Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Crabmeat

Sälars inverkan på fiskbestånden

Rekommendera Poster

25 minuter sedan, Crabmeat säger:

 

Nej, men sälar äter torsk på båda sidor, och på vår sida har det inte fungerat med något som vi gjort. Torsken är helt bortblåst. Speciellt i fredningsområderna:)

Okej - men jag tänker så här... man skjuter lite säl, och slutar fiska torsk helt i Östersjön och närområdena tills stammen återhämtat sig; det borde väl vara det bästa för torsken. 

 

För det är väl torsken och havet - och inte ditt jobb - som är det viktiga för dig..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det som är viktigt för mig,  är att verkligheten upprätthålls. Då räddar vi Östersjön. Fiska är bara ett jobb. Torsken överlever nog, iaf tills dess att hela Östersjön havererar, och det kan det göra om vansinnet fortsätter.  Det jag stör mig på är att människor säger sig jobba för en sak, sedan ljuger de ihop något som förvärrar problemet. Som sälforskaren från Wacko:wacko:

 

Och om du läst mina tidigare inlägg så var mitt förslag så här:

Skjut ner gråsälen till minsta möjliga stam

Tokfiska sill/ skarpsill / spigg för att få ur näringsämnena

Se till att få stora torskar tillbaka, sluta tråla och fiska med nät istället.

 

Så du och jag har väl sagt samma sak egentligen. Men om vi ser på Västkusten, så har ju man bara skurit ner fisket och ökat upp sälarna. Så inget blir ju bättre, de har helt enkelt dämt upp småfiskarnas bäck och lätt den in till sälarnas. De där fiskarna som har stora båtar, fiskar sill. De gynnas av säl. Sillfiskarna idag har nog Sveriges mest lönsamma jobb. Pga av att sälen äter upp torsken samt at ITQ har koncentrat resursen till några få. 

 

Så hand i hand de gå, de gröna kamraterna och de stora båtarna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från avbytarbänk är det bara en bov. Förmågan till att förhandla är lika med noll.

 

http://www.corren.se/asikter/ledare/christian-dahlgren-ett-hav-utan-torsk-om5271722.aspx

 

Frågan som trålförbudsbeivrare skall fråga sig, vad kan jag erbjuda? Svar: Ni kan erbjuda storskalig jakt på säl och kanske få trålförbud tillbaka. Är ni beredda att offra något för att få något? Yrkesfisket kanske kan offra trålfisket i vissa delar av Östersjön för att få till en riktig säljakt. 

 

Förhandla kallas det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Crabmeat:

Från avbytarbänk är det bara en bov. Förmågan till att förhandla är lika med noll.

 

http://www.corren.se/asikter/ledare/christian-dahlgren-ett-hav-utan-torsk-om5271722.aspx

 

Frågan som trålförbudsbeivrare skall fråga sig, vad kan jag erbjuda? Svar: Ni kan erbjuda storskalig jakt på säl och kanske få trålförbud tillbaka. Är ni beredda att offra något för att få något? Yrkesfisket kanske kan offra trålfisket i vissa delar av Östersjön för att få till en riktig säljakt. 

 

Förhandla kallas det.

Inte för att jag läst denhär tråden mer än att jag förstått att dottirs jycke kan ligga pyrt till, eftersom han kan imitera säl.

Ville bara bryta in lite så du slipper ha monolog.

Kämpa på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Caribic410:

Inte för att jag läst denhär tråden mer än att jag förstått att dottirs jycke kan ligga pyrt till, eftersom han kan imitera säl.

Ville bara bryta in lite så du slipper ha monolog.

Kämpa på.

 

Du menar den där dottern som fick falukorv när du åt oxfilé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Crabmeat:

 

Du menar den där dottern som fick falukorv när du åt oxfilé?

Så kan du ha tolkat nåt jag skrev om föräldrar som gör så. Du verkar ju bra på att tolka..👍👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Så kan du ha tolkat nåt jag skrev om föräldrar som gör så. Du verkar ju bra på att tolka..👍👍

 

Köp en korv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Japp då kör vi en uppdatering av statusen.  WWF, som förövrigt har varit sälens beskyddare, gör en helomvändning.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/varldsnaturfonden-salen-ar-ett-jattedilemma-i-dag

 

För sisådär 5 år sedan, hade WWF en station som satte ut uppfödda sälar. Nu helt plötsligt är de inte emot varken skyddsjakt eller licensjakt. De skyller på människor i södra Europa att det inte sker någon jakt. Det är ren strunt, det är hans egna medlemmar som skulle slå bakut.

 

Dock så verkar ju Tom vilja ha jakt, och det skall han få kredit för. Han har även rätt i att politiker inte vill ta i frågan utan skiter i den. WWF kan börja med att försöka få bort förbudet emot att sälja sälprodukter som de själva varit med om att ta fram. Därefter licensjakt och skottpeng. 

 

Det är WWF som stödjer de stora trålarna med sin politik. Det går inte att fiska med nät när det är säl. Burfisket, som jag själv fiskar krabbor med, verkar inte vara tillräckligt effektiva efter arter som torsk. Nät är ett bra och tillräckligt effektivt redskap, men det kräver två saker. Först att det finns fisk, därefter att sälen inte är där.

 

Redigerad av Crabmeat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var oväntat från WWF. Undrar om han har förankrat det uttalandet hos organisationen? Riskerar att bli backlash då de är en internationell organisation som bygger sin insamling på flaggskeppsarter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev BSven:

Ja, det var oväntat från WWF. Undrar om han har förankrat det uttalandet hos organisationen? Riskerar att bli backlash då de är en internationell organisation som bygger sin insamling på flaggskeppsarter.

Han har kanske läst här maringuiden och insett verkligheten. Förr eller senare knackar verkligheten på, och jag tycker att Tom verkar fått lite insikt. Dock vill han inte riktigt ta itu med det verkliga problemet, och det är att sälen äter upp torsken. Det hjälper alltså inte att ha bra redskap om det inte finns någon torsk. 

 

I veckan som var åkte jag till Danmark, Hirthals. Jag gjorde ett test för SLU, med deras torskburar. Jag vill ju som burfiskare att det verkligen fungerar. Men av oklar anledning så fungerar inte burfisket som det skall efter torsk, det blir inte tillräckligt effektivt. I alla fall inte på Danska sidan. På några timmar drog jag 50 kg fisk med pilk vid sidan av burarna, medan burarna var tomma.

 

Det skall sägas att jag på nästan en vecka inte såg en enda säl, men vad jag såg var torsk. Brutala mängder torsk. och jag såg mängder av fiskare, jag såg ett fungerande lönsamt system. Jag såg en förvaltning som var lyckad. På en vecka uppskattar jag att man på en fiskauktion i Danmark. landade ungefär lika mycket torsk som hela det Svenska Kattegatt fisket efter torsk på ett helt år.

 

WWF skall sluta prata om redskap. Det finns alltså ingen fisk för att sälen äter upp den. I Hirthals kan alltså en småfiskare med krok fiska så pass mycket torsk att han kan livnära sig på det. Där behövs ingen utveckling, för de har friska bestånd. Att WWF skulle värna om småfiskare är en skymf. De har pissat på oss något ofantligt. De är mer älskade av foderfiskarna, för de har gjort dessa ofantligt rika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte lätt att vara politiker. 

 

http://www.jaktjournalen.se/saljakten-landsbygdsministern-svavar-pa-malet/

 

"Jag känner väl till de effekter som sälen har på fiskerinäringen, eftersom de tar fisk direkt ur fiskenäten och förstör fiskeredskap. Det finns också tecken på att säl kan ha en negativ effekt på kustfiskebestånden i synnerhet"

 

Tecken....

 

Bucht vet hur läget är. Nästan alla, förutom några förvirrade gröna kamrater, har fattat läget. Men Sven Erik- Bucht vet, det kan man läsa. Man kan även se att det är en skicklig politiker, men ödesdiger för landet Sverige och för fiskbestånden. Sven- Erik sätter sin och sitt partis välmående före fiskbestånd och ekonomi.

 

Rösta bort skiten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp då har ICES kommit ut med en ny rapport för Västra Östersjön.

 

http://ices.dk/sites/pub/Publication Reports/Advice/2018/2018/cod.27.22-24.pdf

 

Fisket är nu nere på 5000 ton torsk. Den lägsta siffran någonsin sedan man började mäta. Historiskt bör medelvärdet ligga på kring 30 000 ton. Det är ren katastrof, torsken konverteras till sälbajs på årlig basis och snart kommer nog ligga som Kattegatt på torskkvoten. Alltså kring 100 ton. 

 

Och forskarna kliar sig i huvudet och undrar varför deras modeller inte fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.sfpo.se/nyheter/infor-fartygsstod-for-kustnara-smaskaliga-ostersjofiskare-

 

"Situationen för de svenska småskaliga kustnära Östersjöfiskarna har länge varit svår och inget har hänt från myndigheternas sida för att göra den bättre. Vi står nu inför en situation där krisen kan leda till att vi inte har några sådana fiskare kvar i Östersjön. Säl- och skarvproblematiken, frånvaron av möjligheter till lönsamhet och nu också den senaste rådgivningen från ICES tillsammans med alla ”rödljus” har lett fram till en situation som kräver kraftfulla åtgärder för att säkerställa att det svenska småskaliga kustnära yrkesfisket finns kvar även i framtiden"

 

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/mat-och-jordbruk/fiskguiden/1243694-wwfs-fiskguide-nar-du-ska-kopa-miljovanlig-fisk

 

Så WWF, som själva skapat situationen med torsken, ger torsken rött ljus i Östersjön. Till skillnad från Västkusten, så har fiskarna inget annat att gå över på när säl och skarv pajar bestånden. WWF är småfiskarnas största fiende.

 

Och det gäller nog överlag att dessa organisationer är mest till problem för småfisket, men även för miljön. En annan känd organisation, som säljs på ICA med flera, är ju MSC. I Hirtshals så blev galenskaperna med MSC ganska klara. Stora trålare, som hade varit ute flera dagar och trålat, de var MSC märkta och fick ett högre pris på auktionen. Samtidigt låg det småfiskare med krok, som hade en färskare och mer klimatsmart vara som dessutom var fiskad med ett skonsamt redskap utan bifångster - Och fick mindre betalt för torsken?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har de små krokfiskarna nekats MSC-certifiering eller har de inte ansökt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

MSC är för stora båtar främst. Vet att gösfiskarna är med dock. Själv ser jag MSC som WWF, en gäng som profiterar på en fråga. Är man inte med i MSC så får man inte sälja till ICA mm. En form av laglig utpressning kan man väl kalla det. 

 

Det går säkert att ansöka och få cert, men då får man betala. 

 

Rugensill är MSC märkt

http://www.ices.dk/sites/pub/Publication Reports/Advice/2018/2018/her.27.20-24.pdf

 

En rolig historia med. Jag försökte sälja min krabba till Coop, ICA mm och skickade mail. Berättade att jag kunde sälja närfiskat till butiker direkt. Fick inte svar. Istället så fick grossister kontrakt de snodde helt enkelt upplägget. Det sista jag hörde var att nu kan kunderna på matbutikerna köpa dansk krabba fångad med nät, skulle inte förvåna mig om det är MSC märkt. 

Redigerad av Crabmeat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittills i år har det Svenska fisket lyckats med att fiska 230 ton torsk i Västra Östersjön. Garnfisket har inte en chans med att kunna fiska pga säl och vikande bestånd. Hafsverket kontrar med att ge över kvoten till trålfisket, inte argumentera för avskjutning av säl.

https://www.havochvatten.se/5.619e9cdf163fb20d0ddeeca.html

 

Hafsverket är nöjda med att förstöra hela det Svenska passiva fisket. Kvar blir säl, skarv och trålare och en gigantisk grön näring där EU bidrag delas ut till alla gröna kamrater efter partibehörighet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bucht börjar vakna till lite.

 

http://www.jaktjournalen.se/saljakt-i-hela-ekonomiska-zonen-ett-steg-i-ratt-riktning/

 

Men egentligen betyder det inget i praktiken, så det var ett icke beslut egentligen, mer signalpolitik. Sossarna har suttit vid makten med MP och haft god tid på sig att ändra förvaltningen, men inget har egentligen hänt annat än fiskbestånd efter fiskbestånd har havererat. Hans kompis, säldrottningen, har ju skrivit en bok om hur dåliga fiskbestånden är på Västkusten och lyckats med bedriften att inte ens ha med ordet säl. Det är nog bättre att hon flyger ner till Afrika och kämpar emot klimatförändringarna istället för att försöka sig på fiskförvaltning.

 

Det som är intressant är dock följande:

"Daniel Ligné tror att det kommer komma fler besked från Regeringen under sommaren både när det gäller sälförvaltning och skarvförvaltning"

 

Men det är dock lite försent för många av fiskbestånden,  regleringen skulle förändrats mycket tidigare. Förmodligen är många lokala lekbestånd mer eller mindre borta. Kanske skall man vara bitter på att politiker som Bucht inte kunde sätta ner foten tidigare. Bucht verkar ju både vara skicklig och även förstå att problematiken fanns, trots detta kom inte något beslut kring licensjakt på säl. Bucht ville inte stöta sig med forskarkåren, de gröna kamraterna och andra betongklumpar utan tog den lätta vägen.

 

Å andra sidan är ju det glädjande att problemet är noterat, denna gång är det mindre härskartekniker som levereras(ja förutom korvmaffian här på MG då fast de har ganska låg nivå och går att tampas med) än tidigare, människor verkar införstådda i problemet och det är faktiskt skönt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långbänk.

 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=6988609

 

Anneli Hulthén är alltså med i partiet Socialdemokraterna. Partiet som varit i regering i snart 4 år. Hon vill ha en levande landsbygd, och därmed fiske säger hon. Hon är med i ett parti som blockat licensjakt på säl och skarv i nästan 4 år. Min personliga åsikt är att hon skall hålla käften i frågan. Hon borde skämmas att säga det hon säger.

 

Jag har följt fiskerikonsulent Wagnström uttalande i flera år och noterat hur träffsäkert han har beskrivit problemen att vara småskalig fiskare. Rent subjektivt och endast utifrån de uttalanden jag läst, så verkar han vara en synnerligen duglig fiskerikonsulent och önskar han verkligen allt gott. Och som han påtalar, det går att vända utvecklingen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev BSven:

 

Ja dessa Polacker. De har fiskat ut abborren, gäddan, torsken, siklöjan och laxen i Östersjön. Och i Kattegatt har de fiskat ut havskatten, torsken, sillen, blekan och hummern. Senast var ju Polackerna i Oslofjorden och tjuvfiskade upp all torsk så nu är den borta där med. Det är så illa att de är inne i Göta älvs mynning nu, eller de måste ju vara där för det är totalt tomt på fisk.

 

 

 

Dessa Polacker som förstör så mycket för oss Svenskar. Nej, nu måste jag åka och köpa korv till mina barn.

 

Ps: Du kan ju tipsa dessa förvirrade människor att det är Polackernas fel:

https://www.norrteljetidning.se/artikel/opinion/debatt/vi-oroas-av-stora-forandringar-i-fisket

Redigerad av Crabmeat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabmeat - det kan inte vara en kombination av orsaker..?

Säl, skarv, tjuvfiskande polacker, algblomning, utfiskning, dålig rening av avloppsvatten, läkemedelsrester, förstörda lekmiljöer, miljögifter... allt tillsammans?

Eller är det BARA sälen som är enda orsaken till att torsken minskat kraftigt..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Crabmeat - det kan inte vara en kombination av orsaker..?

Säl, skarv, tjuvfiskande polacker, algblomning, utfiskning, dålig rening av avloppsvatten, läkemedelsrester, förstörda lekmiljöer, miljögifter... allt tillsammans?

Eller är det BARA sälen som är enda orsaken till att torsken minskat kraftigt..?

Peter_K du vet väl vems felet är? https://www.youtube.com/watch?v=T1lvMJ-l0_A /C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Peter_K:

Crabmeat - det kan inte vara en kombination av orsaker..?

Säl, skarv, tjuvfiskande polacker, algblomning, utfiskning, dålig rening av avloppsvatten, läkemedelsrester, förstörda lekmiljöer, miljögifter... allt tillsammans?

Eller är det BARA sälen som är enda orsaken till att torsken minskat kraftigt..?

Det är ju klart att det är många orsaker. Polen var det land som fiskade mest torsk under 80 talet.

 

Men vad jag vill komma åt det är att det dyker inte upp människor som försvarar att vi skall ha :

Citat

Tjuvfiskande polacker, algblomning, utfiskning, dålig rening av avloppsvatten, läkemedelsrester, förstörda lekmiljöer, miljögifter.

 

Men säger du att säl  är en del till att hela fiskeripolitiken havererat, så dyker det upp kallhamrade egoister med uppdrag att rädda sälarna. De skiter fullständigt om hela Sveriges kust blir fisktom och varje småskalig fiskare försvinner,  det enda de bryr sig om är att bara deras sälar inte skjuts. För sälar är söta. Och eftersom de är söta så ger det sociala statuspoäng. Och det är statusen som är viktig för egoister, inte fiskbestånden.

 

Jag menar, hur stor är chansen att du dyker upp och kör härskartekniker om jag skulle säga att vi måste minska miljögifterna? Noll procent chans. Men gör jag det i sälfrågan, så nog sjutton dyker det upp några som fullständigt skiter i fiskbestånden, fisket och övergödningen- och kör härskarteknik och hån.

 

Det är skillnaden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från en dag på havet:

20180702_100856.thumb.jpg.2ccc67d270d4960b3f0ac1eceae4b809.jpg

 

Ja såhär ser det ut längs med hela kusten. På en liten ö, uppskattar jag att det satt 500 skarvar. EN skarv behöver 0,5 kg per dag och äter alltså 91 ton fisk på ett år där de är. I en småfiskares värld är 91 ton ganska mycket.

 

https://www.havochvatten.se/hav/fiske--fritid/yrkesfiske/kvotuppfoljning/uppfoljning-kustkvot-demersalt-fiske.html

Vi småskaliga fiskare får fiska 17 ton torsk i Kattegatt som bifångst. Hittills har vi fiskat 2500 kg torsk.  Man behöver inte vara alltför djärv för att hävda att dessa skarvar, endast på denna ön, äter mer torsk än de småskaliga fiskar. Och det är skarv på varje eviga ö.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Crabmeat:

 

 EN skarv behöver 0,5 kg per dag och äter alltså 91 ton fisk på ett år där de är. I en småfiskares värld är 91 ton ganska mycket.

 

 

Måhända decimalerna halkade galet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev RBack:

 

Måhända decimalerna halkade galet?

0,5 kg x 365 dgr x 500 skarvar får jag också till att de äter 91 ton fisk. Nu gissar jag att de äter annat än torsk, även skräpfisk typ mört, samt gissningsvis även skarpsill (det senare borde vara bra); dvs de äter vad de kommer över, ålakråkan verkar inte vara en kräsen fågen. 

 

Därmed inte sagt att jag tycker den hör hemma i skärgården, och speciellt inte i omfattningen som den är nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Peter_K:

0,5 kg x 365 dgr x 500 skarvar får jag också till att de äter 91 ton fisk. Nu gissar jag att de äter annat än torsk, även skräpfisk typ mört, samt gissningsvis även skarpsill (det senare borde vara bra); dvs de äter vad de kommer över, ålakråkan verkar inte vara en kräsen fågen. 

 

Därmed inte sagt att jag tycker den hör hemma i skärgården, och speciellt inte i omfattningen som den är nu. 

 

Ah. Totalt!

Formuleringen var sådan att man fick ett intryck av att en skarv äter 91 ton per år.

 

Här i trakten är skarvarna på plats under knappa halva året och jag räknade alltså inte med ett helt år - vilket antagligen gäller i de där vattnen.

Så min kalkyl var en skarv (0,5 kg) gånger ett halvt år vilket är lika med ca 91 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...