Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
neubert

Dra jolle i 15-20kn

Rekommendera Poster

Detta är säkert ett känsligt ämne och många tycker nog det är idiot men såg i somras flera större båtar som plöjde fram i sin marchfart på 15-20 knop med typ en 3-3,5 meters rib med snurra på släp. Det jag la märke till var att de hade mycket längre bogserlina för att få bak ribben från kölvattnet än vad jag haft när jag åkt mina 7 knop.

 

Är det någon här som har erfarenhet av att göra så? Är lite nyfiken... Skicka PM om ni inte vill skriva här!

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget svar men... varför "idiot"?

Varför "känslig fråga"?

Är det längden på snöret som e frågan eller hastigheten eller att det är frågan om 3-4 metres ribbs eller att dom har snurra?

Borde väl inte vara nåt konstigt att ha sån på släp..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När jag tillsammans med andra sett dessa båtar har jag fått höra både det ena och det andra gällande kompetensen kring den skeppare som framför fartyget från folk omkring mig... Därav min försiktighet i frågan...

 

Jag är intresserad då jag köpte en 3 meters rib förra året och hade på släp efter Saga 27an jag hade och då hade vi inga planer på att byta båt. Nu kan jag givetvis tuffa runt i 7kn med nya båten men man kan även marcha 17-18kn om det skulle behövas vilket jag tycker är praktiskt då skärgården blir större även om man bara åker över en helg. Det vore tråkigt att behöva lämna jollen hemma pga. att vi vill ta oss lite längre bort nån helg...

 

Därför undrar jag om andra har erfarenheter kring detta!

Redigerad av neubert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak vet jag i alla fall, man ska ha en dynamometer (eller fiskevåg) för att ta reda på hur långt bakom båten jollen ska dras, det är inte alltid som man tror!

Optimalt skulle vara en liten elvinsch som själv kan optimera avståndet, hur svårt kan det vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är om jollen börjar skära och/eller fyllas med vatten. Då kan linor eller infästningar brista och jollen kommer på drift samt även ge den bogserande båten en knuff. Har man bara tillräckligt mycket fritt vatten omkring sig så lär det väl inte drabba någon annan om jollen drar iväg. Med lite förnuft brukar man komma långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att jag skrivit fel... ribben är 3m med en 20hk motor så den väger ca 150kg så det är ingen liten 2m jolle som hoppar och skuttar bakom! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har dragit vår 3 meters rib i farter uppåt 17-18 knop. Det är inga som helst problem så länge sjön ligger lugn. Lång lina funkar bättre för oss iaf.

Blir betydligt oroligare vid hög sjö vilket är självklart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en gubbe på bryggan som drar rib-jollen i rätt höga hastigheter. Han säger att det är inga problem om man har bogserlina med en längd om 2 x hastigheten. Vi har våra jollar i dävertar så jag har ingen egen erfarenhet av jollebogsering att skryta med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser inget negativt i att bogsera i lite högre hastighet om man gör det med förnuft.

 

Bäst är - som många varit inne på - att pröva sig fram.

  1. Tänk på att inte ha för lång lina, det kan påverka omgivningens förmåga att förstå att RIB-båten är bogserad. Vad som är för långt avgörs av situationen. I tät trafik är kanske 15 m lina för långt medan 30 m kan vara helt ok på öppna havet.
  2. Tänk på att inte ha för kort lina, då riskerar du att få båten i baken (om uttrycket tillåts) om du tvingas minska farten plötsligt. Lägg inte båten i "nedförsbacke" på den första aktervågen, då kan du få väldigt svårt att minska farten utan att få båten i baken.
  3. Lägg båten i anslutning till första eller andra aktervågen (eller kanske tredje), beroende på hur långt akteröver dessa vågor ligger (beror på fart och skrovform).
  4. Säkrast brukar det vara att låta den bogserade båten ligga i "uppförsbacke", men snålast är att lägga den i nedförsbacke.
  5. Fiskvåg eller bagagevåg är bra för att komma fram till var den bogserade båten ger minst motstånd.
  6. När du hittat det bästa läget för aktuell fart och situation så kan du pröva att provocera fram ett oönskat beteende hos den bogserade båten genom att gira lite hit och dit, öka och minska farten och kanske samtidigt ta hem och släppa bogserlinan.

Har du prövat dig fram till ett bra läge är det absolut inte idioti att bogsera i högre fart.

 

Ha det bra!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all input! Ska definitivt prova mig fram vilken fart/längd som blir bäst! Kom på en följefråga..

 

Motorn uppe eller nere?

Jag och en kompis diskuterade detta under sommaren som var men då var inte farten inkluderad då vi båda åkte i 6-7kn. Enligt vår teori så blir de mindre bryt på akterspegeln om motorn var nerfälld när det gick sjö eller kom svall. I högre fart borde en nerfälld motor stabilisera gången?!? Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...