Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Jison

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jison

  • Placering
    Kadett
  1. Hej!! Tack för snabba svar! Vilken skillnad det blev! Startade hur lätt som helst, gick jämnt nästan direkt och ingen svart rök!! Tänk att en sånt relativt litet ingrepp fick sån inverkan! Kör med buntband säsongen ut, sedan gör jag en mer permanent lösning!! Nu får gärna solen komma tillbaka
  2. Hej! Jag har till och från haft problem med att motorn ryker mycket (svart rök) och går väldigt ojämnt när jag startar upp motorn efter att den har stått någon dag eller två. Detta pågår under ca 10-15 minuter innan det stabiliserar sig och motorn går jämnare och ryker inte alls lika mycket. Efter att ha gått igenom lite olika trådar så är automatchoken en trolig orsak till problemet. Många av er rekommenderar att koppla bort choken då den inte är nödvändig på båtar. Jag har med hjälp av buntband sett till så att spjället alltid är öppet. Men innan jag provkör så tänkte jag bara dubbelkolla med er ifall jag har gjort rätt? Jag har en mercruiser 5,7 -96:a. Nedanstående bilder visar hur jag har gjort! Har jag tänkt rätt och är det något mer jag behöver tänka på?
  3. Hej! Då har man varit ute och provkört och den gick precis som den skulle! Var inne och pratade med marinan och det enda de kunde utesluta är egentligen något allvarligt motorfel! Att jag kunde återskapa felet genom att trimma drevet kan dock tyda på att mina batterier börjar bli dåliga! Så på kort sikt rekommenderade de ingen åtgärd! Däremot ska jag passa på och byta ut min batteribank så att jag vet att dem är fräscha...
  4. Hej! Hmm, jag testade faktiskt aldrig att varva upp med växeln ur dumt nog, ska göra det direkt imorgon! Det jag märkt när jag trimmar drevet i låg fart i vanliga fall är att motorns varvtal går ner något under tiden jag trimmar. Har aldrig funderat på varför förut? Är det så på alla båtar? Jag fick ju samma beteende både när jag försökte gasa över 3000 varv (med växel i) och när jag trimmade drevet vid 3000 varv. Men på tomgång/låga varv med växeln i så gick drivpaketet som vanligt!
  5. Hej, Har precis kommit tillbaka till hamn efter att ha varit med om något oroväckande! Ursäkta för ett långt och kanske rörig text, men jag försöker få med så mycket som möjligt! Jag låg och marschade på ca 3800 varv när motorn plötsligt började tappa kraft! Jag sänkte då varvtalet till ca 3000 och då gick den stabilt, men när jag ökade varvtalet så smällde/slog det i motorn. Gick ner i varv och puttrade och då går motorn till synes stabilt och jämnt! Jag testade sedan att försiktigt varva upp motorn till 3000 varv igen och genom att trimma drevet kunde jag komma upp i plan. Men, när jag hade kommit upp i 3000 varv igen och trimmade drevet så smällde/slog det i motorn igen! Varje gång jsg trimmade drevet så smällde/slog det. Efter det så gick jag ner i varv och puttrade hem! Värt att nämna är att motorn har gått mer än vanligt idag (ca 6 timmar), mycket puttrande, men stundtals även marschfart. Motorn är som sagt en mercruiser 5,7! Vad kan vara tokigt? Stort tack på förhand!
  6. Hej, Tack för alla svar! Precis som ni skrev här ovan så var det en gängad plugg där man utan plugg kan leda ut kylvattnet! Så själva läckaget var snabbt ordnat, Men då jag var bekymrad över hur motorn hade blivit påverkad av att ha doppad de nedre delarna i saltvatten så tog jag hjälp av en mekaniker på vårt varv för en övergripande kontroll av motorn. Han såg dock ingen uppenbar påverkan, det han sa var att det kunde nog vara en bra idé att kolla över startmotorn i vinter, ifall den har fått mycket saltvatten på sig så kan det bli problem till våren. Men i dagsläget så startar motorn lätt och går jämt igen. Från att ha varit extremt bekymrad förra helgen och trott att säsongen kanske var över så har vi idag istället avverkat ytterligare 25 NM . Ha det gött! //Jocke
  7. Hej Tommy, Tack för ditt snabba (och lugnande) svar, när jag tittar på pluggen så är det ett hål i den, dvs rostat sönder... Så där hade du helt rätt! Låt hoppas att det går lätt att få tag på en ny sån. Vet du vad det är för plugg ? Det har ju som sagt sprutat saltvatten i motorrummet, en tanke jag har är att försöka spola av med sötvatten för att förhindra mer rost... Kan du se någon nackdel med det? Stort tack!
  8. Suck, var ute med båten igår kväll och jag tyckte att den gick lite ojämt. Dock hade jag ont om bensin i tanken och senaste dunken jag fyllde på hade stått i tre månader. Så jag antog att det var lite vatten/kondens i bensinen och jag tänkte fylla på idag med K-sprit och bensin! Symptomen stämde in på när det är viss kondens i bensinen. MEN, när jag öppnar motorrummet idag på morgonen så är det massor av vatten (saltvatten) under motorn . Jag började med att tömma ut vattnet, men när jag provstartade motorn så sprutar det en stråle med vatten från motorn. Det sprutar ifrån något som ser ut som en plugg eller liknande, Jag har bifogat två bilder där jag har markerat var det läcker ifrån. Jag ligger med båten i en marina som har en stor verkstad så direkt på måndag morgon kommer jag att ta kontakt med dem. Men innan dess tänkte jag försöka skapa mig en bild över hur illa det är... 1. Är det någon som vet vad det är för plugg det läcker ifrån? Stort tack på förhand, //Jocke
  9. Perfekt, tack Figo! Dem ska jag genast kontakta!!
  10. Hej, Vi skulle behöva klä om en av dynorna i sittbrunnen på min Sea Ray SD 250. Jag har inte för avsikt att göra det själv så jag är väldigt intresserad ifall någon har tips på företag som kan hjälpa mig med detta? Vi bor i Trollhättan, men båten ligger i Fiskebäckskil så gärna något företag i den regionen!! . Tack på förhand!!
  11. Hej, Haha, tack för snabbt svar! Min återkoppling var desto trögare! . Det visade sig att det inte alls var något fel på vattentillförseln till toaletten, den fungerade alldeles utmärkt, det kärvade bara lite! Men däremot så är det omkopplat så att man startar macceratorn direkt ifrån en knapp vid förarplatsen istället för att köra med nyckeln! Varför vet jag ej, men det kan nog hänga ihop med att den låda som samlar upp duschvattnet (sitter under sophinken på första trappsteget) saknas i min båt!? Trevlig båtsommar!!
  12. Hej, Vi är nu äntligen nyblivna ägare av en Sea Ray SD 250 och vi har just avnjutit en fantastisk premiärhelg på västkusten där vi avverkat 45 sjömil . Men som nybliven ägare har jag förstås många frågor och funderingar.. . När jag köpte båten så upplyste förra ägaren mig om att duschen på toaletten inte fungerade, men eftersom jag var väldigt nöjd med resten av båten så la jag inte någon större vikt vid det eftersom jag har svårt att se mig själv duscha på toaletten... När vi gick igenom båten så sa han i förbifarten att panelen (en nyckel) som finns i toaletten hade med duschen att göra! Jag tänkte som sagt inte mer på det då! Men när jag nu har spenderat lite tid med båten så blir jag ändå nyfiken på vad detta reglage fyller för funktion? Det står ju Macerator på det, används det bara till duschen? Eller har det någon mer funktion? Även om jag inte kommer att duscha så vore det ju ändå schysst att kunna tvätta händerna efter ett toalettbesök... . Både duschen på badbryggan och kranen i pentryt fungerar, är det en separat vattenpump till kranen/duschen på toaletten? Tack på förhand! //Jocke
  13. Hej! Sover du och frugan i midcabin eller där framme? //J
  14. Hej, Detta var ju intressant . Om jag förstod dig rätt så har 250da både en öppningsbar vindruta plus att den även har en pulpitt och skarndäck? Det låter ju super!! . Hur är det med sovutrymme i sovplatserna längst fram? Är det ok med utrymme för vuxna? Tack!!! Senast ändrad av Jison | 12 augusti 2010 | 22:17
×
×
  • Skapa nytt...