Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Havskrattan

Är drivande båt i rörelse?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har tänkt köpa fiskekort i Siljan.

Jamen gör det då tänker panelen. Nänä, så enkelt är det inte.

Jag kan köpa ett trollingkort för hela Siljan, men då krävs att båten är i rörelse, slänger jag i ett ankare ska jag köpa ett annat kört.

Fråga inte varför, det är bara så och bättre än tidigare.

 

Min egentliga fråga är .

Är en oankrad båt i rörelse, rent definitionsmässigt, jag tror man har väjningsplikt om man är oankrad?

Vad säger sjölagen?

Sen är jag medveten om att fiskevårdsområderna kan ha annan tolkning.

Jag har ringt och frågat, båten ska vara i rörelse.

Vad anser lagen vara rörelse?

 

Gick frågan att förstå?

Redigerad av Havskrattan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett fartyg anses vara på väg om det inte är förtöjt vid kaj, ankrat eller på grund.

 

Varför olika fiskekort?

Verkar ganska korkat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Pentax:

Ett fartyg anses vara på väg om det inte är förtöjt vid kaj, ankrat eller på grund.

 

Varför olika fiskekort?

Verkar ganska korkat.

 

 

Korkat eller ej, det är bara att acceptera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Peter_K:

Det finns fiskekort för mete i Siljan, är det inte vad du är ute efter..? Det du hänvisar till är trolling-kort. 

http://www.sollero-fvof.se/fiskekort/

Jodå, jag vet det där med metekort.

Jag är bara ute efter vad lagen anser om fart. Har man, eller anser sjöfartsverket att man har fart när man driver sakta i vindstilla? Man är ju väjningspliktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Havskrattan:

Jodå, jag vet det där med metekort.

Jag är bara ute efter vad lagen anser om fart. Har man, eller anser sjöfartsverket att man har fart när man driver sakta i vindstilla? Man är ju väjningspliktig.

Som Pentax skrev ovan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väjningsplikt är inte samma sak som att vara på väg.

 

Driver du med din båt och fiskar så är andra väjningskyldiga, seglare och motorbåtar.

 

Driver du med din båt men inte har några hinder att flytta på dig så är du generellt sett väjningsskyldig, men du kan ju då likaväl vända andra sidan till så blir får de andra väjningspliktiga, dvs i praktiken blir de andra väjningskyldiga och ger drivande båtar tillräckligt utrymme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, bara för att man fiskar är inte alla andra väjningsskyldiga, dagersignaler eller landtärnor beroende av tid på dygnet avgör.

 

Jag tror inte att man kan hävda begränsad manöverförmåga om man dörjar makrill eller för den delen trollar efter andra fiskar.

 

Det är väl så att den som inte är väjningskyldig kan manöverera så  att någon väjningssituation inte uppstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Pentax:

Nja, bara för att man fiskar är inte alla andra väjningsskyldiga, dagersignaler eller landtärnor beroende av tid på dygnet avgör.

 

Jag tror inte att man kan hävda begränsad manöverförmåga om man dörjar makrill eller för den delen trollar efter andra fiskar.

 

Det är väl så att den som inte är väjningskyldig kan manöverera så  att någon väjningssituation inte uppstår.

Det är väl bara att skapa rörelse i samma riktning som den andra båten. Då blir ju den en upphinnande båt och därmed väjningspliktig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja givetvis får man visa rätt signal men hävdar man sig som fiskebåt så får man nog som seglare/motorbåt så snällt hålla sig undan om man nu mot förmodan inte redan gör det.  

 

Skapa rörelse i samma riktning? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sitta i ekan och rycka strömming ger dig inte per automatik rätt till väg och eftersom du anses vara på väg får du vackert väja för de som du normalt sett ska väja för.

För att du ska slippa väja (ha rätt till väg) måste fiskeredskapen hämma din manöverförmåga. Något du visserligen kan hävda – det är upp till befälhavaren – men sysslar du med sådant fiske som man köper fiskekort till så tvivlar jag på att man i en eventuell sjöförklaring skulle anse din bedömning om korrekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regel 3d. 

 

d. Med ”fartyg sysselsatt med fiske” avses varje fartyg som fiskar med nät, linor, trål eller annan fiskeutrustning, som begränsar fartygets manöverförmåga, men avser ej fartyg som fiskar med släplinor eller annan fiskeutrustning som ej begränsar manöverförmågan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det dyrt att skaffa båda korten? Känns väl annars som den enklaste lösningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev coppertail:

Regel 3d. 

 

d. Med ”fartyg sysselsatt med fiske” avses varje fartyg som fiskar med nät, linor, trål eller annan fiskeutrustning, som begränsar fartygets manöverförmåga, men avser ej fartyg som fiskar med släplinor eller annan fiskeutrustning som ej begränsar manöverförmågan. 

 

”som ej begränsar manöverförmågan” 

 

Man kan som mindre fritids fiskebåt/trolling båt se sig själv som

fiskebåt om man tycker fiskeutrustningen  begränsar manöverförmågan. Jag tycker det är bättre om ex trollingbåtar sätter upp signaler så de slipper diverse situationer med ex segelbåtar som anser sig ha rätt till väg, ingen osäkerhet uppstår om vem som ska väja. 

 

Sen tycker jag givetvis en metare som sitter i sin eka och metar ska rundas vilket som, speciellt om han har en dagsignal uppe, även om det kanske inte är korrekt. Han kanske inte har en spöhållare och därför bara kan ro med en åra, begränsad manöverförmåga ;) 

 

Hursomhelst så kommer den som kör på ekan få absoult störst skuld, hur visste den båten att ekan inte hade garn ute ex? 

 

Ungefär som en motorbåt skulle kört på en segelbåt med segel uppe för man fick för sig de hade motorn igång och därför inte ville väja för den kom från bb.

 

Men detta är väl mest teoretiska utsvävningar, i verkliga livet brukar det lösa sig :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

Är det dyrt att skaffa båda korten? Känns väl annars som den enklaste lösningen...

Jag är ju ingen kompetent fiskare, mest för möjligheten sitta och kasta en stund ibland.

Per fisketid blir det dyrt och per kilo fisk astronomiskt.

400 plus 200kr

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev BboatB:

 

”som ej begränsar manöverförmågan” 

 

Man kan som mindre fritids fiskebåt/trolling båt se sig själv som

fiskebåt om man tycker fiskeutrustningen  begränsar manöverförmågan. Jag tycker det är bättre om ex trollingbåtar sätter upp signaler så de slipper diverse situationer med ex segelbåtar som anser sig ha rätt till väg, ingen osäkerhet uppstår om vem som ska väja. 

 

Sen tycker jag givetvis en metare som sitter i sin eka och metar ska rundas vilket som, speciellt om han har en dagsignal uppe, även om det kanske inte är korrekt. Han kanske inte har en spöhållare och därför bara kan ro med en åra, begränsad manöverförmåga ;) 

 

Hursomhelst så kommer den som kör på ekan få absoult störst skuld, hur visste den båten att ekan inte hade garn ute ex? 

 

Ungefär som en motorbåt skulle kört på en segelbåt med segel uppe för man fick för sig de hade motorn igång och därför inte ville väja för den kom från bb.

 

Men detta är väl mest teoretiska utsvävningar, i verkliga livet brukar det lösa sig :) 

 

Krasst sett värderas mäniskoliv högre än fiskeredskap. 

Dvs, så länge du KAN väja är du inte sysselsatt med fiske. Om redskapen förstörs i manövern tar sjölagen ingen hänsyn till. 

 

Därför är inte trolling eller dörjfiske ”fartyg sysselsatt med fiske” i lagens mening. 

 

Å andra sidan är det knappast förenligt med gott sjömanskap att tvinga någon väja om man inte måste. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...