Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Såg just detta när jag sökte om det redan fanns elmotortrådar. En annons på Maringuiden. gick inte länka till då den gått ut förstås. kopierade lite text istället:

Förbättringar / renoveringar Forgus 31:
Båten är under renovering. Dieseln är urplockad och elmotor installerad. Hela akterdelen har blivit sovplats. 800Ah batterier är monterade. 2000w 4-takts bensingenerator finns monterad som reservkraft. Renslipad botten och epoxybehandlad. Alla genomföringar bytta. Hela elsystemet utbytt.

 

Jag råkar ju ha just en forgus 31 och såg som fördel att hela akterbredden blivit sovplats. 3 m bred ormgrop! varför inte?. Kanske värt lite mer segling, Är det inte det vi ändå traktar efter? Nytändningmed mer segling?

Jag är verkligen ambivalent men ska ge renoveringen av MD11:an en renoveringschans men hoppas det går åt fanders he he! Eller jag säljer den och får lite deg till batteriövervakning, Elverk mm.

 

Nåja lite  bryggsnack kostar inget. Har kommit över 27 kWh lipoceller som kan plockas om till önskad spänning mellan 3-700V huga! 40V batteri med 196 37,5Ah celler kan bli 712 Ah 40V en riktig energistack, hälften kan räcka säg 350 Ah 40V dvs 14 kWh. Med energitätheten 200wh/kg blir vikten 70kg för 14 kWh-paketet (350 Ah). Ett tips är  att räkna Wh eller kWh för energibehov när man ännu inte vet apparatens spänning. Ah måste hela tiden räknas om. 12V gäller inte alltid. Ah x spänning ger Wh. T.ex 200Ah 12V 200x12= 2400Wh ellerr 50% av det 1200Wh. 1,2 kWh mao.

Försöker hålla mig under eller nära 50V kanske 48V för att  få en lämplig systemspänning för övriga förbrkare. Motorn som jag redan har är en fabiksny 15 kW 40V DC från en Atlettruck. Ett riktigt tungt as om än inte som en  Penta.  Gissar att de kompakta battericellerna ryms väl i båten om får bort dieseln och nyttjar utrymmen under stora akterkojen inkl.  motorrummet. Bra viktplacering om man nu ska optimera för bästa gång i sjö.  Plats för en  hjälpgenerator ombord söks. Gissar att Förpiken kan bli rätt val eller gamla motorrummet och en del celler under förpikskojerna väljs istället. Batterier är tyst energi.

 

Det är onekligen ett trevligt tankeexperiment och helt genomförbart som jag ser det just nu innan värsta rosenskimret skingrats. Jag hade samma tankar förra vintern som några nog  minns men nu har jag energin åtminstone i elektrisk form och en god bit på väg med eldrift i båten. Försöker f.t  känna på battericellerna och de känns helt rätt. En utmaning är att säkra cellernas överlevnad och brandsäkerhet och elektrisk dito. Säkringar, termistorer, larm, kylfläktar och säkerhetsbrytare. Troligen blir ett mikroprocessorstyrt system med  möjlighet till att skräddarsy det sättet jag väljer. Med sonens eventuella bistånd. Hans lön blir en tyst ut och infart ur hamn! 

 Några fler på MG är inne på elmotordrift  vad jag förstått. Hur ser det ut med  era projekt?

Lite distansgissningar: Vid 4  knop i stiltje gissar jag 3 kW effektåtgång. 14 kWh och 80% utnyttjandegrad =11 kWh räcker till 3timmar dvs 11M.  Sen letar man upp en brygga gärna med ett rött trefasuttag.   Med 10A säkring tar det runt sex timmar att ladda ur de 11 kWh man tagit ur batteriet. från elbilskörning är jag van vid at jag sällan nyttjar mer än halva kapaciteten. Segelbåt ger alla möjligheter att snåla på batteri får man  ha i tanken. Hellre slita ont i motvinden än inte ha energi till maövrering in till hamn. I värsta fall får man störa den goda tystnaden med "hjälpkärran"!

Då gör vi ett nytt försök eller hur? Björns snipa t.ex saknar väl den goda elektriska tystnaden. Eller? 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En truckmotor är väl en vanlig DC-motor? Troligen dålig verkningsgrad, kanske ner mot 70%, troligen lägre om den inte går fullt. En modern borstlösmotor ligger på 85-90%. Lite mer om den har permanentmagneter.

--

Seglar man och det blåser lite så kan man säkert köra en besindriven laddare utan att man ens hör den.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför använde Atlet en så ineffektiv motor kan man undra, den gick ju också på batteri. Men det känns som den tunga klumpen kan vara rätt strömkrävande. Bara borstarnas friktion verkar dra en del energi. Sen har ju utvecklingen gått framåt förstås. 

 

Då kommer frågan, vilken motor ska jag välja Behemac, du har redan surfat fram det eller kan det vara en sån här https://www.goldenmotor.com/eCar/frame-eCar.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, forgus31 säger:

Varför använde Atlet en så ineffektiv motor

Gammal teknik men som fungerar. DC-motorer, framförallt för lägre spänningar, är ineffektiva. Men det finns många och många som kan serva mm. Se bara golfbilar som tydligen är en jättemarknad.

Med tanke på priset på en eltruck så spelar nog inte lite extra kapacitet någon roll. Man vill ju även ha vikten. Själv är jag fascinerad över hur bra eltruckarna fungerar, batterier som håller 10-20 år. På ett ställe hade vi en truck. Laddaren hade ett tidur men det fungerade inte så den laddades inte på helgerna. På måndag kväll orkade den inte över tröskeln. De sa att batteriet borde varit bytt för 10 år sedan. Men, trucken gjorde sitt jobb och en ny skulle kosta en förmögenhet.

I en båt kanske vi inte vill ro sista biten till kaj.

De borstlösa motorerna är inte så gamla, de kom stort i datorfläktar men det tog tid innan vi fick större motorer. Nu kommer de starkt, de sägs vara billigare att tillverka. Kanske får vi snart se de i ankarspel och bogpropellrar, det kommer att bli ett lyft.

Det finns många leverantörer, detta är en: http://www.thunderstruck-ev.com/motors-dc-and-pmac/

Jag vet att folk fått bra hjälp, marknaden för elmotorer till bilar är stor, båtmarknaden släpar efter men det kommer nog.

 

Jag tycker nog den dieselelektriska driften är mest intressant. Inga problem med räckvidd eller enorma batteribankar. Ett hyggligt batteri så att man kan ta sig in/ur hamn fina dagar eller få extra kraft när det behövs. Självklart vill jag ha dubbla propellermotorer för bästa manöverförmåga.

 

När det gäller spänning i batterierna så skulle jag gärna ha ca 140V. Man kan köra datorn, mobilladdaren och en massa elektronik direkt. Skulle en cell lägga av kan man koppla bort den utan nämnvärd förlust av prestanda. Drivelektronik för LED finns för 85-240V. Likriktar man 100VAC så har man 140VDC. Ett elverk med 120VAC för den amerikanska marknaden kan man lätt modifiera för att ladda ett 140V batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta tankar det hela. Problemet är lagringen för el är ju som bekant ingen energi utan en energibärare. Lagras kemiskt i batteri, annars skapas å förbrukas den i samma ögonblick. Kom ihåg det!

Om man kan offra en knop eller så på sin båt å ladda medan man seglar med bra vindar så....Läste om ett sådant system i Texas.-Houston för ett antal år sedan. De hade en permanent magnet motor , modell "pannkaka" å som styrdes med PWM elektronisk. Det var så finurligt så ute till havs i stora vågor när båten surfade så laddade systemet. Sedan kunde man valfritt ta hjälp uppför nästa våg med motorn eller sakta ner farten. De seglade ut från Houston  via Galvastone å när de var tillbaka i hamnen i H...n efter nåra dagar till havs så var batteriet lika fulladdat som innan trots en del motorgång uppför floden. Nästan lite perpetum mobile, med lite hjälp från vind å vågor.

 

Summan av karde......kan man offra en knop eller så å ladda via propellern samt lite solcell å sedan ha bra styrning, ingen vanlig DC motor alltså, så kan det funka. Frågan är varför vi väntar?

Kostnad? Bekvämliighet? Batterier? Kunskap? Tradition?  Eller "säkerhet", min lilla diesel tuffar på om nått skulle hända... men batterierna....hm..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Ruskpricken säger:

Intressanta tankar det hela. Problemet är lagringen för el är ju som bekant ingen energi utan en energibärare. Lagras kemiskt i batteri, annars skapas å förbrukas den i samma ögonblick. Kom ihåg det!

Om man kan offra en knop eller så på sin båt å ladda medan man seglar med bra vindar så....Läste om ett sådant system i Texas.-Houston för ett antal år sedan. De hade en permanent magnet motor , modell "pannkaka" å som styrdes med PWM elektronisk. Det var så finurligt så ute till havs i stora vågor när båten surfade så laddade systemet. Sedan kunde man valfritt ta hjälp uppför nästa våg med motorn eller sakta ner farten. De seglade ut från Houston  via Galvastone å när de var tillbaka i hamnen i H...n efter nåra dagar till havs så var batteriet lika fulladdat som innan trots en del motorgång uppför floden. Nästan lite perpetum mobile, med lite hjälp från vind å vågor.

 

Summan av karde......kan man offra en knop eller så å ladda via propellern samt lite solcell å sedan ha bra styrning, ingen vanlig DC motor alltså, så kan det funka. Frågan är varför vi väntar?

Kostnad? Bekvämliighet? Batterier? Kunskap? Tradition?  Eller "säkerhet", min lilla diesel tuffar på om nått skulle hända... men batterierna....hm..

 

Visst är det intressant att tänka sig. Praktiken kan dock kännas lite uppförsbacke ibland. Jag gör för närvarande lite balanskonster med mina Kiaceller. I bilen sitter 4+4 st batterimoduler med resp. 10 och 14 dubbelceller på 75Ah. totalt 365V 75 Ah 27 kWh. Modulerna är seriekopplade i bilen och balanskablage sitter snyggt draget efter raden batterier med en mångpolig kontakt från varje batterimodul och några riktigt stora i kablageänden som ska in i en blank låda jag gissade är en balanseringsenhet. Har ju ingen manual på bilen men kortet ser ut som balanseringskort brukar göra. Jag kopplade en liten glödlampa från en cell genom två balanseringsledare i kablaget för att få den i obalans. Efter en natt hade 3,95 blivit 3,73V, gissningsvis runt 10-20% mindre energi och  om man skulle bortse från obalansen och förbruka energi skulle cellen säkert komma under minspänning innan strömmen bryts av hela paketets lågspänningsbrytare. Min tanke var först att den blanka lådan inte skulle fungera utan bilens styrdator men förhoppningen att det var tvärtom besannades. När jag pluggade in en modul till lådan och laddade kunde jag avläsa att den magra cellen succesivt började få samma spänning som sina kamrater. Det tar tid, flera timmar men troligen bättre med tiden, i och urladdningar. Med såna här små steg närmar jag mig elektrisk drift men får ibland lite Ågren eller va han hette. Just nu är jag långt nere i säkerhetsträsket. Om om skulle hända, Harrisburg m.fl. i åtanke vad händer med mitt batteriscenario? Eftersom de här cellerna är de energirikaste jag f.n har hittat vill jag kolla vad som ev. kan hända. Kan t.ex värmesensorer och nödstopp förhidra en härdsmälta? Hur känsligt är det? Kortslutning av en cell för att se hur snabbt det går ligger i tankarna just nu. Tänker mig första provet som några hundra A t.ex en bamsedoppvärmare. Gjorde en liten för en kaffevattensmugg som jag kan tiodubbla. Den lilla doppvärmaren värmde en mugg kaffevatten på 5 sekunder med några hundra A. 5 st kanske kan bli en lagom överbelastning för en cell som jag skulle kunna offra för den goda saken. 

 

Överse med mina underliga inlägg, tankarna drar iväg medan texten kommer upp på skärmen. Lite coolt detta med "internetdagbok"!

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Ruskpricken säger:

Läste om ett sådant system i Texas.-Houston för ett antal år sedan. De hade en permanent magnet motor , modell "pannkaka" å som styrdes med PWM elektronisk. Det var så finurligt så ute till havs i stora vågor när båten surfade så laddade systemet.

Det är mer eller mindre standardgrejer. PMAC (permanentmagnet) motor typ Motenergy ME0909. Kontrollern är regenerativ, kräver troligen lite omprogramering för att dra nytta "nedförsbackar" på sjön.

 

Vill man studer BLDC motorn (=borstlös), riv isär en datorfläkt. Rotorn har en eller flera permanentmagneter. Ett Hall-element känner av när magneten närmar sig spolen och elektroniken ger ström till spolen. Genialiskt enkelt. Per definition så är det en växelströmsmotor som alltid kräver styrelektronik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summan av karde......kan man offra en knop eller så å ladda via propellern samt lite solcell å sedan ha bra styrning, ingen vanlig DC motor alltså, så kan det funka.

Gjorde ett prov med en utombordare och en bilgenerator med ställbar fältström. Kände att den bromsade rätt duktigt men det finns tillfällen då vinden ger båten deplacement-maxfart och då finns överskott av vindenergi som utan större fartminskning laddar in massor med energi. Inte provat, bara teori. En laddbog, troligen halvvind eller slör kan ju inte va fel när strömmen tryter. Fram och åter Skagen = fullt batteri:). Sånt här stärker eltankarna även bildlikt! Vad är  ett halvvindsben och ett stjerneskud och öl i Skagen om inte underbart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Det är mer eller mindre standardgrejer. PMAC (permanentmagnet) motor typ Motenergy ME0909. Kontrollern är regenerativ, kräver troligen lite omprogramering för att dra nytta "nedförsbackar" på sjön.

 

Vill man studer BLDC motorn (=borstlös), riv isär en datorfläkt. Rotorn har en eller flera permanentmagneter. Ett Hall-element känner av när magneten närmar sig spolen och elektroniken ger ström till spolen. Genialiskt enkelt. Per definition så är det en växelströmsmotor som alltid kräver styrelektronik.

Den ser ju ut som en möjlig motor för Forgusen. Den klumpen villl gärna ha krafig propellerström i hamnar för att få upp fören mot vinden och en snabb back. Några sekunder med 15 kW grejar det lätt. Jag är på banan igen Behemac! Har lite svårt att hitta motorer, på ett ställe skulle jag registrera mig och lämna ut alla mina uppgifter inkl. VATnummer för att komma vidare. Passar inte mig som har internetfrossa. Kan möjligen regenereringen nåt som blivit av sig själv som på asynkronmotorn. Men hur skulle en IGBT lämna ström bakåt går ju inte ihop i mitt huvud. Men på nåt sätt kanske man sett till att skydda kretsarna med backdioder eller nåt när motorn börjar generera ström. Det är  ju en permanentmagnetsmotor och den magnetiseringen knäpper man inte av med strömbrytare utan med huggmejsel.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men den du föreslår är en borstmotor int BLDC-typen Behemac. Borstarslits om inte annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, forgus31 säger:

Men den du föreslår är en borstmotor int BLDC-typen Behemac. Borstarslits om inte annat.

Såg att det fanns båda modellerna.modell 1114 är borstlös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ME0909 ger 4,8hkr kontinuerligt och 15hkr max. De brukar ligga på dubbla effekten under några minuter och max i en minut.

Priset, inkl moms ligger på 4tkr. Ganska rimligt. Tillsammans med kontroller: under 10papp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-30 på 22:08, forgus31 säger:

Såg just detta när jag sökte om det redan fanns elmotortrådar. En annons på Maringuiden. gick inte länka till då den gått ut förstås. kopierade lite text istället:

Förbättringar / renoveringar Forgus 31:
Båten är under renovering. Dieseln är urplockad och elmotor installerad. Hela akterdelen har blivit sovplats. 800Ah batterier är monterade. 2000w 4-takts bensingenerator finns monterad som reservkraft. Renslipad botten och epoxybehandlad. Alla genomföringar bytta. Hela elsystemet utbytt.

 

Jag råkar ju ha just en forgus 31 och såg som fördel att hela akterbredden blivit sovplats. 3 m bred ormgrop! varför inte?. Kanske värt lite mer segling, Är det inte det vi ändå traktar efter? Nytändningmed mer segling?

Jag är verkligen ambivalent men ska ge renoveringen av MD11:an en renoveringschans men hoppas det går åt fanders he he! Eller jag säljer den och får lite deg till batteriövervakning, Elverk mm.

 

Nåja lite  bryggsnack kostar inget. Har kommit över 27 kWh lipoceller som kan plockas om till önskad spänning mellan 3-700V huga! 40V batteri med 196 37,5Ah celler kan bli 712 Ah 40V en riktig energistack, hälften kan räcka säg 350 Ah 40V dvs 14 kWh. Med energitätheten 200wh/kg blir vikten 70kg för 14 kWh-paketet (350 Ah). Ett tips är  att räkna Wh eller kWh för energibehov när man ännu inte vet apparatens spänning. Ah måste hela tiden räknas om. 12V gäller inte alltid. Ah x spänning ger Wh. T.ex 200Ah 12V 200x12= 2400Wh ellerr 50% av det 1200Wh. 1,2 kWh mao.

Försöker hålla mig under eller nära 50V kanske 48V för att  få en lämplig systemspänning för övriga förbrkare. Motorn som jag redan har är en fabiksny 15 kW 40V DC från en Atlettruck. Ett riktigt tungt as om än inte som en  Penta.  Gissar att de kompakta battericellerna ryms väl i båten om får bort dieseln och nyttjar utrymmen under stora akterkojen inkl.  motorrummet. Bra viktplacering om man nu ska optimera för bästa gång i sjö.  Plats för en  hjälpgenerator ombord söks. Gissar att Förpiken kan bli rätt val eller gamla motorrummet och en del celler under förpikskojerna väljs istället. Batterier är tyst energi.

 

Det är onekligen ett trevligt tankeexperiment och helt genomförbart som jag ser det just nu innan värsta rosenskimret skingrats. Jag hade samma tankar förra vintern som några nog  minns men nu har jag energin åtminstone i elektrisk form och en god bit på väg med eldrift i båten. Försöker f.t  känna på battericellerna och de känns helt rätt. En utmaning är att säkra cellernas överlevnad och brandsäkerhet och elektrisk dito. Säkringar, termistorer, larm, kylfläktar och säkerhetsbrytare. Troligen blir ett mikroprocessorstyrt system med  möjlighet till att skräddarsy det sättet jag väljer. Med sonens eventuella bistånd. Hans lön blir en tyst ut och infart ur hamn! 

 Några fler på MG är inne på elmotordrift  vad jag förstått. Hur ser det ut med  era projekt?

Lite distansgissningar: Vid 4  knop i stiltje gissar jag 3 kW effektåtgång. 14 kWh och 80% utnyttjandegrad =11 kWh räcker till 3timmar dvs 11M.  Sen letar man upp en brygga gärna med ett rött trefasuttag.   Med 10A säkring tar det runt sex timmar att ladda ur de 11 kWh man tagit ur batteriet. från elbilskörning är jag van vid at jag sällan nyttjar mer än halva kapaciteten. Segelbåt ger alla möjligheter att snåla på batteri får man  ha i tanken. Hellre slita ont i motvinden än inte ha energi till maövrering in till hamn. I värsta fall får man störa den goda tystnaden med "hjälpkärran"!

Då gör vi ett nytt försök eller hur? Björns snipa t.ex saknar väl den goda elektriska tystnaden. Eller? 

 

Om nån vet hur jag får tag i elforgusens ägare vore jag glad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, bhemac säger:

ME0909 ger 4,8hkr kontinuerligt och 15hkr max. De brukar ligga på dubbla effekten under några minuter och max i en minut.

Priset, inkl moms ligger på 4tkr. Ganska rimligt. Tillsammans med kontroller: under 10papp.

Bra pris när jag redan har den dyra delen. Bra att ta investeringarna stegvis då blir det inte så tydligt. Slutsumman vågar jag inte se. 

Nån  användare att hänvisa till månne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, forgus31 säger:

Slutsumman vågar jag inte se.

Men snälla, det är ju till båten ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den goda saken får det kosta. Självklart Behemac

Tänkte inte på det 

 

Hej då! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, forgus31 säger:

Såg att det fanns båda modellerna.modell 1114 är borstlös.

och till den hade man ingen motorkontroll längre. Inte min dag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som verkar mest intressant just nu är trots allt https://www.google.se/search?q=miromax+sail+motor+bldc&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj3jvPtuIXZAhUGjCwKHUifBNMQsAQIKg&biw=780&bih=378

 

Skrev ett ebrev då min registrering inte fungerade. Firman som säljer ligger i Litauen. Inte fel och de hör väl till EU? alltid bra vid köp att slippa momstrasslet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IGBT är en användbar komponent för switchning av stora strömmar. Den här klarar över 100A och 1200V. Självklar leksak i batterilådan och sätts på båtkontot förstås

 

https://www.elfa.se/sv/igbt-modul-semitrans-1200-semikron-skm75gb12t4/p/17101157?channel=b2b&price_crit=591&utm_source=criteo&utm_medium=cpc&utm_campaign=criteo_se_sv&ext_cid=drcrtaqsesv-na

 

kommer inom kort i brevlådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att bygga eldrift med det man råkar ha till hands just då är att det är mycket enklare att byta komponenter i en eldrift än att byta en dieselmotor till en annan. Man kan byta själva elmotorn enkelt utan att behöva bygga om hela systemet.  När batterierna kommer till vägs ände kanske en ny generation som är mycket effektivare har hunnit utvecklas.

Kolborstar kan förresten hålla mycket länge. Mycket beror på hur släta ytor de går mot. Att hålla korrosionen borta från ytorna så de inte sliter på kolen är viktigt.

 

Kan inte påstå att det blev många timmar körda med mitt experiment med en roddbåt, nederdelen av en Tomos utombordare, åtta anläggningsbatterier och en dc-motor från en löpmatta.

Borstmotorer är inte lika ljudlösa som PM-motorer så inne i båten lät det lite som en hushållsmaskin. Fast sett och hört från stranden så gled båten fram med en spöklik ljudlöshet. 4,5 knop med åtta seriekopplade 45Ah batterier gav mera räckvidd än man gitter sitta i en liten roddbåt.

 

Fast den båten var ett ett kul projekt och sedan dess har tankarna på olika elbåtsprojekt kommit och gått. Går och drömmer om en gammal segelkatamaran att bygga om till eldrift med en massa solpaneler på taket. Är det någon som har en gammal DaCapo eller Belo liggandes någonstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Faderullan säger:

Går och drömmer om en gammal segelkatamaran att bygga om till eldrift med en massa solpaneler på taket.

Varför inte en trimaran med solpanelerna mellan pontoner och skrov?

Spännande utveckling!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankarna om de möjliga ombyggnaderna förgyller tillvaron så man står ut tills båtsäsongen börjar. Smala skrov är modellen för liten energiåtgång. Ingenjören CG Pettersson såg till att båten fick skaplig fart med de små motorer som stod till buds. Med elmotor i petterssonbåt kan vi  utnyttja skrovtekniken. Kanotliknande skrov med batterierna på rätta stället så man slipper lära sig eskimåkonsterna föratt få den på rätt köl. En blyköl skulle få båten möjlig att rigga.

 

Enbart solcells och batteridrift kan lätt nu realiseras. Solcelller har fått bra pris. Några kvm solpaneler så är man självförsörjande med energi. 10 kvm solceller är ingen omöjlighet men ger lite okonventionellt formspråk. En utmaning för den som gillar att sticka ut om inte annat. Jag brukar säga att praktisk design är vackert när jag betraktar mina lösningar som aldrig varit nära en arkitekts skissblock men varför inte släppa in en formgivare nästa gång vi snickrar till nåt nytt.

 

Horisontella solceller ger för mycket skugga så en mast med solsegel kan bli modellen. Kan ju vindseglas också när det är mer vind än sol. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10m2 solpanel ger i bästa fall 6-8kWh/dygn, det är fortfarande lite.40m2 solpanelsegel skulle kunna ge runt 30kWh/dygn då börjar det likna något. Fast det blir nog mycket billigare med en liten diesel eller varför inte en Stirlingmotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast man laddar väldigt sällan från botten i batteriet. Typiskt med Czeron är att man duttar in ström under 5-6 timmar oftast under 7-8 kWh. Man får ecofot när man kör elbil och på sjön blir det ju mer segling och vem är så lessen över det. Nytändling på elverksfronten också då man ju huvudsakligen kör ecologiskt och kan spilla lite Co2 med skapligt samvete. Har märkt att lite motorstöd vid segling gör kryssbogarna mer rätvinkliga. ungefär som man ritar eller tänker sig vinkeln till nya benet. Med lite minimal batterikraft blir det som att segla i medström gissar jag. Kanske  kan bli en Tjörn Runt

på äldre dar när ingen hör nån motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, forgus31 säger:

Typiskt med Czeron är att man duttar in ström under 5-6 timmar oftast under 7-8 kWh.

Kan bli tuft i skärgården! Men vill MP sitta kvar i riksdagen kanske de monterar eluttag på öarna. ;)

--

När vi satte in bergvärme en gång i tiden så beräknades värmepumpen för att ge 92% av energibehovet. Att kunna ge 100% skulle kosta mer än 50% mer. Istället fick vi spetsa först med olja senare med pellets.

Ungefär så tror jag man får resonera om eldrift, låt den klara kanske 90% och resterande med fossila bränslen, 100% el är inte lönsamt.

Att kunna ta sig in/ur hamn med el i normalfallet tycker jag känns lockande. Det kommer också att väsentligt minska slitaget på motor, På Göta älv får jag köra diesel, det spelar ingen roll, det är ändå deprimerande.

Alternativet till diesel är ju en bensinare som körs på Alkylat. Det blir dyrare per mil men tystare och trevligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, bhemac säger:

När vi satte in bergvärme en gång i tiden så beräknades värmepumpen för att ge 92% av energibehovet. Att kunna ge 100% skulle kosta mer än 50% mer. Istället fick vi spetsa först med olja senare med pellets.

80-20-principen

För att nå de sista 20 %:en krävs 80 % mera

pengar

tid

arbete

etc.

etc.

 

Ursprungligen var det Vilfredo Pareto som visade att 20% av den italienska befolkningen ägde 80% av egendomen.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår nya varvtalsstyrda bergvärmepump försökte förra vintern klara sig utan stöd av elpatron. Det frös ner berget som tinade mitten av juli. Men billigt blev det åtminstone halva vintern. Nu går det ner -6 grader och upp -4 grader från berget mrrn det värmer ändå.I sommar blir det väl fruset framåt augusti. Sommartid känns det fel att hämta upp minusgrader att värma huset med. Jag är på jakt efter en luftvatten-värmeväxlare av lite kapacitet för att modda den till luftvärmepump. Sparar på energin i berget samtidigt som jag får billigare drift. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man sparade på var förstås borrhålet vilket nya pumpen visade. Snålhet vinner sällan i längden. 145m borde ha varit 200m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, forgus31 säger:

Jag är på jakt efter en luftvatten-värmeväxlare av lite kapacitet för att modda den till luftvärmepump.

Areotemper. Finns tex på Blocket. Jag har en från ett torkrum i ett hyreshus, effekt drygt 30kW.

Tanken var att göra AC av den mha brinevattnet från värmepumpen.

Vi provkörde den i källaren, jodå det blev kallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, bhemac säger:

Areotemper. Finns tex på Blocket. Jag har en från ett torkrum i ett hyreshus, effekt drygt 30kW.

Tanken var att göra AC av den mha brinevattnet från värmepumpen.

Vi provkörde den i källaren, jodå det blev kallt.

Gott tips. Väljer jag stor modell klar den sig bättre med tyst långsamgående fläkt. Det som händer med iskallt vatten i rören, -8 grader som värst gör att man får planera för problem när luftens fukt kondenserar och fryser ihop konvektorn. En lagom shuntning fixar detta. De var inte svindyra som jag trodde. bra att passa på innan alla med igenfrysta berg ställer sig på kö. Det kommer förr eller  senare.  Fruset berg ger dålig vattenrörelse i berggrunden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...