Gå till innehåll
torsdag 18 juni 2026
auxvoice

Yamaha 90hk död för alltid?

Rekommendera Poster

Hallå

Var ute och åkte med en Yamaha -93 90hk 2-takt. Körde i machfart, den höll på att dö så stängde av den direkt då jag visste att de inte var bensinen.

Oljan var helt slut och en liten triangel lös på displayen (ej sett innan under dagen). Fyllde på olja men motorn låter inte lika bra som den gjorde innan och man får nu ge gas för att den inte ska dö. Fyllde även på extra olja direkt i bensintanken. Gasade på igen med båten en stund senare, den går som vanligt men endast ca 20 sekunder innan den vill dö igen, körde senare in till hamnen långsamt... och varning för oljan lyser fortfarande... varför?

Trodde verkligen att varvstoppet skulle slå på som på min -95a Yamaha, alltså så man ej kan köra snabbare än ca 5 knop.

Är det bara till att skrota?

Hona cylindrar och byta kolvringar?

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att det är slow down funktionen som slår till då..? Har du rengjort oljefiltret nångång, ska göras årligen tillsammans med larmtest. Om motorn är skadad konstateras med ett komptest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara en tanke, vet inte hur det ser ut på 90hk men på min 140 från samma årgång hade en stor oljetank i båten och en liten inne under kåpan. Den stora pumpade till den lilla. Är det samma kan du kolla så den hunnit göra detta eter din påfyllning. Annars går den i skyddsläge. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du kanske måste lufta systemet? dvs koppla loss oljeslangen vid motorn, pumpa fram olja och fylla på vro så gott det går och sedan ansluta slangen. processen brukar finnas beskriven i manualen till motorn

Redigerad av bo_man

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, jarb säger:

Det är inte så att det är slow down funktionen som slår till då..? Har du rengjort oljefiltret nångång, ska göras årligen tillsammans med larmtest. Om motorn är skadad konstateras med ett komptest.

Tror inte det tyvärr, kan ju gasa upp och köra fullgas en kortare period, funktionen ska väl göra så att det inte går att gasa upp mer än 1000 varv eller liknande?

Köpte den nyligen så har ej rengjort det ännu då hela motorn var i superfräscht skick, min verkar inte ha någon summer heller, ingen fungerande sådan iaf.

Hur ska bör komptestet bli om den är kass i så fall? Ska se om jag kan testa nu idag. Den låter som den går på 2 av 3 cylindrar nu när den blev varm.

Om man ska göra någon form av renovering, vad göra då?

11 timmar sedan, sigge_1 säger:

Bara en tanke, vet inte hur det ser ut på 90hk men på min 140 från samma årgång hade en stor oljetank i båten och en liten inne under kåpan. Den stora pumpade till den lilla. Är det samma kan du kolla så den hunnit göra detta eter din påfyllning. Annars går den i skyddsläge. 

Har endast den behållaren i motorn tyvärr.

4 timmar sedan, bo_man säger:

du kanske måste lufta systemet? dvs koppla loss oljeslangen vid motorn, pumpa fram olja och fylla på vro så gott det går och sedan ansluta slangen. processen brukar finnas beskriven i manualen till motorn

Tack, ska kika om jag kan hitta något sådant i manualen. Kanske det kan göra så varningsindikatorn på displayen släcks.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns beskrivet i service/ repmanualen från seloc.(hur man blöder och justerar oljepumpen). Finns ett helt avsnitt om detta. 

Har inte min kvar men fanns att köpa på Tradera (då iallafall).

Redigerad av sigge_1
tillägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gick den utan olja och var på väg att dö, så är nog risken stor att den nypit i en eller flera cylindrar.

Om så är fallet så kan det fungera när motorn är kall, men när den blir varm och belastas så kommer motorn att tappa ork. Utebliven komp pga skärrepor i cylindern, eller att den är på väg att nypa igen i det skadade området.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips 

Det var tyvärr så illa som motorn lät. Övre cylinder 6.5bar de andra 2, 8bar.

Vad nu? Någon som reparerat något liknande? Pris? Knappast något vanlig alandiaförsäkring täcker? Tips?

Finns i Gbg

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där beror väl på hur illa det är. Vilket fall som helst måste ju motorn isär, kan ju finna skador på vevaxel också.

Omborrning av powerheadet och nya överdim. kolvar. Känns ju som dessa åtgärder överskrider värdet på motorn.

Men det är klart gör du mekjobbet själv, köper delarna och lämnar bort PH för omborrning så kanske det kan vara lönsamt. Kolvar ca 1000 kr/ st, ringsats ca 300 kr/st, packningsats ca 1500 kr. Omborrning runt 2000-4000 kr.

Men det vill ju till att kolla vevaxeln och stakar med dess lager.

Sedan ska man vara på det klara att det kan jävlas att få isär motorn.

Ska man lämna in då springer nog troligtvis notan iväg över värdet på motorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öppna och kolla hur det ser ut.  Det kan räcka med honing samt byte av kolv och kolvringar. Vevlagren brukar klara sig längre utan smörjning än cylindrarna.

Jag har själv gjort detta på en MC med bra resultat  en gång i tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt, tack då finns det hopp än iaf :) får försöka på mig att göra arbetet själv i så fall annars verkar det kosta en hel del... har dock aldrig skruvat så mycket med en båtmotor men någon gång ska va den första. Man kan ju hoppas på att det är mindre repor i vart fall och att vevstakslager mm klarat sig.

Om någon har tips på någon som borrar / honar till ett bra pris runt gbg så tas detta tacksamt emot :) även hur man skruvar isär denna motorn :D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad skulle det kunna kosta om jag lämnade in hela motorn i runda slängar om det endast behövs honas och byta 1 kolv+ringar?

Filmer eller liknande om hur jag går till väga med mekandet skulle verkligen uppskattas. Måste jag lossa hela motorn från själva riggen eller kan jag skruva loss det som behövs ändå för att komma åt och byta kolv?

Allt av intresse :D Åh vad kul att få lära sig lite om mecka med båtmotorer :D

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...