Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Baltico

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Baltico

  • Placering
    Kadett

Mina båtar

  • Båtens namn
    Norna
  • Bild
  1. Stort tack för svar och tips! Följa regler och ha med sig gott omdöme gäller förstås alltid. Oavsett om man pratar hundar eller om det gäller andra aktiviteter ute i våra hamnar. Ska se över skeppsapoteket och även försöka lura på damen i fråga ett par mini-gummistövlar :-). Bett i tassarna är visst både vanligt och ett av de sämsta ställena. Jag hoppas också att ev. huggormar har tagit till flykten om man "härjar runt" lite i samband med förtöjningen. Min Golden Retriever blev huggormsbiten i tassen och blev riktigt dålig. Och då hade han 3,5 gång så hög kroppsvikt. Därav mina frågor och farhågor. //Baltico
  2. Hej! Vi är oftast ute i Stockholms ytterskärgård och vår ena matros är fyrbent, en 10-kilos Kooiker-hund. Hörde av en bekant att "förr" så hade de med sig nåt serum (?) som man kunde gesin hund om den blev ormbiten, och med det köpa sig värdefull tid innan man kom till veterinären. Är det här något som ni känner till? Vad gör man om hunden blivit huggormsbiten, förutom det självklara att skyndsamt uppsöka veterinär? Skyndsamt för oss är max 10 knop, så det lär ta sin tid... Andra tips på hur man i möjligaste mån Undviker huggormarna mottages tacksamt. //Baltico
  3. Nyckeln till ett bra båtköp är nog som det beskrivs ovan att se till helheten. Hur är den skött, hur svarar säljaren på några kuggfrågor, hur är båten använd och körd? Har ett exempel där första ägaren som hade båten i 15 säsonger och ca 1200 timmar, använde argumentet: -Vi har kört väldigt lugnt i 7-8 knop hela tiden. Aldrig gasat fullt och slitit på motorerna. Det är ju helt perfekt sa köparen och slog till! Båten hade två TAMD 61 och skulle vid rätt marschvarv ligga på ca 19-22 knop. Den här båten toppade inte ens 19 knop! Resultatet för de nya ägarna blev en totalrenovering pga. glasade cylindrar med 20 % effekt-tapp som följd. Dieslar mår inte bra av att köras helt obelastade. Avgastemperaturer, turbon, och smörjning gynnas inte av det. Det är inte lätt att få reda på historiken men det finns vissa nyckelfrågor. Jag har nästan det omvända problemet. För få timmar. Effekt-uttaget är 105 hk ur 6,22 liter, marschvarv 1750 v/m och 8 knop. Maxvarv 2250 v/m. Motorn har gått ca 800 timmar (precis inkörd) under sina snart 40 säsonger. Som tur är så har den gått lite hela tiden, 1-timmes körningar, sina första 35 år. Hade den legat helt oanvänd en längre tid så skulle det nog kunna komma lite andra typer av problem. Intressant tråd. //Baltico
  4. Har med mina två senaste bilar, en bensinare och en disel, 50/50 stad-lansväg.. då kommer man enligt färddatorn upp i snitt 60km/h.. å jag kör ej snällt.. Har kört 25000mil.. motsvarar över 40000 timmar. Bensinaren finnas kvar och har nu gått 12000 till.. typ 20000 timmar till och går hur bra som helst. Växellådan är bytt.. motorn är orörd. Samma gäller diseln som nu e till salu.. precis börjat åka D4.. några hundra mil bara.. kanske dax för helrenovering då?
  5. Låter som en fantastiskt trevlig semestertur! En bra start är väl det du gör nu, frågar om tips och råd i det här forumet. Min enskilt bästa investering när det kommer till att aktivera, och senare även utbilda, mina barn i sjölivet var när jag köpte en Pioner-jolle för 900 kr. Snickrade ihop ett par tofter och köpte åror. Vår son var då 4 år. Han snittade säkert 5-6 timmar om dagen i den jollen. Fixade med tampar, ankare, spring, bergskilar, fendrar, fiskade and you name it. Idag är han 15 år och jollen har jag köpt en gång till, för andra gången :-). Skall sparas för framtiden. I övrigt så delar jag samma uppfattning som tidigare inlägg. Stå på lite när det är transportsträckor och stanna hellre nån extra dag när ni hittat smultronställena. När vi åkte så spelades det spel, sågs på film eller så låg barnen och tittade på leksaksbåten som hängde efter i ett snöre. Upplevde det aldrig som några problem under färd. Se till att du har koll på hur man byter för- och finfilter samt tillhörande luftning av bränslesystemet. Luft, vatten eller "skräp i tanken" kan/kommer leda till att du behöver den kunskapen. Lite koll på elsystem mm. skadar inte. Kan lätt bli lite tråkigt om kylskåp eller annan förbrukare slutar fungera av nånn anledning. Extra-filter, rätt verktyg och ordning och reda kommer man långt på om det mot förmodan stökar till sig. Lycka till! //Baltico
  6. Tack för alla svar och ert engagemang i frågan. Delar många av era åsikter och tankar. Hade inte tänkt på det där med slät yta och förmågan att bli av med snön. Värt att kika på om det blir tungpressar, vilket det lutar åt. Huset blir inte fast förankrat utan är byggt av galv-rör som är istoppade i betongpålar/slirstock (ca 5500 kg). Väggarna blir nog lättviktspressar av något slag som jag tar ner på sommaren. Dels för att ha möjlighet att påvisa "ej permanent byggnad", dels för att få in ljus under vår-rustningen och spara lite på de pressarna. Huset blir dyrt att bygga där pressarna blir den enskilt största kostnaden. Men om det kan stå i 10 år + så blir det en ok kalkyl iaf.
  7. Absolut, jag tänker lägga en tunn som kondens-spärr och nötningsskydd. Jag har några begagnade som jag kommer lägga mot takstolarna.
  8. Tack för svaret. Börjar bli lite orolig för det här med kommunen...
  9. Håller helt med. Nackdelarna är väl egentligen bara priset vid köptillfället och risken om kommunen skulle få för sig att helt plötsligt ha synpunkter om bygglov osv. Skulle kunna sluta med att pressarna måste tas ned efter sjösättningen varje år..
  10. Ja så är det nog. Det finns redan ett antal båthus på varvsområdet, några tar ner pressarna andra låter de ligga kvar. Ska man plocka ner och upp pressarna så bör man nog tänka till om storlekar och vikt ytterligare en gång.
  11. Hallå! Jag håller på att bygga ett båthus. Det blir stort, ca 13x5x5 / 6,4. Funderar på vilken typ av presenningar jag ska välja. Kommer ha ca 1,7 m mellan takstolarna och burwall-kopplingar. Någon form av läkt blir det på längden. Båthuset kommer stå i Stockholmstrakten och jag kommer att titta förbi titt som tätt och ta bort ev. snö. 1.Tungpresenningar (650gr/kvm) är nästan alltid gröna. Blir det För mörkt inne? 2. Mellanviktsvarianterna (250gr/kvm) kan vara transparanta eller vita. Men blir de för klena? Tänker mig att allt får ligga kvar även på sommaren. Eller bör man plocka ner tak och väggar efter sjösättningen? Solen sliter förmodligen hårt på pressarna. Var har ni köpt era pressar? Något annat bra tips tas tacksamt emot. Tack på förhand!
  12. Härligt med lite roliga historier i vinterkylan! Här kommer ett bidrag där jag själv spelade huvudrollen. Klockan var 09:00, vi hade precis lagt ut från ett fint ställe utanför Lådna och solen sken från klarblå himmel. Det blåste väl ungefär 1-2 m/s. Släpjollarna hängde tajt i aktern och det var dags att släppa ut dom på lagom avstånd. Dottern tog ratten i ca 2-3 knop medans jag gick ut på akterdäcket. Lilla "Gulan" gick bra. Men den andra jollen som är en rib med motor och väger väl ca 90 kg gick tyvärr inte fullt så bra.. Någon ( :-) ) hade släppt draglinan från akterknapen vilket jag märkte när det var ca 5m lina kvar. Ribben låg helt stilla och flöt medans jag gjorde allt jag kunde för att få tag på linan innan den försvann över bord. Om jag inte lyckades i tid skulle det ju bli en smärre katastrof!! En jolle som ligger helt still, inte i vägen för någon, behöva Vända stora båten och ta fram båtshaken för att fiska upp linan igen! Fick ju bara inte hända! Så jag greppade så klart linan som löpte fint i handen en tre-fyra meter innan jag fick med mig Ribben och hade lagt en åtta på knapen. BRA JOBBAT!! När lyckan hade lagt sig och vi nåt marschfart började det klia lite i höger-näven. Tittade lite på handens insida som då var ungefär lika vit som det är utanför våra fönster idag. Och ondare och ondare gjorde det.. Efter ca 20 min är vi framme vid Möja Ström. Ett relativt smalt sund med bebyggelse på båda sidor. Nu har sonen 10 år tagit raten sen en stund tillbaka, och jag står bredvid. Det värker nu nåt över-j-vligt i handen! Då kommer jag på super-ide´n! I kylen har jag ett par kalla Åbro! Kilar ner och hämtar den första. Håller den hårt i handen och den kyler helt underbart! Snurrar den lite så att kalla sidan alltid är inåt handen. Åbro nr två ställer jag på ruffluckan väl synlig och åtkomlig när det är dags att byta. Då möter vi en polisbåt i sundet. Inget konstigt med det. Vi håller oss åt styrbord, farten är väl 3-4 knop och klockan är nu ca 9:30. När Polisbåten är tvärs babord slår den först stopp i maskin, sen lägger den i backen!? -"Pappa, Polisbåten backar, ska jag gå mer åt styrbord?" -Ehh... ja gör det... Efter ett litet tag avbyts den något märkliga manövern och allt återgår till det normala. -"Skumt säger jag lite högt för mig själv. _"Tycker du? säger då min 14-åriga dotter. "-Ser kanske inte så där jätte-bra ut att stå med en öl i handen kl. 09:30 på morgonen medans ett litet barn kör båten i ett smalt sund." "-Hmm...du tänkte så... aj då"
  13. Hallå! Om inte jag missminner mig så hette de här ribbarna @sea förut. Jag köpte en ny sån av Kina Marin på båtmässan 2007 och hängde dit en 4 hk Tohatsu 2-takt. Den gick som en dröm. Bytte sen till en Yamaha 9,9 2-takt, den var lite för tung och båten kom aldrig riktigt "ur vattnet" med lite last. Gick dock som ett skott om man var ensam ombord. Det enda som störde mig var att durken inte var plan, man halkade och trampade snett. Hade den i dävertarna och det gick smidigt eftersom de är väldigt lätta. Verkar vara ett bra pris. Jag gav 9000 sek för mässbåten 2007.
  14. Då jag tar upp båten själv och när jag vill, så tänkte jag faktiskt ligga i ett tag till. Om ett par timmar så drar vi (jag, hunden & båten) ut över helgen! I åtta knops marschfart så har vi fyra timmars resa i nordöstlig riktning framför oss. Från Åkersberga mot ytterskärgården! Allt är tankat och preparerat! Trevlig Helg alla! Men som sagt ovan, det oundvikliga närmar sig tyvärr även för mig...
  15. Frågan är intressant, liksom svaren i inläggen från alla. Det en del ivriga båtköpare/båtbytare verkar glömma är vad som tillkommer Efter att lånet är taget och båten är köpt. Finansieringen är, sett över tid, i många fall bara den mindre kostnaden. Vad kommer den nya båten att kosta mig utöver finansieringen? Har jag marginal för oanade utgifter i 50-100 tkr klassen? Har jag ens en båtplats som passar den ökade bredden på min nya båt? Jag själv är en aktiv medlem, funktionär och styrelseledamot i en stor båtklubb och har allt för många gånger sett hur snett kalkylen slagit när verkligheten kommit ifatt. //Baltico
×
×
  • Skapa nytt...