Jump to content
Thursday 09 April 2020
Sign in to follow this  
Roaring-Forties

Bottenmåla

Recommended Posts

Man skall inte krångla till livet för mycket. Det är krångligt nog ändå.

 

Det finns bara ett bra sätt att lösa ditt problem.

 

Sjösätt, segla och var glad.

 

Till hösten tar du upp båten och slipar ner all bottenfärg till ren gelcoat.

 

attachicon.gifthumbnail_post-106994-0-37332400-1462591343.jpg

 

Vissa förordar att man skall blästra.

 

Själv föredrar jag att slipa botten med en exenterslip kopplad till dammsugare. första papperet K40. Att blästra min båt hade kostat runt 15 000 kr här ute. Att slipa själv gav mig en besparing på varje nedlaggd timme på ca 450 kr.

 

attachicon.gifpost-53310-0-38736000-1396542199.jpg

 

Låt båten torka över vintern.

 

Nästa vår, när det blir skapligt väder ute, reparerar/spacklar du upp de skador som finns.

Spackel blandar du av lamineringsepoxy och mickroglasbalonger.

När epoxyspaklet härdat och du slipat slätt, slipar du över hela botten med ett K80 eller K100-papper, för att få en ren yta.

 

Skall du inte lägga på giftfärg, så har jag för mig att Mackey sa att han la på en vit epoxygrundfärg och ett par lager ren epoxy utan på det.

 

Själv la jag på 7 lager Gelshield (epoxygrundfärg) och bottenfärg/giftfärg utan på det.

 

attachicon.gifthumbnail_DSC_0807.jpg

 

Gör jobbet ordentligt från början, så får du inga problem senare, och du vet vad du har.

 

Hej. Nej men vad roligt! Tack för att du tog dig tid att skriva & lägga upp bilder. Ser roligt det där, vad är det för båt? Den ser väldigt stabil ut.  Den är ju rund i aktern:) Jag skulle aldrig våga slipa min båt med 40-papper, alldeles för ostadig på hand för det. Ja det är bara segling & sjösättning som fattas:) Men den självpolerande färgen rann ju nästan av på vissa ställen med 120-papper - det var därför jag gick ner i grovhet, så borde inte vara några problem att få bort den. Jag använde en reglerbar luft-maskin & en kompressor som klarar av att hålla sju bar. Men det är sånt jävla liv på grejerna. Kompressorn väger runt 100 kilo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har bara skummat igenom tråden så ursäkta om jag missar ifall detta redan sagts. Men du har tre lager okänd färg på båten, varav en kopparfärg, de andra två får vi väl anta är giftfärger också då de flesta är det. Du ska ha båten i sötvatten.

 

Så, du kan ju sluta grubbla, det finns bara ett alternativ! All färg måste bort, det står i lagen, punkt.

Sen kan du ju som jag och de flesta andra dra lite på det, skjuta på't till nästa år, i värsta fall ett år till.

Men i slutändan måste vi ju ta tjuren vid hornen och få bort den förbannade färgen.

Det enda vettiga att göra då är att slipa eller blästra ända ner till gelcoaten och lägga på epoxy, sen ge fan i giftiga eller självpolerande färger och bara hålla botten hård och ren.

Så lägg ingen mer energi på din botten alls förens du ska göra det ordentligt och få bort giftet, allt annat arbete försvårar bara för dig senare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har bara skummat igenom tråden så ursäkta om jag missar ifall detta redan sagts. Men du har tre lager okänd färg på båten, varav en kopparfärg, de andra två får vi väl anta är giftfärger också då de flesta är det. Du ska ha båten i sötvatten.

 

Så, du kan ju sluta grubbla, det finns bara ett alternativ! All färg måste bort, det står i lagen, punkt.

Sen kan du ju som jag och de flesta andra dra lite på det, skjuta på't till nästa år, i värsta fall ett år till.

Men i slutändan måste vi ju ta tjuren vid hornen och få bort den förbannade färgen.

Det enda vettiga att göra då är att slipa eller blästra ända ner till gelcoaten och lägga på epoxy, sen ge fan i giftiga eller självpolerande färger och bara hålla botten hård och ren.

Så lägg ingen mer energi på din botten alls förens du ska göra det ordentligt och få bort giftet, allt annat arbete försvårar bara för dig senare.

Hej, bra skrivet, gillar argumenten.

Jag utgår från att det är koppar färg då det skimrar om den, men med min dåliga erfarenhet när det kommer till färg, så kan jag inte avgöra det.

 

Som jag skrev, så behövs det en tekniker - och det skulle ju inte vara särskilt kostnadseffektivt när man kan skrapa & slipa bort den rätt enkelt. Båten är 17 år gammal. Så det börjar kännas aktuellt, sen är det ju alltid trevligt att kolla under skruden, så att säga.

Men anta att det är giftig färg. Och man låser in den med ett lager av epoxiprimer. Inte tränger väl den igenom och sen ut i vattnet? Är även självpolerande färger dåliga för miljön?  

 

"Så lägg ingen mer energi på din botten alls förens du ska göra det ordentligt och få bort giftet, allt annat arbete försvårar bara för dig senare"

 

Ja, jag upplevde primern som "kladdig" och den är säkert svår att få bort. Så finns det båttvättar som man åker igenom. Någon som vet om det går med segelbåt, någon som har testat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skimrar? Det är väl nån kopparförening i färgen, inte metallisk koppar...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Själpolerande giftfri färg är i sig inte miljöfarlig. MEN den är impopulär på båtklubbar och kommersiella båtupptagare då dessa numera måste ha en spolplatta med uppsamlare som filtrerar spolvattnet, den självpolerande mjuka färgen sätter igen dessa filter.

Vet inte i från vilket inlägg, men jag fick för mig att du också har båten i Västerås? VFBAB som tar upp båtarna här ogillar mjuka/självpolerande färger, man får kryssa i att man har sådan färg när man bokar upptagning så gubbarna kan dra en extra djup suck :D. Förvånar mig inte om de i framtiden förbjuder eller tar extra betalt för att spola dessa bottnar vid upptagningen.

 

Att "låsa in" giftfärg fungerar tydligen inte, den blöder igenom sägs det, och det står på någon myndighets hemsida om jag inte missminner mig.

Det kanske är därför du får så olika svar om huruvida du kan måla över din befintliga botten med t.ex epoxy eller ej.

De som svara JA menar kanske att det kommer att sitta. De som säger NEJ menar nog att det inte gör din giftiga botten giftfri, så det beror nog lite på vad de svarar på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej. Nej men vad roligt! Tack för att du tog dig tid att skriva & lägga upp bilder. Ser roligt det där, vad är det för båt? Den ser väldigt stabil ut.  Den är ju rund i aktern:) Jag skulle aldrig våga slipa min båt med 40-papper, alldeles för ostadig på hand för det. Ja det är bara segling & sjösättning som fattas:) Men den självpolerande färgen rann ju nästan av på vissa ställen med 120-papper - det var därför jag gick ner i grovhet, så borde inte vara några problem att få bort den. Jag använde en reglerbar luft-maskin & en kompressor som klarar av att hålla sju bar. Men det är sånt jävla liv på grejerna. Kompressorn väger runt 100 kilo.

 

 

 

Är du så ostadig på hand, och så kraftlös att du inte orkar hålla en exenterslip mot en båtbotten, så borde du ligga i en sjukhussäng, och definitivt inte hålla på med segelbåtar.

 

Att du inte skulle våga slipa med K40 papper - det är bara trams.

 

Men du har kanske fel maskin för att göra jobbet.

 

Du skall ju ha bort skiten och då är finare papper än K40 inget att ha.

 

Själv är jag en gammal trött, snart 70 årig gubbe, vars bägge ben sover partiellt från midjan och ner. Dessutom sover lillfinger och ringfinger på vänster hand. När detta inträffade 1998, kunde jag inte spela gitarr på 1,5 år.

 

Min båt är en motorseglar med kosterskrov. En Fjord 28 CS. Dvs 28 fot - 8,6 m LOA. 4,5 ton.

 

Jag slipade bort all bottenfärgen på 30 timmar. 2 arbetspass om dan om 2 timmar, med en ordentlig vilopaus emellan. 

 

Jag tycker det är för sent att börja med ett sån omfattande jobb nu. Stryk över botten med nån bottenfärg för insjöbruk, så båten ser snygg ut när du sjösätter. Sjösätt, segla och var glad. Ta upp båten till hösten och slipa ner botten när du tagit upp - precis som jag skev i mitt tidigare inlägg

Edited by Thallatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla färger som innehåller tenn, koppar eller zink är förbjudna i insjöar vare sig dom är polerande eller inte och oavsett om dom ligger under någon annan färg. Myndigheterna kontrollmäter med instrument som registrerar halten i alla lager. Stockholms stad håller på att kontrollmäta alla båtar som har hamnplats i Mälaren för att få statistik. Dom har mätt alla båtar på vårat varv och vi har fått en lista på halten för alla båtar.

Det enda som hjälper, om man har förbjuden färg i något lager, är att slipa eller blästra bort all bottenfärg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hittade en bra lathund för grovlekar på pappret.

http://www.wilckens.ee/yacht/wilckens_yacht_paints.htm

 

"Är du så ostadig på hand, och så kraftlös att du inte orkar hålla en exenterslip mot en båtbotten, så borde du ligga i en sjukhussäng, och definitivt inte hålla på med segelbåtar"

 

Hahaha;) - Nej handlar mer om att försöka att vara försiktig än min fysiska förmåga.

Min maskin väger 0.75 kilo. Mindre än ett mjölkpaket.

 

https://butik.briklas.se/product/ingersoll-rand-8202-max

 

Bra grejer. och dammar i princip inget alls med dammsugaren påkopplad. Nackdelen är att det låter en del.

 

"De som svara JA menar kanske att det kommer att sitta. De som säger NEJ menar nog att det inte gör din giftiga botten giftfri, så det beror nog lite på vad de svarar på." 

 

- Det hade ju varit hemskt, vilken Dystopi vi skulle leva i sådana fall.

 

Myndigheterna kontrollmäter med instrument som registrerar halten i alla lager. Ja - dom gör det alltså. Är det även förelagt med ett vite?

 

Jag vet inte vad jag ska tycka om det, på ett sätt är det bra att giftfärgerna försvinner, men det måste kosta pengar att utföra dom där testerna. Jag antar att i slutändan så kommer det bli båtägarna själva som får betala för dom kontrollerna. Genom någon påtvingad avgift.

 

Samtidigt så verkar det behövas kontroller(!)

 

Om inte ens miljöpartisternas Åsa Romson klarar av att motstå frestelsen att dra på lite giftfärg på husbåten. Vad kan man förvänta sig av resten av båtägarna? ;)  Alla vill vi ju ha ett rent och friskt vatten - om man är normal. Hur troligt det är att färgen under sju lager primer skulle blöda igenom?

Och vad är det exakt som händer med den färgen?

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ännu inte belagt med något straff, men de som har förbjuden färg måste åtgärda det. Hur lång tid man har på sig är oklart. Man måste även ta hand om allt slipdamm och lämna för destruering. Det som är lite underligt är att zink är förbjudet i bottenfärg medan många har offeranoder i zink. De är förvisso nästan verkningslösa i sötvatten, men släpper säkert ifrån sig mer än bottenfärgen. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ännu inte belagt med något straff, men de som har förbjuden färg måste åtgärda det. Hur lång tid man har på sig är oklart. Man måste även ta hand om allt slipdamm och lämna för destruering. Det som är lite underligt är att zink är förbjudet i bottenfärg medan många har offeranoder i zink. De är förvisso nästan verkningslösa i sötvatten, men släpper säkert ifrån sig mer än bottenfärgen. :rolleyes:

Galvat stål är ju inte heller förbjudet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant att de kontrollmäter. Jag har efterlyst en sådan tjänst tidigare här i forumet men då fick jag inga svar. Jag skulle gärna få min botten testad så jag vet om den är giftig eller ej. Förre ägaren är död så jag bara antar att den är målad med giftfärg, har ingen att fråga. Även förre ägaren hade båten i mälaren så han kan ju ha avgiftat den, han använde den trots allt som dykbåt så ett marinintresse lär ju ha funnits antar jag.

Så det vore ju suveränt om någon kan mäta på botten, så man inte lägger all tid och pengar på färgbyte helt i onödan.

Vet någon om man som privatperson kan få botten giftkontrollerad kring mälaren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Förre ägaren är död så jag bara antar att den är målad med giftfärg"

 

Hahaha! (förlåt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy