Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Botved

Elektrisk toalett, erfarenhet.

Rekommendera Poster

Många inlägg finns angående eltoa men jag skulle behöva lite input. Många jag pratat med klagar på ljudnivån, andra är bekymrade för krångel vis stopp i kvarnen.

Hur ser era erfarenhet ut? Ska man köpa för 6000:- för att få en vettig konstruktion eller funkar 2000:- modellerna? Vad skiljer mellan de dyra och de billigare? Vi använder båten mycket och det finns inget intresse av att meka toa under sommaren.

Önskar således era erfarenheter, både + och - och gärna rekommendation om fabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är väl om du får input från såna som har haft både 2000kr och 6000kr toa.

Hursom, i min första segelbåt sitter en eltoa från biltema. Tror den hade kostat några hundralappar. Den hade suttit installerad i 4 eller 6 år när jag tog över båten.

Jag hade den kvar i 6 år, 1 år själv då jag var ute "hela tiden" och toaletten användes flitigt. De 5 senare åren var båten uthyrd ca 10v/år. Hur mycket toan användes under den tiden vet jag inte men den funkade firtfarande klockrent förra sommaren då båten fick annan hemort.

Ljudnivån.. det låter när kvarnen går.. hur mycket är inget jag tänkt på.. det låter som det låter. Ingen aning om dyrare låter mindre.

De vibbrationsljud kanske går att bygga bort en del om man installerar med nån slags gummiupphängning eller så.

Ljudet skulle väl kunna vara störande om toan användes extremt mycket på nätterna när det är helt lugnt och vindstilla men någon sekunds spolning ev 1-5 ggr/ natt upplevde inte jag som mer störande än kluck och eller vind..

Om biltemas håller så bör väl vilka andra elto-or som helst hålla-måttet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en s.k. "tyst" eltoa med separat vattenpump för ljudets skull.

Men den är inte alls mycket tystare än alla andra (och värd extrapengen), men som sagts ovan - det låter bara några sekunder vid spolning. Ligger man precis intill en båt med eltoa och är vaken på natten när det är tyst KAN man höra den, men det är inget jag stör mig på. Då nattbesöken ofta är "små" så väntar vi själva inte sällan med spolningen till morgonen.

 

Stopp i kvarnen har jag aldrig råkat ut för, trots 4m 25mm avloppsslang till tanken. Snarare är just kvarnen en sak som gör att stopp senare i t ex en klen slang (som min) förebyggs, till skillnad från manuell toa. Och det som kvarnen inte klarar (har dock aldrig hänt mig) blir ju kvar i holken.

 

Jag skulle rekommendera eltoa alla dagar i veckan, och jag tror inte det är så stor skillnad på dyr och billig i funktion. Däremot storlek på holken och en del andra parametrar kan vara nog så prisbestämmande. Hel/halvspolning är också ett plus eller något annat (helt manuell) så man slipper slösa onödigt mycket vatten för de "små" besöken, och fylla toatanken mer än nödvändigt.

 

Är det långt till spolvattenintaget (>1-2 m) är en backventil på den slangen att rekommendera, för att spolvattnet skall komma med en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, IngemarE säger:

Jag skulle rekommendera eltoa alla dagar i veckan, och jag tror inte det är så stor skillnad på dyr och billig i funktion. Däremot storlek på holken och en del andra parametrar kan vara nog så prisbestämmande.

Håller med. Jag valde en lite dyrare med plats för en karl. 

I sommras tillbringade jag en del tid i båten och använde följaktligen toaletten en del. Jag frågad min båtgranne, som också var en del i båten, om han hörde min toalett. Aldrig sa han. Men ombord på min båt hör jag den.

Tanken är att den ska få en mjuk fastsättning. Vattenpumpar brukar jag skruva fast i en träplatta som limmas med minst centimetertjock PU-gegga. Ska göra samma med toaletten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni ger precis dom svaren jag hoppades på. Anledningen för oss är just att avvärja risken för stopp. Vi har sugtömning i båten och såg att sugröret på nya tanken bara har en invändig diameter på lite mindre än 30mm vilket gör mig lite orolig för stopp vid tömning.  Att ingen av de ni provat har strulat känns jättebra. En fråga till IngemarE: vilken toa har du som har separat vattenpump? Eller är det vanligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte den på Hjertmans för många år sedan, vet inte exakt modell. Hade jag valt idag hade jag valt en med ännu större holk - man blir oftast inte mindre med åren. Sedan har jag byggt en egen styrelektronik med hel/halvspolning istället för originalet, då det på den tiden var rätt ovanligt med halvspolning på båttoa.

 

Ang. sugtömning: Kvarnen gör att det som hamnar i toatanken redan är pulveriserat. Vi har ju dessutom bara 25mm invändig diameter redan mellan toa och tank (och dessutom 4m). Du kan ju ev. kolla om du kan uppgradera till en standard 38mm. Annars är det viktigaste att ha bra diameter på avluftningen så inte tanken säckaer ihop under sugtömningen. Tror 19mm är minimum. De små "toatanksventilatorerna" man kan sätta genom skrovet har dessutom oftast för liten öppen area. Sätt istället dit en vanlig genomföring och lägg slangen i en båge på insidan.

 

Jo, förresten - jag har råkat ut för ett stopp. Det var antagligen efter att jag inte spolat igenom ordentligt med vatten på hösten så hela min långa slang var inte helt tom. Vid första spolningen på våren efter sjösättning kom det nämligen först inte igenom någonting, men det släppte efter 10 min (troligen när den intorkade skiten blötts upp).

 

Efter detta spolar jag toan 5-10 ggr med rent vatten det sista jag gör innan den tas upp på hösten (och sedan vinterkonserveras, förstås).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaletten jag köpte heter Masterflush 7160. Den kan även fås för färskvattenspolnig och heter då Masterflush 7120, den senare har magnetventil istället för vattenpump. Priset brukar vara detsamma. Pga tidspress köpte jag sjövattenmodellen. Har man en spolpump (eller gott om färskvatten) så väljer man färskvattenmodellen. Sen sätter man en extra knapp så att man kan köra "kvarnen" separat dvs "spola" utan att fylla tanken med vatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara goda erfarenheter Masterflush 7021. Haft den tre säsonger. 

 

Hade tidigare en Jabsco Lite Flush. Kastade ut den efter en säsong. Det var två problem som orsakade bytet. Det första var ljudnivån. (Kanske fel på vårt exemplar). Det andra var att det inte gick att styra mängden spolvatten. Detta ledde till att hålltanken fylldes orimligt fort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tvingades byta toalett lite plötsligt men innan det har jag under några år pratat med folk som har eltoa. Det behövs bara en enkel fråga: "Skulle du byta tillbaka till en vanlig om du skulle behöva byta". Prova den frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, bhemac säger:

Toaletten jag köpte heter Masterflush 7160. Den kan även fås för färskvattenspolnig och heter då Masterflush 7120, den senare har magnetventil istället för vattenpump. Priset brukar vara detsamma. Pga tidspress köpte jag sjövattenmodellen. Har man en spolpump (eller gott om färskvatten) så väljer man färskvattenmodellen. Sen sätter man en extra knapp så att man kan köra "kvarnen" separat dvs "spola" utan att fylla tanken med vatten.

 

Nu behöver man inte ha färskvatten till färskvattentoaletten, det är idiotiska namn på två toaletter med olika konstruktion. "färskvattenvarianten" behöver trycksatt vatten medan "sjövattenmodellen" har pump men bägge kan köras på sjö eller färskvatten. Jag har en helt ny billig eltoalett i min Coronet 32 jag köpte i vpras med tveksam funktion och tänker byta till Masterflush för "färskvatten" men köra med sjövatten, "färskvattenvarianten" är lite smartare och bättre än den något enklare "sjövattenvarianten"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack till er alla. Masterflush 7120 verkar vara ett bra alternativ nu när jag fick veta att den inte behöver färskvatten " en extra knapp så man kan köra kvarnen separat" hur görs det? Behöver man då trycka på bägge knapparna när man önskar vatten vid spolningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör nästan alltid med färskvatten (=Vänern) fungerar kalas!

Det man slipper med färskvatten är den dåliga lukt som det verkar bli med saltvatten.

Det man kan fundera på är en extra färskvattentank för spolning. När den är slut så är det dags att tömma toatanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglar i Mälaren så vi har sötvatten normalt utom fyra veckor på semestern. Vi har aldrig haft problem med lukt i våra manuella toaletter så det är inget vi ens funderat över. Jag trodde "färskvattenmodellen" inte tålde saltvatten men det var ju bra att det bara har med tryckvatten att göra för det har vi bara på sjövatten i vår båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har erfarenhet av Johnson eltoa? I reklamen säjs den vara extra tyst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Botved säger:

Stort tack till er alla. Masterflush 7120 verkar vara ett bra alternativ nu när jag fick veta att den inte behöver färskvatten " en extra knapp så man kan köra kvarnen separat" hur görs det? Behöver man då trycka på bägge knapparna när man önskar vatten vid spolningen?

 

Det finns redan sådan funktion med dubbelknappspanelen, längs ner på sidan jag länkar till finns manualer som beskriver bägge typerna av toalett.

https://www.dometic.com/sv-se/se/produkter/hygien-och-sanitet/sanitet/toaletter/dometic-masterflush-7160-_-25300

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Botved säger:

Vi seglar i Mälaren så vi har sötvatten normalt utom fyra veckor på semestern. Vi har aldrig haft problem med lukt i våra manuella toaletter så det är inget vi ens funderat över. Jag trodde "färskvattenmodellen" inte tålde saltvatten men det var ju bra att det bara har med tryckvatten att göra för det har vi bara på sjövatten i vår båt.

Färskt sjövatten ger inte dålig lukt. Det är om det står sjövatten i toan när du lämnar båten några dagar som det det blir dålig lukt. I ditt fall verkar du bara lämna båten när den ligger i hemmahamnen och då är det ju färskvatten (Mälarsjövatten)  som inte luktar. Så i ditt fall kommer det inte att bli luktproblem med sjövattenansluten toa.

Jag har hemmahamn med saltvatten. Jag löser luktproblemet genom att hälla i någon liter färskvatten i toan  innan båten lämnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har hört det på olika forum men det verkar inte lukta illa i alla båtar. Våra kompisar som ligger i Östersjön har inga problem ( vad dom vet) trots sjövatten i toan. Många båtar som har gammal installation med gamla slangar har ju en viss lukt. Är detta beroende av sjövatten fast dom inte fattat det? Generellt tycker ju många att båtar utan tos har en "fräschare" känsla inombords. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min toa kör en "slutspurt" utan vattenpumpen någon sekund efter 5 sekunder för att tömma holken så där inte står vatten. Tror det löser problemen ni pratar om - om det är ett problem.

 

(Jag har sedan en separat knapp om jag vill förfylla den innan "besöket").

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma sätt som vi alltid gjort men på manuellt vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du läst i trådar om elektriska toaletter har du säkert redan läst mina romaner angående dessa.

 

Men någorlunda kortfattat, jag hade en Nimbus i många år, första tiden med manuell Jabsco/Par toalett, i denna (jokerventilen) fastnade hårda klumpar med fekalier, då en besättningsmedlem envisades med att producera sådana, den toan byggdes om med en elektrisk pump och kvarn, från Seasea, alltså porslinet behölls men pumpen byttes. Sedan dess inga problem alls. Jo den väsnades litet, ett morrande ljud, som så fick resonans i båten. Men inga mer problem med "harlortar" som fastnade i jokerventilen.

 

Nuvarande båt hade en likadan Jabsco/Par manuell toalettstol, fast med den större skålen. Det var trångt på toa, och besättningsmedlemmen som producerade harlortarna fortsatte med detta tilltag, och dessa fastnade ju ånyo i jokerventilen.

Nu köptes en helt ny toalettstol, elektrisk, även den på Seasea, med Johnsonpump,  men en mindre skål av standardstorlek, det blev mer plats att vistas inne på toan och pumpen med kvarn maler effektivt sönder fekalierna. Nu uppstod ett annat problem, med inkommande spolvatten, inte sällan kommer det med diverse sjögräs och trådalger in i spolvattenintaget och sätter igen spolpumpen och spolmunstycket under sittningen.

Särskilt besvärliga är de bruna trådalgerna som ser ut som "Malacos kolasnören" dessa trasslar till och stoppar upp vattenflödet effektivt. Men under den gågna säsongen monterades det en enkel sil/vattenfilter på slangen, sedan dess inga problem.

Ljudnivån... tja om man är lättväckt vaknar man ju nattetid om nån annan spolar, om  man nu inte vaknat innan av att besättningen går upp ur sina kojer. "Utomhus" låter det som ett moderat brummande, jag har hört samma ljud från grannbåtarna, så klart kan man inte vara 100% diskret med grannarna i hamnarna. Även grannbåtarnas pentrypumpar brukar man ju höra.

 

Skall väl också nämna att vi verkligen använder toaletten till det den är avsedd för, både stora och lilla behovet, alltså både tarm och blåsa töms i denna. Dagtid i gästhamn använder vi ju toan i land om den är fräsch. Vi har septiktank som vi i första hand försöker tömma på därför avsedd plats, om sådan finns. Mer om det i en annan tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som en fortsättning på den här tråden så är jag nyfiken på hur mycket mindre vatten som förbrukas med eltoa jämfört med manuell. Om man vänder på det, hur många fler spolningar kan man göra innan hålltanken behöver tömmas igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alls säkert att det går åt mindre mängd vatten i en el-toa.

Hur mycket vatten använder du i din nuvarande toa?

Vi använder 0,3 l för en pink och 1,6 l för en skit. Eltoor använder mer än så.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis min tanke. Vi förbrukar nog också extremt lite vatten i vår manuella toa. Därför tyckte jag det var intressant med funktionen att kunna köra spolvatten och pump separat så man kan välja vattenmängd. Läste på någon toa att min vatten / spolning var 1,2 liter och tycker det låter mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På biltematoan bestämde man själv hur länge spola.

Stängde av vatten in.. så spolade man endast ut. Öppna spola in..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att pratat med "el-skitare" så verkar vattenförbrukningen vara ungefär densamma för el/manuell. Framförallt kan man påverka detta, främst genom att kunna pumpa utan vatten.

Den manuella toaletten har ofta en nackdel med att den har en grövre slang och att det går åt mera vatten för att slippa "reject". Lång slang, högt placerad tank och dålig jokerventil försämrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spola snålt planera bajsandet.. nu kommer det riktiga skitsnacket, låter kanske nördig (nödigt), men jag tror nog fler suttit på toan och funderat...

Mängden spolvatten som går åt beror ju i de flesta fall på hur länge man trycker på spolknappen.

När man bajsar kan det ju vara bra att sikta rätt! Bra om man kan träffa rätt i mitten, i hålet, då går det åt mintre spolvatten, eller hur?! Ja väldigt basic... Toapapprets mängd och kvalitet påverkar ju också vattenmängden. 

Att generellt prata om mängden spolvatten och försöka att jämföra el- och manuella toaletter är ju svårt, man kan ju ta reda på hur många liter spolvatten pumpen ger per tidsenhet, men om man nu måste spola mycket för att få skålen ren faller ju dom beräkningarna. Skall det vara mindre mängd vatten under högre tryck, eller en större mängd med lägre tryck...? Tja det beror ju på skålens utformning och fejaliernas densitet och kladdighet, som sagt vi är nu nere på "kiss och bajsnivån" men det känns som om vetenskapliga beräkningar inte håller då det finns för många tekniska som persoliga parametrar att ta hänsyn till.

 

Ja sedan måste ju också slangen mellan toans pump och tanken bidra till hur mycket vatten man förbrukar vid varje spolning.

 

Det har hänt att det blivit ett mindre stopp i toan eller slangen mot tankern och toaskålen varit fylld upp till bredden med kontaminerat spolvatten. Har då upptäckt att pumpen funkar, men den drar in mer spolvatten än vad den pumpar ut. Då har jag strypt flödet genom att delvis stänga kulventilen i bordsgenomföringen. Då kan man ju tömma skålen iallafall. Ja detta har ju hänt då ovana toaanvändare använt för mycket, eller fel papper. Det fanns ett tag en rulle med "torky" tillgänlig på toaletten, den rullen är nu borta, dågäster ombord slängde torky i toan... Så blir det stopp.

Men det är nackdelen med dessa kombinerade spol- och tömningspumpar, där respektive impeller är montarade på samma axel, det går alltså inte att köra dem var för sig.

Och att helt stänga av flödet till en impellerpump är inte så bra, dom tål inte att gå torrt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Mackey säger:

Vi använder 0,3 l för en pink och 1,6 l för en skit.

"En vuxen producerar 1,5 kg urin/dygn. Mängden ligger mellan 1,0 - 1,7 kg, svettas man tex blir mängden något mindre. Men 1,5 kg används som norm. Sen producerar man 0,1 kg fekalier (torrvikt). Sen spolar man 4 gånger lite och 1 gång stort."

Spolning 4x0,3 + 1,6 = 2,8lit/dygn/peron

1,6kg avfall och 2,8lit spolning  = 62lit/vecka för 2 pers.

Eller kör ni gemensam spolning?

"Kom nu älskling så ska vi bajsa"

--

Eltoans vattenpump ger ca 12lit/min. Pinkspolning, 2 sek = 0,4liter. Stor spolning: 5 sek dvs 1 liter, totalt 2,6liter/dygn/pers. Det tar lite tid innan vattnet kommer så den totala vattenmängden blir nog lite mindre. Hursomhelst, det är ingen avgörande skillnad mellan manuell och elektrisk toalett.

Jag har testat lite och sätter ett par tidrelän, ett för "stor" och ett för "liten".

Någonstans typ flyget spolade först lite, sen tömde och avslutningsvis spolning. Måste studeras!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju inte tittat på så många olika typer ännu men finns det både de som har olika knappar för vatten resp kvarn/pump och de med gemensam tömningspump och spolpump? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om el-toan ska underlätta för alla ombord så bör det ju inte krävas en massa instruktioner för hur länge man ska trycka på vilken knapp och i vilken ordning man ska trycka på de olika knapparna.

 

Jag tycker de el-toor som har knappar för stor och liten spolning är bra. Ett knapptryck och toan sköter resten. Inget krångel och ingen utbildning. Annars kan man lika gärna utbilda i handspolning.

 

En jag ser framför mig hade fyra knappar; storspol, lillspol, tömning och fyllning.

Stor- och lillspol var automatiska medan tömning och fyllning gick så länge man tryckte. Tyvärr minns jag inte fabrikat.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...