Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Leffe51

AIS från Kina

Rekommendera Poster

Köpte igår en AIS från Kina https://www.aliexpress.com/snapshot/0.html?spm=a2g0s.9042647.6.2.r6WmXP&orderId=89680133408773&productId=32816739129

fick betala 3277:- och fri frakt. 

Det är första gången jag köpt något från Kina och hoppas att jag inte gjort bort mig, men tyckte priset var kanon. Ni andra som köpt, var det en bra affär? Hur lång var leveranstiden? Kommer det massa andra kostnader här i Sverige?

Har väl inte riktigt läst på...utan satt här och kollade på grejor i Kina och gjorde ett impulsköp, eller kalla det testköp:-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länken fungerade inget vidare.

Det finns risk att du åker på import- (tull+moms) och adminavgift i Sverige. Leveranstid kan vara allt från 1 vecka till ett par månader. Är det skickat med något av de stora fraktbolagen går det oftast snabbt.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt AIS från Kina, Alibaba, själv. Kom med DHL på under en vecka. Moms och tull fick betalas till DHL. Moms och tull baserades på priset för AISen. Dvs det pris som stod på följesedeln som DHL fått. Att det priset sedan inte var detsamma som jag betalade är en annan historia.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året köpte jag en Matsutec  HP33A.  Totalt betalade jag 3714,50. Frakten med DHL tog 4-5 dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå AIS.

Om man ska ha en sån.

Vad tänka på?

Kopplar man ihop den med plotter, gps, vhf eller har den egen?

Annat?

E de nåt abonnemang?

Telefonkort mm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Caribic410 säger:

Appropå AIS.

Om man ska ha en sån.

Vad tänka på?

Kopplar man ihop den med plotter, gps, vhf eller har den egen?

Annat?

E de nåt abonnemang?

Telefonkort mm?

Det beror på :-)

Den som TS har beställt fungerar som stand-alone men kan kopplas med NMEA183 ut till kompatibel plotter. 

Den har ju inbyggd GPSmed extern antenn så du kan få ut NMEA till en VHF för positionering.

Inget abonnemang men för att ha nytta av den som transponder måste du ha ett MMSI-nummer, samma som i din VHF.

Sedan finns ju AIS som endast är mottagare och är utan skärm och kräver anslutning till plotter för visning.

Då är det nog ofta NMEA 2000.

Just den TS beställt verkar vara en kompetent burk för dom pengarna.

Ska bli spännande att få en recension senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Kane säger:

Länken fungerade inget vidare.

Det finns risk att du åker på import- (tull+moms) och adminavgift i Sverige. Leveranstid kan vara allt från 1 vecka till ett par månader. Är det skickat med något av de stora fraktbolagen går det oftast snabbt.

HIttade den, https://www.aliexpress.com/item/4-3-Color-LCD-Class-B-AIS-Transponder-marine-ais-receiver-Rechargeable-gps-for-boat-fish/32816739129.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Caribic410 säger:

Appropå AIS.

Jag har samma som TS. Den har fungerat mycket bra och jag ser detta med egen skärm och helt standalone som stora fördelar.

Alla AIS-spår spelas in. Skulle man försvinna så kan JRCC se var man försvann.

Ibland kan det bli rörigt på plottern med alla AIS-spår. Då kan man lugnt stänga av visningen på plottern och ändå ha CPA-larm på AISen.

En annan fördel är att det är enkelt att stänga av den sändande funktionen, ibland vill man se men inte synas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren, verkar som jag gjort ett hyfsat köp så långt.....skall uppdatera här när grejorna kommer och alla tilläggsavgifter. Har inte kollat så noga vad dom tar i båtaffärerna, antar att dom ligger på runt 5 tusen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Gundj säger:

Det beror på :-)

Den som TS har beställt fungerar som stand-alone men kan kopplas med NMEA183 ut till kompatibel plotter. 

Den har ju inbyggd GPSmed extern antenn så du kan få ut NMEA till en VHF för positionering.

Inget abonnemang men för att ha nytta av den som transponder måste du ha ett MMSI-nummer, samma som i din VHF.

Sedan finns ju AIS som endast är mottagare och är utan skärm och kräver anslutning till plotter för visning.

Då är det nog ofta NMEA 2000.

Just den TS beställt verkar vara en kompetent burk för dom pengarna.

Ska bli spännande att få en recension senare.

Dom här olika NMEA är kinesiska för mej. Har inte en susning mer än att jag sett det skrivet.

MMSI nummer har jag till vhf:en

Jo jag har fattat att man kan se andra som har ais och att "min" ais syns.

Har den egen skärm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AISen fungerar även utan koppling men det går oftast att lösa. Kolla vad din plotter heter!

 

MatsutecHP33A.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, bhemac säger:

AISen fungerar även utan koppling men det går oftast att lösa. Kolla vad din plotter heter!

 

MatsutecHP33A.png

är detta den som TS beställt?

Så den behöver bara ström och att man LÄGGER in sitt mmsinummer i den?

eller ska det rapporteras nånstans?

Den har egen skärm. Man ser mao var och hur långt bort andra ais finns?

Dom flesta stora, som man inte helst vill krocka med har väl ais?

KAn ju va bra att ha isf i dimma mm. Har aldrig lagt tid på att förstå vad jag ser på radarn.

Dom gånger jag seglat på "havet" har man ju sett flera timmar bort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, Caribic.

Du kan lägga in waypoints så fungerar den som en plotter utan karta. Den säljs även i Sverige

http://www.marinwebben.se/ais/instrument-med-display/hp-33a-ais-transponder-b?gclid=CjwKCAiAn5rUBRA3EiwAUCWb25PWLhs5GmGiKDORPBq0iAkxLDTbo85nxKU5O7SBDQCSzruWbZF5nBoCx5sQAvD_BwE

 

Manualen finns där också. Trevlig helg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan, bhemac säger:

Helt riktigt, Caribic.

Du kan lägga in waypoints så fungerar den som en plotter utan karta. Den säljs även i Sverige

http://www.marinwebben.se/ais/instrument-med-display/hp-33a-ais-transponder-b?gclid=CjwKCAiAn5rUBRA3EiwAUCWb25PWLhs5GmGiKDORPBq0iAkxLDTbo85nxKU5O7SBDQCSzruWbZF5nBoCx5sQAvD_BwE

 

Manualen finns där också. Trevlig helg!

Tack.

Kanske inte e så dumt.. som en fltytväst. Bra pryl som förhoppningsvis aldrig ska behövas.

Go helg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag min AIS från post nord. Så från beställningsdatum den 11/2, tog det ca 45 dagar. Tycker att det var hyfsat snabbt, och inga import- (tull+moms) och adminavgift i Sverige. Så jag är nöjd:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Leffe51 säger:

Idag fick jag min AIS från post nord. Så från beställningsdatum den 11/2, tog det ca 45 dagar. Tycker att det var hyfsat snabbt, och inga import- (tull+moms) och adminavgift i Sverige. Så jag är nöjd:)

Ropa inte hej ännu, det kan komma en sur faktura upp till ett par veckor efter paketet kommit. Men förhoppningsvis har PN missat detta, de har väl fullt upp med småpaketen nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som förvånar mig är att ni, -kära vänner, köper på VHF sändande apparatur utan godkänt certifikat för varken EU eller respektive land (Sverige, Finland etc).

Jag har för mig att om en nitisk kustbevakare entrar min båt och uppmanar mig att företrä papprena på en Kina AIS-transceiver så går det illa för mig. Har jag rätt eller fel?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, LonelyBird säger:

om en nitisk kustbevakare entrar min båt

Det har han inte rätt till.

Han måste ha ett beslut om husrannsakan och det får han inte.

Det finns redan många ej godkända VHF apparater och man har inte gjort något åt det.

Men visst är det fel att ha en ej ceritifierad apparat, Matsutec håller på att ordna detta. Apparaterna ska vara byggda enligt en normerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa bhemac,

Kustbevakare, gränsbevakare osv betraktar jag som synonymer.

Vid retur från annat land (tex Sverige, Estland etc) har kustbevakare fritt tillträde. Det är de situationer då jag upplevt nitisk granskning av apparatur etc. Efter dylika situationer har jag själv frivilligt övergått till att anlita min hovleverantör vis avi nya anskaffningar. EU-normerna har inte alltid varit tillräckligt här i "det lyckligaste landet", -byråkraterna har nog under decennier lärt sig hur man slår släggan i folkets huvud...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, LonelyBird säger:

Vid retur från annat land (tex Sverige, Estland etc) har kustbevakare fritt tillträde. Det är de situationer då jag upplevt nitisk granskning av apparatur etc.

Så långt tänkte jag inte.

Kan vara värt att kolla. Sen är ju frågan vad som händer, PTS säger att ingen dömts. Men antagligen har några fått koppla bort sina apparater, innehav tror jag inte är förbjudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...