Jump to content
Sunday 23 June 2024
Georg_Ohm

Drevtrim, ingen inikation.

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som är bta på en sådan här?

 

DSC_0001_zpsv0rlypkn.jpg

 

Monterade tillbaka drevet idag, men jag kan bara köra drevlyften uppåt.

Ja det går nedåt en liten bit om jag stänger av och sätter på tändningen, och så får jag hålla på för att få ned drevet helt.

Displayen och lysdioederna är släckta, men inte då jag börjar köra upp den då står det "Beach" och en röd lysdiod lyser, jag tror en av de gula lyser också en kort stund.

 

Båtgrannen visste hur plastkughjulet skulle justeras innan detta passades in i kuggstången på visiret.

Men jag misstänker ändå att det är något i denna indikering som inte funkar.

I vinter har jag tagit bort knappen för drevtrimmet och indikatorinstrumenten vid den yttre styrplatsen, men inte vid den inre.

Det hänger en svart och en brun kabel som båda är oanslutna, tejpade, dom var det då jag tog bort grejerna i höstas också.

 

Nån som kan detta? Någon som vet var Volvo Pnta har gömt ett kopplingsschema?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, glömde skriva det, jag trycker in nedåtknapp plus röda knappen för att drevet skall gå ned, annars klickar det bara i relät inunder panelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack så mycket!

Jag börjar felsökningen med att kolla säkringen vid hydraulpumpen, men om den hade löst ut borde väl inte pumen gått öht?

Det två lösa kablarna jag skrev om tidigare, brun och svart, sitter på samma sida av det runda kontaktdonet som strömbrytarpanelen gör.

Sedan finns det ju fler säkringar att kontrollera. Hur försörjs detta system, från instrumenttavlan eller från separat säkring i båtens eget elsystem?

Då indikatorinstrumenten i princip är helt släckt misstänker jag att strömförsörjningen någonstans inte är så bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det går nedåt en liten bit om jag stänger av och sätter på tändningen, och så får jag hålla på för att få ned drevet helt.
Skumt, men går det ner normalsnabbt - under dessa visserligen korta och upprepade sejourer - så kärvar väl inget mekaniskt? Relän och strömförsörjning till pumpmotor förmodligen också okej?

Displayen och lysdioderna är släckta, men inte då jag börjar köra upp den då står det "Beach" och en röd lysdiod lyser, jag tror en av de gula lyser också en kort stund.
Verkar kunna vara normala check-rutinen enligt bilden nedan?...
Bilden f.ö. snodd på sid 21 av 84 HÄR.
post-86835-0-66690000-1461503995_thumb.jpg

Båtgrannen visste hur plastkugghjulet skulle justeras innan detta passades in i kuggstången på visiret. Men jag misstänker ändå att det är något i denna indikering som inte funkar.
Finns en hyfsad beskrivning på just plastkugghjulets justering hos boatinfo.no om du bläddrar framåt litet från länkens uppslagna sida. (Kanske var båtgrannens råd inte helt perfekt i ditt fall, möjligen har olika båtars akterspegel-lutning nån betydelse här??)

Ps. Vad betyder egentligen din inledande fråga "Är det någon som är bta på en sådan här?"
Hehe, betyder "bta" helt enkelt "borta" så är jag fullt kvalificerad att svara. Har alltså aldrig sett grejorna i verkligheten. :-)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Till att börja med, så har jag stavat fel, så väl i rubriken som i texten. "Drevtrim ingen indikation" skall det vara, och bta skall bara "bra". Jag har nämligen inte lyckats lista ut hur man skall redigera sin inlägg från Ipad. Det är lätt att man petar på fel ytor på pekskärmen.

 

Jag kom just hem från båten. Det ömsom regnade, haglade och var regnblandad snö, så det kändes inte så där överdrivet mysigt att lyfta på akterdurken tillika motorrumsluckan. Fick i alla fall hjälp av bäste kompisen att justera drivknutsbälgen och dess motsträviga slangklämma, då den kalvat längst in... naturligtvis... Det var ett visst skydd för den mixade nederbörden under badbryggan...

 

Nåväl, jag har kollat alla säkringar jag kan hitta, alla hela, om det finns någon hängsäkring i motorrummet så har jag inte kollat den.

När jag skall höja drevet måste jag hela tiden trycka både på den grå och den röda, så går det upp kanske 10 cm, då måste tändningen brytas och så höja igen. Nedåt går det hela vägen utan problem, och det käns som det går i normal hastighet. I det nedersta läget lyser den röda lysdioden, och "beach" visas på displayen... är det så att backhaken då är oreglad? Men det syns inga siffror i displayen. Jag funderar då på om det är fel på givaren, den sitter ju i hjälmen/visiret... eller på något sätt länkas upp i inre skölden?

 

Jag har monterat en ekolodsgivare på akterspegeln, långt från drevet, men vid kabeldragningen kanske jag ofrivilligt skadat eller kopplat bort nån kabel?

Det är ju dessutom himla trångt längst bak innanför akterspegeln, och dagens väderleksfenomen inbjöd inte alls till felsökning där.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, jag glömde tacka för tipsen och länkarna, så långt. Tack!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den röda knappen ska man behöva trycka in för att kunna trimma upp drevet utanför det normala körområdet (tror det är -4 till 6). I körområdet är dioderna gula. Om ditt drev är längst ner och det står beach och lyser rött är det definitivt feljusterat.

 

Angående lösa kablar. Jag hade loss en sådan knappsats häromdagen och den hade också några kablar lösa (alltså klippta/tejpade/inte använda). Om jag ska gissa är det dessa man kan koppla till powertrimknappen på gasreglaget (om sådan finnes) men det har jag inte kollat. Hursomhelst är det normalt att inte alla kablar används.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitt DPS-A har en trimindikator som visar lite vilka siffror som helst. Jag får intrycket att felaktiga indikationer är ett vanligt problem på drev. Någon som vet vad man gör åt det?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror att det är givaren i skölden som är trasig, men jag vet inte ned säkerhet.

Jag har nu anlitat en båtelektriker, avvaktar med sjösättning utifall drevet måste monteras bort.

Misstänker iallafall att jmwa's givare också är trasig, eller möjligen att kuggstången sitter löst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns några olika trådar om drevlyftar nu...

Jag har en KAD 43 (om jag skrivit något annat innan är det fel) och ett drev med duopropeller.

Indikeringen fungerar inte i något av instrumenten, jag har två.

Hade en båtelkille i båten i veckan, nen han fann inget fel, bytte givaren i skölden men det var samma fel ändå. Bytte rillbaka rill den gamla.

Nu har jag kopplat ur denna givare och det går att köra drevet upp och ned från den inre styrplatsen, men inte från den yttre... Det är lätt att misstänka ett kabelfel.

Jag hade tagit bort manöverpanlerer och instrument vid den yttre styrplatsen undet vintern, har bytt plats på instrumenten, men samma sak, dock inte testat att byta plats på knappsatsen.

Nån som har något förslag på hur jag går vidare?

Share this post


Link to post
Share on other sites

I trådhuvudet skrev du...
Monterade tillbaka drevet idag, men jag kan bara köra drevlyften uppåt.
Ja det går nedåt en liten bit om jag stänger av och sätter på tändningen, och så får jag hålla på för att få ned drevet helt.

I inlägg #8 skrev du tvärtom...
När jag skall höja drevet måste jag hela tiden trycka både på den grå och den röda, så går det upp kanske 10 cm, då måste tändningen brytas och så höja igen. Nedåt går det hela vägen utan problem.

Vilket är det som gäller, tändningnyckel-trixande behövs vid UPP eller NED? Eller bägge?? (Inte för jag blir särskilt mycket klokare, men om detta ändrat sig underhand kanske det kan ha betydelse felsökningsmässigt?)

Du kanske har dubbla drev, detta med 42 eller 43 spelar nog ingen roll för min tidigare länkade manual gäller bägge?
Gissar att du i så fall inte har parallellstag enligt bilden?
[Litet märklig konstruktion med parallellstagen kan jag dock tycka, fattar att det kan vara bra att fintrimma dreven individuellt. Men försöker man lyfta dreven rejält skall tydligen båtägaren själv ansvara för att det sker hyfsat parallellt så inte staget eller annat överbelastas? Varför inte en enda knapp för "parallellyft" respektive två för "individuellt trim" kan jag undra? Bara en fundering.]
post-86835-0-71965100-1462112058_thumb.jpg

 

Edited by Thomas-1
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har enkelinstallation, tack och lov, bara ett drev.

Jag skrev ju fel, det var vid uppåt som jag var tvungen att stänga av tändningen fyra-fem gånger för att få upp drevet genom att då trycka på både röda och grå knappen, nedåt gick bra bara genom att trycka på nedåtknappen.

Sedan kopplade jag ur det trepoliga runda kontakstycket vid givaren, och då kan jag manövrera drevet lättare, utan att stänga av tändningen. Men då visar instrumenten litet hursom helst, slumpvisa siffror, när givaren var inkopplat var displayen svart.

 

Nu fungerar jag på om jag skall klippa det tre kablarna efter kontaktstycket, löda i tre egna kablar och dra fram till instrumentet, och se om det funkar, och om det gör det kan man göra en avgrening till indikeringsinstrumentet på flybridgen....?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Har problemet löst sig?

 

/ Kurre

Nej, det har det inte gjort, jag bytte de båda reläerna vid den yttre styrplatsen i går, samma resultat.

Nu är givaren urkopplad, men nu kan jag ändå inte höja mer än en kort bit utan att "nollställa" alltså stänga av tändningen. Jag märker nu det att jag behöver powertrimmet mer än jag hade trott, fick otrevlig överplaning igår som inte gick att justera ned trimplanen. Har även upptäck att båten gär i fem knop mer nu än förra säsongen... Och då är överplaning direkt otrevlig. Men vid mer normala 17 knop är det inga problem.

Historiken är ju den att jag skruvade bort alla instrument och strömbrytare vid yttre styrplatsen, så nånstans där borde problemet finnas, kan jag tycka.

Alla förslag nottages, det värsta som retar mig är att jag inte kan lista ut hur det funkar i detalj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet inte om det är till någon hjälp men jag har ett 290 drev med det gamla fyrkantiga triminstrumentet där jag ibland inte kan köra drevet upp utan att hålla in "beachknappen".

Detta infaller bara när displayen i instrumentet har slocknat/ ser trasig ut men ibland funkar instrumentet och då funkar det även att köra upp utan hålla in beachknappen.

 

Tycker att det är lite märkligt att funktionen påverkas av om själva instrumentet funkar eller inte?

Men jag tänkte ta isär det och se om det är oxiderat och i så fall försöka rengöra.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Provat att köra drevet utan panelen under felsökningen?

 

Provat att mäta om panelen ger spänning på rätt anslutning när du aktiverar brytarna?

 

Givarna vilken typ är dom? har du kontrollerat att dom ger rätt signal?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade en marinelektriker i båten som kollade givaren i drevet, och den var hel. Han hittade sedan inga fel... Men å andra sidan tror jag inte han visste hur det är konstruerat, lade ned en hel arbetsdag på detta, med framkörning och så, men han tog sedan inte betalt....

Jo röda beach-knappen måsta jag använda.

Hur gör jag för att koppla/köra drevlyften utan originalströmbrytarna?

Kan det vara så enkelt att man helt enkelt manövrerar de två reläerna längst bak vid pumpen?

Jag har inte lyckats lista ut vilka anslutningarvsom skall ha spännig och när...

Men jag har fått för mig att det fungerar något bättre om jag kopplar ur instrument och manöverströmbrytare vid den yttre styrplatsen.

Tack så långt! Fortsätt gärn att dundera på detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu vet jag inte om elsystemen är exakt likadana på modellerna med nya runda och det gamla fyrkantiga triminstrumentet men jag gjorde en ny iakttagelse när jag startade motorn idag.

När jag först startade motorn var instrumentet dött och efter några minuter med motorn på tomgång vaknade displayen på instrumentet till liv och lysdioderna tändes, i samband med detta hördes ett klick från relät som sitter brevid instrumentet bakom panelen och vips funkade allt som det skall.

Detta borde bekräfta att om instrumentet är trasigt fungerar inte tiltfunktionen korrekt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja instrumentet kör ett självkontrollsprogram när man startar upp, det skall vara så, men lik förbaskat funkar inte min indikering, även mitt instrument kör kontrollen. Jag skall fixa en nödlösning så att jag kan tvångsmanövrera de båda reläerna som styr pumpen.

Man fick tipset om att givaren kan vara felmonterad, att den och kugghjulets medbringare kan ha kommit 180 grader fel. Nu ligger båten i vattnet, och vi har ännu ingen angenäm badtemperatur, men givaren kan man komma åt inifrån.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag klippte den gröna och blå kabeln till reläerna (anslutning 56) vid pumpen, men gjorde det på ett sådant sätt att det kan återställas.

Drog fram en ny grön och blå kabel panelen, och där en treläges återfjädrande omkopplare som får plus över klen säkring.

Nu kan jag iallafall manövrera drevtrimmet. Instrumenten kör sin självkontroll för att sedan slockna, ja en röd lysdiod lyser och varnar för beachläge, oavsett drevets läge.

När det blir badtemperatur skall jag se om jag kan fixa till kugghjulet och kuggstången utifrån, om det nu är det som är fel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, det blev en tillfällig lösning. Har ånyo kontaktat serviceman.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tänkte på dig när den här annonsen dök upp

https://www.blocket.se/stockholm/Div_batdelar_71215268.htm?ca=11&w=1

 

om det skulle sitta i instrumentet

Tack för omtanken!

Jag har ju två instrument, och två srömbrytarpaneler som de i annonsen i båten, och jag har bytt plats på dessa utan att det hjälper, så jag tror det är fel på givaren eller i kablaget.

 

...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Givaren är kollade idag, den fungerar.

Men ingen signal framme vid instrumenetet.

Skall prova att dra nya kablar parallellt med kabelstammen och se om det hjälper, då jag nu misstänker kabelbrott.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet löst, jag klptte kablarna och lade tre nya kablar parallellt med befintlig kabelhärva fram till instrumenetet. Där kopplade jag ihop det hela, och nu funkar det som det skall. Jag har inte kollat instrumenetet på flybridge, det regnade... Men troligtvis finns det signal dit då kablarna är inskarvade och inte kapade.

 

Det kan vara kabelbrott eller dålig kontakt i något kontakstycke som jag inte hittar.

 

...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...