Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ljungen

Byta skrovbeklädnad

Rekommendera Poster

Skrovbeklädnaden i båten är sen 1997 och det är dags att byta ut den då den släpper av sig själv lite här och där. Hur jag än försöker att trycka fast den igen så lossnar den efter ett tag. Har tagit bort beklädnaden i akterruffen men klistret är kvar och är mycket kladdigt och det verkar som om det inte torkar.

Min fråga är; hur får jag bort klistret, har försökt med tinner, aceton och färglösning utan resultat.

Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas Grovrengörare för vinkelslip är en rå men effektiv metod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac: Glöm inte skitig! Man vill mer eller mindre ha rymddräkt på sig för att slippa det kliande dammet:) Det är dock det enda sätt jag prövat som funkar tillfredsställande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Mange249 säger:

bhemac: Glöm inte skitig! Man vill mer eller mindre ha rymddräkt på sig för att slippa det kliande dammet:) Det är dock det enda sätt jag prövat som funkar tillfredsställande.

 

Så gjorde jag också i början av 1970-talet. Heltäckande klädsel som jag tejpade vid handlederna mm. Efter ett besök hos platsbåtstillverkare OSMAB på Smögen och sett och talat med en av deras gubbar, som i stort sett bara slipade glasfiber hela dagarna, bytte jag taktik.

 

T-shirt och andningsskydd. En skållhet dusch när arbetet är klart.

När jag tagit bort lim och mattrester så kör jag också med BITEMAS Grovrengörare - (har för mig att det var ett tips från Peter_K)

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/forpiksrenovering.html 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Biltemas Grovrengörare för vinkelslip är en rå men effektiv metod.

Det får bli en sista utväg, ska prova några limborttagningssorter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha: Varm dusch? Då öppnar väl sig porerna? Jag har på inrådan kört kall dusch:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag byggde båt en gång i tiden så satte vi fast en fläkt i förpiksluckan som sug ut. Gjorde stor nytta.

Nu har jag en huva som sprutlackerare brukar ha ihop med en bra overall (det gamla seglarstället har krympt i garderoben). Sen blåser jag in luft från en membrankompressor. Det är himla praktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sitter här och undrar om du blåsr in luften i rymddräkten eller i båten...?

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, AndW säger:

Jag sitter här och undrar om du blåsr in luften i rymddräkten eller i båten...?

I "rymddräkten". Den första varianten hade en gammal dammsugare som fläkt, det blev lite varmt och gott. Tyvärr klappade dammsugaren ihop.

Nuvarande kompressor är av membrantyp och därför oljefri. Ger ca 30lit/min men det räcker bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tapetserade om förruffen i en båt en gång, det gör jag aldrig om mer!

Plana raka och inte alltför enkelkrökta ytor är ändå rätt lätta att tapetsera om, men inte dubbelkrökta ytor...

Jag köpte ju en rulle med sådant för nästan elastiskt inredningsmaterial, men fy fasiken vad det var kämpigt. Försökte med vattenbaserat lim, men det höll inte, så det blev traditionellt kontaktlim, ja en utsugsfläkt och skyddsmask, ändå misstänker jag att en och annan hjärncell sade upp sig.

 

Den gamla textila inredningen ramlade nästan bort av sig själv, men efterlämnade någon slags skumgummi som suttit på baksidan av tyget, tillsammans med det gamla limmet satt det som berget på många ställen. Limtvätt, lösningsmedel, roterande borstar i borrmaskinen provades med olika dåligt resultat. Till slut gick jag och medhjälparen över alla ytorna men en liten trekantsskrapa, då blev det nästan rent.

 

Sedan köpte jag billigt liggunderlag på ÖöB och limmade detta som isolering mot skrovsidorna, därefter inredningsmattan, som ibland ramlade ned igen...

När allt var på plats skulle inredningen in igen, en kommod och skotten (=väggarna) till toaletten, som nu inte passade då isoleringen/liggunderlagen byggde nån centimeter...

 

Blev halvbra, året därpå kunde man se större bubblor i materialet, där kontaktlimmet inte hade fäst ordentligt, där fuskade jag till det och injicerade kontaktlim i sprayform, och klämde till när det torkat... Det funkade.

Som följd av detta började ju ventilerna, de vill säga "fönstren" i båten läcka, dom var ju gamla, med torra gummilister. och när dom varit demonterade och isatta igen blev det inte längre tätt...

 

Men det blev i alla fall ljusare i ruffen, original var det en mellanbrun rätt dyster textilväv på skrovsidororna och i taket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Jag tapetserade om förruffen i en båt en gång, det gör jag aldrig om mer!

Plana raka och inte alltför enkelkrökta ytor är ändå rätt lätta att tapetsera om, men inte dubbelkrökta ytor...

Jag köpte ju en rulle med sådant för nästan elastiskt inredningsmaterial, men fy fasiken vad det var kämpigt. Försökte med vattenbaserat lim, men det höll inte, så det blev traditionellt kontaktlim, ja en utsugsfläkt och skyddsmask, ändå misstänker jag att en och annan hjärncell sade upp sig.

- - -

Den absolut vanligaste orsaken till att kontaktlim inte fungerar är att delarna trycks på plats för tidigt.

 

Jag har limmat både inredningsmatta och liggunderlag (utan skumgummi på baksidan) med vattenbaserat kontaktlim och det fastnade och satt fortfarande kvar efter rätt många år när båten såldes. Nuvarande ägaren har aldrig nämnt ett ord om att mattan släppt någonstans under hans ägartid.

 

Arbetsmetoden för att få det att fungera är att lägga på ett tunt lager lim på båda ytorna. Jag använde en korthårig roller som kördes framochtillbaka över ytorna så att limmet täckte ytan. Sedan lät jag limmet torka så att det var helt klibbfritt (båda ytorna). Det är oftast där det görs fel - limmet tillåts inte torka tillräckligt länge. Sen kunde mattan hängas på plats, dras loss för justering och hängas på plats igen tills jag var nöjd. Vattenbaserat lim hugger inte lika kraftigt som lösningsmedelsbaserat och är därför lättare att justera. När mattan satt rätt så pressade jag hårt över hela mattan (det går bra att börja från mitten för att kunna göra efterjustering vid kanterna) tills den satt ordentligt fast.

 

Skumgummibaserad matta är besvärligare. Jag limmade även motorrumsmatta (riven sammanpressad skumplast med folie på utsidan). Det gick bra på de lodräta sidorna men i taket under sittbrunnen så blev skivan så tung att den släppte av sin egen tyngd. Efter att ha låtit limmet torka ytterligare så sattes den upp med stämp så den var tryckt mot taket under natten. Sedan satt även den mattan kvar. Problemet med skumgunnimattan är att vattnet i kontaktlimmet suger in i skumgummit och när mattan hängts på plats så vandrar det tillbaka så limmet släpper. Det problemet finna inte på matta med slät baksida, där torkar limmet utan att fukt kan sugas in i mattan.

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, Marrexxx säger:

Numera finns självhäftande vinyl 

Funkar den på gammalt kvarvarande kontaktlim?

Bil och Marintextil här i stan som ska vara duktiga på sånt här hävdar att det inte går att limma med kontaktlim på gamla limrester, allt måste bort.

Där förespråkar man våtrumslim för oss amatörer.

Dom har något speciallim också men då måste luften vara varm och torr annars torkar det aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter div tråkiga turer så limmade jag matta på skivor som den skruvades upp. Till sidorna anlitade jag en mattläggare, det var brat spenderade hundralappar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inte hur det funkar där gammal matta inte tagits bort ordentligt.

 

Har monterat matta med vattenburet våtrums lim

Det var rätt kladdigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Marrexxx säger:

- - -

Har monterat matta med vattenburet våtrums lim

Det var rätt kladdigt...

Då gjorde du det vanligaste felet vid kontaktlimning - att inte låta limmet torka tillräckligt länge innan du satte upp mattan.

 

Du ska kunna ta på mattan utan att det klibbar innan du sätter mattan på plats.

 

Det verkar finnas en villfarelse att kontaktlim ska vara kladdigt för att fungera. För dem som inte tror på att låta limmet torka ordentligt innan montering så kan jag bara rekommendera att prova med några småbitar matta på en spillbit av plywood efter att limmet torkat ordentligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag lät det torka var lugn!! Använde sedan en liten roller för att trycka fast mattan. Det var inte   kladdigt.

 

Men att smeta ut lim på stora utor är rätt kladdigt!😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den mattan jag hade så sjönk det vattenbaserade limmet in i skummet av sin egen vik. När mattan sen skulle sättas upp så fick man vara ytterst försiktig, tryckte man det minsta så blev det bestående märken.

När jag limmade mattan på skivor så hade vi ett våtrums lim och la bara dit mattan, försiktigt. Där mattan skulle vikas runt använde jag kontaktlim.

Den tekniken använde mattläggaren när han satte sidorna. Skillnaden var väl att han verkade ha åtta armar....

Det var mattläggaren som sa att den enda möjligheten var att limma på skivor i taket.

Mattan var typ konstläder med skumgummi på baksidan. Snygg med hopplös.

Homogen matta eller med textil på baksidan är mycket enklare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-04 på 05:16, Marrexxx säger:

jag lät det torka var lugn!! Använde sedan en liten roller för att trycka fast mattan. Det var inte   kladdigt.

 

Men att smeta ut lim på stora utor är rätt kladdigt!😀

 

Usch ja - om man dessutom bär sig dumt åt som jag gjorde när jag limmade matta under däcket på min nuvarande båt. Använder mest vattenburet mattlim.

 

Gör gärna såna jobb i omgångar. Hade limmat upp mattan under halva skarndäcket - det som var närmast skrovsidan var kvar.På BB- sida strök jag på limmet under däcket först och på den mattan som hängde ner sen. PÅ SB- sida tänkte jag mig inte för och strök lim på mattan som hängde ner och stack in huvudet för att nå att rolla på limmet under skarndäcket. Fick naturligtvis lim i håret. Medans limmet torkade åkte jag hem och tvättade håret. :lol:

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla goa människor för de tips ni lämnat. Klisterborttagare funkade sisådär. Provade på en yta och visst, det löste upp del av det gamla limmet men smetades ut när jag torkade av det.

Provade en osilerande slipmaskin med utsug till dammsugaren och 40 papper men slippappret smetade igen ganska omgående. Till sist köpte jag Biltemas grovrengörare och det var som att komma till himlen, det tog inte så lång tid innan jobbet var klart.:D:D:D

Avslutningsvis ska jag köra över med den isolerande slipmaskinen med grovt slippapper så får jag en jämn och fin yta.

Beklädnaden kommer att bli självhäftande vinyl.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, Ljungen säger:

Till sist köpte jag Biltemas grovrengörare och det var som att komma till himlen, det tog inte så lång tid innan jobbet var klart.

Japp, den är oöverträffad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...