Jump to content
Friday 03 April 2020
Azguz

VVB 230 V -> 110V

Recommended Posts

Hejsan

Fick förut byta VVB till en isotemp SPA 15L som har en elpatron på 750 W. Eftersom jag idag har en batteribank på 5*85 Ah, solceller på 300W och en inverter på 2000W funderade jag lite på att driva VVB på panelernas överskott och hålla varmvatten även ute till sjöss. Det uppstod dock lite problem och jag tror det blir för mycket spänningsfall i systemet så invertern slår av efter en stund(dock inte om motorn går och generatorn börjar ladda). Då har jag ändå dragit 35 mm2 i "stamnätet" hela vägen från batterier till inverter, elpaneler etc.

En liten tanke har varit att transformera ner 230 V till 110 V vid VVB och därmed så sänks ju effekten rejält. Vad tror man om det? Kommer elpatronen att funka ändå? Teoretiskt sätt borde det ju bara bli mindre effekt som tas ut. Kommer ju ta längre tid att få vattnet att bli varmt(så termostaten slår av med hänsyn till legionella), men det är ju inga problem en solig dag... 

EDIT:
Till exempel en sådan här:
https://adapterexperten.se/transformatorer/230-till-110-volt/transformator-toroidy-ats800va-230-till-110-115vac-800w/
Möjligen överdimensionerar man den mer för att få mindre fläktljud, men ni förstår vad jag menar. Typ marginal på 150 W ist för 50 W:
https://adapterexperten.se/transformatorer/230-till-110-volt/transformator-toroidy-ats1000va-u-230-till-110-115vac-1000w/

Edited by Azguz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har liknande tankar men har köpt en 12->110V inverter. Inte testat ännu mer än att det luktad varmt när jag provade i källaren. Invertern (300W) kostar ca 200kr.

750W@230V = ca 70 ohm. Vid 110V blir det ca 170W vilket borde räcka för att hålla varmt.

(Min VVB är på 20l/1200W vilket ger drygt 270W vid 110V).

En annan ide som är enkel att testa är en vanlig, enkel dimmer. Den borde fungera med en inverter so ger ren sinus. 

Om man ska ha transformator så bör den inte vara toroid, de har mycket höga startströmmar. En vanlig skyddstransformator med 110V och 230V uttag skulle vara bättre. När man har landström så fungerar den som isolationstrafo och man slipper ansluta landjord till VVB.

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan, bhemac säger:

Jag har liknande tankar men har köpt en 12->110V inverter. Inte testat ännu mer än att det luktad varmt när jag provade i källaren. Invertern (300W) kostar ca 200kr.

750W@230V = ca 70 ohm. Vid 110V blir det ca 170W vilket borde räcka för att hålla varmt.

(Min VVB är på 20l/1200W vilket ger drygt 270W vid 110V).

En annan ide som är enkel att testa är en vanlig, enkel dimmer. Den borde fungera med en inverter so ger ren sinus. 

Om man ska ha transformator så bör den inte vara toroid, de har mycket höga startströmmar. En vanlig skyddstransformator med 110V och 230V uttag skulle vara bättre. När man har landström så fungerar den som isolationstrafo och man slipper ansluta landjord till VVB.


Det förklara varför toroiderna var så mycket billigare än de andra... Bra info! Sånt som är så svårt att luska ut själv. Visst kan jag installera en till inverter, men ska jag klämma in en till inverter så blir det trångt. 

Jag har en vanlig ren sinus så en dimmer vore ju inte helt fantastiskt om det fungerade. Då kan jag alltså "dimmra" ner strömmen? För det handlar ju bara om att få ner just den effekt som tas ut ur systemet så inte strömstyrkan och därmed spänningsfallet så högt. Bättre att ta ut effekten på lång tid än kort tid i det här sammanhanget. Nu finns det ju dimmers för 75-800W som denna:
http://shop.etman.se/dimmer-800w-gl
Men jag skulle helst vilja hålla rent från "kopplingar" och använda färdig kabel möjligen med grensidor och då för utomhusbruk. Såna här finns ju som man bara skulle kunna sätta mellan:
https://spotiled.se/elmaterial/dimrar-tillbehor/dimmer-for-vagguttag-40-300w-vriddimmer/?gclid=EAIaIQobChMI_oj3z8zX2gIVR2QZCh2dkwodEAQYAyABEgI7YPD_BwE
De är dock speccade 40-300W. Finns det något liknande som klarar VVB på 750W? 

Man skulle ju vilja ha något enkelt och gärna för utomhusbruk(inte för att de ska behövas men extra säkerhet skadar väl inte)

EDIT:
https://lichtset.de/lichtgestaltung/dimmer/dimmer-bis-800w-230v.php
Hitta tysk produkt... 

och annat:
http://www.cinelight.com/tungsten-lights/accessories/light-dimmer-1000-watts/

Det här är dock lite överkurs för mig så vad säger ni som kan el bättre?

Edited by Azguz

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan, Azguz säger:

Då kan jag alltså "dimmra" ner strömmen?

Japp, det funkar på en kamin i alla fall. Bara hålla koll på 12V strömmen till invertern.

Det jag inte vet är hur varma elelementen blir i förhållande till strömmen, där måsten man nog prova och då är dimmern perfekt.

Invertern jag köpte är ganska liten. 300W & 153kr

 

Inverter 110v.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns ju ett trick till: Om man halvvågslikriktar 230V dvs kör fasen genom en diod, så får man 0,7 ggr lägre spänning dvs 375W för 750W VVB. Kan vara värt att testa. Tänkte själv använda den möjligheten när det är ont om ström i landstolpen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Internet är fantastiskt:


Ser ju säkert ut ^^
Men hans (near death)- experiment verkar ju visa att det kan funka...

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-04-27 vid 05:15 skrev Azguz:

 

Då kan jag glatt meddela att den här fungera med elpatronen!

5aeddfb306e9b_Skrmklipp.JPG.b85787d5b21070416dcee39e00652033.JPG

Vattnet blev varm och det gick att reglera effekten vilket syns på batterimonitorn. Maximalt bör VVB dra ca 63-68 A med förlustpåslag för invertern(den här är dock >90 %). Här är med dimmern på maximalt:
2.thumb.jpg.2b361f0d0f404c11b26928d60ae26f53.jpg
Värdet är missvisande då solen lös ljuvligt idag varvid panelerna laddade runt 16 A. Så med det påslagen nås 63 +. 

Lite nedställt på dimmern:

4.thumb.jpg.560a66f2d02f7af37891339b6687fdb6.jpg

 

Mer nedställt:
3.thumb.jpg.b4cafdfdeb5243837c30c8ab7849f288.jpg

 

Nästintill av på dimmern:
1.thumb.jpg.6a90bb69d4fdc33a555e3884746de94a.jpg

Det var väldigt svårt dock mellan 20-30 att justera. Antingen hamna man på 30A eller typ 16-18 så man fick flytta otroligt lite på reglaget på dimmern där. 

Jag lät den stå på 30 A väldigt länge och den slog aldrig ifrån som tidigare(invertern slår i från om spänningen blir för låg). 

Frågan här nu som jag har är följande:
Denna VVB är utrustad med drifttermostat på 80°C och överhettningsskydd. Kräver dessa 230V för att fungera som de ska eller är det bara temperaturmätare som "mekaniskt" bryter kretsen? Tänkte att de är tempmätare som ökar resistansen när de blir varma och det reagerar på det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Azguz:

 

Då kan jag glatt meddela att den här fungera med elpatronen!

5aeddfb306e9b_Skrmklipp.JPG.b85787d5b21070416dcee39e00652033.JPG

Vattnet blev varm och det gick att reglera effekten vilket syns på batterimonitorn. Maximalt bör VVB dra ca 63-68 A med förlustpåslag för invertern(den här är dock >90 %). Här är med dimmern på maximalt:
2.thumb.jpg.2b361f0d0f404c11b26928d60ae26f53.jpg
Värdet är missvisande då solen lös ljuvligt idag varvid panelerna laddade runt 16 A. Så med det påslagen nås 63 +. 

Lite nedställt på dimmern:

4.thumb.jpg.560a66f2d02f7af37891339b6687fdb6.jpg

 

Mer nedställt:
3.thumb.jpg.b4cafdfdeb5243837c30c8ab7849f288.jpg

 

Nästintill av på dimmern:
1.thumb.jpg.6a90bb69d4fdc33a555e3884746de94a.jpg

Det var väldigt svårt dock mellan 20-30 att justera. Antingen hamna man på 30A eller typ 16-18 så man fick flytta otroligt lite på reglaget på dimmern där. 

Jag lät den stå på 30 A väldigt länge och den slog aldrig ifrån som tidigare(invertern slår i från om spänningen blir för låg). 

Frågan här nu som jag har är följande:
Denna VVB är utrustad med drifttermostat på 80°C och överhettningsskydd. Kräver dessa 230V för att fungera som de ska eller är det bara temperaturmätare som "mekaniskt" bryter kretsen? Tänkte att de är tempmätare som ökar resistansen när de blir varma och det reagerar på det?

Normalt i hemmets trygga vrå då är det en termostat som bryter när det blir varmt.

Det borde vara det samma på sjön.

 

Det som du beskriver är standard. 

En termostat för drift och en som skydd.

Att värma vatten med batterikraft tycker jag däremot vara en dålig idé.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Azguz:

Denna VVB är utrustad med drifttermostat på 80°C och överhettningsskydd. Kräver dessa 230V för att fungera som de ska eller är det bara temperaturmätare som "mekaniskt" bryter kretsen? 

Jag misstänker att det är en mekanisk funktion, så brukar det vara.

Enklast är väl att värma upp till 80 C och se vad som händer.

Räcker inte batterierna kan du ju värma med "vanlig el" först och se om det funkar som det ska.

Därefter koppla om till "batteriel" och vänta på att värmen slås på och se om den sedan slås av.

 

Tror egentligen jag slår in öppna dörrar eftersom jag tror du redan tänkt den tanken.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Azguz:

Kräver dessa 230V för att fungera

Nej det är bara dumma, mekaniska termostater.

När du kör på tex 30A, vad får du för temperatur?

På minn VVB ska jag skära upp ett hål i isoleringen och stoppa ner en tempgivare för att enkelt se temperaturen.

Jag har köpt några termometrar med 2m kabel som ska fällas in på lämpligt ställe. Termometrarna är kollade under vintern och visar ganska rätt.

Varmvatten, värme från motor och kylskåp och badvatten tänkte jag "övervaka".

Share this post


Link to post
Share on other sites

För min del är det inge "dumt" med att värma vatten med batteriel eftersom jag har 5*85Ah i förbrukarbanken samt 300W solceller + ett startbatteri för start och ankarspel. Batteribanken är alltid full när det kommer till vanligt bruk inklusive kyl och jag kan använda överskottselen från solcellerna(ca 20A ofta fina dagar) till att värma mig 15 l varmvatten för en kvällsdusch om så vill sig. Dessutom kör man ju alltid lite motor och generatorn är på 50A. 

Jag har inte provat fullt ut än. Var mest bara test idag för att se att det fungerade överhuvudtaget. Vela inte försöka värma fullt innan jag ställt frågan. 

Har tyvärr ingen tempmätare på den här VVB och det är isolerad med plastutsida så kan inte svara på vad jag kan nå vid 30. Man lär ju nå över 60 grader(gärna en bit över)  med tanke på legionella och att jag tänkte duscha ibland. Så det får bli att prova mig fram.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Azguz:

För min del är det inge "dumt" med att värma vatten med batteriel

Nej, tvärtom. Idag är det ju inget problem att ha el i överflöd. Visst skulle det vara elegant med solfångarrör för varmvattnet. Men då ska det byggas, kopplas mm.

Mina solpaneler producerar 1 kWh per dygn. Kylen behöver 2-300Wh sen går det åt ytterligare 200Wh när båten ligger stilla. En 20lit VVB svalnar ca 0,5°C/tim om jag minns rätt, för att hålla temp behövs alltså ca 250Wh/dygn. Resten bör räcka till ca 10 liter 40°C vatten. Per dygn.

Alltså finns det alltid varmt vatten för att tvätta händerna eller diska om man är i båten för att fixa lite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då var man ute igen och testade. Jag värmde först upp vattnet direkt från elnätet. Sen koppla jag in det på invertern istället. Här är värde när vattnet var så vart att termostaten stängt av VVB:
1.jpg.e09bb34b4df012722eb5d3d8a6c0a20f.jpg

Laddar 2,6 Ah. Då drar stereon + inverterns egendrift på detta. Vet inte om klockan var runt 16- tiden typ.

Där satte jag på cirkulationspumpen för vattenburna radiatorsystemet som går genom VVBs motorslinga(här sitter en dieseloljepanna i kedjan istället för motorn). Efter ett tag så slog VVB igång och då justerade jag till denna förbrukning:
4.jpg.29b85fa1c00141994adb865e8966df95.jpg

Och då stod dimmern såhär där jag markerat rött vid maxläge:
2.jpg.8738bd25e56d394c56009372bdb98219.jpg

Sen lät jag det stå såhär ett tag och så tillslut så slog termostaten ifrån igen:
7.jpg.29edd7316d81a95a173cc94001ac8695.jpg

Så solcellerna ladda då runt 2-3 A och invertern drog 1-2 A. Så jag nådde då termostatens temperatur på 80 grader på ca 25 A för VVB. Märker upp detta läge för "upphettning" och sen får man experimentera fram en lägre nivå för "att hålla värme". 

Om man kikar lite i teorin borde man kunna räkna ut ett teoretiskt minimum i A utifrån dina uppgifter. 20 liter svalnar 0,5 grader i timmen. Det blir 12 grader per dygn. För att beräkna effekten för att höja tempen på en volym vatten gäller denna formel:
P=q*1160*ΔΤ

Där P är effekt i Wh och q är volym i m3 och ΔΤ är temperaturskillnaden man vill värma. På ett dygn ska alltså följande in:
0,020*1160*12= 278,4 Wh.
Ohms lag P=I*U bör ge det:
278,4/12 = 23,2 Ah på ett dygn. 

Vi kan även räkna per timme för att kompensera för förlusten på 0,5 grader per timme:
0,020*1160*0,5= 11,6 Wh. Vilket ger med ohms lag:
11,6/12 = 0,967 Ah per timme. 

I teorin borde man ju kunna lägga förbrukningen väldigt låg för att underhålla. När vatten väl är varm(på kvällen) så skruvar man ner dimmern under natten till typ 10A. Borde ju underhållsvärma vattnet över natten..

Se gissar jag till att jag har "värmeläckage" till värmeslingan, men man skulle kunna montera kulventiler där och stänga när man inte vill ha värme.

Vill man ha en förenklad formel för enstegsberäkning så bör man ju kunna räkna:
I = (q*1160*ΔΤ)/U
Vilket ger att för att värma min VVB 15 l från 10 grader till 80 krävs följande mängd energi:
(0,015*1160*70)/12 = 101,5 Ah. 

På 8 h kan man då säga att man ska ställa det på en förbrukning med ca 13 A för att tillföra 101,5 Ah. Dock måste man då addera förlusten på 8 timmar vilket då är 4 grader eller 5,8 Ah. Så egentligen bör man teoretiskt tillföra 107,3 Ah för att värma 15 liter från 10 grader till 80 grader. Vilket ger att man bör ställa den på 13,5 A. Sen får man addera inverterns självförbrukning och förluster. Kanske 15 A - 20 A är lämpligt att ställa till om man vill värma en full VVB på 8 h. Det här fursätter att 15 liter VVB också har en förlust om 0,5 grader per timme.  

Rätt mig om jag räknat riktigt fel.. 

Men utifrån detta så bör jag kunna ställa den på 25 A för uppvärmning och då ha kortare uppvärmning än 8 h särskilt om vattnet inte är 10 grader från början utan varmare. Sen när det är varm kan man dra ner det till låga 5 A för att hålla värmen, egentligen...  

 

Edited by Azguz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klart intressant. Jag tänker mig att övervaka strömmen som går till batteriet och när den kommer under ett visst värde så gör vi varmvatten istället. Jag är lite inblandad i ett sommarstugeprojekt där 1000W solpaneler ska klara kyl och matlagning. Men där kommer varmvattnet att göras med solfångarrör. Men där finns det ju helt andra utrymmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Körde ett test idag igen. Kom till båten och kopplade in direkt på invertern för att värma till 80 grader(termostaten slår ifrån) utan att först använda elnätet. När jag satt på det så var förbrukningen såhär vid 13-14 tiden:
2.jpg.b4095758e7130f90c5ceda8fa2e4a2bc.jpg
Det är samma läge som sist när den visade 25A så idag sänkte solladdningen det till 21A. Senare när jag tittade så hade termostaten slagit av för att det nått 80 grader. Då såg det ut såhär:
1.jpg.ee5b4687352fb90b826d94177390eb99.jpg
Jag spolade varmvatten ett tag så den drog igång igen och så ställde jag ner dimmern till denna förbrukning:
4.jpg.bc42a575f99ac033bbe30c7644f4c338.jpg

Senare så stod det såhär varvid den fått upp temperaturen igen:
5.jpg.f44d849fd75a2e5270be31840b8e5a58.jpg

Så nästa test blir att vänta några dygn så temperaturen går ner och sen sätta på den med denna lägre inställning på dimmern och se hur det i praktiken blir med uppvärmningen. Med 13-15A så borde solpanelerna på 300W täcka det i sommar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ville du ju ha en färdig lösning men annars kan man ersätta potten  i dimern med fasta mostånd och omkopplare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag varit ute och provat "IRL" och ställt på ca 10-13 Ah värmer den vattnet. När solen ligger på dagen så blir det ju +/- 0 eller bättre. Har en switch innan VVB så stänger av på natten för det är onödigt att underhållsvärma då. Tanken är ju att värma vatten av överskottet på dagen. Om batterierna är fulla och vvb slår till så fyller solcellsregulatorn upp med energi från panelerna.

Trots att jag hade så, tittade på TV(ljud kopplat till stereon) på kvällen länge och hade kylen på så är jag inge orolig att jag skulle få slut på ström. Under dagen laddar den upp ändå på panelerna och för att toppa kör man ju alltid lite motor någon stund iaf "ut och in" och med en 50A generator så... 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att få tag på dimmers som tål lite mer effekt är inte helt enkelt. @Caribic410 hade problem vet jag.

HÄR är en som nog fungerar, räver inbyggnad men pristet är lågt.

Det kan nog tänkas att den stör men kan vara värt att prova.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Att få tag på dimmers som tål lite mer effekt är inte helt enkelt. @Caribic410 hade problem vet jag.

HÄR är en som nog fungerar, räver inbyggnad men pristet är lågt.

Det kan nog tänkas att den stör men kan vara värt att prova.

 

Jo jag hittade en tillslut på cinelight.

Light Dimmer - 1000 watts

Har testat på kaffebryggare. Ska prova på brödrost å annat som drar lika mkt som vvb. Funkar det så ska det funka.. kostade 500-800kr nånting.. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den dimmer som Bhemac länkade till fungerar bra, betalade nån tia mer bara, för min del, kapslad i en Biltema kapsling. Min vvb är på 1000w och invertern tål 700w kontinuerlig last. Lite manuellt vridande bara beroende på hur mkt solen ger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Den dimmer som Bhemac länkade till fungerar bra, betalade nån tia mer bara, för min del, kapslad i en Biltema kapsling. Min vvb är på 1000w och invertern tål 700w kontinuerlig last. Lite manuellt vridande bara beroende på hur mkt solen ger.

Inga problem med störningar?

--

Min plan är att kunna dumpa effekt från vindgeneratorn när det blåser småspik, vid 13 m/s ska jag får ut 400W.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev bhemac:

Min plan är att kunna dumpa effekt från vindgeneratorn när det blåser småspik, vid 13 m/s ska jag får ut 400W.

Vad händer när varmvattenberedaren är uppe i temperatur och slår ifrån? Kopplar du in ett dumpmotstånd med någon form av automatik?

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev McLasse:

Vad händer när varmvattenberedaren är uppe i temperatur och slår ifrån? Kopplar du in ett dumpmotstånd med någon form av automatik?

Jag är inte där än men man kan ju tänka sig att värma badvattnet! ;)

Först måste jag kolla hur stora mängder enrgi det handlar om, det kanske räcker med ett luftkylt motstånd.

Om man antar att det är kallt när det blåser mycket så kan man låta vattnet i värmesystemet ta hand om värmen i VVB.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev bhemac:

Först måste jag kolla hur stora mängder enrgi det handlar om, det kanske räcker med ett luftkylt motstånd.

 

Borde gå bra, du har ju just köpt en stor fläkt  😂

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev ABC:

 

Borde gå bra, du har ju just köpt en stor fläkt  😂

Japp, bara köra igång när inte blåser ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy