Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
DanielMalmgren

Polermaskin eller excenterslip?

Rekommendera Poster

Jag är inte särskilt intresserad av att "vinna" en argumentation, det ger mig inget och trolihtvis hjälper det inte TS heller, så jag avslutar med önska alla lycka till med sin kommande polering och jag hoppas TS får de råd han behöver.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-30 på 14:09, DanielMalmgren säger:

Kan någon förklara för mig vad skillnaden är mellan en polermaskin och en excenterslipmaskin? Behöver köpa någonting att polera med och jag tänker mig att om jag köper en excenterslip så har den ju fler användningsområden, ser inte riktigt poängen med att köpa en ren polermaskin? Frågan är: Missar jag någonting då?

Skillnaden är väl själva excenyrrfuntionen. Att centrumet på själva polertrissan roterar excentriskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Volvo_Penta säger:

 

Du glömde nog bort att materialet som skall bearbetas har en "viss" påverkan på varvtalet... ;)

Jag vill minnas att trä kontra RF är faktor 10 på varvtalet vid samma borrdiameter.

Kan materialet i borret ha betydelse.

Vid skärande bearbetning handlar det om stt transportera bort värme helst med spånorna, ofta med hjälp av kylmedia, och hur mkt värme själva materialet i verktyget tål...

För att klargöra skillnad på excentrrslipmaskin eller ej.. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, DanielMalmgren säger:

Verkar ju vara en hel vetenskap det här... Jag tänkte mig att om jag köpte mig en excenterslip (typ denna) skulle jag kunna använda den för både polering och slipning. Och även kunna använda samma maskin när jag någon gång gipsar en vägg i huset :-) Får dock över huvud taget inte klart för mig om den maskinen är oscillerande eller bara roterande.


Köpte en i Bosch i samma prisklass, när kardborreplattan på min betydligt kraftigare Boch exenterslip blev kassunder pågående nedlipning av bottenfärgen på min båt och inte slippapert ville sitta kvar längre. Det skulle ta några dar innan järnaffärn fick hem en ny platta. 

Den lilla maskinen var mycket smidigare än den stora, men slipade fruktansvvärt mycket sämre. Fördelen var att jag kom åt där jag inte kom åt med den stora maskinen. Det är för och nackdelar med allt. 

Alla exenterslipar både skakar och roterar. Rotationen är dock begränsad. Det går att polera med dem, men det är inte som en riktig polermaskin. Dessutom är de inte lika bra att hålla. Har man då 16 m2 skrovsida att polera - som jag har på min båt - då vill man nog ha en bättre maskin. Man vill ju bli klar med jobbet.

Att bara ha en maskin som skall klara alla typer av jobb är inte optimalt.

Det finns ju blliga polermaskiner att köpa. Idag är ju verktyg (av sämre kavllite) så billiga, att man kan köpa nåt för ett jobb och sen kasta dem efteråt - om man ha den läggningen. (sk slit och släng)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Caribic410 säger:

Kan materialet i borret ha betydelse.

Vid skärande bearbetning handlar det om stt transportera bort värme helst med spånorna, ofta med hjälp av kylmedia, och hur mkt värme själva materialet i verktyget tål...

För att klargöra skillnad på excentrrslipmaskin eller ej.. 👍

 

Svar: Ja. Materialet i borret har betydelse så även borrets vinklar. Jag lämnar härmed Mackeys borr och återgår till att polera och slipa. Även i praktiken eftersom minst 5 båtar står i kö. Jag ska ge Dremeln en ny chans inne i vinklar och vrår, de ställen som skiljer agnar från vetet... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

 

Svar: Ja. Materialet i borret har betydelse så även borrets vinklar. Jag lämnar härmed Mackeys borr och återgår till att polera och slipa. Även i praktiken eftersom minst 5 båtar står i kö. Jag ska ge Dremeln en ny chans inne i vinklar och vrår, de ställen som skiljer agnar från vetet... :)

😊 fick, för 40 år sedan, en borrsats som nån köpt billigt på kiviks marknad.. när jag skulle borra hål i en vanlig stålplåt blev det bara rödvarmt utan åverkan på plåten.

Tänkte det var skitkvalisort fast det stod HSS.. hah skitsnabbståltänkte jag.

När jag granskade borret närmare såg jag att dom nog vänt borret fel i borrslipen, hur nu det gått till, det var negativ släppning.. vilket gjorde att eggen inte var i närheten avplåten.

Kollade resten av alla borr.. från 0.5-18mm.

Samtliga var slipade så.

Spännde vinkelslipen i skruvstycke och slipade borren. Alla finkar forfarande perfekt..

Så visst har vinklar syor betydelse, vissa mer än andra.

Har för mej det ser ut som proffsen använder roterande starka långsamtgående maskiner på bilar i alla fall. När dom börjar rubba upp gammal matt lack. Blir redan då blankt som fan.

Kan tänka mej snabb hastighet med oscillering  kan användas med väldigt lätt trtck på den absoluta sista finishen.. 

...känns det som..

Kan tro en stärk icke excenterless nog e bättre vid "avverkning" och oscillering vid finish.. så det inte blir ringar.. 

Snacka med såna som jobbar med utställningsfordon.

Ps. Bara fritt spånande.. som jag tycker känns logiskt men vet absolut inte.. är av naturen ingen putsare.. det ska funka DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, Caribic410 säger:

Ps. Bara fritt spånande.. som jag tycker känns logiskt men vet absolut inte.. är av naturen ingen putsare.. det ska funka DS.

Precis, mycket skönare för ögonen om det inte blänker så mycket.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Thallatha säger:

Att bara ha en maskin som skall klara alla typer av jobb är inte optimalt.

 

Nej, jag vet. Försöker bara hålla nere antalet maskiner som jag har i mitt förråd och väldigt sällan använder. Är detta någonting som jag tänkte pyssla mycket med skulle jag ha satsat på bättre grejer, men det är egentligen bara småskador jag ska fixa, så vi snackar inga kvadratmetrar alls.

 

Så det får nog bli PEX300 tror jag, den känns lite lagom allround. Återstår bara att hitta nog fina slippapper till den (hade gärna sett något upp mot tusen, men hittar inga rondeller över 180) och någon bra rubbing som man inte behöver köpa i storpack :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, DanielMalmgren säger:

, men det är egentligen bara småskador jag ska fixa, så vi snackar inga kvadratmetrar alls.

 

 

 

Å katten - skall du laga några små gelcoatskador?

Eller är det i nåt annat material?

Det framgick inte av frågeställningen.

Trodde du skulle polera och vaxa en hel båt - som  ju de flesta gör regelbundet varje vår.

Det är inte fel att ge de förutsättningar som gäller. Du vet ju vad du vill ha svar på, men de vet inte vi som försöker svara på frågan.

Nu är det kanske olika hur man uttrycker sig. 

Skulle jag laga en skada som är så stor så att man behöver en slipmaskin, så är det i min värld en jätteskada.

Småskador lagar jag med handslipning och vattenslipning

har vattenslippapper fån 80 - tror jag det grövsta jag har och 1400 det finaste

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Thallatha säger:

Trodde du skulle polera och vaxa en hel båt - som  ju de flesta gör regelbundet varje vår.

 

Seriöst? Håller folk på och polerar hela båten varje år? Känns som att jag har missat någonting här nu. Har iofs bara haft min båt i fyra år, men jag har aldrig polerat någonting på den, det jag gör utvändigt varje år är att blåsa av den med högtryckssprutan och gno lite med en svamp. Ändå tycker min fru att jag ägnar alldeles för mycket tid åt båten...

 

I år tänkte jag i varje fall ägna mig lite åt utsidan. Det är så att båtens förre ägare gjorde ett par mindre snygga lagningar. Det håller tätt, men är inte speciellt snyggt. Jag tror dock det största problemet är att han inte har slipat ner spacklet ordentligt, tänkte se om det blir bättre om jag helt enkelt slipar lite på det. Jag kan ju iofs ta ett par bilder och lägga in här så får vi se om ni som har lite mer erfarenhet håller med mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina större båtar som jag ägt har alltid fått en genomgång med polering och vaxning varje vår.

Sen har jag ju 5-6 andra båtar som inte får lika stor uppmärksamhet :huh:.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Poleringen är nästan att betrakta som en grundligare tvätt bara, om skicket är gott i övrigt. Din båt kommer att bli mycket renare av poleringen. Lite oxalsyra med om du har gula fläckar så blir det fint. Vax för att bevara resultatet.

 

Att blåsa av båten med högtrycken kan du nog strunta i. Svamp och schampo, polera och vax. Räknar med att hinna skrovsidorna på min maxi 77 på max 3-4 timmar. Det och bottenmålning är en 6-7 timmars arbetsdag.

 

Men lite nyfiken är man på att göra det vartannat år. Förra året hann jag inte slipa till några gelcoatspacklingar jag gjorde, såg för djävligt ut. Tills båten kom i sjön, då syntes det inte alls.

 

Men när man tittar till båten på vårkanten brukar den ha blivit riktigt skitig... och så börjar det om...

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, DanielMalmgren säger:

 

Seriöst? Håller folk på och polerar hela båten varje år? Känns som att jag har missat någonting här nu. Har iofs bara haft min båt i fyra år, men jag har aldrig polerat någonting på den, det jag gör utvändigt varje år är att blåsa av den med högtryckssprutan och gno lite med en svamp. Ändå tycker min fru att jag ägnar alldeles för mycket tid åt båten...

 

I år tänkte jag i varje fall ägna mig lite åt utsidan. Det är så att båtens förre ägare gjorde ett par mindre snygga lagningar. Det håller tätt, men är inte speciellt snyggt. Jag tror dock det största problemet är att han inte har slipat ner spacklet ordentligt, tänkte se om det blir bättre om jag helt enkelt slipar lite på det. Jag kan ju iofs ta ett par bilder och lägga in här så får vi se om ni som har lite mer erfarenhet håller med mig...

Nä alla gör inte så.

Jag skummar med allaliskt på båda sidor. Sköljer. Samma med syra, sköljer. Skummar med bilschampo, svabbar över med typ golvsvabb. Sköljer. Oftast gör jag det samma dag som jag tar upp. Då tvättar jag bort det som är under åxå. I år tog vi upp kl17 på em så tvätten fick bli nån dag senare.. det var kallt så det hann frysa lite efter sista sköljning.. tar nog 2-4 h

När båten är i sjön.. svabbar jag däck med en multienzymalkalielösningsmedelsprodukt.. skummar, svabbar, sköljer.. brukar bli i lite omgångar plus sittbrunn.. tar åxå några timmar.. tot en hel dag med all sån vård.. fast man vill ju ha en ren sittbrunn å hyfsat ren båt.. men mkt tid tar det. Sen ere ju konservering oljebyten mm.  mm. Så tid tar det. Fortfarande värt det.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaxet ger både skydd mot smuts och ett uv-skydd så det är nog vettigt att få på ett lager varje vår (eller höst) om man inte vill få plasten skadad på sikt. Sedan kan ju strunta i själva polerandet om man tycker båten är tillräckligt snygg utan polering.

 

I min familj har vi alltid jobbat med båtar tillsammans, det blir lite trevligt pyssel med lunch och fika i solen (eller regnet) och dessutom går det dubbelt så fort. Även barn kan vara med i båtvården om man ger dem lagom små och lätta uppgifter. Det blir inte alltid rätt och bra, men oftast.

 

Jag minns när vår fyraåriga dotter "hjälpte till" att rolla köksväggarna hemma. Det blev lite färg både på henne och på andra ställen, men det mesta kom faktiskt på väggarna.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, DanielMalmgren säger:

 

Seriöst? Håller folk på och polerar hela båten varje år? Känns som att jag har missat någonting här nu. Har iofs bara haft min båt i fyra år, men jag har aldrig polerat någonting på den, det jag gör utvändigt varje år är att blåsa av den med högtryckssprutan och gno lite med en svamp. Ändå tycker min fru att jag ägnar alldeles för mycket tid åt båten...

 

I år tänkte jag i varje fall ägna mig lite åt utsidan. Det är så att båtens förre ägare gjorde ett par mindre snygga lagningar. Det håller tätt, men är inte speciellt snyggt. Jag tror dock det största problemet är att han inte har slipat ner spacklet ordentligt, tänkte se om det blir bättre om jag helt enkelt slipar lite på det. Jag kan ju iofs ta ett par bilder och lägga in här så får vi se om ni som har lite mer erfarenhet håller med mig...

 

Jo de allra flesta båtägare är väldiga pedanter och tvättar av och vaxar och polerar sina båtar varje vår. 

Jag är ingen pedant direkt, men varje gång jag har båten på land är ju rengöring av skrovet och att köra över skrovytan med nån typ av poler/vaxmedel. Det skyddar ju ytan och gör att smutsen inte fastnar lika lätt. På min nuvarande båt har jag använt ett medel som heter UltraGlozz. 

 

http://ultraglozz.com/docx/sv/ultraglozz-superpolish/saa-har-anvander-du-ultraglozz/

Eftersom jag har båten i sjön hela året och ibland två år i rad, blir det ofta som jag kör över skrovet två gånger. Första gången lägger man på medlet och kör över med polermedlet medans det är vått. Det rengör ytan. Andra gången låter man det dtorka - som när man vaxar yta - och sen polerar upp ytan.

Det där med frua och deras ointresse för båtar och båtliv - det känner jag igen. Det är nog mera regel än undantag.

fast det du skall göra handlar inte om polering, utan om att reparera en skada - i vad jag tror gelcoaten.

Sen är det lite svårt att förstå varför det är  så viktigt att fixa till smådetaljer - om du struntar i hur hela skrovet ser ut.

När det gäller såna lagningar som du talar om, är ju det vktigaste att man tätar gelcoatskicktet. Problemet är ju också att fårätt nyans på gelcoatspacklet. Skall man fixa till en sån lagning, så är det vattenslipning för hand som gäller. Först vattenslipar man med ett grovt papper så lagningen blir slät och i liv med skrvet i övrigt.Sen slipar manmed allt finar papper efterhand, så att ytan blir slät och blank

Jag har våtslippapper från K80 som grövst och till K1400 som finast - det finns finare.

https://www.paintpro.se/slippapper-och-kapskivor/vatslippapper-ecowet

I rullmenyn kan du se de grovlekar som detta företaget har.

Jag har ungefär varannan av de grovlekana som finns på listan. När jag slipat slät med K80 byter jag till nästa grovlek och fortsätter sen med finare och finare papper tills jag slipat med mitt finaste papper. sen är det ju rubbing och slutligen polich och vax som gäller.

Fast om du struntar i det på resten av båten så blir detb ju blanka fläckar där du fixat till skadorna. men det kanske är läge att köra över hela båten.

Sen måste man ju va försiktig, så man inte slipar igenom gelcoaten runt lagningennär man vattenslipar ner en lagning. Då blir ju den ena villan värre än den andra.

hade du kört med exenterslip och trorrslippapper, hade du garranterat förstört gelcoaten och du hade bliviit tvungen att måla om hela båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

hade du kört med exenterslip och trorrslippapper, hade du garranterat förstört gelcoaten och du hade bliviit tvungen att måla om hela båten.

 

Det verkar ju råda ganska delade meningar om det där. Om du kollar t ex här så säger ju experten ifråga att våtslippapper bara var någonting man pysslade med förr i tiden och att nu är det torrslip som gäller. Har han helt fel alltså eller är det bara olika skolor?

 

Sedan vet jag inte riktigt var du egentligen läser ut att jag "struntar i hur hela skrovet ser ut". Jag tycker skrovet ser helt ok ut som det är, förutom just de fula lagningarna som sticker i ögonen och någon gammal bottenfärg som jag också tänkte ge mig på att få bort. Men som sagt, när jag ändå är på skrovet kan det ju vara en bra idé att ge det lite oxalsyra, rubbing, vax etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killen i klippet var ju proffs och det skar naturligtvis en utveckling inom alla brancher.

Vill du köpa den trorrslipningsmetoden han använde, så ärdet bara att köpa grejer och göra precis som han visade.

Ett av frågeställningarna du hade var ju att du inte kunde få tag på tag på tillräckligt fina torrslippapper. Då är det ju bara att köpa såna och skrapa med korromantsskär som u sliparhypervass och en bra exenterslip och så bara köra.

Våtslippapper kan du köpa i varenda järnaffär - åtminstone i en sån liten håla som jag bor i.

varman köper fina torrslippapper - det vette katten.

Lycka till - och slipa inte igenom gelcoaten. På en gammal båt kan det gå fort ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Smålagningar mindre än en tumme ungefär tycker jag är lättast att slipa för hand utan maskin. Då kan man vara försiktig och bara slipa just på det som sticker ut med de lite grövre papperna.

 

Sticker ut förresten...

Bäst är att spackla så att lagningen blir jämsmed det som är helt och sedan tejpa ovanpå lagningen. När man fått lite övning behöver man ibland varken slipa eller polera. Bara att riva av tejpen när det härdat och ev. tvätta bort tejprester.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni verkar ha rätt, det verkar vara typ omöjligt att hitta nog fint torrslippapper till excenterslip. Får väl helt enkelt testa att slipa vått istället...

 

Ska se om jag lyckas få in en bild här. Det är alltså diverse såna lagningar på skrovet, den på bilden är nog den största, typ storlek som en handflata. Jag är långtifrån säker på att det duger att bara slipa på det, men det kan inte gärna bli värre i varje fall. Antar att om man ska fixa det riktigt ordentligt skulle man behöva slipa bort joxet det är lagat med nu och försöka hitta gelcoatspackel som matchar i färg och spackla i själv?

DSC_0020.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bilden ser det ut som om din skrovfärg är standard vit. Tror färgen heter 10000 eller så. Borde inte vara svårt att hitta. Men ditt skrov har säkert blivit en aning gult under sin levnad men å andra sidan kommer en snygg lagning att bli lite gul med tiden den också. 

Helt rätt att du borde slipa bort den gamla lagningen - om du vill göra något åt den. 

Har för mig Thallatha brukar rekommendera att skapa skarpa kanter för att det ska bli lättare att fylla lagningen. Glöm inte tvätta ytan du ska fylla med aceton flera gånger. Inte roligt om en snygg lagning släpper. 

Trixet med tejp från Mackey har jag använt också. Blir bra med lite träning, som sagt. Jag rekommenderar lite bredare sk packtejp, sån i plast. 

 

Jag förstår inte varför man måste ha en maskin för ytor stora (= små) som en handflata. Om man börjar med våtslippapper på en kloss och övergår till helt handhållet brukar det bli bra. Då pratar jag om slipning av den lagning du gör.

För att få bort den gamla lagningen skulle jag köra med en liten multimaskin, typ Dremel. Och ta det väldigt försiktigt!

Som med det mesta så handlar det om träning. Det kanske inte blir bäst från början men bättre och bättre ju fler du gör så motstå frestelsen att göra den stora och mest synliga först utan börja med någon mindre och mindre synlig. 

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...