Gå till innehåll
söndag 11 maj 2025
BboatB

Solcellsventilator - Biltema

Rekommendera Poster

Biltemas billiga ventliator, suger denna eller trycker den alt går det att bestämma själv?

Och är den avstängningsbar? 

Mvh

B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den med inbyggt batteri, står det att det finns strömbrytare och omkopplare för att växla mellan till- och frånluft.

Det står ju inte på den billigare.

Samma förhållande är det på Hjermans dubbelt och tredubbelt så dyra.

Solcellsventilatorerna med batteri står att det finns avstängningsknapp och att de går att köra både ut och i.

Den utan batteri står inget om detta. Eftersom det inte står kan man ju misstänka att möjligheten saknas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja så mycket har jag med kommit fram till, men jag är inte säker. 

In eller ut, möjlighet att stänga av? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju ringa till BILTEMA och fråga om du inte får ett vettigt svar här. Det går bra att ringa till den centrala kundtjänsten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en av varje, en med batteri och en utan. På båda skiftar du mellan sug och tryck genom att vända på fläktbladet.

Kina ventilatorer är förvisso ett par år gamla men jag skulle tro att det är samma fortfarande. Väldigt prisvärda prylar tycker jag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror mer på sugande än tryckande, känns som man får ut mer fukt på detta sätt... Hur resonerar ni? Hemma är det FTX som gäller, men känns lite overkill i Flippern;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en av varje, en med batteri och en utan. På båda skiftar du mellan sug och tryck genom att vända på fläktbladet.

Kina ventilatorer är förvisso ett par år gamla men jag skulle tro att det är samma fortfarande. Väldigt prisvärda prylar tycker jag.

Kanon tackar! 

I mitt fall behöver jag en som trycker luft för jag vill motverka bakdrag från tankutrymmet in i kabinen och behöver då skapa ett övertryck i kabinen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror mer på sugande än tryckande, känns som man får ut mer fukt på detta sätt... Hur resonerar ni? Hemma är det FTX som gäller, men känns lite overkill i Flippern;)

All ventilation ska bygga på ett undertryck dvs. att man suger ut mer än man tillför. Detta är för att man inte ska trycka ut fukt i konstruktionen av det ventilerade utrymmet. 

Har man till- och frånluft är det då viktigt att frånluften suger ut mer luftmängd än vad tilluftsfläkten trycker in. Denna princip är det som gäller inom all ventilationsteknik och borde då även kunna tillämpas i en båt!

/N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur tänker du när du skriver FTX i båtsammanhang!?

Själv har jag två solcellsventilatorer med uppladdningsbara batteri. En på toa och en i garderoben mitt emot - mellan förpiken och salongen. Bägge suger ut luften.

Tilluft får jag i första hand från skjutdörren mellan sittbrunnen och däckssalongen, som inte är speciellt tät i överkant, samt om jag öppnar ett fönster i däcksalongen eller luckan i förpiken.

När jag kör med värmaren trycker den in värmd friskluft.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä... det kan ju inte funka... om du vänder fläktbladet blir det ju ingen skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä... det kan ju inte funka... om du vänder fläktbladet blir det ju ingen skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror han menar... vrider bladen axiellt 90 grader.. fast du skojar väl?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror han menar... vrider bladen axiellt 90 grader.. fast du skojar väl?

Nej jag skojar inte. Om du tar loss en propeller från en axel och vänder på den blir det ingen skillnad i funktion (kanske något sämre verkan, men den suger/blåser åt samma håll). Kolla får du se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar allvar? såklart det blir så som du säger, då är det samma som du vrider bladen axiellt 180 grader. vrider du dom 90 grader ... eller låtsas som du vrider 45, då blåser det inte åt något håll, förutsatt vinkeln är 45 från början, fortsätt vrid 45 så har du vänt på riktningen.

Men det är klart vänder du bara på propellern, så är det ingen skillnad. det tror jag ts åxå förstår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar allvar? såklart det blir så som du säger, då är det samma som du vrider bladen axiellt 180 grader. vrider du dom 90 grader ... eller låtsas som du vrider 45, då blåser det inte åt något håll, förutsatt vinkeln är 45 från början, fortsätt vrid 45 så har du vänt på riktningen.

Men det är klart vänder du bara på propellern, så är det ingen skillnad. det tror jag ts åxå förstår.

Med mina solcellsventiler fanns det två olika propellrar. Om man ville ända från utluft/sug till tilluft bytte man propeller.

På BILTEMAS solcellsventilator med inbyggt batteri står det att det finns en omkopplare för att ändra rotationsriktningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med mina solcellsventiler fanns det två olika propellrar. Om man ville ända från utluft/sug till tilluft bytte man propeller.

På BILTEMAS solcellsventilator med inbyggt batteri står det att det finns en omkopplare för att ändra rotationsriktningen.

Betydligt enklare, tydligare och säkert luftströmsriktigare än att behöva skeva/flöjla fläktvingar.

Fast i vattnet funkar det helt ok att flöjla.. enkelt när man kan göra det med spak under drift.

Vad nyttan med den funktionen skulle vara på en ventilator är en annan historia men visst bör det funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har två stycken av den dyrare modellen och den har två stycken brytare, en för att skifta ut/in och en för två hastigheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Man byter fläktlöphjul för att byta riktning på luftströmmen, de levereras med två olika löphjul.

Men den som har fyrkantig solcell har två omkopplare. Hög-låg-av samt in och ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betydligt enklare, tydligare och säkert luftströmsriktigare än att behöva skeva/flöjla fläktvingar.

Fast i vattnet funkar det helt ok att flöjla.. enkelt när man kan göra det med spak under drift.

Vad nyttan med den funktionen skulle vara på en ventilator är en annan historia men visst bör det funka.

Kan du förklara på ett begripligt sätt vad du menar.

Att man reverserar propellern på båtar är ju inget ovanligt, men att man skulle reversera fläktbladen på en billig solcellsventilator från BILTEMA är väl knappast troligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx
Postad (redigerade)

Reverseringen sker genom att man byter löphjul (fläkt) till en som har inverterad stigning, axelrotationen förändras ej.

Edit: Thallatha, ha ju redan beskrivit hur luftriktningen ändras på Biltemas gamla fläktar såg jag, så mina inlägg är som vanligt överflödiga.

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att man reverserar propellern på båtar är ju inget ovanligt, men att man skulle reversera fläktbladen på en billig solcellsventilator från BILTEMA är väl knappast troligt

Jag har inte pratat om biltemaa.... bara om någons inlägg att det inte skulle gå att ändra luftriktning genom att vrida blad. Någon annan i tråden har tydligen en som han gör så på. Var den är köpt tror jag inte framgår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thallatha: FTX var menat som ett skämtsamt sätt att säga att båtars ventilation inte är lika avancerad som hemma... Jag föredrar sugande pga att jag menar att fuktigheten blir lägre på detta vis. Hemma ligger jag på ca 3% undertryck pga radon mm, men i båten där det bara är fukten och tempen som spelar in är maximalt undertryck grejen om du frågar mig. Sugande luftströmmar absorberar mest värme och fukt, så det är bara att ösa på.

Låter Biltemas mycket eller kan man sova även när solen börjar driva dessa prylar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I den förra båten monterade jag en datafläkt i en rund plexiglasskiva under fläkten, beroende vilket håll man vänder den år så suger eller blåser den. Den kopplades in med kabel till matningen av taklampan, och man kan säga att den ockå var solcellsdriven, försörjdes over båtens förbrukarbatteri som laddas av solcell, eller generatorn, i sällsynta fall av landsströmsladdaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OT men du ska ha övertryck om du har radonproblem... Eller balans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte pratat om biltemaa.... bara om någons inlägg att det inte skulle gå att ändra luftriktning genom att vrida blad. Någon annan i tråden har tydligen en som han gör så på. Var den är köpt tror jag inte framgår.

Fast du länkade till ett av mina inlägg när du svarade och ditt svar var inte alls relevant till det jag skrivit. Det var därför jag undrade vad du menade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thallatha: FTX var menat som ett skämtsamt sätt att säga att båtars ventilation inte är lika avancerad som hemma... Jag föredrar sugande pga att jag menar att fuktigheten blir lägre på detta vis. Hemma ligger jag på ca 3% undertryck pga radon mm, men i båten där det bara är fukten och tempen som spelar in är maximalt undertryck grejen om du frågar mig. Sugande luftströmmar absorberar mest värme och fukt, så det är bara att ösa på.

Låter Biltemas mycket eller kan man sova även när solen börjar driva dessa prylar?

Jag bara undrade, för för mig står FTX för något annat än en simpel fläkt i en båt. Jag har haft sådant ventilationssystem hemma, sen jag byggde 1978.

Har nog själv inte tänkt på vare sig undertryck eller luftfuktighet när jag satte in mina solcellsventilatorer på toa och i garderoben, utan mera på att suga ut den "sämmre" luften i dessa utrymme, och ersätta med friskare luft som "läcker in" i däckssalongen och i förekommande fall i förpiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast du länkade till ett av mina inlägg när du svarade och ditt svar var inte alls relevant till det jag skrivit. Det var därför jag undrade vad du menade.

K.. ☺

Kan bli såpå mobiltelefon och tack vare dyslexi att ämnen "hamnar" konstigt.

Tite OT dock.

hmmmmm undrar om TS fått svar på sin ytterst komplexa fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att kvaliten på svaren i diverse trådar, är på väg mott botten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att kvaliten på svaren i diverse trådar, är på väg mott botten.

....och väldigt långa... ofta intressanta sätt att ae saker och livet i övrigt på.

Sist men inte minst! Frivilligt att läsa.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...