Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Baltico

Båthus och presenningar

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Jag håller på att bygga ett båthus. Det blir stort, ca 13x5x5 / 6,4. Funderar på vilken typ av presenningar jag ska välja. Kommer ha ca 1,7 m mellan takstolarna och burwall-kopplingar. Någon form av läkt blir det på längden. 

Båthuset kommer stå i Stockholmstrakten och jag kommer att titta förbi titt som tätt och ta bort ev. snö.

 

1.Tungpresenningar (650gr/kvm) är nästan alltid gröna. Blir det För mörkt inne?

 

2. Mellanviktsvarianterna (250gr/kvm) kan vara transparanta eller vita. Men blir de för klena?

 

 

Tänker mig att allt får ligga kvar även på sommaren. Eller bör man plocka ner tak och väggar efter sjösättningen?

Solen sliter förmodligen hårt på pressarna.

 

Var har ni köpt era pressar?

 

Något annat bra tips tas tacksamt emot.

 

 

Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast plockar man väl ner på sommaren för att man är tvungen. Permanent båthus kräver bygglov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gå på tungpress av pvc då den håller bättre och ligger bättre på plats.

Det finns vita tungpressar, Press & son och Tingslunda har det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra att få lätt presenning att hålla om man ser till att den ligger stilla. En bekant byggde ett provisoriskt garage med lättpresenning, tätt med ströläkt och med skruvade brädor utvändigt som höll pressen på plats. Det höll flera år och hade säkert stått ännu om inte kommunen hade haft synpunkter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan även lägga tunna (90-120g) vita billiga pressar underst. Då får du vita innerväggar och tak och det blir något torrare klimat i huset. Kondensen som blir på insidan av den yttre pressen droppar ner på innerpressen och rinner av, istället för att droppa på båten eller bli luftfuktighet igen (träbåtsgubbarna kör ofta dubbelpress för jämnare/bättre inneklimat).

Möjligen skyddar de även ytterpressen lite från skav mot takstolar etc.

 

Vad du lägger över beror väl mest på plånboken och hur mycket plats du har till förvaring om du måste ta ner den (600g pressarna tar MYCKET mer plats).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast plockar man väl ner på sommaren för att man är tvungen. Permanent båthus kräver bygglov.

 

Ja så är det nog. Det finns redan ett antal båthus på varvsområdet, några tar ner pressarna andra låter de ligga kvar. Ska man plocka ner och upp pressarna så bör man nog tänka till om storlekar och vikt ytterligare en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gå på tungpress av pvc då den håller bättre och ligger bättre på plats.

Det finns vita tungpressar, Press & son och Tingslunda har det.

 

Håller helt med. Nackdelarna är väl egentligen bara priset vid köptillfället och risken om kommunen skulle få för sig att helt plötsligt ha synpunkter om bygglov osv. Skulle kunna sluta med att pressarna måste tas ned efter sjösättningen varje år..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra att få lätt presenning att hålla om man ser till att den ligger stilla. En bekant byggde ett provisoriskt garage med lättpresenning, tätt med ströläkt och med skruvade brädor utvändigt som höll pressen på plats. Det höll flera år och hade säkert stått ännu om inte kommunen hade haft synpunkter. 

 

Tack för svaret. Börjar bli lite orolig för det här med kommunen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan även lägga tunna (90-120g) vita billiga pressar underst. Då får du vita innerväggar och tak och det blir något torrare klimat i huset. Kondensen som blir på insidan av den yttre pressen droppar ner på innerpressen och rinner av, istället för att droppa på båten eller bli luftfuktighet igen (träbåtsgubbarna kör ofta dubbelpress för jämnare/bättre inneklimat).

Möjligen skyddar de även ytterpressen lite från skav mot takstolar etc.

 

Vad du lägger över beror väl mest på plånboken och hur mycket plats du har till förvaring om du måste ta ner den (600g pressarna tar MYCKET mer plats).

 

Absolut, jag tänker lägga en tunn som kondens-spärr och nötningsskydd. Jag har några begagnade som jag kommer lägga mot takstolarna.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna med att en rutarmerad 250-grams presenning håller tre säsonger om du tar av den på våren och är försiktig i hanteringen. Vet inte hållbarheten om den ligger på året runt, men tror inte den klarar tre år då. Det är nog solen snarare än den fysiska nötningen som tar den.

 

En sak att ta med i beräkningen är tyngden att lägga på presenningen. Med ett så stort och högt hus behöver du nästan en kran om du ska ha tunga pressenningar.

 

Slutsatsen är nog att dom du kan ha kvar presenningen över sommmaren så är det värt att överväga en tung variant. Annars ta en 250-grams.

 

Som andra påpekat så är det bra med dubbla presenningar för att undvika kondens som droppar ner på båten. Jag har tidigare hela tiden haft en enkel men körde med dubbel förra året; en 250-grams rutarmerad överst och en 180-grams under. Det blev väldigt stor skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med kommunen innan du bygger! Man brukar tjäna på att ha en dialog med dem.

Sen kan man fundera på om presenning verkligen är rätt metod. Plasttak kostar ungefär dubbelt så mycket som en 250g rutarmerad presenning men håller länge. Jag har haft några plasttaksskivor över en del av båten med skit-presenning utanpå det fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommunen har inga åsikter om inte huset står året runt. Jag delar mitt båthus i två sektioner (för/akter) oh drqar isär det när jag stoppar in eller tar ut båten. På sommaren tar bort mittdelen över så det blir mindre men ändå skyddar vaggan. Då är det inte en permanent anläggning och kommunen har inget att säga till om. Att hålla på med plasttak; då kan det bli lite mer diskussioner kring hur permanent huset är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör kolla, det är olika beroende på kommun.

Generellt är det väl så att om huset är borta några veckor på året så är det inte permanent. Det får heller inte vara fast förankrat i marken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Formellt är gränsen för krav på bygglov tre månader... fast det är inte många kommuner som bryr sig om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du kan även lägga tunna (90-120g) vita billiga pressar underst. Då får du vita innerväggar och tak och det blir något torrare klimat i huset. Kondensen som blir på insidan av den yttre pressen droppar ner på innerpressen och rinner av, istället för att droppa på båten eller bli luftfuktighet igen (träbåtsgubbarna kör ofta dubbelpress för jämnare/bättre inneklimat).

Möjligen skyddar de även ytterpressen lite från skav mot takstolar etc.

 

Vad du lägger över beror väl mest på plånboken och hur mycket plats du har till förvaring om du måste ta ner den (600g pressarna tar MYCKET mer plats).

 

Absolut, jag tänker lägga en tunn som kondens-spärr och nötningsskydd. Jag har några begagnade som jag kommer lägga mot takstolarna.  

 

 

Instämmer med det som sagts här ; året runt = Tungpress , ta ner på sommaren = lättvikt. 'Innertak' med lättvikt är bra och ger mer ljus. Om du går på tung , så se upp för de billiga pressarna som finns tex på Biltema. De håller bra men de är inte släta i ytan utan håller kvar snö som inte glider av , även vid stor takvinkel. De funkar däremot utmärkt till väggar. Glöm inte att runda av alla kanter och särskilt taknocken med stor radie så håller pressarna mycket längre. Särskilt viktigt om de ligger året runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska också bygga båthus men det kommer demonteras vid sjösättning i vår. Angående kommunfrågan så tycker jag att det inte behövs frågas, varför "väcka en björn som sover". Sen om de påpekar något är det väl bara att montera ner det, blir väl inte värre än så...

 

Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska också bygga båthus men det kommer demonteras vid sjösättning i vår. Angående kommunfrågan så tycker jag att det inte behövs frågas, varför "väcka en björn som sover". Sen om de påpekar något är det väl bara att montera ner det, blir väl inte värre än så...

 

Elfanomad

 

Det är helt fel inställning tycker jag. Det brukar uppskattas att man frågar och det är nog ytterst sällsynt att de börjar "jaga".

Om det blir problem så beror det nästan alltid på någon granne eller "vän av ordning" som anmäler. I det fallet måste kommunen utreda. Har man haft en kontakt kan kommunen säga "ja vi har en dialog med båthusägaren" och på så sätt förhala ärendet. Kommun har sällan behov av att få mer att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och ert engagemang i frågan.

 

Delar många av era åsikter och tankar. Hade inte tänkt på det där med slät yta och förmågan att bli av med snön. Värt att kika på om det blir tungpressar, vilket det lutar åt.

 

Huset blir inte fast förankrat utan är byggt av galv-rör som är istoppade i betongpålar/slirstock (ca 5500 kg). Väggarna blir nog lättviktspressar av något slag som jag tar ner på sommaren.

Dels för att ha möjlighet att påvisa "ej permanent byggnad", dels för att få in ljus under vår-rustningen och spara lite på de pressarna. Huset blir dyrt att bygga där pressarna blir den enskilt största kostnaden. Men om det kan stå i 10 år + så blir det en ok kalkyl iaf.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ska också bygga båthus men det kommer demonteras vid sjösättning i vår. Angående kommunfrågan så tycker jag att det inte behövs frågas, varför "väcka en björn som sover". Sen om de påpekar något är det väl bara att montera ner det, blir väl inte värre än så...

 

Elfanomad

Det är helt fel inställning tycker jag. Det brukar uppskattas att man frågar och det är nog ytterst sällsynt att de börjar "jaga".

Om det blir problem så beror det nästan alltid på någon granne eller "vän av ordning" som anmäler. I det fallet måste kommunen utreda. Har man haft en kontakt kan kommunen säga "ja vi har en dialog med båthusägaren" och på så sätt förhala ärendet. Kommun har sällan behov av att få mer att göra.

Det är tur vi har olika åsikter... tråkigt annars :-)

Kommunen får väl mer att göra om man nämner permanent båthus, och bor man i "fel" kommun så blir det inte så permanent längre. Men visst kan dialog med kommunen vara rätt , det är ett individuellt val såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är tur vi har olika åsikter... tråkigt annars :-)

Kommunen får väl mer att göra om man nämner permanent båthus, och bor man i "fel" kommun så blir det inte så permanent längre. Men visst kan dialog med kommunen vara rätt , det är ett individuellt val såklart.

 

 

När man säger att man vill ställa en hypotetisk fråga brukar de skratta. Gör man det muntligen eller per telefon så behöver det inte diarieföras och de kan ge hypotetisk svar eftersom tjänstemännen då inte kan ställas till svars.

Man ska komma ihåg att de flesta tjänstemännen faktiskt är människor, en del är t.o.m. båtägare. Gör de fel så jagas de av inkompetenta politiker eller sura medborgare.

Ibland verkar det som om de tycker det är kul att gå runt regelverket.

Definitivt värt ett försök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...