Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Bjorng85

Korkrester i tanken

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Min gamla flottör till bensintanksgivare har bara blivit smulor över åren vilket gör att det är små korkbitar i min bensintank. Detta blir problem när dom sätter igen pickupröret till motorn vilket händer då och då. Hur fasen får jag upp dessa? Hur får jag bort dom? Dom ligger på botten så dom flyter inte.

 

Jag har ingen inspektionslucka utan bara ett 3 cm diameters hål där givaren sitter att ta mig in genom. Tanken är på 300 liter och är ca 25% full.

 

Tacksam för svar!

 

Mvh Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sug upp all soppa genom nån slags sil ner i en dunk, fat, annan behållare.

Häll tillbaka tlillrckligt så du täcker botten och sug upp likadant igen i några omgångar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vem har byggt en tank utan inspektionslucka?,är det ett hemmabygge?,en utan lucka blir ju inte gödkänd,vilket fabrikat är det på båten?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vem har byggt en tank utan inspektionslucka?,är det ett hemmabygge?,en utan lucka blir ju inte gödkänd,vilket fabrikat är det på båten?.

Det finns många gamla tankar utan inspektionslucka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp ett billigt bränslefilter, bränslepump en slangstump och några slangklämmor på tex Biltema. Sedan sätter du ihop:

sugslang-bränslefilter-pump-returslang

Ner med sugslangen där korksmulorna ligger pumpa upp genom filtret och tillbaka ner i tanken. Smulorna stannar i filtret. Håll på tills smulorna är borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite nyfiken på varför korksmulorna inte flyter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade först med din lösning eldh pump, filter och slang men helt ärligt är jag lite för ohändig så fick det inte riktigt att funka. All heder åt lösningen dock.

 

Jag skaffa en stor balja och en sån pump med långt rör på biltema(stor mojäng gjord för oljefat tror jag). I och med att korken låg på botten siktade jag med röret på bitarna och helt enkelt pumpa ur ca 120 liter i en stor balja bredvid tills jag godtyckligt hade fått bort all kork.(Mycket kork blev det..)

 

Sen pumpa jag tillbaka det men med filter ner i tanken och satte ihop.

 

Varför korkbitarna inte flöt är något jag inte kan  svara på men jag antar efter många så hade skydded runt korkflötet på givaren blivit dåligt och börjat vittra sönder..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara att packningen är av gummimättad kork?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det säkert vara. Har lyckats "svetsa ihop" ett annat flöte på min gamla givare nu som ska monteras idag. Håll tummarna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite nyfiken på varför korksmulorna inte flyter...

 

När kork ligger tillräckligt länge i bensin så sugs soppan in i korken som blir så tung att den sjunker.

Jag har haft en utombordartank med korkflottör till tankmätaren. Efter ett antal år så visade den ständigt på tomt eftersom korken inte orkade hålla visararmen uppe längre. Bytte till en kork från en vinflaska och ordningen var återställd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man. Men det måste väl tillverkarna känna till? Med den kunskapen borde flottörerna tillverkas som gasfyllda blåsor i ett plastmaterial som inte påverkas av bränslets olika beståndsdelar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modern bensin med sina tillsatser påverkar korken och den lack som ursprungligen skyddade korken. Gäller även korkflottörer i äldre utbordarförgasare där renoveringssatsen innehåller flottör i annat material.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...