex 5 pers. Men optimal prestanda kanske är med två pers ombord. Den informationen saknas ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Jag och min far tvistade alltid om hur olika båtar skulle gå i sjön (vid planande fart), men ingen av oss lyckades visa att det ena var bättre/billigare än det andra. Jag trimmade alltid in drevet lite mer än pappsen och hjälpt till med trimplanen för att köra mera plant, men bränsleförbrukningen var oftast densamma.

Man ska lita på pappa, han har oftast rätt. Det är egentligen ganska enkelt, trimma ut så att den våta, bromsande ytan blir så liten som möjligt. Naturligtvis måste man ta hänsyn till sjön. Vi gång i lite grövre medsjö ska man hålla nere nosen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...