Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Amanda31

Sjövattenintag

Rekommendera Poster

Har endast färskvatten i kranarna. Tänker installera en dusch med sjövatten på toaletten så att badkrukor kan tvätta håret. Funderar på att använda sjövattenintaget till toaletten, installera ett grenrör och använda samma intag till duschen. Kommer att använda en fotpump. Hela toainstallationen med all utrustning som toa, septitank etc är helt nytt. Finns det någon risk med detta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har just så till handfatet, inga problem

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det kanske behövas några backventiler så att inte dusch och/eller toa suger luft från varandra istället för vatten från havet. :unsure:

 

Bara vetskapen om att duschen teoretiskt kan suga toavatten skulle göra att jag satte in minst en backventil. :)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar bara på lite hur det skulle kunna göra det.

 

I toan sitter det en pump med backventil för att pumpen skall kunna pumpa vatten från sjön till toalettstolen. Vattenpumpen till toan sitter ju i överkant på pumpstången, medans pumpen till skiten sitter i nedkant på samma pumpstång.

 

Till duschen behövs ju även där en pump. Fotpump, eller ännu hellre en tryckvattenpump, även den borde ju spärra i backriktningen - eller!?

 

Har funderingar på att göra nåt liknande i min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toavattnet tror inte heller jag kan komma till duschen, men möjligen luft och gammalt vatten som stått i slangen till toan.

 

Det bästa är att pröva och se hur det funkar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både toan och fotpumpen fungerar ju som backventiler, men visst, en backventil till känns ju inte fel. Problemet verkar snarare vara att slangar till toasystem har större dimension är slangar till handfat och pentry. Finns dock skarvdon. Antar att det också finns grenrör i rätt dimension

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backventiler kan krångla, en manuell ventil gör det sällan. Visserligen kan det bli problem om man vill spola bort bajs samtidigt som man vill skölja bort balsam ur håret – men det lär nog inte inträffa ofta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller just på med min avfallstank å hittade en bra film om hur pumpen fungerar, det var en plastbit som jag höll på sätta fel som gjorde att jag letade.

Sjövatten till spolningen till toan kan aldrig blanda sig med vattnet i skålen. Det har jag lärt mig nu.

Kolla

 

Skall även montera en handdusch med typ fotpump å kommer att sätta det på samma skrovgenomföring/intag som spolvattnet

Det enda som kan hända som jag ser det är att det kan ta ett el två pumptag längre  innan vattnet kommer, beroende på hur skarven/förgrenignen sitter, lutning, placering mm. Själv kommer jag att lägga det direkt efter kranen på intaget på skrovgenomföringen så det kommer att funka oberoende av varandra å inte interferera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...