Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Botved

Elektrisk toalett, erfarenhet.

Rekommendera Poster

Under alla år jag haft Jabsco med handpump har jag aldrig besvärats att sjögräs eller liknande kommit med spolvattnet, trots avsaknad av sil. Tror således inte att det blir något problem i framtiden heller, om jag bygger om eller byter ut nuvarande till elstol. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, sangris säger:

aldrig besvärats att sjögräs

Det har jag aldrig heller, vare sig med motor eller toa trots att jag aldrig haft några sjövattenfilter.

Skulle problemet uppkomma så är det ju enkelt att sätta in ett filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, sangris säger:

Under alla år jag haft Jabsco med handpump har jag aldrig besvärats att sjögräs eller liknande kommit med spolvattnet, trots avsaknad av sil. Tror således inte att det blir något problem i framtiden heller, om jag bygger om eller byter ut nuvarande till elstol. 

 

5 timmar sedan, bhemac säger:

Det har jag aldrig heller, vare sig med motor eller toa trots att jag aldrig haft några sjövattenfilter.

Skulle problemet uppkomma så är det ju enkelt att sätta in ett filter.

Det beror väl på att jag ofta går in i naturhamnar på grunt vatten samt att intaget till spolvattnet befinner sig bara några centimeter under vattenytan. Löst drivande sjögräs och kolasnören befinner ju sig också där, strax under ytan. Beror väl naturligtvis också på om dessa alger finns i de vatten du/ni seglar. Det finns ju inga löv i granskogarna och inte en kotte i lövskogen, om nu uttrycket tillåts.... Troligtvis ej några "kolasnören" i Runn, Vättern, Stora Le eller Storsjön...

 

Inte för ty har det även hänt att jag fått in dessa "kolasnören" på djupare vatten i gästhamn, senast i augusti i Stockens hamn på Orust. Båten låg långsides bryggan med sb-sidan mot bryggan och det är på den sidan toaletten finns, och är ju en ström genom sundet i den hamnen som tycks dra sig runt land innan den svänger ut i det grunda området ut mot Gullholme halsar.

 

Jag kan tänka mig att dessa intag sitter djupare på deplacerande båtar, och då kanske man inte får in löst flytande biologiskt skräp..?

 

När vi ändå då pratar om sPolvatten och västerhavet... kanske också andra farvatten...

Vattnet innehåller ju en massa små alger och plankton som om det får stå kvar i toastolen, dör och luktar illa, någon gång emellanåt är det ju då bra att spola med färskvatten och kanske litet Yes citron, eller annat väldoftande rengöringsmedel i toastolen och vidare ut i septiktanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

 

. Beror väl naturligtvis också på om dessa alger finns i de vatten du/ni seglar. Det finns ju inga löv i granskogarna och inte en kotte i lövskogen, om nu uttrycket tillåts...

Det är väl så att det är lätt att gå vilse i en lövskog. Just för att man inte ser ett barr och inte har en kotte att fråga....

 

(Förlåt för OT)

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en Sanimarin Maxlite. Nu hoppas jag att vi blir nöjda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, Botved säger:

Det blev en Sanimarin Maxlite.

Hoppas ni får många trevliga stunder tillsammans! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...