Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Salty

Boatwasher?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

 

27 minuter sedan, Rascal säger:

Den marina på ostkusten där kompisen ligger huserar 1400 båtar. Jag skulle vilja se den båttvätt som fixar det den vecka när tulpanerna sätter sig. Det är lätt att säga att folk ska tvätta sina båtar men hur ska det gå till i praktiken?

/Claes

 

 

Infrastrukturen är naturligtvis avgörande för hur saker och ting fungerar, oavsett om det gäller båtbottentvättar, kollektivtrafik eller bajstömning.

 

1400 båtar som ska tvättas i en enda tvättanläggning på 14 dagar blir tufft.

15 minuter per båt går att lyckas med (egen erfarenhet) om allt fungerar bra, men 350 timmar på 14 dagar blir 25 timmar per dygn. Då får man jobba in lunchen! ;)

 

När alla gått över till giftfri färg kommer det säkert att krävas tre tvättanläggningar om man inte använder andra alternativ som ex.vis skrovduk för mindre motorbåtar eller varför inte Skrubbis.

 

Här är upp till den som ansvarar för verksamheten att bedöma vad som är bäst för ekonomi och miljö och då även ta hänsyn till vad framtida sanering av uppläggningsplats och vatten kan komma att kosta.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som har tvättat båten på Gålö? Bottentvätten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-03-03 vid 11:06 skrev Emil-79:

Nu när det finns så många tvättanläggningar på västkusten, ska jag testa detta i år.

 

Finns det många anläggningar på västkusten ? Jag hittar Boatwash på Smögen, i Stenungsund och i Malmö. Hittar även en karta på www.båtmiljö.se som inte fungerar...

 

Hur är erfarenheten så här i slutet av säsongen ? 

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den på Smögen finns inte längre. Se deras hemsida för mer detaljer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev raol:

Den på Smögen finns inte längre. Se deras hemsida för mer detaljer...

Jag talade med en kille som har anknyting till Smögens Marin - där anläggningen låg.

Han påstod att det inte hade varit en enda båt som tvättat under de år som anläggningen funnits.

Funderade på att tvätta min båt - som legat i sjön över vintern. Sen fick inte båten va målad med giftfärg om man skulle få tvätta, så båttvätt är ändå inget alternativ för oss vinterliggare.

Skall båttvättar fungera, så får det nog drivas i klubbregi - där kraven på vinst inte är det primära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Thallatha:

Skall båttvättar fungera, så får det nog drivas i klubbregi - där kraven på vinst inte är det primära.

En fin tanke som aldrig kommer att bli verklighet eller rättare sagt, helvetet kommer att frysa till is långt innan och då är inte bottentvätt det viktigaste.

--

Att driva en bottentvätt privat är nog många som kan tänka sig. Men det finns en risk att de förlorar pengar och därför måste de ha en vinst.

--

I andra sammanhang har klubbar "sålt ut" verksamhet, tex städning. På så vis slipper man allt bråk om vem/vilka som ska städa. Ett fall jag känner till så äger klubben utrustning mm. Det privata bolaget sköter enbart bemanningen. De som jobbar har en korrekt lön och fungerar det inte så kan kontraktet brytas. I slutändan visade det sig att kostnaden för klubben blev helt rimlig och som sagt, inget bråk.

En båttvätt skulle kunna arrangeras på samma sätt och kanske vara gemensam för flera klubbar.

Men då kan inte båtklubbens viktigaste verksamhet vara att ordna kalas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som avstår bottenmålning segelbåt västkusten 2020? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Skuten:

Nån som avstår bottenmålning segelbåt västkusten 2020? 

Säkert. Men knappast nån som vill förflytta båten. Ska den bara användas som flytande sommarstuga kan det gå an utan färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag en sådan lösning hade det inte varit ett problem.

Men om jag hade båten på västkusten hade jag kletat på rejält med bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...