Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

tommy_s

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om tommy_s

  • Placering
    Kadett
  1. Jag har en av varje, en med batteri och en utan. På båda skiftar du mellan sug och tryck genom att vända på fläktbladet. Kina ventilatorer är förvisso ett par år gamla men jag skulle tro att det är samma fortfarande. Väldigt prisvärda prylar tycker jag.
  2. Du har ju ett utmärkt utgångsläge, 570:an (271) är ju i min uppfattning en utmärkt och skottsäker motor när allt är som det ska. Har den gått som sötvattenkyld från fabrik så är den i finfint skick invärtes. Motorn har egentligen bara en väsentlig svaghet och det är Prestolite-fördelaren med slungvikter och fjädrar som kärvar. Mitt lilla ödmjuka tips är att inte börja krångla med Vortec-toppar och nytt insug och förgasare. Om du vill modernisera så är det bättre i sådant att kliva upp på en servicemotor. Men att få ordning på din befintliga spis är inte vare sig så svårt eller kostsamt. Renovera topparna och förgasaren på motorverkstad (jag har bra erfarenheter av www.jrmt.se). Värmdö MT har ju också nya eller nyrenoverade utbytestoppar på lager till din motor. Montera ett nytt tändsystem, på min 271:a så skruvade jag på ett sådant där Delco EST-kit som finns att köpa överallt på Ebay. Där ingår ny stum fördelare ny spole och nya tändkablar. Varför tror du att utväxlingen 1:95:1 är fel förresten?
  3. Någon av er Polarägare som vet vilken färgkod/benämning som gäller för skrov/överbygge?
  4. ...ser ut som en klassisk frysskada. Det räcker inte att öppna tappkranarna vid konservering. Beredaren behöver tömmas manuellt, annars blir det mesta vattnet kvar i den. Att doppvärmaren tryckts ut beror på att beredaren är svagast runt infästningen, vattnet har expanderat mot minsta motståndet.
  5. och mitt bidrag i denna energifyllda och nästan religiösa debatt är: 1. Ny båt där motorn inte hänger på utsidan av akterspegeln -diesel med få undantag 2. Äldre båt -skick och intryck mer avgörande än drivmedel 3. Hellre en bensinaren än två dieslar En dåligt omskött båt är osäker. Ibland beror det på bränslesystemet och ibland på annat.
  6. nja, jag kan ha fel men den ser ut att vara en gängad plugg, frostpluggarna är inte gängade och placeringen känns lite fel för att det skulle vara en frostplugg. Jag tror snarare att pluggen sitter där isf någon form av utrustning t ex varmvattenuttag eller något uttag i de fall slutet kylsystem används. Jag tycker att den ser precis ut som de pluggar som brukar sitta i knän och limpor för att plugga oanvända kylvattenanslutningar. Jag hade tagit loss den, mätt den och sedan ringt till Hansen Racing, alt. åkt dit. De har säkerligen sådant på hyllan. Alla varv och butiker som säljer delar till GM marinmotorer har eller kan säkert skaffa hem. Bara du får loss den gamla så är det en enkel och billig reparation. Lägg på lite gängtätning när du skruvar i den nya pluggen så blir det riktigt tätt. Sötvatten spolar du ju igenom vid vinterkonserveringen så det gör ingen skillnad nu.
  7. Utifrån vad jag kan se på bilden så skulle jag inte tro att det är så allvarligt. Givet att du inte har sprickor i materialet runt om pluggen så skulle jag tro att det helt enkelt är så att pluggen inte tätar längre. Antingen beroende på att pluggen i sig har spruckit/rostat sönder, lossnat eller att ev fläns/gängtätning inte gör sitt jobb längre. Har du känt på pluggen om den sitter som den ska? Om du kan få loss den och den verkar hel så täta om och prova, med lite tur så är det tätt.
  8. Oj då. Det ser ut att vara ganska mycket vatten du fått in. Jag skulle inte tro att det handlar om kondens när det är så mycket, kan det vara otät runt tanklocket så att det kommer in vatten den vägen? Annars återstår väl bara läckage någon annanstans in i tanken eller att någon gjort en "Sällskapsresan" och hällt vatten i bensintanken. Jag hade försäkrat mig om att tanklocket är tätt, tömt tanken och torkat torrt med trasor om det går att komma åt. Det är ju tråkigt med 80 liter bensin åt skogen men jag tror inte att det finns något pålitlig genväg här. Mindre vatteninslag i bensinen har jag hanterat med "Red Line Water remover" med gott resultat. De alkoholbaserade varianterna, ink E85 har jag inga bra erfarenheter av.
  9. Det är den ständiga diskussionen Jag har aldrig använt Biltemas bälgar men om passformen är ok så skulle jag inte tveka. Jag har själv monterat Julas bälg (http://www.jula.se/knutbalg-876294-624066). Känns som bra kvalité på både bälg och klämma. Passformen gick inte att skilja från original. Den var t o m märkt med "made in sweden".
  10. Axeln ska inte trilla ut av egen tyngd men det är inget konstigt om du kan dra ut den med handkraft. Om jag inte minns fel så sitter axeln bara i en bussning som är tätad med en o-ring i varje ände, på insidan går axeln in i ett spår i själva trimsensorn. När du monterar tillbaka drevet så behöver du se till att du får kugghjulet rätt i förhållande till kuggstången som sitter monterad på styrhjälmen, annars kommer trimgivaren visa fel. Det finns trådar här i forumet som beskriver hur du gör det.
  11. Knutbälgen är inte svår att byta men du måste demontera drevet. Här är en hygglig guide -http://www.youtube.com/watch?v=9PHWOZY0UVM En bild vore bra men om du menar lilla kugghjulet som sitter i skölden, direkt ovanför styrhjälmen så är det en del av givaren till trimmätaren. Den ska gå mot kuggkransen som sitter på styrhjälmen.
×
×
  • Skapa nytt...