Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
SiNteXX

Mercruiser 5.0L startar ej, klickar när jag vrider på nyckeln.

Rekommendera Poster

Hej, jag behöver er hjälp!

 

Jag har en Four Winns 245 Vista med en Mercruiser 5.0 från -89.

Jag var ute med båten igår och allt gick fint, vi körde ca 4-5 distans och stannade vid en holme för mat, när vi skulle hem ville båten inte starta.

 

Symptom

När jag vrider på nyckeln klickar det från något jag tror är ett relä eller solenoid (se bild). Jag har två startbatterier som båda mätte 12,6 volt i vila, de är dessutom "nästan" oanvända och nyladdade från vinterförvaringen. Startmotorn är ny, monterades i slutet av juli förra året och det är inte där det klickar.

När jag vrider på nyckeln så sjunker inte spänningen över batterierna, det verkar alltså som att den inte ens försöka vrida runt startmotorn. Jag försökte förgäves knacka på startmotorn i hopp om att det skulle vara det gamla klassiska kol-problemet men det gjorde ingen skillnad, jag tror inte att det är det som är problemet. 

 

 

Nu undrar jag om jag skulle kunna få lite tips och hjälp eftersom jag är gröngöling :)

1. Är det som klickar en solenoid?

2. Har ni någon aning/erfarenhet från liknande?

3. Vad kan det vara, hur går jag vidare?

 

Här är en kort video av hur det låter när jag vrider om nyckeln:

https://1drv.ms/v/s!AqZF2Xk7braFhlbmEjH_p_2WUTyV

 

Vill du inte kolla på videon är det en bild av "objektet" här

https://1drv.ms/i/s!AqZF2Xk7braFhldjUaN4bZOE5niZ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som klickar kan också vara ett startrelä. Det andra klassiska felsökningsmomentet är att koppla +12v direkt till "styrningen" på solenoiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som klickar kan också vara ett startrelä. Det andra klassiska felsökningsmomentet är att koppla +12v direkt till "styrningen" på solenoiden.

 

Ah, ok 12 volt direkt till styrningen på solenoiden så att den förhoppningsvis strömsätter startmotorn alltså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag må ha fel men 12,6 volt i vila tycker jag låter en volt för lite på nyladdade batterier. 

Hade nog börjat med att hänga på laddaren igen ett dygn och utgått från det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag må ha fel men 12,6 volt i vila tycker jag låter en volt för lite på nyladdade batterier. 

Hade nog börjat med att hänga på laddaren igen ett dygn och utgått från det. 

 

Jag läste bl.a. här (http://www.celltech.se/del-2-laddning/ ) att följande vilospänningar motsvarar denna laddning (SoC) efter att ha stått i vila efter laddning (gäller för 12 volts Li-Jon & Bly) (Jag har två st. 75 Ah AGM.):

 

12V-batteri   SoC
11,92 V          0%
12,00 V        10%
12,08 V        20%
12,16 V        30%
12,24 V        40%
12,32 V        50%
12,48 V        70%
12,56 V        80%
12,64 V        90%
12,72 V      100%
 
Tror du inte det stämmer alltså? I så fall är det klart värt ett försök, ska testa direktkoppla först och se om det blir någon skillnad. Är det batterierna som är trötta lär jag ju märka det då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gör såklart som du vill men jag hade börjat med att ladda, berätta gärna hur det gick!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sjunker inte batterispänningen under 12,6 volt vid startförsök så är det definitivt inte batterierna som är boven i dramat. Du har dålig kontakt någonstans. Börja mät på startmotorns huvudmatning, vrid på nyckeln och se vad du har för spänning då, är det 12,6 volt  så mät styrspänningen ( den tunna kabeln på startmotorn) vrid på nyckeln, har du spänningsfall där så kan tändningslåset eller någon typ av relä i slingan vara boven. Normalt så kopplas styrspänningen direkt från tändningslåset -startmotor.

 

Eld kom före med i princip samma svar :-)

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12,6V räcker definitivt för att starta en motor. Det är inte troligt att det är problemet.

 

Börja med att mäta var det finns spänning och var det inte finns. Klickandet kan tex vara startreläet. Om det drar utan att startmotorn får ström kan det vara oxid på kontakterna inne  reläet. Man kan tex prova om startmotorn fungerar genom att koppla en startkabel direkt till startmotorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Brukar vara start relä som det blir fel på, bygla mellan dom 2 stora polerna och se om start motorn går runt. Dom 2 små polerna är till spolen alltså 85 och 86 där skall det finnas 12 volt vid startläge ( 50 ). Det skall finnas plus på en av dom stora polerna om du vill mäta. Har alltid ett sådant relä i bilen. Se bifogad bild. Men som sagt det kan ju vara precis nått helt annat.

 

Mäta är att veta!!

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

www.båtelektriker.se

 

post-105029-0-69943800-1494005377.jpg

Service Manual #17.pdf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag mätt, hade 12 volt fram till relät när jag vred om nyckeln och relät svarade genom att klicka.

Mätte motståndet over relät som var oändligt utan nyckelvtid (förväntat) och det visade sig vara likadant vid nyckelvridning.

Jag överbryggade relät med en säkring och tryckknapp och då gick startmotorn. Blir till att köpa nytt relä :)

 

Tack för hjälpen alla ni som svarade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...