Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

1 timme sedan, bhemac säger:

Alla ombord som betalar  är passagerare.

 

Njae, är inte så säker på det. Enligt fartygssäkerhetslagen 1 kap 3§:

Som passagerare räknas varje person ombord utom
1. befälhavaren,
2. övriga ombordanställda,

...

Man kan alltså inte vara ombordanställd och passagerare samtidigt. Om jag som enligt avtalet är ombordanställd dessutom betalar min del för seglatsen är jag alltså inte passagerare. Då lär jag ju vara "paying crew" och inte "paying passenger"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Ferusa säger:

2004 hamnade den svenska båten S/Y Merengue i sjönöd utanför Sottland på väg till Västindien  med "paying crew". Detta ledde till ett rättsfall i Sverige, och vad det innebar att vara "paying crew", och vad det medförde när det gäller certifikat, behörighet etc. Den som vill fördjupa sig i det här kan läsa domen på länken

 

http://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD009534.htm

 

Där finns en hel del att beakta innan man annonserar om långsegling och "paying crew", oberoende av vad man tar betalt per dag

 

Faktiskt riktigt intressant läsning. Tack för länken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Skoter säger:

Vad behöver man för behörighet för att segla jorden runt med betalande passagerare  och en svenskregistrerad båt.

Fartygsbefäl klass 3 eller 4. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Alla ombord som betalar  är passagerare.

 

Det kanske det kan vara även om det verkar överdrivet. Men kan skepparen i tingsrätten visa att ett segelställ gick åt och skrotades efter resan så är det väl ok.

La ingen juridisk värdering alls i det så där har jag ingen idé. Tänkte mer som svar på att de verkade vara många som tyckte de var dyrt. Och det är de kanske med. Men tror sånt slits mer på en sådan färd än vad de gör hemma då fokus försvinner mer efter ett par dygn till havs med yvigt väder och lite sömn. Vi åkte i höstas skagen Skottland och natt sex var det mindre trim än dag ett. Och då är ju det inte ens en tredjedel av färden. För med den tidsramarna blir de nog många seglade heldygn . 

Redigerad av makke_the_muss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sen jag blev segelbåtgubbe har jag ju lärt känna lite vänner som åxå seglar.

När jag hakar på deras båt brukar jag se till att betala för mat, dryck, hamnavgifter och ofta restaurangbesök.

huuuu... får nog passa mej för att berätta för nån som kan få veta vilka båtar/båtägare det kan röra sig om..

fast "betalande" kanske beryder raka transaktioner derekt till båtägaren.

Om mina transsktioner inte klassas "betalande".... så kan ju bidrag ges som "gåva" till ägarens partner..

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

en jag blev segelbåtgubbe har jag ju lärt känna lite vänner

Det finns inga problem med det, tvärtom.

Men man ska inte annonsera efter paying crew eller ta betalt av folk man inte känner och göra turer på flera veckor.

Jag åker ibland ut med folk som vill öka sina kunskaper men det händer att jag tar ut folk i min båt för att tex lära ut radar. Men det är inget problem, jag bedriver undervisning och det jag tar betalt för är just undervisningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, bhemac säger:

Det finns inga problem med det, tvärtom.

Men man ska inte annonsera efter paying crew eller ta betalt av folk man inte känner och göra turer på flera veckor.

Jag åker ibland ut med folk som vill öka sina kunskaper men det händer att jag tar ut folk i min båt för att tex lära ut radar. Men det är inget problem, jag bedriver undervisning och det jag tar betalt för är just undervisningen.

Just det.. ett hål till. Seglingskurs jorden runt kan "man" ju hålla.

Då blir "bara" ebm och skattemyndugheten inkopplat.

Dom ska ju ha "sysselsättning" dom åxå.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, Caribic410 säger:

Just det.. ett hål till. Seglingskurs jorden runt kan "man" ju hålla.

Nix. Den går inte. Sverige, enstaka elever under begränsad tid samt att det ingår i en verksamhet som bedriver tex navigationsundervisning.

 

I så fall är det mycket bättre att jag medföljer som lärare....

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, bhemac säger:

Nix. Den går inte. Sverige, enstaka elever under begränsad tid samt att det ingår i en verksamhet som bedriver tex navigationsundervisning.

 

I så fall är det mycket bättre att jag medföljer som lärare....

Det kan ju verka lite magstarkt att betala någon för att få utbilda hen och dessutom arbeta som besätning. Ska man dessutom ha med sig tre brtalande lärare/besättningsmedlemmar blir det hela ännu märkligare. :)

 

Sedan har jag för mig att Lars Hässler råkade illa ut vid någon olycka, men minns inte vad det rörde sig om. Frågan är hur han fixar sina resor rent juridiskt i dag. 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Volvo_Penta säger:

Man kan alltså inte vara ombordanställd och passagerare samtidigt.

Precis. Och det finns inget som heter "betalande besättning".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, bhemac säger:

Precis. Och det finns inget som heter "betalande besättning".

 

Prova att översätta benämningen "Paying crew". Jag tror faktiskt att Du hamnar ganska nära benämningen "Betalande besättning".

 

Att Du anser att det inte finns någon sådan benämning tror jag världen överlever. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, Mackey säger:

...

Frågan är hur han fixar sina resor rent juridiskt i dag. 

 

Mackey

 

Det är vi tydligen flera som klurar på... :)

 

Kanske Hr Hässler inte vill berätta det för omvärlden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

Jag tror faktiskt att Du hamnar ganska nära benämningen "Betalande besättning".

Som inte förekommer i lagtexterna heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, bhemac säger:

Som inte förekommer i lagtexterna heller.

 

Vilket ingen heller, mig veterligen, påstått i denna tråd. Det förtar dock inte fakta att "Paying crew" faktiskt betyder "Betalande besättning". Att översätta det till något annat får nog även Du problem med.

 

22 timmar sedan, bhemac säger:

Precis. Och det finns inget som heter "betalande besättning".

 

Benämningen "betalande besättning" förekommer 11 gånger i den länkade domen rörande S/Y Merenge...

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

Benämningen "betalande besättning" förekommer 11 gånger i den länkade domen rörande S/Y Merenge...

Imponerande, har du kommit fram till detta alldeles själv?

Och hur förändrar det saken? Är det inte fortfarande otillåtet att transporter betalande personer på ett fartyg inte är klassat som passagerarfartyg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, bhemac säger:

Imponerande, har du kommit fram till detta alldeles själv?

Och hur förändrar det saken? Är det inte fortfarande otillåtet att transporter betalande personer på ett fartyg inte är klassat som passagerarfartyg?

Det blir ju väldigt tydligt varför ts ber dom ev intresserade att mejla.

Det finns folk som aldrig skulle:

köpa något av en privatperson

Anlita annat än märkesverkstad

mm. mm.

Samma gäller nog när men vill åka båt.

Vissa köper upplevelser enast via företag.

Några kan ju inte ens uppleva något om inte något företag talat om vad som ska upplevas.

Andra gör tvärt om. Tror inte dom olika "marknaderna" tär på varandra.

Vad gör den här frågan så upprörande?

Ja.. regler e regler.. men what a fuck..

Jag förlorar nog ingenting pga att någon får 100000kr av någon annan.

Att det ska läggas en djävla massa av allmännyttans pengar på lagstiftning och verkställande på ett sånt här "ickeproblem" (spekulation) irriterar faktiskt mer och "tär".

Ja... "tänk om alla skulle"... ja tänk om alla skulle reparera bilar svart då?

Då skulle Sverige gå i konkurs.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller charterbolag som struntar i lagstiftningen på det vis som ex.vis ägarna till S/Y Merenge gjorde blir det ju fråga om illojal konkurens, lite som svarttaxibolag eller svarta byggfirmor som snor jobben av de som följer reglerna och betalar skatt.

 

Om en privatperson vill ha sällskap/besättning och få lite av sin välutrustade båt betald ser jag inget större problem eftersom målgruppen troligtvis inte är densamma som charterbolagens, precis som Caribic410 redan påpekat.

 

Mackey

 

PS

Det blir väl egentligen bara den första veckan som är olaglig att ta betalt för, sedan känner man ju båtägaren...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Mackey säger:

När det gäller charterbolag som struntar i lagstiftningen på det vis som ex.vis ägarna till S/Y Merenge gjorde blir det ju fråga om illojal konkurens, lite som svarttaxibolag eller svarta byggfirmor som snor jobben av de som följer reglerna och betalar skatt.

 

Om en privatperson vill ha sällskap/besättning och få lite av sin välutrustade båt betald ser jag inget större problem eftersom målgruppen troligtvis inte är densamma som charterbolagens, precis som Caribic410 redan påpekat.

 

Mackey

 

PS

Det blir väl egentligen bara den första veckan som är olaglig att ta betalt för, sedan känner man ju båtägaren...

Hmmm.:)

Det är väl relativt. Många gifter sig ju i stort sett första gången dom ses irl.

Så om trådskaparen håller bra mejlkontakt innan avfärd.. så e dom väl i stort sett bröder från start.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Mackey säger:

Det blir väl egentligen bara den första veckan som är olaglig att ta betalt för, sedan känner man ju båtägaren...

Nice try! ;)

 

Jag har träffat ganska många som vill köra fiskecharter och kanske lagt mer än 50tkr för att uppfylla kraven. Vanliga människor med vanliga jobb som lagt sina sparpengar på något som kanske ger en liten vinst. Det är inte svårt att förstå att de är förbannade på andra som skiter i regler och därför kan tjäna mer pengar. 

Regler är regler i ett civiliserat samhälle, tycker man inte om dem så får man försöka ändra reglerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen att det finns en lucka i lagen här, eller kanske tvärt om. Om jag köper en bil och vill göra en långresa genom Europa med den, så står det mig fritt att annonsera efter folk som vill dela på resekostnaderna och upplevelserna, och även "jobbet" med att köra bilen i skift. Det är ingen kommersiell verksamhet, oavsett om jag känner personerna innan eller inte. Man går samman och delar på upplevelser och kostnader. Det är rätt ordentligt löjligt att man inte kan göra exakt samma sak med en båt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, raol säger:

Jag tycker personligen att det finns en lucka i lagen här, eller kanske tvärt om. Om jag köper en bil och vill göra en långresa genom Europa med den, så står det mig fritt att annonsera efter folk som vill dela på resekostnaderna och upplevelserna, och även "jobbet" med att köra bilen i skift. Det är ingen kommersiell verksamhet, oavsett om jag känner personerna innan eller inte. Man går samman och delar på upplevelser och kostnader. Det är rätt ordentligt löjligt att man inte kan göra exakt samma sak med en båt.
 

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/uberpop-ar-olaga-taxitrafik/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uber Pop är nåt helt annat än det jag beskrev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Lintott säger:

 

 

 

 

Jag tror som sagt inte det här är rätt forum för ts... men vi gör ju gemensamt i alla fall allt i vår makt att hålla tråden aktuell.

Undrar om RMJ fått några "riktiga" svar.?

Det får vi ju inte veta men... vi kan ju spekulera och kanske gissa oss till hur många charterbolag han fått att gå i konkurs.

Ja regeringen borde åka på konferens å tillsätta en arbetsgupp, komission, landshövding, generaldirekrör. Anställa fler poliser och fler inom EBM... för att komma åt det här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om an gemensamt köper en båt och delar på alla kostnader.

Alla nyttjar inte båten lika mycket och någon blir ägare till/ behåller båten efter att delägarskapet är över, tar han om både löpande kostnader, besvär men även nöjet.

Då är det ju hur rimligt som helst att alla inte betalar exakt samma vare sig före, under och efter resan/resorma.

Då måste man nog inte känna varandra och visst kan man väl äga så utan att ha bolag.

Vet ju många som delar pendlarbil just så.

Bara dom i gruppen kan ju åxå både njuta av och reta upp sig på millimetrorättvisor ombord.

Lägger man upp det så... kan myndigheterna göra något?

Om inte... jag orkar aldring krångla och klura.. men det finns ju flretag som lusläser inte minst skattelagstiftning och letar mer eller mindre moraliskt riktiga kryphål... hitta och testar.

Då pratar vi riktiga transaktioner.

Jag menar. Är det inte bara en pappersprodukt och hur man lägger upp det?

Jag bara drog till med nåt och vet inte om det skulle hålla men det finns säkerligen upplägg.. som inte behöver vara mer än muntliga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte utifrån arbetsuppgifter ombord bestämma om man är passagerare eller besättning ?
Om jag måste hålla vakt mellan 24.00 och 4.00 varje natt, skrubba däcket varannan dag, skala potatis och diska, hjälpa till att slå när befälhavaren beordrar, då är jag knappast en charterturist utan en hårt arbetande besättningsman.

 

Eller tänker jag fel ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant vändning i tråden.

Det som myndigheterna bryr sig om är framförallt några småsaker.

1. Om någon tjänar pengar på aktiviteten så skall det betalas skatt och avgifter. Annars blir det som ovan nämnts svartjobb.

2. Säkerheten. Om någon tjänstemässigt erbjuder en aktivitet så skall vissa regler vara uppfyllda för att inte ställa till det.

3. Gränskontroll har ju tillkommit som ett bekymmer på senare tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bl.a två saker HD hänger upp sig på.

1. Man får inte annonsera, det är tänkt att relationen ska finnas innan och inte skapas i och med att man annonserar för resan.

2. Man får inte i förväg bestämma ett visst belopp som ska betalas per dag eller vecka utan kostnaderna delas under resan vartefter dom dyker upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Skoter säger:

Det är väl bl.a två saker HD hänger upp sig på.

Japp, det som gör att resan blir kommersiell.

 

2 timmar sedan, jan_af_lisoe säger:

Kan man inte utifrån arbetsuppgifter ombord bestämma om man är passagerare eller besättning ?

Visst får de finnas en skäligt stor besättning, men om de betalar för sig är de passagerare.

--

Det man lätt glömmer är att det är ett fartyg och att det då finns en rad bestämmelser man ska följa typ redaransvar, befälhavaransvar, bemanningsföreskrifter, sjösäkerhetslagstiftning mm mm. Uppfyller man dessa så är det ju inga problem.

Motsvarande bestämmelser finns inte när det gäller en bilresa i Europa.

 

De regler som finns för fartyg finns sedan långt tillbaka och de är i de flesta fall internationella.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtidigt är de flesta av regleringarna för sjöfart antika, och utformade för en helt annan situation än dagens. En tid då nästan all sjötrafik var yrkesmässig och med helt andra förutsättningar när det gäller säkerhet och krav på besättningskompetens. I dag ser det inte ut så, men reglerna är kvar i en forntid. Trist!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...