Gå till innehåll
måndag 18 augusti 2025
motormanne

använda dunk som vattentank??

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, ska installera dusch i min segelbåt och vill även bygga ut mängden färskvatten.

Har läst om vattensäcker och att det verka bökigt och svårt att göra rent.

Funderar därför på att koppla in 3 dunkar 20-25 liter med T-koppling på matarslangen till kranarna och även T-koppla luftningsslang till huvudtankens luftningsslang?

Plastkoppling för vattenslang i låg position på dunken, typ bordgenomföring, med Sikaflex som packning på båda sidor om genomföring?

Liknande borgenomföring i ovankant på dunk för luftningsslangen? 

Dunkarna liggandes under soffan i salongen, lite vaggor av plankor som klämmer fast dem i  alla riktningar?

Vad tror ni, funkar det?

Blir det tätt med sikaflexade genomföringar?

Lättade att göra rent än vattensäck?

Redigerad av motormanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan du göra så här i stället..montera bordsgenomföringen upptill på en 25 liters dunk och led ner matarslangen genom den och byt ut skruvkorken till en kork med kran som du kan öppna lite, då får du in luft den vägen, eller sätt dit en bordsgenoföring till för luftning. Skaffa 4-5st 10 liters plastdunkar och en tratt för påfyllning av den stora dunken. Så har vi i vår båt, det fungerar bra för oss, dock har vi inte dusch.

Det känns väl alltid nervöst med genomföringar i plastdunkar.

Jag har gjort en sån dunk till högtrycksspolaren och gjorde oringar av vulktape, men ett dropp eller så spelar ju ingen roll i det fallet, men i båten vill man vara garanterat säker, det tror jag inte man kan vara, plasten är för vek och flexibel för att det ska hålla tätt på lång sikt.

Redigerad av henriknil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd de lock som normalt finns på dunkar istället för att göra nya hål. Locken är styvare och dessutom går de att byta ut om man misslyckas.

Påfyllningen får i sådana fall ordnas genom att man trycker in vattnet i samma slang som man tar ut det, men det är ju inga konstigheter att ordna.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför krångla till det hela, när man kan göra det enkelt.

Det är inget problem med vattensäckar: Fyller man med "kommunalt" vatten, behöver man inte göra ren säcken. Hur många gör ren sin vattentank!?

Dessutom finns det medel att göra ren tanken/vattnet med.

https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/vattenrening-filter/vattenrening/aqua-clean

Finns även filter att sätta efter tanken.

https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/vattenrening-filter/vattenfilter/vattenfilter-aquasource

En vattensäck fyller ut hela det området där den finns, och du får med dig mycket mer vatten än med hårda dunkar, som ju det blir mycket döutrymmen runt.

Hade själv vattensäck i min förra båt, och kunde inte se några problem.

Dessutom kan man byta innersäcken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, går nog på dunkarna i alla fall! :D Då ser man smutset och kan skölja ur enkelt. Får alltid smuts i vattentanken även med kommunalt vatten!

Blir dumt att använda orginallocket då jag måste 'lägga-dunken-på-högkant', då blir orginallocket för lågt/högt i sammanhanget...

Ska göra ett test med sikaflexad plastgenomföring i botten på en dunk å se hur stadigt det blir.

Fäster bara sikat på plasten borde det hålla tätt även om man böjjer och har sig, tror jag trallala! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plastdunkar brukar vara av polyeten som är omöjligt att limma. Man kan få det tätt ändå men det tål int mycket mekanisk belastning. Använd silikon som är livsmedelsgodkänd. En del 20lit dunkar har ett extra hål med lock för avtappning som kan fungera.

Visserligen blir det billigt men det är "pappslöjd" med tveksam livslängd. Även om jag inte är överdrivet förtjust i vattensäckar så fungerar de. En stor fördel är att man kan de hem dem över vintern och städa ev smuts. 99% av alla båtägare har inget problem med smuts i sina tankar, ev smuts fastnar i pumpen filter.

Det finns ju också färdiga plasttankar i massa olika storlekar, någon brukar passa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Livsmedelsgodkännd silikon, vette sjutton om det lönar sig när hela plasttanken e full av ftalater, eller vad det heter?

Fösta limtestet med sikaflex gjord. Testade:

Rakt på dunk

Acetontvättad dunk

Slipad dunk, sandpapper

Slipad och acetontvättad dunk

Oslipad var överlägset bäst! Sikat högg bra, det trasar sönder sig i kanten mot dunken när man pillar bort det. På slipat lossa det plättlätt!

Går vidare med plastgenomförings-limning och ser hur det funkar att vålda på. Förutspår bra resultat och säkrare förankring än på vattensäck! :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polyetendunkar är livsmedelsklassade.

Ska man limma polyeten så måste man ha primer. Då håller det ett tag i alla fall. Polyeten mm ("feta plaster") bör svetsas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade 2x25 liter funkar i förra båten, vattensäck i nuvarande. Hade föredragit dunkar som man dessutom kan hämta vatten i vid behov, men mest en fråga om vad som passar i utrymmet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en båt hade jag en 20lit dunk som reserv men också som dricksvatten eftersom vattnet från vanliga tanken inte smakade gott. Dunken stod surrad vid bordsbenet. En enkel, elektrisk, dränkbar pump körde upp vattnet till en pip i pentryt. Väldigt praktiskt, lätt att hålla reda på hur mycket vatten man hade kvar, lätt att fylla på. Men knappast ett bra permanent system.

En bekant hade en lustig liten engelsk segelbåt. En dunk på ca 15 lit stod i köksskåpet + en reserv dunk i stuven. Enkelt och primitivt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är tveksam till att limma i något som skall innehålla dricksvatten??

Bästa sättet att hålla vattnet fint i tanken är att se till att tanken alltid är full.

Ju mindre fri yta i tanken, desto mindre syresättning och tillväxt av alger mm.

Sedan vi startat med att alltid fylla upp helt när vi kommer hem efter helgen har vi hat kanonfint vatten i tanken.

Bara ett tipps..lycka till.

// Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Wergis säger:

Är tveksam till att limma i något som skall innehålla dricksvatten??

Bästa sättet att hålla vattnet fint i tanken är att se till att tanken alltid är full.

Ju mindre fri yta i tanken, desto mindre syresättning och tillväxt av alger mm.

Sedan vi startat med att alltid fylla upp helt när vi kommer hem efter helgen har vi hat kanonfint vatten i tanken.

Bara ett tipps..lycka till.

// Mats W

Just det där talar ju för en vattensäck. En vattensäck är alltid "full", även när det nästan inte finns nått vatten i säcken. Säcken sjunker ju ihop, när vattnet inte pressar ut den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Thallatha säger:

Just det där talar ju för en vattensäck. En vattensäck är alltid "full", även när det nästan inte finns nått vatten i säcken. Säcken sjunker ju ihop, när vattnet inte pressar ut den.

Smart - "bag-in-box".

Jag skulle idag kunna tänka mig vattensäck. Skittank kan jag tänka mig i plast. Undrar hur det här ska sluta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...