Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

SiNteXX

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    62
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om SiNteXX

  • Placering
    Löjtnant

Profile Information

  • Plats
    Västra mälaren
  1. Hallå igen, för att återkoppla på ämnet kan jag meddela att jag inte löst problemet än. Jag börjar istället fundera på att byta ut motorn. Jag litar ju inte på fanskapet ändå och verkstaden tyckte sig höra missljud . Bara att inse att jag blivit lurad!
  2. Tack för svaret! Jag ska kolla vattenpumpen, har du något bra tips på hur jag ska funktionsteata eller är det bara att köpa ny? Det där med planingen en känns underligt som 17, jag måste nog kanske ringa någon verkstad/marina och höra med dem. Vi får se hur vi går vidare.
  3. Hallå! Jag ville uppdatera lite och göra en liten förändring av symprombeskrivningen. Jag provade att belasta motorn utan att båten gick upp i plan och det är inga problem alls med värmen MEN om jag kör upp henne i plan så sticker värmen iväg. Den blir alltså inte varm av själva belastningen utan bara när hon ligger i plan, vad kan det bero på??
  4. Hej, tack för ditt svar. Motorn är gammal, från 1989 och ja, den är sjövattenkyld. Jag har en impeller i drevet och både drev och impeller är nya (använda ca 20 h) så att vattenintaget är igensatt är inte troligt. Hmm, vattenpump i motorn? Har jag det? Det vet jag inte och behöver kolla i så fall (borde jag ha en vattenpump, vet du var den sitter i så fall?) Jag har inte tagit isär limpor och knän men jag kan hålla handen på knäna utan att bränna mig.
  5. Hej! Jag har ett problem med att kyla min Mercruiser 5.7 som sitter i en 23ft Four Winns med Alpha one gen.2 drev som jag hoppas ni kanske kan hjälpa mig med att åtgärda. Symptom: Motorn håller bra temperatur på tomgång och när man puttrar, tempen ligger på mellan 65-70 grader. Så fort jag belastar motorn och ska ha upp båten i plan sticker värmen upp och den blir bara varmare och varmare till den når rött. Drar jag ner på gas går värmen fort ner igen. Av vad jag kan utläsa borde det bero på dåligt flöde av kylvattnet. Jag vill helst undvika att plocka upp båten så jag undrar om det finnns något jag kan göra medan hon ligger i vattnet, finns det någon sil eller liknande man kan försöka rensa eller kan jag försöka lokalisera stoppet på något sätt? Impellern är ny , byttes samtidigt som drevet, har gått ca 20 timmar och är monterat av marina. Termostaten är helt ny och topparna är renoverade (om det skulle spela någon roll, troligen inte ). Så frågan är var jag börjar någonstans, kan jag göra något medan hon ligger i vattnet? Som ni förstår är jag rätt ny på båtmek. även om jag börjar blir van snart för vi har mest bara haft problem Tack på förhand <3
  6. Idag har jag mätt, hade 12 volt fram till relät när jag vred om nyckeln och relät svarade genom att klicka. Mätte motståndet over relät som var oändligt utan nyckelvtid (förväntat) och det visade sig vara likadant vid nyckelvridning. Jag överbryggade relät med en säkring och tryckknapp och då gick startmotorn. Blir till att köpa nytt relä Tack för hjälpen alla ni som svarade.
  7. Jag läste bl.a. här (http://www.celltech.se/del-2-laddning/ ) att följande vilospänningar motsvarar denna laddning (SoC) efter att ha stått i vila efter laddning (gäller för 12 volts Li-Jon & Bly) (Jag har två st. 75 Ah AGM.): 12V-batteri SoC 11,92 V 0% 12,00 V 10% 12,08 V 20% 12,16 V 30% 12,24 V 40% 12,32 V 50% 12,48 V 70% 12,56 V 80% 12,64 V 90% 12,72 V 100% Tror du inte det stämmer alltså? I så fall är det klart värt ett försök, ska testa direktkoppla först och se om det blir någon skillnad. Är det batterierna som är trötta lär jag ju märka det då.
  8. Ah, ok 12 volt direkt till styrningen på solenoiden så att den förhoppningsvis strömsätter startmotorn alltså?
  9. Hej, jag behöver er hjälp! Jag har en Four Winns 245 Vista med en Mercruiser 5.0 från -89. Jag var ute med båten igår och allt gick fint, vi körde ca 4-5 distans och stannade vid en holme för mat, när vi skulle hem ville båten inte starta. Symptom När jag vrider på nyckeln klickar det från något jag tror är ett relä eller solenoid (se bild). Jag har två startbatterier som båda mätte 12,6 volt i vila, de är dessutom "nästan" oanvända och nyladdade från vinterförvaringen. Startmotorn är ny, monterades i slutet av juli förra året och det är inte där det klickar. När jag vrider på nyckeln så sjunker inte spänningen över batterierna, det verkar alltså som att den inte ens försöka vrida runt startmotorn. Jag försökte förgäves knacka på startmotorn i hopp om att det skulle vara det gamla klassiska kol-problemet men det gjorde ingen skillnad, jag tror inte att det är det som är problemet. Nu undrar jag om jag skulle kunna få lite tips och hjälp eftersom jag är gröngöling 1. Är det som klickar en solenoid? 2. Har ni någon aning/erfarenhet från liknande? 3. Vad kan det vara, hur går jag vidare? Här är en kort video av hur det låter när jag vrider om nyckeln: https://1drv.ms/v/s!AqZF2Xk7braFhlbmEjH_p_2WUTyV Vill du inte kolla på videon är det en bild av "objektet" här https://1drv.ms/i/s!AqZF2Xk7braFhldjUaN4bZOE5niZ
  10. Skönt att ni finns, tackar för svaren. Jag ska kolla in länkarna och höra mig för.
  11. Japp, så var det. Inte så underligt att den är svårstartad när cylindrarna är fulla med vatten
  12. För återkopplingens skulle kan jag ju nämna att motorn är kompressionstestad nu... och i dom cylindrar som inte sprutade sjövatten var det mellan 0 - 6,5 kg... Alltså, vår motor är sopslut, jag har köpt en tvärdyr tvålkopp och känner mig totalt lurad och som en komplett idiot som inte kollade mer innan vi köpte båten. Vi kommer försöka gå vidare med det här på något sätt. Vi får se hur... EDIT: Det som var svårast var väl egentligen att berätta om det för barnen och se deras besvikelse i ögonen, får hoppas att något bra kommer ur detta nu, på något sätt.
  13. Hej, Behöver er erfarenhet kring mina propellerfunderingar. Jag har problem med att få upp min båt på bra varvtal just nu, det kan ha med förgasaren att göra men det har iallafall fått mig att fundera kring propellern som satt på när jag köpte båten. Den känns lite väl stor, men jag har ringa erfarenhet. Just nu sitter det en ny propeller med 21" stigning, låter det för mycket? Ni som har liknande båtar, vad har ni? Jag ska ut med familjen så jag är ute efter ekonomi o stabilitet inte maxknop egentigen. Båtfakta: Four Winns 245 Vista 23ft lång, 2330kg torrvikt och ca 3220 med last + pass + vätska. Motorfakta: Mercruiser 5.7 lit förg. (260hk) Drevfakta: Alpha One gen II, utväxling 1,48 Tacksam för svar och hoppas på att ni inte är alltför trötta på prop-frågor från nybörjare.
×
×
  • Skapa nytt...